Dit type overweg heet Harmelen-overweg omdat de eerste toepassing van dit soort overweg bevloering voor het eerst werd toegepast in de plaats Harmelen. Doorgaans ontstaat de spoorstaafbreuk aan de zijkant van het Harmelenblok omdat op die plek met name de voet van de spoorstaaf in de loop ter tijd inteert, zeg maar gewoon weg roest, en zulks niet tijdig wordt vervangen door ProRail Bij een Harmelen-overweg liggen de spoorstaven ingegoten in de betonplaten waarin zich twee u-vormige sleuven bevinden. Voor het ingieten van de spoorstaven gebruikt men een twee componenten kunsthars dat middels emmertjes wordt aangevoerd. Waar de persvoorliegers van ProRail het vandaan halen dat de spoorstaven in beton ingegoten liggen is mij een compleet raadsel.
Ter illustratie enkele plaatjes uit mijn rijke fotoarchief over een zogenaamde Harmelen-overweg.
Middels een groot rolmes wordt de gietmassa losgesneden.
34329 Enschede 13 mei 2000 by
Peter_Schoeber (award = block), on Flickr
Verwijderen van de losgesneden spoorstaaf.
34333 Enschede 13 mei 2000 by
Peter_Schoeber (award = block), on Flickr
Verwijderen van een zogenaamd Harmelenblok
34341 Enschede 13 mei 2000 by
Peter_Schoeber (award = block), on Flickr
Je hebt blokken van 6 en van 9 meter en door er een aantal achter elkaar te leggen kun je de benodigde wegbreedte creëren.
Het afstellen in ingieten is een ander verhaal en dat heb ik ooit eens uitgebreid in Boxtel gefotografeerd.
27547 Boxtel 23 maart 1998 by
Peter_Schoeber (award = block), on Flickr
Als je op de foto's klikt kun je naar de desbetreffende fotoreportages gaan waar een en ander heel uitgebreid in beeld is gebracht door mij.
_________________
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden
Kijk ook eens op mijn Flickr fotopagina;
http://www.flickr.com/photos/25717227@N03/ voor plaatjes uit de oude doos.