Registreren    Aanmelden    Forum    Zoeken    Help

Forumoverzicht » ACTUEEL » Actueel Spoorwegen Nederland




 Pagina 1 van 2 [ 17 berichten ] Ga naar pagina 1, 2  Volgende



Auteur Bericht
 Titel: Spoorconsessies Nederland
 Bericht Geplaatst: 27 sep 2022, 13:27 
Offline
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 03 maart 2014, 19:26
Berichten: 1772
NS in Tweede Kamer over nieuwe hoofdrailnetconcessie

Bron: NS Communicatie

De overheid heeft NS de nieuwe concessie voor het hoofdrailnet gegund. Die gaat in per 2025. Maar de precieze inhoud van de concessie staat nog niet vast. Bijvoorbeeld welke (internationale) lijnen binnen de concessie vallen en hoe lang de concessie geldt. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) heeft daarvoor een Programma van Eisen (PvE) opgesteld dat binnenkort openbaar wordt. Vanavond, dinsdag 27 september 2022, geven van 17.30 uur - 20.45 uur verschillende betrokken partijen tijdens een rondetafelgesprek in de Tweede Kamer hun visie op de nieuwe concessie en het PvE. Namens NS spreken waarnemend president-directeur Bert Groenewegen en directeur NS International Heike Luiten. Andere genodigden zijn onder meer wetenschappers, Rover, FNV Spoor en andere vervoerders.

Zorgen over concessie
NS is natuurlijk blij dat we vanaf 2025 op het hoofdrailnet kunnen blijven rijden. Maar we hebben wel een aantal zorgen over de eisen en de inhoud daarvan, zoals betaalbaarheid en investeringen. NS wil een betaalbaar treinkaartje voor de reiziger. Voor corona had NS geen andere inkomsten dan reizigersopbrengsten, maar de afgelopen jaren hebben we een beschikbaarheidsvergoeding ontvangen. Vanwege nog altijd achterblijvende reizigersaantallen en gestegen inflatie verwachten we - zeker in het begin van de komende concessieperiode – dat een vorm van subsidie noodzakelijk blijft om de trein voor iedereen betaalbaar te houden. Ook zal Bert Groenewegen vanavond pleiten voor extra investeringen in de infrastructuur voor de verwachte reizigersgroei. Zonder die investeringen is namelijk slechts beperkte reizigersgroei mogelijk.

Internationale verbindingen behouden
Een ander zorgpunt van NS zijn de internationale verbindingen. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat overweegt die verbindingen uit de concessie te laten en openbaar aan te besteden. NS vindt het belangrijk dat de trein op afstanden tot 700 kilometer een volwaardig alternatief is voor het vliegtuig. Reizigers moeten zo vaak mogelijk en met zo min mogelijk overstappen de trein kunnen nemen naar de belangrijkste Europese steden. Heike Luiten zal vanavond duidelijk maken dat de enige garantie die reizigers daarop hebben, afspraken zijn in de concessie. Het behoud van voldoende internationale lijnen in de concessie voorkomt daarnaast een verslechtering van het huidige aanbod door verdringing. Met name de grensoverschrijdende Intercity’s - zoals de IC Brussel en de IC Berlijn – zijn verweven met de binnenlandse dienstregeling.

_________________
nieuwsspoor is het nieuwsaccount van Spoorforum waarmee nieuws uit andere media wordt vermeld

Uiteraard mag je op nieuwsberichten inhaken. Nieuwsspoor zal zelf nooit meediscussiëren, maar geeft slechts vergaard nieuws door. Nieuwsspoor neemt geen verantwoordelijkheid voor de vermelde nieuwsberichten.Leden mogen op eigen naam uiteraard ook andere nieuwsberichten plaatsen.


Laatst bijgewerkt door nieuwsspoor op 15 okt 2022, 14:38, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog 
 Titel: Re: Hoofdrailnetconcessie 2025
 Bericht Geplaatst: 27 sep 2022, 18:09 
Offline

Geregistreerd: 31 mei 2015, 18:38
Berichten: 1064
Woonplaats: Ooi en Ramsgat
nieuwsspoor schreef:
NS in Tweede Kamer over nieuwe hoofdrailnetconcessie

Internationale verbindingen behouden
Een ander zorgpunt van NS zijn de internationale verbindingen. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat overweegt die verbindingen uit de concessie te laten en openbaar aan te besteden. NS vindt het belangrijk dat de trein op afstanden tot 700 kilometer een volwaardig alternatief is voor het vliegtuig. Reizigers moeten zo vaak mogelijk en met zo min mogelijk overstappen de trein kunnen nemen naar de belangrijkste Europese steden.


Als ik dit zo lees moet ik wel terug denken aan juni eerder dit jaar dat ik en mijn zoon naar Denemarken zijn geweest en wel te verstaan Billund. Ik ben wezen vliegen met onze blauwe vriend en het was weer eens leuk om nou eens met een lijn vlucht te vliegen en wel op de heenweg een nog behoorlijk nieuwe Embraer 95 E2(en deze is inderdaad heel stil!)
Billund valt net niet onder de 700 kilometer maar ook niet erg ver erboven maar om naar Billund te komen per spoor zal je toch wel geduld moeten hebben minstens 13 uur wat ik zo op dr Goochel tegenkwam.
Dan is zelfs de intercity Berlijn nog erg snel(688 vanaf mijn eilandje tegen 769). Natuurlijk moet je vaak overstappen maar dit maakt wel het probleem erg zichtbaar,Denemarken is niet ver weg maar met de trein of bus helaas wel.
Het zal ook in de toekomst niet veel beter worden als je ooit richting Denemarken wil of verder tenzij je geen haast hebt natuurlijk maar qua prijs ben je denk ik ook niet erg voordelig uit.


