Registreren    Aanmelden    Forum    Zoeken    Help

Forumoverzicht » ACTUEEL » Actueel Spoorwegen Nederland




 Pagina 1 van 1 [ 10 berichten ] 



Auteur Bericht
 Titel: Spoorconsessies Nederland
 Bericht Geplaatst: 27 sep 2022, 14:27 
Offline
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 03 maart 2014, 20:26
Berichten: 1616
NS in Tweede Kamer over nieuwe hoofdrailnetconcessie

Bron: NS Communicatie

De overheid heeft NS de nieuwe concessie voor het hoofdrailnet gegund. Die gaat in per 2025. Maar de precieze inhoud van de concessie staat nog niet vast. Bijvoorbeeld welke (internationale) lijnen binnen de concessie vallen en hoe lang de concessie geldt. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) heeft daarvoor een Programma van Eisen (PvE) opgesteld dat binnenkort openbaar wordt. Vanavond, dinsdag 27 september 2022, geven van 17.30 uur - 20.45 uur verschillende betrokken partijen tijdens een rondetafelgesprek in de Tweede Kamer hun visie op de nieuwe concessie en het PvE. Namens NS spreken waarnemend president-directeur Bert Groenewegen en directeur NS International Heike Luiten. Andere genodigden zijn onder meer wetenschappers, Rover, FNV Spoor en andere vervoerders.

Zorgen over concessie
NS is natuurlijk blij dat we vanaf 2025 op het hoofdrailnet kunnen blijven rijden. Maar we hebben wel een aantal zorgen over de eisen en de inhoud daarvan, zoals betaalbaarheid en investeringen. NS wil een betaalbaar treinkaartje voor de reiziger. Voor corona had NS geen andere inkomsten dan reizigersopbrengsten, maar de afgelopen jaren hebben we een beschikbaarheidsvergoeding ontvangen. Vanwege nog altijd achterblijvende reizigersaantallen en gestegen inflatie verwachten we - zeker in het begin van de komende concessieperiode – dat een vorm van subsidie noodzakelijk blijft om de trein voor iedereen betaalbaar te houden. Ook zal Bert Groenewegen vanavond pleiten voor extra investeringen in de infrastructuur voor de verwachte reizigersgroei. Zonder die investeringen is namelijk slechts beperkte reizigersgroei mogelijk.

Internationale verbindingen behouden
Een ander zorgpunt van NS zijn de internationale verbindingen. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat overweegt die verbindingen uit de concessie te laten en openbaar aan te besteden. NS vindt het belangrijk dat de trein op afstanden tot 700 kilometer een volwaardig alternatief is voor het vliegtuig. Reizigers moeten zo vaak mogelijk en met zo min mogelijk overstappen de trein kunnen nemen naar de belangrijkste Europese steden. Heike Luiten zal vanavond duidelijk maken dat de enige garantie die reizigers daarop hebben, afspraken zijn in de concessie. Het behoud van voldoende internationale lijnen in de concessie voorkomt daarnaast een verslechtering van het huidige aanbod door verdringing. Met name de grensoverschrijdende Intercity’s - zoals de IC Brussel en de IC Berlijn – zijn verweven met de binnenlandse dienstregeling.

_________________
nieuwsspoor is het nieuwsaccount van Spoorforum waarmee nieuws uit andere media wordt vermeld

Uiteraard mag je op nieuwsberichten inhaken. Nieuwsspoor zal zelf nooit meediscussiëren, maar geeft slechts vergaard nieuws door. Nieuwsspoor neemt geen verantwoordelijkheid voor de vermelde nieuwsberichten.Leden mogen op eigen naam uiteraard ook andere nieuwsberichten plaatsen.


