Registreren    Aanmelden    Forum    Zoeken    Help

Forumoverzicht » ACTUEEL » Actueel Spoorwegen Buitenland




 Pagina 1 van 1 [ 2 berichten ] 



Auteur Bericht
 Titel: Zusje van de 2530 in Uruguay
 Bericht Geplaatst: 13 mei 2020, 13:48 
Offline
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 13 okt 2010, 17:47
Berichten: 393
In Uruguay rijdt de bisschop, equivalent van de NS2530 nog steeds (glimmend) rond, zo blijkt uit dit artikel:

https://www.railpassion.fr/infrastructu ... l-uruguay/


Omhoog 
 Titel: Re: Zusje van de 2530 in Uruguay
 Bericht Geplaatst: 09 jun 2020, 00:04 
Offline
Activiteitenteam

Geregistreerd: 21 nov 2008, 13:56
Berichten: 290
Leuk nieuwtje! Er waren eerder berichten dat er Tsjechische 740 diesel(s) naartoe zouden gaan voor werktreinen maar daar heb ik verder niets meer van vernomen (wat verder weinig zegt, het kan best zijn dat die inmiddels aangekomen is/zijn, ik hou het ook niet bij...).

Het nationale spoorwegbedrijf van Uruguay, AFE, was uiteindelijk de enige die een hele serie van 'onze' Bisschop bestelde bij Alsthom. Vanaf 1963 werden er 25 geleverd en toen ik er eind 2015 was reden er daarvan waarschijnlijk nog een stuk of 15. De meeste waren tussen '88 en '91 gerenoveerd (o.a. herkenbaar aan een 'fabrieksplaat' op de cabine, zichtbaar op de foto) waaronder deze 809 die echter duidelijk een nieuwe opknapbeurt heeft gekregen voor haar nieuwe werkgever (waarbij die plaat op de cabine blijkbaar weer verdwenen is).
Het is zeer aannemelijk dat de AFE zelf ook nog met deze machines rijdt aangezien ze maar twee types lijndiesellocs hebben waarvan deze Alsthoms de enige zijn die overal mogen komen. General Electric Canada heeft nog een tiental zesassige C18-7 geleverd maar hun asdruk is te hoog voor een aantal van de lijnen, zij rijden hoofdzakelijk tussen Montevideo en de Braziliaanse grens waartussen het meeste vervoer plaatsvind.

Op onderstaande foto rangeert de 817 op het emplacement Dr. Lorenzo Carnelli, naast 'voorstadstation' Bella Vista (puntje perron nog net zichtbaar, er past net een rijtuig langs...). Hier wordt o.a. de rijst uit Brazilië overgeslagen en hiervandaan worden de raffinaderij en de haven van Montevideo bediend (voornamelijk containers). Dit emplacement is zeg maar het Kijfhoek van Uruguay wat meteen duidelijk maakt dat het goederenvervoer per spoor in Uruguay niet zoveel voorstelt (en het reizigersvervoer is zeker niet van groter belang, nadat het eind jaren '80 al eens vijf jaar helemaal stil lag...).
Maar er zijn plannen voor uitbreiding van het goederenvervoer per spoor (opnieuw vooral naar Brazilië maar er schijnen ook ideeën te zijn voor een hernieuwde aansluiting van een cellulosefabriek in het westen) en gezien de Franse reportage wordt er nu daadwerkelijk werk van gemaakt. Positief, zeker gezien de eerdere houding van de overheid t.o.v. het spoor...


Bijlagen:
Dr. Lorenzo Carnelli 9-11-'20, AFE 817 - klein.JPG
Dr. Lorenzo Carnelli 9-11-'20, AFE 817 - klein.JPG [ 295.25 KiB | 489 keer bekeken ]
Omhoog 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
 
 Pagina 1 van 1 [ 2 berichten ] 




Forumoverzicht » ACTUEEL » Actueel Spoorwegen Buitenland


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

 
 

 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
Je mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
Je mag je berichten niet wijzigen in dit forum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit forum
Je mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoeken naar:
Ga naar: