Registreren    Aanmelden    Forum    Zoeken    Help

Forumoverzicht » ACTUEEL » Actueel Trein Nederland

Pagina 1 van 1 [ 8 berichten ] 

Auteur Bericht
 Titel: Kleuren op vooorruit van virm
 Bericht Geplaatst: 31 dec 2024, 22:28 
Gebruikers-avatar

Vanaf het begin vertonen de voorruiten van dubbeldekkers mooie regenboogkleuren. Ik heb de indruk dat Prorail nu bezig is al die ruiten te vervangen, nu vertoont helaas nog maar de helft die kleuren. Is het bekend welke laag op of in de ruit die kleuren veroorzaakt?

Bijlage:
kleuren_virm 2.jpg
kleuren_virm 2.jpg [ 72.16 KiB | 313 keer bekeken ]

Titel: Re: Kleuren op vooorruit van virm
 Bericht Geplaatst: 01 jan 2025, 16:23 
Moderator
Gebruikers-avatar

Een verwarmde frontruit bevat een extreem dunne, elektrisch geleidende zilverlaag, die in het gelamineerde glas is geplaatst. Deze laag verwarmt de hele ruit en is vanzelfsprekend onzichtbaar. Van deze verkleuring is dus vanuit binnen voor de machinist niets te zien. De voorruiten worden nogal warm, zeker als deze lang aanstaan, waardoor de verkleuring ontstaat.
ProRail gaat niet over het materieel, dus als de ruiten al vervangen worden, mij niet bekend overigens, dan gebeurt dit door NS.

Bij ouder materieel, bv Mat 64 en de SGM waren er draadjes meegegoten in het glas, als je deze aanzet zag je wel een kleine verandering in het zicht.

Bij Mat46 en 54 had je loshangende draden tussen glasplaten. Bij gebruik wetden ze niet alleen langer maar in het donker lichte ze oranje/rood op.......

Let op: © / auteursrecht Peter Eradus:
Het overnemen van foto's en of tekst of delen ervan geplaatst door mij is nadrukkelijk beperkt en slechts met schriftelijke toestemming geoorloofd. Dit geldt vanzelfsprekend ook voor plaatsing op Pinterest !

Bericht Geplaatst: 01 jan 2025, 21:13 
Gebruikers-avatar

Dan is het dus geen effect van de ruitenwissers? Dat leek een optie omdat de kleuren soms samenvallen met de veegbaan van de ruitenwissers.

Is het misschien zo dat een koude ruit kleurloos is, en dat hij kleur krijgt als hij opwarmt? Als de laag dikker wordt door het opwarmen zouden de interferentiekleuren wel kunnen veranderen (zoals bij een zeepbel).

Het midden van de ruit, met de meeste kleur, is misschien de heetste plek?

Meesterpeter schreef:
ProRail gaat niet over het materieel, dus als de ruiten al vervangen worden, mij niet bekend overigens, dan gebeurt dit door NS.

Aha, vandaar dat het NS-logo overal op de trein te zien is :)

Bericht Geplaatst: 01 jan 2025, 21:57 
Moderator
Gebruikers-avatar

Of de ruitenwissers enige invloed hebben zou ik niet durven zeggen. Wel is het zo dat vuil en vooral koperslijpsel van de bovenleiding flink inbrand in de ruiten, als deze lang aan staan. Waar de ruitenwissers dan weer hun sporen in trekken.
Daarom zit er bv bij SNG een beperking op, na enige tijd gaat hij vanzelf uit.
Zo'n VIRM frontruit verwarming heeft nog een aardig vermogen, 984 Watt bij 220 volt.

Het overnemen van foto's en of tekst of delen ervan geplaatst door mij is nadrukkelijk beperkt en slechts met schriftelijke toestemming geoorloofd. Dit geldt vanzelfsprekend ook voor plaatsing op Pinterest !

Bericht Geplaatst: 01 jan 2025, 22:51 
Donateur
Gebruikers-avatar

Is het ook niet zo dat elk gehard glas deze vlekken bij een bepaalde lichtval geven?
Zet maar eens een polaroidbril op of zet een polaroidfilter voor je lens, dan zie je die vlekken altijd bij gehard glas.

Foto's grootspoor en tram zijn te zien op http://www.flickr.com/photos/spoorvliet/ en http://www.flickr.com/photos/tramvliet/
Foto's van modelspoor zijn te zien op http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/

Bericht Geplaatst: 02 jan 2025, 12:58 
Gebruikers-avatar

Meesterpeter schreef:
Bij ouder materieel, bv Mat 64 en de SGM waren er draadjes meegegoten in het glas, als je deze aanzet zag je wel een kleine verandering in het zicht.

Op sommige oude foto's vertonen Mat 64 en de SGM ook iriserende kleuren op de voorruit. Dat Mat 64 en de SGM de ruit verwarmde met draadjes is interessant omdat het iriserende effect dan niet afkomstig was van een dunne zilverlaag in het gelamineerde glas. Ik kan me voorstellen dat de ruitenwissers ingesmeerd zijn met visceuze siliconenolie, dat ze die olie in een dunne laag uitwrijven over de veegbaan, en dat die uitvloeit buiten de veegbaan door de hitte van de ruit en door de rijwind. Dat kan dan ook bij een virm. De voorruit raakt de kleur misschien kwijt bij een reinigingsbeurt, en krijgt de kleur terug na gebruik van de ruitenwissers.

GerardvV schreef:
Is het ook niet zo dat elk gehard glas deze vlekken bij een bepaalde lichtval geven?
Zet maar eens een polaroidbril op of zet een polaroidfilter voor je lens, dan zie je die vlekken altijd bij gehard glas.

Om het hokjes- of vlekkenpatroon van gehard glas te zien moet je een polaroidbril dragen en het licht van de lichtbron moet gepolariseerd zijn. Maar de iriserende kleuren van de voorruit zijn zichtbaar zonder polaroidbril en zonder dat het licht van de lichtbron (een bewolkte hemel) gepolariseerd is. Dat betekent dat het geharde glas van de voorruit de iriserende kleuren niet kan verklaren.

Bericht Geplaatst: 12 jan 2025, 21:55 
Moderator
Gebruikers-avatar

Kijk, nog één (.....) met precies dezelfde vraag: https://community.ns.nl/op-het-station- ... virm-88388

Even kijken wat daar als antwoorden op komen.....?

Bericht Geplaatst: 13 jan 2025, 20:18 
Gebruikers-avatar

Ja, van dezelfde vraagsteller. :) Ik was op zoek naar de website van Nedtrain, maar dichterbij dan https://www.ns.nl/en/about-ns/train-maintenance kun je niet komen. Een moderator van het forum daar, https://community.ns.nl/, heeft intern navraag gedaan maar geen inhoudelijk antwoord gekregen, helaas pindakaas. Maar wie weet komen er meer antwoorden.

Pagina 1 van 1 [ 8 berichten ] 

Forumoverzicht » ACTUEEL » Actueel Trein Nederland