Registreren    Aanmelden    Forum    Zoeken    Help

Forumoverzicht » ACTUEEL » Actueel Spoorwegen Nederland




 Pagina 1 van 1 [ 3 berichten ] 



Auteur Bericht
 Titel: Prorail blokkeert eerste onbewaakte overweg
 Bericht Geplaatst: 01 nov 2018, 23:26 
Offline
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 03 maart 2014, 20:26
Berichten: 849
ProRail directeur Pier Eringa heeft zijn woord gehouden en de eerste onbewaakte overweg afgesloten met een betonblok. Zowel weggebruikers als voetgangers kunnen er nu niet meer over. Het gaat om een overgang in Lunteren aan de Mijlerweg, gelegen aan de Valleilijn.

Niet serieus
Eringa had vorige maand aangekondigd onbewaakte overwegen te zullen afsluiten met betonblokken, maar staatssecretaris Stientje van Veldhoven nam het plan van ProRail niet serieus. ProRail sluit de overwegen overigens niet volledig op eigen houtje. De gemeente en omwonenden zijn het eens over de afsluiting, ook omdat er honderd meter verderop een bewaakte spoorovergang is.

10-jarig meisje
De vandaag gesloten overweg in Lunteren aan de Mijllerweg werd het laatst gebruikt door een 10-jarig meisje. “Zij was op weg naar school. Dit soort dingen wil je dus absoluut niet”, aldus een ProRail woordvoerder tegenover de NOS. ProRail benadrukt dat treinen de laatste jaren steeds stiller zijn geworden, en steeds vaker zijn gaan rijden. Daardoor is een onbeveiligde overweg volgens ProRail gevaarlijker geworden.

Kort geding
De eerste overgang zou eigenlijk gisteren al gesloten worden, ook in Lunteren, aan de Zandkamp. Dat is toch niet doorgegaan omdat een 75-jarige man een kort geding heeft aangespannen tegen het voornemen van ProRail. De man heeft erfdienstbaarheid op de overweg en is boos dat ProRail de overweg zonder overleg wil sluiten. ProRail had hem één euro compensatie geboden, maar dat vond hij te weinig. Inmiddels heeft ProRail een hoger bedrag geboden, schrijft De Gelderlander. Als dat aanbod niet wordt geaccepteerd, dan wacht de spoorbeheerder met de sluiting op de uitspraak van de rechter.

112 onbewaakte overwegen
Het Nederlandse spoorwegnet telt op dit moment ruim 2.350 overwegen, ongeveer 1.000 minder dan 30 jaar geleden. De meeste overwegen (ruim 1.900) zijn openbaar toegankelijk voor alle weggebruikers. Het overgrote deel daarvan is beveiligd met bellen, lichtsignalen en spoorbomen. Volgens de NOS zijn er nog 112 niet bewaakt. De niet bewaakte overwegen worden in spoorjargon NABO’s genoegd. Dat staat voor Niet Actief Beveiligde Overwegen. NABO’s worden alleen aangegeven met Andreaskruis en schrikhekken. Bij een NABO moeten mensen zelf alert zijn op een naderende trein. ProRail vindt dat levensgevaarlijk en vindt de NABO niet meer van deze tijd. Volgens ProRail vallen er jaarlijks gemiddeld twee doden op NABO’s. “Daarnaast vinden dagelijks bijna-ongelukken plaats op deze overwegen”, aldus de beheerder. Daarom pakt ProRail deze overwegen momenteel aan. Deels door ze op te heffen, deels door ze beter te beveiligen.

Bron: treinreiziger.nl ( met permissie)

_________________
nieuwsspoor is het team-account van Spoorforum waarmee nieuws uit diverse media wordt vermeld

Uiteraard mag je hier op inhaken. Leden mogen op eigen naam uiteraard ook andere nieuwsberichten plaatsen.


Omhoog 
 Titel: Re: Prorail blokkeert eerste onbewaakte overweg
 Bericht Geplaatst: 05 dec 2018, 21:25 
Offline

Geregistreerd: 25 nov 2017, 20:34
Berichten: 3
Zou het een oplossing zijn om bij het naderen van overwegen die nog niet zijn aangepakt deze zolang toeterend te benaderen? Als ik naar die filmpjes kijk van die twee bijna-ongelukken zo kort na elkaar in Geleen waren de IRM'en in dat geval waarschijnlijk wel opgemerkt.
Ik heb dat in de trein in Polen ook meegemaakt, er wordt zelfs getoeterd bij beveiligde overwegen al vond ik dat dan weer wat overdreven. Kort geleden ook in Oekraïne geweest maar ik heb het idee dat het daar wat minder vaak gebeurde.

Omdat de frequentie van treinen in Nederland redelijk hoog is zal dat best wat overlast geven voor mensen die in de buurt van het spoor wonen. Maar veiligheid is toch wel belangrijk, en bovendien wonen niet overal mensen dicht op het spoor. Zou dat dan geen oplossing zijn tot de overweg is aangepakt? Of wordt dit hier en daar al gedaan?


Omhoog 
 Titel: Re: Prorail blokkeert eerste onbewaakte overweg
 Bericht Geplaatst: 06 dec 2018, 14:15 
Offline
Moderator
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 okt 2008, 18:48
Berichten: 3956
Woonplaats: in de Randstad
Op zich een goed idee, maar in Nederland wordt getoeter (door omwonenden) ruim minder op prijs gesteld als in de door jou genoemde landen, waar "het spoor" nog altijd veel meer een gedeelte van de openbare infra is, met andere woorden, daar is het nog heel gewoon om over de sporen te lopen, daar kijkt echt niemand van op.
In Nederland wordt de tyfoon alleen gebruikt bij gevaar, bv een zeer vol perron, of als er mensen (werkelijk) langs of op het spoor bevinden.

Elke trein moet dagelijks de typoontest doen, zelfs dat is aan strenge regels gebonden...….

_________________
Al 2091 treinen met SLT gereden
Al 5 treinen met SNG gereden (stand 17-12-2018)
Let op: Voordat u materiaal van mij publiceert: op alle foto's en teksten rust auteursrecht


Omhoog 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
 
 Pagina 1 van 1 [ 3 berichten ] 




Forumoverzicht » ACTUEEL » Actueel Spoorwegen Nederland


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

 
 

 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
Je mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
Je mag je berichten niet wijzigen in dit forum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit forum
Je mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoeken naar:
Ga naar: