Auteur |
Bericht |
nieuwsspoor
|
Titel: Reactivering Nijmegen - Kleve nog ver weg Geplaatst: 19 nov 2018, 23:50 |
|
Geregistreerd: 03 maart 2014, 20:26 Berichten: 1712
|
Pogingen vanuit Duitsland ten spijt, lijkt de reactivering van de spoorlijn tussen Nijmegen en Kleve voorlopig van de baan. Rover-afdeling Arnhem-Nijmegen is teleurgesteld in de onwil die de Nederlandse betrokken partijen laten zien in dit dossier.
Een gemiste kans, noemt Rover Arnhem-Nijmegen de ontwikkelingen rond de verlaten spoorlijn tussen Nijmegen en het Duitse Kleve. De Rover-afdeling ziet potentie in de lijn en zet zich dan ook al jaren in voor reactivering. De Duitste overheden, de Kreis Kleve en de Landtag Nordrhein Westfalen, zijn ook voorstander van reactivering. In oktober maakte de Kreis Kleve bekend al vijftigduizend euro te hebben gereserveerd voor een nieuwe verkenning. De Verkehrsverbund Rhein Ruhr is bezig met de aanbesteding voor de RE10 van Düsseldorf naar Kleve en wil de spoorlijn graag doortrekken tot Nijmegen met milieuvriendelijke waterstoftreinen.
Aan Nederlandse zijde ziet Rover echter veel onwil. De provincie Gelderland gaat geen geld meer steken in verder onderzoek. De gemeente Berg en Dal wil geen treinen door het centrum van Groesbeek en ziet liever behoud van de toeristische railbikes die op dit moment over de spoorlijn rijden. De gemeente wil volgend jaar het tracé voor één euro kopen van ProRail. Ook gemeente Nijmegen zet zich niet in voor reactivering. “Wethouder Tiemens laat zelfs verstek gaan bij verschillende overleggen met de Duitse overheden”, stelt Rover-afdeling Arnhem-Nijmegen. “En dat terwijl haar partij GroenLinks verder onderzoek naar een reactivering in het verkiezingsprogramma heeft staan”.
Provincie Gelderland heeft de handdoek in de ring gegooid nadat er uit onderzoek van Movares bleek dat er dagelijks zo’n 3400 reizigers gebruik zouden maken van de spoorlijn. Omdat een deel hiervan nu gebruik maakt van de bus tussen Nijmegen en Kleve, zou de reizigersgroei maar zo’n 800 personen per dag zijn. Rover Arnhem-Nijmegen noemt het onderzoek “een aanfluiting”: “de aantallen studenten zijn erg laag ingeschat. Toekomstige ontwikkelingen zijn niet meegenomen, zoals een grotere samenwerking in de Euregio Rhein-Waal, een groei van de arbeidsmarkt in dat gebied en potentiële reizigers naar vliegveld Weeze”.
De reactivering van de spoorlijn komt 28 november aan bod in de BOC-commissie van de Provinciale Staten. Rover Arnhem-Nijmegen hoopt dat de Statenleden het provinciebestuur alsnog tot inkeer brengt. Rover wil dat er op zijn minst geld beschikbaar komt voor een actuele verkenning naar een reactivering van de spoorlijn.
Bron: Rover (met permissie)
_________________ nieuwsspoor is het nieuwsaccount van Spoorforum waarmee nieuws uit andere media wordt vermeld
Uiteraard mag je op nieuwsberichten inhaken. Nieuwsspoor zal zelf nooit meediscussiëren, maar geeft slechts vergaard nieuws door. Nieuwsspoor neemt geen verantwoordelijkheid voor de vermelde nieuwsberichten.Leden mogen op eigen naam uiteraard ook andere nieuwsberichten plaatsen.
|
|
 |
|
 |
rob1965
|
Titel: Re: Reactivering Nijmegen - Kleve nog ver weg Geplaatst: 03 dec 2018, 00:50 |
|
Geregistreerd: 14 apr 2018, 16:06 Berichten: 378
|
In 1995-96 was ik lid van de VSNK (Vriendenkring Spoorlijn Nijmegen -Kleve): destijds hebben we ons ook al ingezet de lijn te reactiveren en de reacties daarop waren lauw tot zwak te noemen. Dus dit verhaal verrast me niet echt. Vind wel nog steeds dat de lijn potentie heeft, ook toeristisch gezien. De lijn eindigde destijds omdat deze niet rendabel zou zijn. Een BR 215 met 1 Silberling stuurstandrijtuig was dat ook niet, nee. Met het huidige goedkoper in te zetten materieel zou het wel kunnen. Blijft toch jammer dit.
_________________ Du pain, du vin... et du Captrain 
|
|
 |
|
 |
treingebruiker
|
Titel: Re: Reactivering Nijmegen - Kleve nog ver weg Geplaatst: 03 dec 2018, 12:22 |
|
Geregistreerd: 28 dec 2012, 15:07 Berichten: 26
|
Was ambtelijk betrokken bij het overleg. NS en DB hadden in de dienstregeling een sterfhuisconstructie, waardoor er geen hond (en ook geen mens) in de trein zat. Ook de gemeente Groesbeek was zeer negatief, want ze wilden de vrijkomende grond graag voor lucratieve bestemmingen gebruiken. Ik denk dat Arriva of Keolis van deze verbinding wel iets rendabels weten te maken
|
|
 |
|
 |
Henk
|
Titel: Re: Reactivering Nijmegen - Kleve nog ver weg Geplaatst: 04 okt 2022, 07:56 |
|
 |
Functioneel Beheerder |
 |
|
Geregistreerd: 22 okt 2008, 19:24 Berichten: 2119 Woonplaats: Oldebroek
|
De treinverbinding tussen Nijmegen en het Duitse Kleve lijkt voorlopig definitief van de baan. Ook vervangend spoorvervoer in de vorm van een lightrail zit er niet in. Leden van de Euroregioraad Rijn-Waal kregen deze update te horen tijdens een werkbezoek aan de Europese Commissie in Brussel.
Bron: Spoorpro
_________________ Met vriendelijke groeten, Henk
Hier al vaker geweest of misschien voor het eerst? Deel ook jouw spoorse belevenissen op dit forum! Registreer je en kom ook meedoen!
|
|
 |
|
 |
Peter_S
|
Titel: Re: Reactivering Nijmegen - Kleve nog ver weg Geplaatst: 04 okt 2022, 09:36 |
|
Geregistreerd: 01 jul 2012, 10:59 Berichten: 1232
|
|
 |
|
 |
|