Omhoog 
 Titel: Re: Hoofdrailnetconcessie 2025
 Bericht Geplaatst: 04 okt 2022, 16:16 
Offline
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 03 maart 2014, 19:26
Berichten: 1772
Grote zorgen over weggeven bestemmingen Berlijn, Londen en Parijs aan de markt bij NS

NS heeft grote zorgen over het voornemen om bij de nieuwe concessie vanaf 2025 de hogesnelheidslijnen naar Berlijn, Frankfurt, Londen en Parijs aan de markt weg te geven. Internationale treinreizigers zijn hiervan de dupe. Vanaf dat moment zijn zij de zekerheid en het gemak van deze internationale verbindingen kwijt.

Het voornemen staat in het Programma van Eisen voor de vervoerconcessie voor het hoofdrailnet, dat het ministerie van I&W gisteren openbaar maakte

_________________
nieuwsspoor is het nieuwsaccount van Spoorforum waarmee nieuws uit andere media wordt vermeld

Uiteraard mag je op nieuwsberichten inhaken. Nieuwsspoor zal zelf nooit meediscussiëren, maar geeft slechts vergaard nieuws door. Nieuwsspoor neemt geen verantwoordelijkheid voor de vermelde nieuwsberichten.Leden mogen op eigen naam uiteraard ook andere nieuwsberichten plaatsen.


Omhoog 
 Titel: Re: Spoorconsessies Nederland
 Bericht Geplaatst: 15 okt 2022, 14:41 
Offline
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 03 maart 2014, 19:26
Berichten: 1772
Concessie Oldenzaal-Hengelo-Zupthen

De inschrijving van de concessie Oldenzaal-Hengelo-Zupthen is gesloten.
De bieders voor deze verbinding zijn: Arriva & Keolis.
Eind december 2022 word bekend gemaakt welke vervoerder wint. Dit is betreft een concessie van maximaal 5 jaar,

_________________
nieuwsspoor is het nieuwsaccount van Spoorforum waarmee nieuws uit andere media wordt vermeld

Uiteraard mag je op nieuwsberichten inhaken. Nieuwsspoor zal zelf nooit meediscussiëren, maar geeft slechts vergaard nieuws door. Nieuwsspoor neemt geen verantwoordelijkheid voor de vermelde nieuwsberichten.Leden mogen op eigen naam uiteraard ook andere nieuwsberichten plaatsen.


Omhoog 
 Titel: Re: Spoorconsessies Nederland
 Bericht Geplaatst: 28 okt 2022, 17:32 
Offline
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 03 maart 2014, 19:26
Berichten: 1772
28 oktober 2022
Vervoersbedrijven slepen staat voor de rechter wegens NS-dominantie op het spoor

Concurrenten van de NS spannen een kort geding aan tegen het kabinet, om te verhinderen dat het spoorbedrijf opnieuw het alleenrecht krijgt om het grootste deel van het spoor te bedienen. De overheid moet anderen mee laten dingen, vinden de bedrijven.

Nu de NS concurrenten gesterkt zijn door nieuwe uitspraken vanuit de EU willen ze alsnog een marktanalyse en daarbij betrokken worden.

_________________
nieuwsspoor is het nieuwsaccount van Spoorforum waarmee nieuws uit andere media wordt vermeld

Uiteraard mag je op nieuwsberichten inhaken. Nieuwsspoor zal zelf nooit meediscussiëren, maar geeft slechts vergaard nieuws door. Nieuwsspoor neemt geen verantwoordelijkheid voor de vermelde nieuwsberichten.Leden mogen op eigen naam uiteraard ook andere nieuwsberichten plaatsen.


Omhoog 
 Titel: Re: Spoorconsessies Nederland
 Bericht Geplaatst: 09 nov 2022, 09:49 
Offline
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 03 maart 2014, 19:26
Berichten: 1772
Politiek: alle internationale verbindingen naar NS
Bron: NS-Communicatie 08-11-2022

De Tweede Kamer wil dat het hoofdrailnet gewoon aan NS gegund wordt. Een onderzoek naar meer marktwerking op het hoofdrailnet wil de politiek niet. Ook wil de Kamer dat alle huidige internationale verbindingen in de concessie en dus bij NS blijven. Dat blijkt na een stemming dinsdagmiddag in de Tweede Kamer over maar liefst 48 moties. Deze 48 voorstellen voor aanpassingen van het Programma van Eisen waren door de politieke partijen ingediend na het debat over de nieuw hoofdrailnetconcessie vorige week. De moties gingen onder meer over marktwerking op het hoofdrailnet, internationale verbindingen en fietsenstallingen.