Laatst bijgewerkt door nieuwsspoor op 15 okt 2022, 15:38, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog 
 Titel: Re: Hoofdrailnetconcessie 2025
 Bericht Geplaatst: 27 sep 2022, 19:09 
Offline

Geregistreerd: 31 mei 2015, 19:38
Berichten: 773
Woonplaats: Ooi en Ramsgat
nieuwsspoor schreef:
NS in Tweede Kamer over nieuwe hoofdrailnetconcessie

Internationale verbindingen behouden
Een ander zorgpunt van NS zijn de internationale verbindingen. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat overweegt die verbindingen uit de concessie te laten en openbaar aan te besteden. NS vindt het belangrijk dat de trein op afstanden tot 700 kilometer een volwaardig alternatief is voor het vliegtuig. Reizigers moeten zo vaak mogelijk en met zo min mogelijk overstappen de trein kunnen nemen naar de belangrijkste Europese steden.


Als ik dit zo lees moet ik wel terug denken aan juni eerder dit jaar dat ik en mijn zoon naar Denemarken zijn geweest en wel te verstaan Billund. Ik ben wezen vliegen met onze blauwe vriend en het was weer eens leuk om nou eens met een lijn vlucht te vliegen en wel op de heenweg een nog behoorlijk nieuwe Embraer 95 E2(en deze is inderdaad heel stil!)
Billund valt net niet onder de 700 kilometer maar ook niet erg ver erboven maar om naar Billund te komen per spoor zal je toch wel geduld moeten hebben minstens 13 uur wat ik zo op dr Goochel tegenkwam.
Dan is zelfs de intercity Berlijn nog erg snel(688 vanaf mijn eilandje tegen 769). Natuurlijk moet je vaak overstappen maar dit maakt wel het probleem erg zichtbaar,Denemarken is niet ver weg maar met de trein of bus helaas wel.
Het zal ook in de toekomst niet veel beter worden als je ooit richting Denemarken wil of verder tenzij je geen haast hebt natuurlijk maar qua prijs ben je denk ik ook niet erg voordelig uit.


Omhoog 
 Titel: Re: Hoofdrailnetconcessie 2025
 Bericht Geplaatst: 04 okt 2022, 17:16 
Offline
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 03 maart 2014, 20:26
Berichten: 1616
Grote zorgen over weggeven bestemmingen Berlijn, Londen en Parijs aan de markt bij NS

NS heeft grote zorgen over het voornemen om bij de nieuwe concessie vanaf 2025 de hogesnelheidslijnen naar Berlijn, Frankfurt, Londen en Parijs aan de markt weg te geven. Internationale treinreizigers zijn hiervan de dupe. Vanaf dat moment zijn zij de zekerheid en het gemak van deze internationale verbindingen kwijt.

Het voornemen staat in het Programma van Eisen voor de vervoerconcessie voor het hoofdrailnet, dat het ministerie van I&W gisteren openbaar maakte

_________________
nieuwsspoor is het nieuwsaccount van Spoorforum waarmee nieuws uit andere media wordt vermeld

Uiteraard mag je op nieuwsberichten inhaken. Nieuwsspoor zal zelf nooit meediscussiëren, maar geeft slechts vergaard nieuws door. Nieuwsspoor neemt geen verantwoordelijkheid voor de vermelde nieuwsberichten.Leden mogen op eigen naam uiteraard ook andere nieuwsberichten plaatsen.


Omhoog 
 Titel: Re: Spoorconsessies Nederland
 Bericht Geplaatst: 15 okt 2022, 15:41 
Offline
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 03 maart 2014, 20:26
Berichten: 1616
Concessie Oldenzaal-Hengelo-Zupthen

De inschrijving van de concessie Oldenzaal-Hengelo-Zupthen is gesloten.
De bieders voor deze verbinding zijn: Arriva & Keolis.
Eind december 2022 word bekend gemaakt welke vervoerder wint. Dit is betreft een concessie van maximaal 5 jaar,

_________________
nieuwsspoor is het nieuwsaccount van Spoorforum waarmee nieuws uit andere media wordt vermeld

Uiteraard mag je op nieuwsberichten inhaken. Nieuwsspoor zal zelf nooit meediscussiëren, maar geeft slechts vergaard nieuws door. Nieuwsspoor neemt geen verantwoordelijkheid voor de vermelde nieuwsberichten.Leden mogen op eigen naam uiteraard ook andere nieuwsberichten plaatsen.


