Auteur |
Bericht |
Arian
|
Titel: DDZ Geplaatst: 16 mei 2021, 12:07 |
|
Geregistreerd: 14 mei 2021, 20:11 Berichten: 1
|
Ik heb vernomen dat de DDZ weer in September gaat rijden . Kan iemand mijn meer duidelijk heid geven of dat waar is . 
|
|
 |
|
 |
Meesterpeter
|
Titel: Re: DDZ Geplaatst: 16 mei 2021, 14:30 |
|
 |
Moderator |
 |
|
Geregistreerd: 25 okt 2008, 18:48 Berichten: 4817 Woonplaats: in de Randstad
|
Arian, welkom op het Spoorforum.
Op het moment is het onderzoek naar de problemen met de DDZ bijna afgerond. Uit de onderzoeken is gebleken dat de wielen op sommige assen sneller en ook onregelmatig slijten. Samen met rails welke een bepaalde vorm van slijtage hebben aan de railkop geeft dit de problemen van de onrustige loop. De slijtage doet zich vooral voor bij de assen met blokkenremmen.
Om de problemen de wereld uit te helpen zullen er zeer kostbare reparaties nodig zijn. Hierbij worden de blokkenremmen verwijderd. Omdat dan het remvermogen onder gewenste nivo komt zullen er per as één extra schijfrem gemonteerd moeten worden. Of de eerste treinstellen in september weer in dienst komen is al langer een streven, of dat gehaald gaat worden is nog even de vraag. Die kans wordt overigens niet al te groot geacht.
_________________ Al 2704 treinen met SLT gereden Al 615 treinen met SNG gereden (stand 25-06-2022)
Let op: © Peter Eradus: Het overnemen van foto's en of tekst of delen ervan geplaatst door mij is nadrukkelijk beperkt en slechts met schriftelijke toestemming geoorloofd. Dit geldt vanzelfsprekend ook voor plaatsing op Pinterest !
|
|
 |
|
 |
nieuwsspoor
|
Titel: Re: DDZ Geplaatst: 19 nov 2021, 12:33 |
|
Geregistreerd: 03 maart 2014, 20:26 Berichten: 1432
|
Voorjaar 2022 - DDZ terug in dienst
Uiterlijk begin maart 2022 moeten alle DDZ6 treinstellen weer terug in dienst zijn, daarna direct gevolgd door de DDZ4. De aanpassingen aan het remsysteem, verwijderen blokkenrem, toegevoegde schijfremmen, is nu goedgekeurd. De planning qua inzet is voorlopig in de treinseries: 1600 1700 3600 11600 11700
_________________ nieuwsspoor is het nieuwsaccount van Spoorforum waarmee nieuws uit andere media wordt vermeld
Uiteraard mag je op nieuwsberichten inhaken. Nieuwsspoor zal zelf nooit meediscussiëren, maar geeft slechts vergaard nieuws door. Nieuwsspoor neemt geen verantwoordelijkheid voor de vermelde nieuwsberichten.Leden mogen op eigen naam uiteraard ook andere nieuwsberichten plaatsen.
|
|
 |
|
 |
nieuwsspoor
|
Titel: Re: DDZ Geplaatst: 25 nov 2021, 12:01 |
|
Geregistreerd: 03 maart 2014, 20:26 Berichten: 1432
|
Terugkeer DDZ, enige achtergrondinformatie:
Na zorgvuldig onderzoek, aanpassingen aan het remsysteem en een uitgebreid testtraject keren de eerste DDZ-treinen vanaf 6 december 2021weer terug in de dienstregeling. De DDZ-treinstellen hebben een ander type remsysteem gekregen en een Real Time Monitoringssysteem is ingebouwd. Ook gaan de DDZ-treinen vaker onderhoud krijgen. Deze aanpassingen volgden op het onderzoek na meldingen over trillingen van dit type trein.