Geen marktwerking op het hoofdrailnet
In 2020 heeft het kabinet de hoofdrailconcessie vanaf 2025 gegund aan NS. Daarna is het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat aan de slag gegaan met het zogeheten Programma van Eisen: wat houdt de concessie in en waaraan moet NS voldoen? Onlangs lag ook ineens de vraag op de Haagse besluittafel of gunnen aan NS wel mocht van de Europese Commissie of dat ook andere vervoerders een kans moesten krijgen. Daarom wilde staatssecretaris Vivianne Heijnen van IenW een marktverkenning naar meer concurrentie laten uitvoeren.

Tijdens het debat in de Tweede Kamer vorige week bleek al dat een meerderheid van de partijen niets voelt voor concurrentie op het hoofdrailnet. Bijna alle partijen vinden dat meer marktwerking leidt tot versnippering van het aanbod en een slechtere dienstregeling. Dat is niet in het belang van de reiziger. De motie tegen een onderzoek is dinsdagmiddag dan ook aangenomen.

Internationale verbindingen blijven in concessie
Ook is de motie aangenomen die stelt dat de alle huidige internationale verbindingen in de concessie moeten blijven. Dat is meer dan het ministerie wilde volgens het Programma van Eisen. Die wilde alleen de Intercity Brussel en enkele IC’s Berlijn behouden.

Lijnen afknippen van het hoofdrailnet
Ook een voor NS belangrijk punt uit de nieuwe concessie is de mogelijkheid om lijnen ‘af te knippen’ van het hoofdrailnet en aan te besteden. Dat is de zogeheten decentralisatie. Elke vervoerder kan dan bieden op zo’n lijn. Die mogelijkheid blijft bestaan in de concessie. Om welke lijn(en) het gaat, is nog niet bekend.

Fietsenstallingen blijven in concessie
Ook het beheer van de fietsenstallingen door NS blijft in de nieuwe concessie. Onder meer de Fietsersbond, ANWB, Reizigersvereniging Rover, Seniorenorganisatie KBO-PCOB en de Landelijke Studentenvakbond LSVb hadden hiertoe opgeroepen. De combinatie trein-fiets is volgens hen te belangrijk om niet in de concessie te regelen. De politiek ondersteunt dit.

Wouter Koolmees: 'Nu vooruitkijken!'
Wouter Koolmees, president-directeur van NS, is blij met de uitkomst van de stemmingen: “Vorige week was ik met een grote groep collega's naar de Tweede Kamer om ons hard te maken voor de toekomst van NS. Vanmiddag is er in de Tweede Kamer gestemd over een aantal belangrijke voorstellen. Dat heeft goed uitgepakt! Een grote opsteker in roerige tijden die ons de ruimte geeft om ons 100 procent te richten op het verbeteren van onze prestaties voor de reizigers. En dat kunnen we! Ik mag pas net binnen zijn, maar daar ben ik van overtuigd. Laten we samen met vertrouwen vooruit kijken!”

_________________
nieuwsspoor is het nieuwsaccount van Spoorforum waarmee nieuws uit andere media wordt vermeld

Uiteraard mag je op nieuwsberichten inhaken. Nieuwsspoor zal zelf nooit meediscussiëren, maar geeft slechts vergaard nieuws door. Nieuwsspoor neemt geen verantwoordelijkheid voor de vermelde nieuwsberichten.Leden mogen op eigen naam uiteraard ook andere nieuwsberichten plaatsen.


Omhoog 
 Titel: Re: Spoorconsessies Nederland
 Bericht Geplaatst: 13 dec 2022, 17:52 
Offline
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 03 maart 2014, 19:26
Berichten: 1772
Rechter bepaald: NS mag op hoofdrailnet blijven rijden

https://www.telegraaf.nl/nieuws/8229983 ... ven-rijden

_________________
nieuwsspoor is het nieuwsaccount van Spoorforum waarmee nieuws uit andere media wordt vermeld

Uiteraard mag je op nieuwsberichten inhaken. Nieuwsspoor zal zelf nooit meediscussiëren, maar geeft slechts vergaard nieuws door. Nieuwsspoor neemt geen verantwoordelijkheid voor de vermelde nieuwsberichten.Leden mogen op eigen naam uiteraard ook andere nieuwsberichten plaatsen.


Omhoog 
 Titel: Re: Spoorconsessies Nederland
 Bericht Geplaatst: 28 maart 2023, 13:41 
Offline
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 03 maart 2014, 19:26
Berichten: 1772
28 maart 2023
Rechtszaak gestart over gunning nieuwe concessie aan NS


De gunning van het Hoofdrailnet aan NS is in strijd met het Europees recht, vindt de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland (FMN). Daarom heeft de FMN – een samenwerkingsverband van regionale vervoerders – een rechtszaak aangespannen tegen de Nederlandse staat. Maandag, 27 maart, was de zitting in de zogenaamde bodemprocedure. De FMN startte al twee keer eerder een kort geding.

Bodemprocedure
Het kabinet heeft in 2020 het voornemen uitgesproken om de Hoofdrailnetconcessie vanaf 2025 opnieuw aan NS te gunnen. De Tweede Kamer steunt die gunning, bleek eind vorig jaar. Arriva, EBS, Keolis, Qbuzz en Connexxion vinden dat deze gunning in strijd is met Europese wet- en regelgeving. De rechtszaak van vandaag gaat over de vraag of de gunning van de nieuwe concessie voldoet aan die wet- en regelgeving. Het is een bodemprocedure, waarin, in tegenstelling tot een kort geding, het vonnis definitief is.

