Registreren    Aanmelden    Forum    Zoeken    Help

Forumoverzicht » ACTUEEL » Actueel Spoorwegen Nederland




 Pagina 1 van 1 [ 5 berichten ] 



Auteur Bericht
 Titel: Dienstregeling NS: Najaar 2022 en dienstregelinging 2023
 Bericht Geplaatst: 23 aug 2022, 18:58 
Offline
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 03 maart 2014, 20:26
Berichten: 1507
NS past dienstregeling verder aan


Voor dit najaar én voor de nieuwe dienstregeling 2023 past NS de dienstregeling verder aan, zodat deze beter uitvoerbaar is. Hierbij wordt rekening gehouden met het verwachte personeelstekort.

Ondanks alle inspanningen om het tekort aan collega’s op te lossen, blijft dit tekort groot. Door de krappe arbeidsmarkt en een hoger ziekteverzuim staat – net als in veel andere sectoren – de dienstverlening onder druk. Door de dienstregeling voor 2023 aan te passen, wil NS collega’s meer lucht geven in hun werk en reizigers een meer voorspelbare dienstregeling bieden. Liever past NS de dienstregeling niet aan, maar de situatie maakt dat het niet anders kan. De dienstregeling voor 2023 gaat in december in. De komende maanden wordt de treindienst hier al stapsgewijs op aangepast.

De belangrijkste aanpassingen vanaf 5 september ​

Op werkdagen rijdt NS iedere 15 minuten een Intercity, waar dat nu om de 10 minuten is.  ​De avonddienstregeling start om 20.00 uur in plaats van 22.00 uur, ​In het weekend rijdt NS elk half uur Intercity’s en Sprinters, waar dat nu elk kwartier is. ​ 

Minder treinen op werkdagen
Minder treinen in het weekend

​NS verwacht vanaf dienstregeling 2023 10 procent minder treinen te rijden dan in 2019, het laatste jaar voor corona. Sinds corona is het reisgedrag veranderd. Vooral forensen reizen minder met de trein. In de woensdag- en vrijdagochtend spits is het erg rustig in de trein. Dagjesmensen hebben de trein voor een groot deel teruggevonden. Bij de keuzes voor aanpassingen houdt NS zoveel mogelijk rekening met de nieuwe reispatronen en reizigersaantallen sinds corona. NS zet met deze aanpassingen in op voorspelbaarheid en betrouwbaarheid van de dienstregeling, om verrassingen voor reizigers zoveel mogelijk te voorkomen.  

Bert Groenewegen, waarnemend president-directeur NS, zegt hierover in het halfjaarbericht: “We willen de reiziger zo goed mogelijk bedienen en duurzame bereikbaarheid mogelijk maken. Onze collega’s doen het uiterste om de reiziger van dienst te zijn. We hebben veel van onze mensen gevraagd, eerst als gevolg van het werken tijdens de coronamaatregelen. De laatste maanden is de werkdruk hoog als gevolg van het tekort aan personeel. We zien dat we onze huidige dienstverlening met het tekort aan collega’s niet volledig kunnen waarmaken. Dat zorgt voor uitval van treinen, teleurstelling bij reizigers en een te hoge werkdruk voor het personeel. We kijken naar manieren om onze collega’s weer meer ruimte te geven om op een normale manier hun werk te kunnen doen. Daarvoor is een aanpassing van de dienstregeling noodzakelijk.”

NS doet veel om het tekort aan collega's te verminderen. Zo is de werving geïntensiveerd, helpt het vervallen van het boa-schap voor hoofdconducteurs en wordt waar mogelijk het aantal contracturen van collega’s verhoogd. Als het effect van deze maatregelen tegenvalt, kan NS opnieuw de dienstregeling moeten aanscherpen.

De belangrijkste aanpassingen vanaf 11 december 2022

In de spits van vrijdag rijdt NS op een aantal trajecten elk half uur Intercity’s waar dat nu elk kwartier is.Op het traject Arnhem-Utrecht-Schiphol-Rotterdam rijdt NS vier treinen per uur.Op het traject Eindhoven-Amsterdam rijdt NS maandag tot en met donderdag elke tien minuten een trein.Op het traject HSL Breda-Rotterdam rijdt NS drie treinen per uur. In de daluren, ’s avonds en in het weekend rijdt NS elk half uur Intercity’s en Sprinters waar dat nu elk kwartier is.De avonddienstregeling start om 20.00 uur.

Bron: Netwerkontwerp en Communicatie NS

_________________
nieuwsspoor is het nieuwsaccount van Spoorforum waarmee nieuws uit andere media wordt vermeld

Uiteraard mag je op nieuwsberichten inhaken. Nieuwsspoor zal zelf nooit meediscussiëren, maar geeft slechts vergaard nieuws door. Nieuwsspoor neemt geen verantwoordelijkheid voor de vermelde nieuwsberichten.Leden mogen op eigen naam uiteraard ook andere nieuwsberichten plaatsen.


