Antwoord Peter:Op 31 mei 2013 aangemeld op het Spoorforum, en gelijk vandaag al de eerste vraag
Allereerst welkom op het Spoorforum, hoop dat je je snel gaat thuisvoelen op ons informatieve en veelzijdige forum.
Dan je vraag: De mBFK bij ICM-1 en 2 (ICM-0 had een mBk) is de motorbak van een ICM-treinstel.
Wat jij hebt ervaren is het slippen (doordraaien) van de wielen van de motordraaistellen bv door gladde rails door regen, neerslag of vettigheid. Zelfs bij droog weer kan het doortrekken van een WC in de trein al dit effect opleveren.
Gaan nu de wielen doordraaien, dan wordt geheel automatisch de "anti-slip" in werking gesteld, welke zorgt dat de motoren kortstondig minder/of geen stroom krijgen. Hierdoor neemt het slippen af, waarna de tractieinstallatie zelf weer regeld dat de motoren weer gaan meewerken.
Het is natuurlijk dan wel de bedoeling dat de machinist, zo gauw hij / zij slip opmerkt, de aanzetkracht verminderd, cq naar een lagere rijstand schakelt. Doet een machinist dit niet, of merkt hij de slip vooraan in de trein niet op, dan gaat de antislip dus telkens vermogen afschakelen en weer inschakelen. Dit zorgt voor het schokkerig optrekken van de trein, waarbij de wielen dus kortstondig doordraaien en weer grip op de rails hebben. Soms vele keren achter elkaar.......
Een bekende plek alwaar ICM daar het hele jaar door veel last van heeft is bij vertrek uit Utrecht CS, over de fly-over richting Woerden.
Een evt optredende noodremming heeft met dit verschijnsel niets te maken bij ICM, heeft dus waarschijnlijk een andere oorzaak gehad. Bij ouder materieel zonder "anti-slip" beveiliging zou echter wel een noodremming kunnen optreden, immers de wielen kunnen dan zo snel gaan doordraaien dat de ATB denkt dat de trein fors harder gaat dan de toegestane snelheid. Dit kwam nogal eens voor bij Mat '54. Als de machinist dan niet snel remde, greep de ATB in.
Het wegvallen van de voeding (bovenleidingspanning) zorgt niet voor een noodremming. Het geheel wegvallen van de laagspanning in de trein wel, maar dit heb ik nog nooit meegemaakt.
Gr Peter