Omhoog 
 Titel: Re: Spoorconsessies Nederland
 Bericht Geplaatst: 28 okt 2022, 18:32 
Offline
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 03 maart 2014, 20:26
Berichten: 1616
28 oktober 2022
Vervoersbedrijven slepen staat voor de rechter wegens NS-dominantie op het spoor

Concurrenten van de NS spannen een kort geding aan tegen het kabinet, om te verhinderen dat het spoorbedrijf opnieuw het alleenrecht krijgt om het grootste deel van het spoor te bedienen. De overheid moet anderen mee laten dingen, vinden de bedrijven.

Nu de NS concurrenten gesterkt zijn door nieuwe uitspraken vanuit de EU willen ze alsnog een marktanalyse en daarbij betrokken worden.

_________________
nieuwsspoor is het nieuwsaccount van Spoorforum waarmee nieuws uit andere media wordt vermeld

Uiteraard mag je op nieuwsberichten inhaken. Nieuwsspoor zal zelf nooit meediscussiëren, maar geeft slechts vergaard nieuws door. Nieuwsspoor neemt geen verantwoordelijkheid voor de vermelde nieuwsberichten.Leden mogen op eigen naam uiteraard ook andere nieuwsberichten plaatsen.


Omhoog 
 Titel: Re: Spoorconsessies Nederland
 Bericht Geplaatst: 09 nov 2022, 10:49 
Offline
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 03 maart 2014, 20:26
Berichten: 1616
Politiek: alle internationale verbindingen naar NS
Bron: NS-Communicatie 08-11-2022

De Tweede Kamer wil dat het hoofdrailnet gewoon aan NS gegund wordt. Een onderzoek naar meer marktwerking op het hoofdrailnet wil de politiek niet. Ook wil de Kamer dat alle huidige internationale verbindingen in de concessie en dus bij NS blijven. Dat blijkt na een stemming dinsdagmiddag in de Tweede Kamer over maar liefst 48 moties. Deze 48 voorstellen voor aanpassingen van het Programma van Eisen waren door de politieke partijen ingediend na het debat over de nieuw hoofdrailnetconcessie vorige week. De moties gingen onder meer over marktwerking op het hoofdrailnet, internationale verbindingen en fietsenstallingen.

Geen marktwerking op het hoofdrailnet
In 2020 heeft het kabinet de hoofdrailconcessie vanaf 2025 gegund aan NS. Daarna is het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat aan de slag gegaan met het zogeheten Programma van Eisen: wat houdt de concessie in en waaraan moet NS voldoen? Onlangs lag ook ineens de vraag op de Haagse besluittafel of gunnen aan NS wel mocht van de Europese Commissie of dat ook andere vervoerders een kans moesten krijgen. Daarom wilde staatssecretaris Vivianne Heijnen van IenW een marktverkenning naar meer concurrentie laten uitvoeren.

Tijdens het debat in de Tweede Kamer vorige week bleek al dat een meerderheid van de partijen niets voelt voor concurrentie op het hoofdrailnet. Bijna alle partijen vinden dat meer marktwerking leidt tot versnippering van het aanbod en een slechtere dienstregeling. Dat is niet in het belang van de reiziger. De motie tegen een onderzoek is dinsdagmiddag dan ook aangenomen.

Internationale verbindingen blijven in concessie
Ook is de motie aangenomen die stelt dat de alle huidige internationale verbindingen in de concessie moeten blijven. Dat is meer dan het ministerie wilde volgens het Programma van Eisen. Die wilde alleen de Intercity Brussel en enkele IC’s Berlijn behouden.

Lijnen afknippen van het hoofdrailnet
Ook een voor NS belangrijk punt uit de nieuwe concessie is de mogelijkheid om lijnen ‘af te knippen’ van het hoofdrailnet en aan te besteden. Dat is de zogeheten decentralisatie. Elke vervoerder kan dan bieden op zo’n lijn. Die mogelijkheid blijft bestaan in de concessie. Om welke lijn(en) het gaat, is nog niet bekend.

Fietsenstallingen blijven in concessie
Ook het beheer van de fietsenstallingen door NS blijft in de nieuwe concessie. Onder meer de Fietsersbond, ANWB, Reizigersvereniging Rover, Seniorenorganisatie KBO-PCOB en de Landelijke Studentenvakbond LSVb hadden hiertoe opgeroepen. De combinatie trein-fiets is volgens hen te belangrijk om niet in de concessie te regelen. De politiek ondersteunt dit.

Wouter Koolmees: 'Nu vooruitkijken!'
Wouter Koolmees, president-directeur van NS, is blij met de uitkomst van de stemmingen: “Vorige week was ik met een grote groep collega's naar de Tweede Kamer om ons hard te maken voor de toekomst van NS. Vanmiddag is er in de Tweede Kamer gestemd over een aantal belangrijke voorstellen. Dat heeft goed uitgepakt! Een grote opsteker in roerige tijden die ons de ruimte geeft om ons 100 procent te richten op het verbeteren van onze prestaties voor de reizigers. En dat kunnen we! Ik mag pas net binnen zijn, maar daar ben ik van overtuigd. Laten we samen met vertrouwen vooruit kijken!”

_________________
nieuwsspoor is het nieuwsaccount van Spoorforum waarmee nieuws uit andere media wordt vermeld

Uiteraard mag je op nieuwsberichten inhaken. Nieuwsspoor zal zelf nooit meediscussiëren, maar geeft slechts vergaard nieuws door. Nieuwsspoor neemt geen verantwoordelijkheid voor de vermelde nieuwsberichten.Leden mogen op eigen naam uiteraard ook andere nieuwsberichten plaatsen.


Omhoog 
 Titel: Re: Spoorconsessies Nederland
 Bericht Geplaatst: 13 dec 2022, 18:52 
Offline
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 03 maart 2014, 20:26
Berichten: 1616
Rechter bepaald: NS mag op hoofdrailnet blijven rijden

https://www.telegraaf.nl/nieuws/8229983 ... ven-rijden

_________________
nieuwsspoor is het nieuwsaccount van Spoorforum waarmee nieuws uit andere media wordt vermeld

Uiteraard mag je op nieuwsberichten inhaken. Nieuwsspoor zal zelf nooit meediscussiëren, maar geeft slechts vergaard nieuws door. Nieuwsspoor neemt geen verantwoordelijkheid voor de vermelde nieuwsberichten.Leden mogen op eigen naam uiteraard ook andere nieuwsberichten plaatsen.


Omhoog 
 Titel: Re: Spoorconsessies Nederland
 Bericht Geplaatst: 28 maart 2023, 14:41 
Offline
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 03 maart 2014, 20:26
Berichten: 1616
28 maart 2023
Rechtszaak gestart over gunning nieuwe concessie aan NS


De gunning van het Hoofdrailnet aan NS is in strijd met het Europees recht, vindt de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland (FMN). Daarom heeft de FMN – een samenwerkingsverband van regionale vervoerders – een rechtszaak aangespannen tegen de Nederlandse staat. Maandag, 27 maart, was de zitting in de zogenaamde bodemprocedure. De FMN startte al twee keer eerder een kort geding.

Bodemprocedure
Het kabinet heeft in 2020 het voornemen uitgesproken om de Hoofdrailnetconcessie vanaf 2025 opnieuw aan NS te gunnen. De Tweede Kamer steunt die gunning, bleek eind vorig jaar. Arriva, EBS, Keolis, Qbuzz en Connexxion vinden dat deze gunning in strijd is met Europese wet- en regelgeving. De rechtszaak van vandaag gaat over de vraag of de gunning van de nieuwe concessie voldoet aan die wet- en regelgeving. Het is een bodemprocedure, waarin, in tegenstelling tot een kort geding, het vonnis definitief is.

Wat vindt NS?
De kracht van het Hoofdrailnet zit in de samenhang, vindt NS. Doordat we een dienstregeling voor het hele Hoofdrailnet maken, hoeven reizigers minder vaak over te stappen en kunnen we meer treinen rijden. Reizigers, de overheid en collega’s bieden we met de voorgenomen gunning langdurige zekerheid. De gunning is ook niet in strijd met de wet.