Omhoog 
 Titel: Re: Dienstregeling NS: Najaar 2022 en dienstregelinging 2023
 Bericht Geplaatst: 30 aug 2022, 16:57 
Offline
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 03 maart 2014, 20:26
Berichten: 1507
NS Dienstregeling 2023

De NS dienstregeling 2023 laat een dramatische teruggang in de aangeboden treindienst zien. Er worden enorm veel treinseries aangepast, waarbij soms nog maar een uursdienst overblijft. Dat zal wel even schrikken worden voor menig reiziger bij NS
Hierbij onder alle voorbehoud een overzicht wijzigingen NS dienstregeling 2023:


800 - (IC Alkmaar - Maastricht) in het weekend opgeheven tussen Alkmaar en Amsterdam.
900 - (IC Amsterdam - Breda via de HSL) opgeheven tussen Rotterdam en Breda, in de avonduren en weekenden geheel opgeheven.
1000 - (IC Amsterdam - Rotterdam via de HSL) rijdt voortaan gehele dag.
1500 - (IC Amsterdam - Amersfoort) tijdens de spits verlengd naar Deventer.
1900 - (IC Eindhoven - Dordrecht) opgeheven.
2000 - (IC Den haag - Amersfoort - Deventer) zal rijden als spitstrein op ma-di-do tussen Den haag en Utrecht. Rest van het traject opgeheven.
2100 - (IC Amsterdam - Den haag) rijdt alleen nog als spitstrein op ma-di-do.
2400 - (IC Lelystad - Dordrecht) rijdt alleen nog als spitstrein.
2600 - (IC Amsterdam - Almere) opgeheven op woensdagen en vrijdagen.
2800 - (IC Rotterdam - Utrecht) rijdt alleen nog als spitstrein op ma-di-do
3100 - (IC Nijmegen - Schiphol) opgeheven tussen Arnhem en Nijmegen buiten spitsuren, tijdens de weekenden geheel opgeheven.
3200 - (IC Arnhem - Rotterdam) opgeheven.
3400 - (IC Haarlem - Alkmaar) opgegeven.
3300 - (SPR Hoorn Kersenboogerd - Leiden) rijdt in het weekend slechts 1x/uur tussen Hoofddorp en Hoorn Kersenboogerd).
3500 - (IC Venlo - Schiphol) rijdt alleen nog als spitstrein.
3700 - (IC Venlo - Dordrecht via Schiphol) zal in de daluren de rol van de IC2400 en IC3500 overnemen).
3900 - (IC Enkhuizen - Heerlen) opgeheven tussen Amsterdam en Eindhoven op vrijdagen en in tijdens de weekenden.
4300 - (SPR Hoofddorp - Almere Oostvaarders) opgeheven tussen Almere centrum en Almere Oostvaarders na 20:00 en tijdens het weekend.
4400 - (SPR Den bosch - Deurne) rijdt tijdens het weekend 1x/uur.
4500 - (IC Amsterdam - Enkhuizen) rijdt minder vaak.
4900 - (SPR Utrecht - Almere) tijdens het weekend opgeheven.
5200 - (SPR Rotterdam - Dordrecht) opgeheven.
5400 - (SPR Amsterdam - Zandvoort) opgeheven tussen Amsterdam en Haarlem.
5500 - (SPR Utrecht - Baarn) rijdt tijdens het weekend 1x/uur.
5700 - (SPR Utrecht - Hoofddorp) tijdens het weekend opgeheven.
5800 - (SPR Amsterdam - Schiphol) rijdt alleen nog als spitstrein.
6200 - (SPR Groningen - Assen) opgeheven.
6400 - (SPR Weert - Tilburg Universiteit) rijdt tijdens het weekend 1x/uur.
6600 - (SPR Arnhem - Dordrecht) opgeheven tussen Arnhem en Nijmegen buiten de spits, rijdt in het weekend enkel nog tussen Nijmegen en Dordrecht en 1x/uur.
6800 - (SPR Den haag - Gouda Goverwelle) zal rijden als spitstrein van ma-do.
7400 - (SPR Veenendaal centrum - Uitgeest) opgeheven tussen Driebergen-zeist en Veenendaal centrum, wordt tussen Amsterdam en Driebergen-zeist buiten de spitsuren en in het weekend geheel opgeheven.
7700 - (SPR Rotterdam - Gouda Goverwelle) opgeheven.
8900 - (SPR Leiden - Houten Castellum) opgeheven tussen Utrecht en Houten Castellum, op vrijdagen geheel opgeheven.
14900 - (SPR Utrecht - Almere) vervangt de SPR4900 en rijdt in het weekend 1x/uur met eindbestemming Hilversum).
15600 - (SPR Amersfoort - Harderwijk) opgeheven.