Wat vindt NS?
De kracht van het Hoofdrailnet zit in de samenhang, vindt NS. Doordat we een dienstregeling voor het hele Hoofdrailnet maken, hoeven reizigers minder vaak over te stappen en kunnen we meer treinen rijden. Reizigers, de overheid en collega’s bieden we met de voorgenomen gunning langdurige zekerheid. De gunning is ook niet in strijd met de wet.

De rechtszaak van vandaag is belangrijk voor NS en voor Nederland. De maatschappelijke waarde van de trein maakt dat het belangrijk is dat het OV in Nederland goed geregeld is. Met deze gunning kunnen reizigers ook vanaf 2025 vertrouwen op goed openbaar vervoer.

Uitspraak
NS wacht de uitspraak van de rechtszaak af. Naar verwachting komt deze in de loop van mei of juni 2023.

_________________
nieuwsspoor is het nieuwsaccount van Spoorforum waarmee nieuws uit andere media wordt vermeld

Uiteraard mag je op nieuwsberichten inhaken. Nieuwsspoor zal zelf nooit meediscussiëren, maar geeft slechts vergaard nieuws door. Nieuwsspoor neemt geen verantwoordelijkheid voor de vermelde nieuwsberichten.Leden mogen op eigen naam uiteraard ook andere nieuwsberichten plaatsen.


Omhoog 
 Titel: Re: Spoorconsessies Nederland
 Bericht Geplaatst: 24 mei 2023, 21:43 
Offline
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 03 maart 2014, 19:26
Berichten: 1772
24 mei 2023

Rechter laat onderhandse gunning hoofdrailnet aan NS intact

Openbaar vervoer De Nederlandse Spoorwegen mogen de belangrijkste treinverbindingen ook vanaf 2025 blijven verzorgen. NS wordt voorgetrokken, zeggen concurrenten, maar de rechtbank wees woensdag hun bezwaren af.

NS betaalt daarvoor een jaarlijkse vergoeding van 87 miljoen euro (plus 92 miljoen voor de hogesnelheidslijn, en een infrastructuurheffing van 247 miljoen aan beheerder ProRail).

_________________
nieuwsspoor is het nieuwsaccount van Spoorforum waarmee nieuws uit andere media wordt vermeld

Uiteraard mag je op nieuwsberichten inhaken. Nieuwsspoor zal zelf nooit meediscussiëren, maar geeft slechts vergaard nieuws door. Nieuwsspoor neemt geen verantwoordelijkheid voor de vermelde nieuwsberichten.Leden mogen op eigen naam uiteraard ook andere nieuwsberichten plaatsen.


Omhoog 
 Titel: Re: Spoorconsessies Nederland
 Bericht Geplaatst: 25 mei 2023, 21:02 
Offline
Donateur
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 02 nov 2008, 22:42
Berichten: 1532
Woonplaats: Ten westen van het Rijn-Schiekanaal
Dit is wel een heel gekleurde weergave van de uitspraak van de rechtbank.
De rechtbank wil geen uitspraak doen ( en wijst dus de bezwaren helemaal niet af) omdat de rechtbank geen uitspraak wil doen over het monopolie van de NS op het hoofdrailnet.
Volgens de rechtbank kan alleen het College van Beroep voor het bedrijfsleven, de bestuursrechter, over deze zaak oordelen en hoort de zaak daar thuis en dus niet bij de rechtbank waar de zaak nu is aangespannen door de concurrenten van de NS.
Er is dus geen enkel bezwaar afgewezen, er is geen uitspraak gedaan om bovenvermelde redenen.
Zowel de rode aanhef van bovenstaand bericht als ook de tekst daaronder is wel heel erg vanuit de visie van NS geschreven.
Het wordt wel moeilijker om gezien de tijdspanne voor het ingaan van de concessie alsnog een procedure te starten bij het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) maar als dat gebeurt is het helemaal niet zeker dat de onderhandse gunning aan NS doorgaat.
Het CBb kan zich pas eind 2023 buigen over deze kwestie en dan is de vergunning waarschijnlijk al definitief gegund aan NS. (Mogelijk dus onterecht).
Zie ook hier

_________________
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde.

Foto's grootspoor en tram zijn te zien op http://www.flickr.com/photos/spoorvliet/ en http://www.flickr.com/photos/tramvliet/
Foto's van modelspoor zijn te zien op http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/


Omhoog 
 Titel: Re: Spoorconsessies Nederland
 Bericht Geplaatst: 14 jul 2023, 23:22 
Offline
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 03 maart 2014, 19:26
Berichten: 1772
15 juli 2023
Brussel dreigt Den Haag met EU-hof over onderhandse gunning NS

De Europese Commissie is een procedure begonnen tegen Nederland vanwege het onderhands gunnen van de hoofdrailnetconcessie aan de NS. Met die concessie mag de NS vanaf 2025 voor de periode van tien jaar het treinvervoer organiseren op het grootste deel van het Nederlandse spoor. Met die gunning overtreedt Nederland Europese mededingingsregels.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politie ... -concessie

_________________
nieuwsspoor is het nieuwsaccount van Spoorforum waarmee nieuws uit andere media wordt vermeld

Uiteraard mag je op nieuwsberichten inhaken. Nieuwsspoor zal zelf nooit meediscussiëren, maar geeft slechts vergaard nieuws door. Nieuwsspoor neemt geen verantwoordelijkheid voor de vermelde nieuwsberichten.Leden mogen op eigen naam uiteraard ook andere nieuwsberichten plaatsen.