In december 2020 besloot NS de treinstellen uit voorzorg uit dienst te nemen en uitgebreid onderzoek te doen naar de oorzaak van de té hoge trillingen en de oplossingen hiervoor. De trillingen bij snelheden richting 140 km per uur worden veroorzaakt door een combinatie van wielen die in een ongunstige vorm slijten en soms ongunstige slijtage van de rails. Het is gebruikelijk dat de vorm van een treinwiel door het rijden licht slijt. In het geval van de DDZ-treinen hadden we te maken met een uitzonderlijke situatie omdat de wielen te snel en onregelmatige slijtage vertoonden. Daarom zijn aanpassingen uitgevoerd.
Aanpassingen
De DDZ-trein heeft op een aantal wielen een type rem dat remt op het wiel loopvlak zelf. Deze zogenaamde blokkenrem doet goed werk op de DDZ-motorwagen, maar op de overige DDZ-wielen zorgde dit remtype voor de té grote trillingen. Uit het onderzoek bleek dat dit wordt opgelost door dit type rem te wijzigen. Ook is gekozen om op deze treinen een Real Time Monitoringssysteem in te bouwen. Hierdoor verzamelt de trein tijdens het rijden data die ingezet worden om de trein tijdig en gericht onderhoud te geven. Daarnaast wordt het herprofileren van de wielen van de DDZ vaker dan voorheen uitgevoerd. Overigens trilt elke trein altijd een beetje. Ook met deze aanpassingen zal de DDZ nog trillingen hebben, maar door de aanpassingen zijn de té grote trillingen verleden tijd.
Testen
Deze zomer is de aanpassing aan het remsysteem zorgvuldig getest met een speciale testtrein. In acht weken werd het remsysteem getest en is onderzocht of deze aanpassing bijdraagt aan de stabiliteit en het verminderen van de trillingen. Naast de gebruikelijke testritten is ook aantal testen uitgevoerd onder bijzondere omstandigheden. Zo is bijvoorbeeld speciaal voor deze testtrein een stuk spoor voorzien van zeepsop om te zien hoe goed het aangepaste remsysteem zijn werk doet.
Toetsen en toelaten
Onafhankelijke experts van een zogenaamde Notified Body (keuringsinstituut met experts van het Duitse TÜV) hebben niet alleen meegekeken op de uitvoering van de aanpassingen, ook controleerden zij of NS de testresultaten goed heeft geïnterpreteerd. In november 2021 gaven deze experts goedkeuring om de trein weer in gebruik te nemen. Dit betekent dat vanaf 6 december 2021weer DDZ-treinstellen ingezet worden. Stapsgewijs wordt het aantal treinen in de dienstregeling verder uitgebreid. Tot die tijd vervangen andere treintypes – net zoals nu – de DDZ-treinen. Dat betekent dat op sommige trajecten bijvoorbeeld sprinters rijden waar normaal intercitytreinen rijden.
_________________ nieuwsspoor is het nieuwsaccount van Spoorforum waarmee nieuws uit andere media wordt vermeld
Uiteraard mag je op nieuwsberichten inhaken. Nieuwsspoor zal zelf nooit meediscussiëren, maar geeft slechts vergaard nieuws door. Nieuwsspoor neemt geen verantwoordelijkheid voor de vermelde nieuwsberichten.Leden mogen op eigen naam uiteraard ook andere nieuwsberichten plaatsen.
|
|
 |
|
 |
Meesterpeter
|
Titel: Re: DDZ Geplaatst: 06 dec 2021, 10:26 |
|
 |
Moderator |
 |
|
Geregistreerd: 25 okt 2008, 18:48 Berichten: 4817 Woonplaats: in de Randstad
|
En op maandag 6 december 2021 was het dan zover, de officiële terugkeer van DDZ in de reizigersdienst.
De treinstellen (DDZ6) 7632 en 7639 gingen weer rijden in treinserie 3600 (Zwolle <> Roosendaal).
_________________ Al 2704 treinen met SLT gereden Al 615 treinen met SNG gereden (stand 25-06-2022)
Let op: © Peter Eradus: Het overnemen van foto's en of tekst of delen ervan geplaatst door mij is nadrukkelijk beperkt en slechts met schriftelijke toestemming geoorloofd. Dit geldt vanzelfsprekend ook voor plaatsing op Pinterest !
|
|
 |
|
 |
|