_________________
nieuwsspoor is het nieuwsaccount van Spoorforum waarmee nieuws uit andere media wordt vermeld

Uiteraard mag je op nieuwsberichten inhaken. Nieuwsspoor zal zelf nooit meediscussiëren, maar geeft slechts vergaard nieuws door. Nieuwsspoor neemt geen verantwoordelijkheid voor de vermelde nieuwsberichten.Leden mogen op eigen naam uiteraard ook andere nieuwsberichten plaatsen.


Omhoog 
 Titel: Re: Dienstregeling NS: Najaar 2022 en dienstregelinging 2023
 Bericht Geplaatst: 03 sep 2022, 08:02 
Offline
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 03 maart 2014, 20:26
Berichten: 1507
Minder treinen, meer drukte in treinen

Maandag 05-09-2022 gaat het nieuwe wijzigingsblad dienstregeling 2022 in. NS heeft de dienstregeling verder versoberd zodat deze beter uitvoerbaar is. Door vanaf 05-09-2022 minder treinen te rijden, wil de NS de reizigers een meer voorspelbare dienstregeling bieden. Reizigers moeten hierbij rekening houden met drukkere treinen.

Drukke trajecten

Met name op de volgende trajecten kan het druk zijn in de trein:

Rotterdam–Gouda
Eindhoven–’s-Hertogenbosch–Utrecht–Amsterdam
Arnhem–Utrecht–Schiphol–Leiden–Rotterdam
Hoorn–Amsterdam Sloterdijk

_________________
nieuwsspoor is het nieuwsaccount van Spoorforum waarmee nieuws uit andere media wordt vermeld

Uiteraard mag je op nieuwsberichten inhaken. Nieuwsspoor zal zelf nooit meediscussiëren, maar geeft slechts vergaard nieuws door. Nieuwsspoor neemt geen verantwoordelijkheid voor de vermelde nieuwsberichten.Leden mogen op eigen naam uiteraard ook andere nieuwsberichten plaatsen.


Omhoog 
 Titel: Re: Dienstregeling NS: Najaar 2022 en dienstregelinging 2023
 Bericht Geplaatst: 03 okt 2022, 09:22 
Offline
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 03 maart 2014, 20:26
Berichten: 1507
Via de planner van Hafas is de dienstregeling 2023 al (beperkt) in te zien. Link naar planner, nog onder alle voorbehoud van wijziging:

https://hafas.bene-system.com/bin/query ... s:&L=profi

_________________
nieuwsspoor is het nieuwsaccount van Spoorforum waarmee nieuws uit andere media wordt vermeld

Uiteraard mag je op nieuwsberichten inhaken. Nieuwsspoor zal zelf nooit meediscussiëren, maar geeft slechts vergaard nieuws door. Nieuwsspoor neemt geen verantwoordelijkheid voor de vermelde nieuwsberichten.Leden mogen op eigen naam uiteraard ook andere nieuwsberichten plaatsen.


Omhoog 
 Titel: Re: Dienstregeling NS: Najaar 2022 en dienstregelinging 2023
 Bericht Geplaatst: 04 nov 2022, 21:44 
Offline
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 03 maart 2014, 20:26
Berichten: 1507
Nieuwe treintarieven NS 2023

Zoals te verwachten was gaan de treinkaartjes in prijs stijgen.
Hierbij een overzicht van een aantal nieuwe prijzen zoals nu bekend zijn geworden.

In prijs verhoogd:

- Gewone treinkaartjes 2de klas stijgen met gemiddeld 5,5%
- Gewone treinkaartjes 1ste klas stijgen met gemiddeld 7,4%
- NS Flex (verplicht bij aanschaft abonnement) wordt eenmalig €10 bij aanmelden
- NS Weekend vrij wordt € 34,95 per maand
- NS Weekend vrij wordt 1ste klas € 43,95 per maand
- NS Dal vrij wordt €119,95 per maand
- NS Dal vrij wordt 1ste klas €159,95 per maand
- NS Altijd vrij wordt €353,80 per maand
- NS Altijd vrij wordt 1ste klas €601,50 per maand

In prijs verlaagd:
- Traject Vrij Prijs wordt gemiddeld verlaagd met 2,4%

_________________
nieuwsspoor is het nieuwsaccount van Spoorforum waarmee nieuws uit andere media wordt vermeld

Uiteraard mag je op nieuwsberichten inhaken. Nieuwsspoor zal zelf nooit meediscussiëren, maar geeft slechts vergaard nieuws door. Nieuwsspoor neemt geen verantwoordelijkheid voor de vermelde nieuwsberichten.Leden mogen op eigen naam uiteraard ook andere nieuwsberichten plaatsen.


Omhoog 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
 
 Pagina 1 van 1 [ 5 berichten ] 




Forumoverzicht » ACTUEEL » Actueel Spoorwegen Nederland


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Peter_S en 2 gasten

 
 

 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
Je mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
Je mag je berichten niet wijzigen in dit forum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit forum
Je mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoeken naar:
Ga naar:  
cron