Omhoog 
 Titel: Re: Spoorconsessies Nederland
 Bericht Geplaatst: 11 aug 2023, 10:38 
Offline
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 03 maart 2014, 19:26
Berichten: 1772
NS verliest alleenrecht op internationaal vervoer

De Nederlandse Spoorwegen verliezen het alleenrecht op internationale bestemmingen als Londen, Parijs en Berlijn. Wel mag het spoorbedrijf wat het kabinet betreft vanaf 2025 een spitsheffing invoeren. Dat is de uitkomst van onderhandelingen tussen de NS en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

De afgelopen maanden is er onderhandeld over de nieuwe vergunning om het grootste deel van het spoor te mogen berijden. De huidige zogeheten hoofdrailnetconcessie eindigt in 2024, de volgende loopt van 2025 tot en met 2033. In het contract worden afspraken gemaakt over onder meer reistarieven en kwaliteitseisen.

Het meest controversiële besluit in het nieuwe contract is de toestemming om een spitsheffing in te voeren, een wens die het spoorbedrijf al jaren koestert

_________________
nieuwsspoor is het nieuwsaccount van Spoorforum waarmee nieuws uit andere media wordt vermeld

Uiteraard mag je op nieuwsberichten inhaken. Nieuwsspoor zal zelf nooit meediscussiëren, maar geeft slechts vergaard nieuws door. Nieuwsspoor neemt geen verantwoordelijkheid voor de vermelde nieuwsberichten.Leden mogen op eigen naam uiteraard ook andere nieuwsberichten plaatsen.


Omhoog 
 Titel: Re: Spoorconsessies Nederland
 Bericht Geplaatst: 15 aug 2023, 13:34 
Offline
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 03 maart 2014, 19:26
Berichten: 1772
Persbericht NS over de binnenlandse Consessie tot 2033


NS heeft een voorlopige overeenkomst gesloten met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) over de invulling van het nationale spoor in de zogenoemde Hoofdrailnetconcessie. Met deze overeenkomst is een duurzame treinreis in Nederland tot en met 2033 gewaarborgd.

In deze ontwerpconcessie zijn afspraken gemaakt over de manier waarop NS bijdraagt aan de bereikbaarheid van Nederland. Onderdeel daarvan zijn meer en snellere verbindingen naar streek en stad, variabele tarieven en financiële afspraken. Staatssecretaris Vivianne Heijnen (IenW) heeft de ontwerpconcessie maandag naar de Tweede Kamer gestuurd.

“Goed openbaar vervoer maakt van Nederland een beter land. Reizigers verdienen een duurzame en zekere treinreis die voor lange tijd fatsoenlijk geregeld is. Hoewel hoge inflatie en structureel ander reisgedrag grote uitdagingen blijven, krijgen we dat met deze afspraken voor elkaar. Hierdoor kunnen regio en stad de komende jaren van de trein op aan.” - Wouter Koolmees, president-directeur.

Kwalitatief goede treinreis

De afspraken in de ontwerpconcessie regelen voor de reiziger een sterk en samenhangend netwerk van hoogfrequente verbindingen. Al in 2024 wordt de dienstregeling uitgebreid. Daarbovenop zal NS vanaf 2025 toegroeien naar elke 10 minuten een Intercity-Direct over de hogesnelheidslijn tussen Schiphol en Rotterdam, elke 10 minuten een Intercity tussen Haarlem en Amsterdam, 6 keer per uur een Sprinter tussen Hilversum en Utrecht en elke 10 minuten een Sprinter tussen Rotterdam en Den Haag.

Tussen de Randstad en Deventer gaat NS meer treinen rijden. Noord-Nederland wordt sneller met de randstad verbonden door sneller rijdende HSL-intercity’s door te rijden naar Groningen en Leeuwarden. Ook opent NS een nieuw station op de lijn Leeuwarden-Zwolle: Leeuwarden Werpsterhoeke. Daarnaast start NS in deze concessieperiode onder meer met de AirportSprinter (elke 7,5 minuut een Sprinter tussen Schiphol en Amsterdam CS), elk kwartier een Intercity tussen Eindhoven en Breda, 8 keer per uur een Intercity tussen Schiphol en Almere en ieder kwartier een Sprinter tussen Tilburg en Breda.

NS en het Belgische NMBS verdubbelen het aantal dagelijkse Intercitytreinen tussen Nederland en Brussel van 16 naar 32. In de dienstregeling van 2025 komt er een nieuwe, snelle verbinding waarmee reizigers zo’n 45 minuten sneller reizen tussen Amsterdam en Brussel. Lees hierover meer in dit bericht.