De rechtszaak van vandaag is belangrijk voor NS en voor Nederland. De maatschappelijke waarde van de trein maakt dat het belangrijk is dat het OV in Nederland goed geregeld is. Met deze gunning kunnen reizigers ook vanaf 2025 vertrouwen op goed openbaar vervoer.

Uitspraak
NS wacht de uitspraak van de rechtszaak af. Naar verwachting komt deze in de loop van mei of juni 2023.

_________________
nieuwsspoor is het nieuwsaccount van Spoorforum waarmee nieuws uit andere media wordt vermeld

Uiteraard mag je op nieuwsberichten inhaken. Nieuwsspoor zal zelf nooit meediscussiëren, maar geeft slechts vergaard nieuws door. Nieuwsspoor neemt geen verantwoordelijkheid voor de vermelde nieuwsberichten.Leden mogen op eigen naam uiteraard ook andere nieuwsberichten plaatsen.


Omhoog 
 Titel: Re: Spoorconsessies Nederland
 Bericht Geplaatst: 24 mei 2023, 22:43 
Offline
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 03 maart 2014, 20:26
Berichten: 1616
24 mei 2023

Rechter laat onderhandse gunning hoofdrailnet aan NS intact

Openbaar vervoer De Nederlandse Spoorwegen mogen de belangrijkste treinverbindingen ook vanaf 2025 blijven verzorgen. NS wordt voorgetrokken, zeggen concurrenten, maar de rechtbank wees woensdag hun bezwaren af.

NS betaalt daarvoor een jaarlijkse vergoeding van 87 miljoen euro (plus 92 miljoen voor de hogesnelheidslijn, en een infrastructuurheffing van 247 miljoen aan beheerder ProRail).

_________________
nieuwsspoor is het nieuwsaccount van Spoorforum waarmee nieuws uit andere media wordt vermeld

Uiteraard mag je op nieuwsberichten inhaken. Nieuwsspoor zal zelf nooit meediscussiëren, maar geeft slechts vergaard nieuws door. Nieuwsspoor neemt geen verantwoordelijkheid voor de vermelde nieuwsberichten.Leden mogen op eigen naam uiteraard ook andere nieuwsberichten plaatsen.


Omhoog 
 Titel: Re: Spoorconsessies Nederland
 Bericht Geplaatst: 25 mei 2023, 22:02 
Offline
Donateur
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 02 nov 2008, 23:42
Berichten: 1429
Woonplaats: Ten westen van het Rijn-Schiekanaal
Dit is wel een heel gekleurde weergave van de uitspraak van de rechtbank.
De rechtbank wil geen uitspraak doen ( en wijst dus de bezwaren helemaal niet af) omdat de rechtbank geen uitspraak wil doen over het monopolie van de NS op het hoofdrailnet.
Volgens de rechtbank kan alleen het College van Beroep voor het bedrijfsleven, de bestuursrechter, over deze zaak oordelen en hoort de zaak daar thuis en dus niet bij de rechtbank waar de zaak nu is aangespannen door de concurrenten van de NS.
Er is dus geen enkel bezwaar afgewezen, er is geen uitspraak gedaan om bovenvermelde redenen.
Zowel de rode aanhef van bovenstaand bericht als ook de tekst daaronder is wel heel erg vanuit de visie van NS geschreven.
Het wordt wel moeilijker om gezien de tijdspanne voor het ingaan van de concessie alsnog een procedure te starten bij het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) maar als dat gebeurt is het helemaal niet zeker dat de onderhandse gunning aan NS doorgaat.
Het CBb kan zich pas eind 2023 buigen over deze kwestie en dan is de vergunning waarschijnlijk al definitief gegund aan NS. (Mogelijk dus onterecht).
Zie ook hier

_________________
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde.

Foto's grootspoor en tram zijn te zien op http://www.flickr.com/photos/spoorvliet/ en http://www.flickr.com/photos/tramvliet/
Foto's van modelspoor zijn te zien op http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/


Omhoog 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
 
 Pagina 1 van 1 [ 10 berichten ] 




Forumoverzicht » ACTUEEL » Actueel Spoorwegen Nederland


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

 
 

 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
Je mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
Je mag je berichten niet wijzigen in dit forum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit forum
Je mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoeken naar:
Ga naar: