Registreren    Aanmelden    Forum    Zoeken    Help

Forumoverzicht » ACTUEEL » Actueel Spoorwegen Nederland




 Pagina 1 van 1 [ 4 berichten ] 



Auteur Bericht
 Titel: DDZ
 Bericht Geplaatst: 16 mei 2021, 12:07 
Offline

Geregistreerd: 14 mei 2021, 20:11
Berichten: 1
Ik heb vernomen dat de DDZ weer in September gaat rijden .
Kan iemand mijn meer duidelijk heid geven of dat waar is . :shock:


Omhoog 
 Titel: Re: DDZ
 Bericht Geplaatst: 16 mei 2021, 14:30 
Offline
Moderator
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 okt 2008, 18:48
Berichten: 4636
Woonplaats: in de Randstad
Arian, welkom op het Spoorforum.

Op het moment is het onderzoek naar de problemen met de DDZ bijna afgerond.
Uit de onderzoeken is gebleken dat de wielen op sommige assen sneller en ook onregelmatig slijten. Samen met rails welke een bepaalde vorm van slijtage hebben aan de railkop geeft dit de problemen van de onrustige loop.
De slijtage doet zich vooral voor bij de assen met blokkenremmen.

Om de problemen de wereld uit te helpen zullen er zeer kostbare reparaties nodig zijn. Hierbij worden de blokkenremmen verwijderd. Omdat dan het remvermogen onder gewenste nivo komt zullen er per as één extra schijfrem gemonteerd moeten worden.
Of de eerste treinstellen in september weer in dienst komen is al langer een streven, of dat gehaald gaat worden is nog even de vraag. Die kans wordt overigens niet al te groot geacht.

_________________
Al 2605 treinen met SLT gereden
Al 488 treinen met SNG gereden (stand 03-12-2021)
Let op: Voordat u materiaal van mij elders publiceert: op alle foto's en teksten rust auteursrecht.


Omhoog 
 Titel: Re: DDZ
 Bericht Geplaatst: 19 nov 2021, 12:33 
Offline
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 03 maart 2014, 20:26
Berichten: 1295
Voorjaar 2022 - DDZ terug in dienst

Uiterlijk begin maart 2022 moeten de DDZ6 treinstellen weer terug in dienst zijn, daarna direct gevolgd door de DDZ4.
De aanpassingen aan het remsysteem, verwijderen blokkenrem, toegevoegde schijfremmen, is nu goedgekeurd.
De planning qua inzet is voorlopig in de treinseries:
1600
1700
3600
11600
11700

_________________
nieuwsspoor is het nieuwsaccount van Spoorforum waarmee nieuws uit andere media wordt vermeld

Uiteraard mag je op nieuwsberichten inhaken. Nieuwsspoor zal zelf nooit meediscussiëren, maar geeft slechts vergaard nieuws door. Nieuwsspoor neemt geen verantwoordelijkheid voor de vermelde nieuwsberichten.Leden mogen op eigen naam uiteraard ook andere nieuwsberichten plaatsen.


Omhoog 
 Titel: Re: DDZ
 Bericht Geplaatst: 25 nov 2021, 12:01 
Offline
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 03 maart 2014, 20:26
Berichten: 1295
Terugkeer DDZ, enige achtergrondinformatie:

Na zorgvuldig onderzoek, aanpassingen aan het remsysteem en een uitgebreid testtraject keren de eerste DDZ-treinen vanaf 6 december 2021weer terug in de dienstregeling. De DDZ-treinstellen hebben een ander type remsysteem gekregen en een Real Time Monitoringssysteem is ingebouwd. Ook gaan de DDZ-treinen vaker onderhoud krijgen. Deze aanpassingen volgden op het onderzoek na meldingen over trillingen van dit type trein.

In december 2020 besloot NS de treinstellen uit voorzorg uit dienst te nemen en uitgebreid onderzoek te doen naar de oorzaak van de té hoge trillingen en de oplossingen hiervoor. De trillingen bij snelheden richting 140 km per uur worden veroorzaakt door een combinatie van wielen die in een ongunstige vorm slijten en soms ongunstige slijtage van de rails. Het is gebruikelijk dat de vorm van een treinwiel door het rijden licht slijt. In het geval van de DDZ-treinen hadden we te maken met een uitzonderlijke situatie omdat de wielen te snel en onregelmatige slijtage vertoonden. Daarom zijn aanpassingen uitgevoerd.

Aanpassingen

De DDZ-trein heeft op een aantal wielen een type rem dat remt op het wiel loopvlak zelf. Deze zogenaamde blokkenrem doet goed werk op de DDZ-motorwagen, maar op de overige DDZ-wielen zorgde dit remtype voor de té grote trillingen. Uit het onderzoek bleek dat dit wordt opgelost door dit type rem te wijzigen. Ook is gekozen om op deze treinen een Real Time Monitoringssysteem in te bouwen. Hierdoor verzamelt de trein tijdens het rijden data die ingezet worden om de trein tijdig en gericht onderhoud te geven. Daarnaast wordt het herprofileren van de wielen van de DDZ vaker dan voorheen uitgevoerd. Overigens trilt elke trein altijd een beetje. Ook met deze aanpassingen zal de DDZ nog trillingen hebben, maar door de aanpassingen zijn de té grote trillingen verleden tijd.

Testen

Deze zomer is de aanpassing aan het remsysteem zorgvuldig getest met een speciale testtrein. In acht weken werd het remsysteem getest en is onderzocht of deze aanpassing bijdraagt aan de stabiliteit en het verminderen van de trillingen. Naast de gebruikelijke testritten is ook aantal testen uitgevoerd onder bijzondere omstandigheden. Zo is bijvoorbeeld speciaal voor deze testtrein een stuk spoor voorzien van zeepsop om te zien hoe goed het aangepaste remsysteem zijn werk doet.

Toetsen en toelaten

Onafhankelijke experts van een zogenaamde Notified Body (keuringsinstituut met experts van het Duitse TÜV) hebben niet alleen meegekeken op de uitvoering van de aanpassingen, ook controleerden zij of NS de testresultaten goed heeft geïnterpreteerd. In november 2021 gaven deze experts goedkeuring om de trein weer in gebruik te nemen. Dit betekent dat vanaf 6 december 2021weer DDZ-treinstellen ingezet worden. Stapsgewijs wordt het aantal treinen in de dienstregeling verder uitgebreid. Tot die tijd vervangen andere treintypes – net zoals nu – de DDZ-treinen. Dat betekent dat op sommige trajecten bijvoorbeeld sprinters rijden waar normaal intercitytreinen rijden.

_________________
nieuwsspoor is het nieuwsaccount van Spoorforum waarmee nieuws uit andere media wordt vermeld

Uiteraard mag je op nieuwsberichten inhaken. Nieuwsspoor zal zelf nooit meediscussiëren, maar geeft slechts vergaard nieuws door. Nieuwsspoor neemt geen verantwoordelijkheid voor de vermelde nieuwsberichten.Leden mogen op eigen naam uiteraard ook andere nieuwsberichten plaatsen.


Omhoog 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
 
 Pagina 1 van 1 [ 4 berichten ] 




Forumoverzicht » ACTUEEL » Actueel Spoorwegen Nederland


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

 
 

 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
Je mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
Je mag je berichten niet wijzigen in dit forum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit forum
Je mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoeken naar:
Ga naar:  
cron