Mogelijk betalen naar traject en tijdstip

In de ontwerpconcessie is vastgelegd dat NS voorstellen kan doen voor een nieuw tariefstelsel waarmee in principe rustige treinen veel goedkoper worden en drukke treinen duurder. Voor zo’n tariefstelsel zal NS de prijs van een treinkaartje mogen bepalen op basis van tijdstip, afstand, drukte, reisklasse, snelheid en kwaliteit van een verbinding, waarbij het uitgangspunt is dat het gemiddelde tarief daalt. NS verdient hier niet op. Het doel is het spreiden van reizigers om de maatschappelijke kosten van de spits te beperken. De prijsverlaging voor verreweg de grootste groep reizigers maakt het openbaar vervoer aantrekkelijker. NS werkt een voorstel uit en zal dat toelichten aan de Tweede Kamer. Invoering kan alleen na zorgvuldige consultatie bij consumentenorganisaties, regionale vervoerders en andere concessieverleners.

Financiële afspraken

Het ministerie en NS zijn het erover eens dat de trein voor iedereen betaalbaar moet blijven. De concessie is sinds corona echter geen rendabel contract meer. Daarom heeft het ministerie besloten NS niet langer een concessievergoeding in rekening te brengen – momenteel 86 miljoen euro per jaar – maar vanaf 2025 jaarlijks een subsidie te verlenen van 13 miljoen euro. De heffing die NS betaalt voor het gebruik van het spoor – jaarlijks zo’n 250 miljoen euro – en de heffing voor de Hogesnelheidslijn (ruim 90 miljoen) blijven bestaan. Het ministerie van Financiën is als aandeelhouder van NS akkoord met een lager rendement.

De afgelopen jaren heeft NS niet de volledige inflatie doorberekend. Hierdoor is de prijs van een treinkaartje veel minder hard gestegen dan het algemeen prijspeil. NS zal dat gat niet dichten. Wel krijgt NS toestemming tweemaal een incidentele verhoging van 3,5 procent door te voeren. NS draagt haar steentje bij en zal tientallen miljoenen per jaar in de eigen bedrijfsvoering moeten vinden, zonder dat de operatie daarbij geraakt wordt. De Centrale Ondernemingsraad (COR) van NS is hierbij nauw betrokken en heeft een adviserende rol. Zodra hier meer duidelijkheid over is, delen we dat uiteraard direct.

Afspraken nog niet definitief

Eind september voert de Tweede Kamer een debat over deze voorlopige afspraken, daarna wordt de nieuwe concessie definitief gemaakt. We verwachten dat de nieuwe concessie dit jaar helemaal is afgerond.

_________________
nieuwsspoor is het nieuwsaccount van Spoorforum waarmee nieuws uit andere media wordt vermeld

Uiteraard mag je op nieuwsberichten inhaken. Nieuwsspoor zal zelf nooit meediscussiëren, maar geeft slechts vergaard nieuws door. Nieuwsspoor neemt geen verantwoordelijkheid voor de vermelde nieuwsberichten.Leden mogen op eigen naam uiteraard ook andere nieuwsberichten plaatsen.


Omhoog 
 Titel: Re: Spoorconsessies Nederland
 Bericht Geplaatst: 28 sep 2023, 13:33 
Offline
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 03 maart 2014, 19:26
Berichten: 1772
26-09-2023:
Terugblik: Tweede Kamer in debat over ontwerpconcessie hoofdrailnet

Bron: NS

Het was dinsdag 26 september 2023 een belangrijke dag voor NS: in de commissievergadering Infrastructuur en Waterstaat ging de Tweede Kamer in debat met staatssecretaris Vivianne Heijnen over de ontwerpconcessie Hoofdrailnet 2025-2033. In de ontwerpconcessie staan alle voorgenomen afspraken tussen NS en het ministerie van IenW. Tijdens de vergadering bleken de meeste partijen erg kritisch over het voorstel voor een nieuw tariefstelsel. Ook zijn er zorgen over de bereikbaarheid van Noord-Nederland.

Aanvullend onderzoek tariefstelsel
Een van de voorgenomen afspraken is de invoering van een nieuw tariefstelsel vanaf 2026. Reizigers betalen volgens het voorstel niet langer alleen naar afstand van de reis. Ook tijdstip, (verwachte) drukte en snelheid van de trein bepalen dan de prijs van een treinkaartje. Dat zou betekenen dat de prijzen in de daluren goedkoper worden en op drukke momenten op drukke trajecten komt er een spitstoeslag (dat ‘spitsheffing’ is gaan heten). Afgelopen maandag tijdens een ‘technische briefing’ heeft NS het stelsel aan Kamerleden toegelicht.
NS en IenW willen dit nieuwe tariefstelsel om reizigers meer te spreiden over rustigere treinen. Meer betalen in de spits zien de meeste partijen niet zitten, maar de staatssecretaris wil nog wel kijken naar tariefdifferentiatie als een van de eventuele wapens tegen drukte. Ze heeft de Kamer nu toegezegd het nieuwe tariefstelsel in ieder geval tot 2026 niet in te voeren. Daarnaast moet een onafhankelijke partij breed onderzoek doen naar verschillende manieren om spreiden van reizigers te bevorderen. Ook NS wordt gevraagd opnieuw naar spreidingsmaatregelen te kijken. Tot slot zegde Heijnen toe dat IenW en de Tweede Kamer het laatste woord krijgen over het eventueel invoeren van een vorm van tariefdifferentiatie.

Bereikbaarheid van het noorden
Tijdens de commissievergadering toonden verschillende partijen zich ook bezorgd over de bereikbaarheid van het noorden, met name het minimaal aantal treinen per uur tussen Zwolle en Leeuwaren/Groningen. Aanleiding is een voorstel dat Arriva vorige week indiende bij de ACM. Dat voorstel belooft op de trajecten Zwolle-Groningen/Leeuwarden meer treinen dan in de ontwerpconcessie van het hoofdrailnet 2025-2033 zijn opgenomen. Daarom pleiten CDA, D66, PvdA/GL en SP voor uitbreiding van de concessie, concreet met een derde en vierde Intercity Zwolle-Groningen.

Prestaties meten
In de ontwerpconcessie staan eisen waaraan NS moet voldoen, zogeheten prestatie-indicatoren. Bijvoorbeeld over klanttevredenheid, zitplaatskans en punctualiteit. Die prestatie-indicatoren zijn het gemiddelde van de resultaten op alle trajecten. Simpel gezegd: als de zitplaatskans tussen Nijmegen en Arnhem 100 procent is en tussen Leiden en Den Haag 60 procent dan scoort NS 80 procent. Dat is het cijfer dat we openbaar maken. De Tweede Kamer wil dat NS vanaf 2025 per traject de resultaten inzichtelijk maakt.

Internationale verbindingen
Na een eerder debat over de concessie vorig najaar heeft de Tweede Kamer een motie ingediend om internationale verbindingen naar Berlijn, Frankfurt, Parijs en Londen in de nieuwe concessie te behouden. De staatssecretaris heeft die motie niet overgenomen. Alleen de IC Brussel is erin opgenomen. Tijdens het debat dinsdag vroegen alleen PvdA/GroenLinks en SP hier aandacht voor. De staatssecretaris herhaalde nog eens dat het gunnen van de concessie door het kabinet aan NS tot veel kritiek uit de Europese Unie heeft geleid. Door de internationale verbindingen vanaf 2025 in zogeheten open toegang aan te bieden, laat Nederland zien wel ruimte te geven aan andere vervoerders. NS heeft nu de huidige verbindingen naar Berlijn, Frankfurt, Londen, Parijs en Wenen in open toegang aangemeld bij ACM.

Vervolgproces
Het CDA heeft een tweeminutendebat aangevraagd. Tijdens dit plenaire debat krijgt iedere fractie slechts eenmaal twee minuten het woord over een verslag van de commissievergadering. Kamerleden krijgen dan de gelegenheid om moties in te dienen, wat in een commissievergadering niet kan. Verschillende partijen hebben dinsdag al moties aangekondigd over onder meer het tariefstelsel, de verbindingen naar het noorden en de prestatiemetingen. Het kabinet laat vervolgens weten welke moties het overneemt en leiden tot wijzigingen in de ontwerpconcessie. Het tweeminutendebat vindt waarschijnlijk volgende week plaats, de week daarop zal over de moties gestemd worden.

_________________
nieuwsspoor is het nieuwsaccount van Spoorforum waarmee nieuws uit andere media wordt vermeld

Uiteraard mag je op nieuwsberichten inhaken. Nieuwsspoor zal zelf nooit meediscussiëren, maar geeft slechts vergaard nieuws door. Nieuwsspoor neemt geen verantwoordelijkheid voor de vermelde nieuwsberichten.Leden mogen op eigen naam uiteraard ook andere nieuwsberichten plaatsen.


Omhoog 
 Titel: Re: Spoorconsessies Nederland
 Bericht Geplaatst: 21 dec 2023, 17:11 
Offline
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 03 maart 2014, 19:26
Berichten: 1772
Update: 21 december 2023

Concessie hoofdrailnet definitief gegund aan NS

NS heeft de concessie voor het hoofdrailnet officieel gegund gekregen van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Staatssecretaris Vivianne Heijnen maakte het besluit donderdag 21 december 2023 definitief met haar handtekening onder de concessie.

In de concessie staan afspraken over de manier waarop NS bijdraagt aan de bereikbaarheid van Nederland. Onderdeel daarvan zijn meer en snellere verbindingen naar streek en stad, afspraken over tarieven en financiële afspraken.

Wouter Koolmees, president-directeur: “Het is goed nieuws voor reizigers, collega’s en Nederland dat de nieuwe concessie aan NS is gegund. De trein vertegenwoordigt in ons land zo veel maatschappelijke waarde dat we dit voor lange tijd goed moeten regelen. Dat is nu gebeurd. Voor de meer dan 20.000 NS'ers is dit besluit een aansporing om nog beter voor de dag de komen. Ik heb er alle vertrouwen in dat dat gaat lukken. Reizigers verdienen niets minder dan een comfortabele en duurzame reis en moeten elke dag opnieuw van de trein op aan kunnen.”

Kwalitatief goede treinreis

De afspraken in de concessie regelen voor de reiziger een sterk en samenhangend geheel van hoogfrequente verbindingen.

In 2024 wordt de dienstregeling uitgebreid. Daarbovenop zal NS gedurende de concessieperiode toegroeien naar elke 10 minuten een Intercity Direct over de hogesnelheidslijn tussen Schiphol en Rotterdam, elke 10 minuten een Intercity tussen Haarlem en Amsterdam, 6 keer per uur een Sprinter tussen Hilversum en Utrecht en elke 10 minuten een Sprinter tussen Rotterdam en Den Haag.
Tussen de Randstad en Deventer gaat NS meer treinen rijden. Noord-Nederland wordt sneller met de randstad verbonden door sneller rijdende HSL-intercity’s die doorrijden naar Groningen en Leeuwarden.
NS start in deze concessieperiode onder meer met de AirportSprinter (elke 7,5 minuut een Sprinter tussen Schiphol en Amsterdam CS), elk kwartier een Intercity tussen Eindhoven en Breda, 8 keer per uur een Intercity tussen Schiphol en Almere en ieder kwartier een Sprinter tussen Tilburg en Breda. Er gaat iedere tien minuten een Sprinter rijden tussen Dordrecht en Rotterdam. Tussen Leiden en Woerden gaat over een aantal jaren ook overdag elk kwartier een trein rijden.
NS en het Belgische NMBS verdubbelen de dagelijkse Intercitytreinen tussen Nederland en Brussel van 16 naar 32. In de dienstregeling van 2025 komt er een nieuwe, snelle verbinding waardoor reizigers zo’n 45 minuten sneller reizen tussen Amsterdam en Brussel.
De internationale verbindingen naar Berlijn, Frankfurt, Londen, Parijs en Wenen maken geen onderdeel uit van de nieuwe concessie. NS heeft deze lijnen in open toegang aangemeld bij de ACM en wil deze blijven aanbieden in partnership met DB, Eurostar Group, NMBS, ÖBB en SBB.
Financiële afspraken
De trein moet voor iedereen betaalbaar blijven, daar zijn het ministerie en NS het over eens. De concessie is door stijgende prijzen, lagere reizigersaantallen en veranderde reizigerspatronen niet rendabel meer. Daarom verleent het ministerie in de nieuwe concessie een subsidie van 13 miljoen euro aan NS. De heffing die NS betaalt voor het gebruik van het spoor – jaarlijks zo’n 250 miljoen euro – en de heffing voor de Hogesnelheidslijn (ruim 90 miljoen) blijven naar verwachting bestaan. Het ministerie van Financiën is als aandeelhouder en op basis van de financiële afspraken akkoord met een lager rendement.

De afgelopen tijd is de prijs van een treinkaartje veel minder hard gestegen dan het algemeen prijspeil. Dit noem je een inflatiegat. Door dit inflatiegat blijft NS met steeds meer kosten zitten. Dit zijn kosten die niet via de tarieven van het treinkaartje terugverdiend kunnen worden. NS zal dat gat, dat is opgelopen tot 14 procent, niet volledig dichten. Een deel neemt NS voor eigen rekening, daarnaast springt de overheid voor 2024 bij om een tariefstijging in dat jaar te voorkomen.

_________________
nieuwsspoor is het nieuwsaccount van Spoorforum waarmee nieuws uit andere media wordt vermeld

Uiteraard mag je op nieuwsberichten inhaken. Nieuwsspoor zal zelf nooit meediscussiëren, maar geeft slechts vergaard nieuws door. Nieuwsspoor neemt geen verantwoordelijkheid voor de vermelde nieuwsberichten.Leden mogen op eigen naam uiteraard ook andere nieuwsberichten plaatsen.


Omhoog 
 Titel: Re: Spoorconsessies Nederland
 Bericht Geplaatst: 15 jan 2024, 11:47 
Offline

Geregistreerd: 13 jan 2024, 13:29
Berichten: 14
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier, en toen ik tegen dit oude bericht aanliep kon ik de verleiding niet weerstaan om in mijn eerste bericht maar gelijk een jarenlange frustratie met de NS te noemen:

nieuwsspoor schreef:
NS in Tweede Kamer over nieuwe hoofdrailnetconcessie


[...]

Internationale verbindingen behouden
Een ander zorgpunt van NS zijn de internationale verbindingen. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat overweegt die verbindingen uit de concessie te laten en openbaar aan te besteden. NS vindt het belangrijk dat de trein op afstanden tot 700 kilometer een volwaardig alternatief is voor het vliegtuig. Reizigers moeten zo vaak mogelijk en met zo min mogelijk overstappen de trein kunnen nemen naar de belangrijkste Europese steden.


Fijn plan! Maar Den Haag is blijkbaar geen belangrijke stad. Vroeger kon ik met een rechtstreekse trein naar Arnhem, maar al een tijd kan dit alleen met een overstap in Utrecht.

En internationaal: vroeger kon je met de benelux-intercity van Den Haag naar Antwerpen en Brussel, maar die slaat nu Den Haag over maar heeft wel allerlei extra stops gekregen zodat-ie flink trager is dan vroeger, toen-ie nog met 80 km/u de grens over ging...


Omhoog 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
 
 Pagina 1 van 2 [ 17 berichten ] Ga naar pagina 1, 2  Volgende




Forumoverzicht » ACTUEEL » Actueel Spoorwegen Nederland


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

 
 

 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
Je mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
Je mag je berichten niet wijzigen in dit forum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit forum
Je mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoeken naar:
Ga naar: