Registreren    Aanmelden    Forum    Zoeken    Help

Forumoverzicht » RAIL ACTUEEL » Nieuwsarchief

Auteur Bericht
 Titel: Verlenging treinen Vechtdallijn
 Bericht Geplaatst: 18 nov 2014, 23:10 
Moderator

Drie GTW 2/6 van de Vechtdallijn (Zwolle-Emmen) worden met een tussenbak verlengd.
Op die manier wil de Provincie en Arriva meer capaciteit bieden in de vaak overvolle treinen.

Zie het bericht in De Stentor:

http://www.destentor.nl/regio/hardenber ... -1.4632698

Titel: Re: Verlenging treinen Vechtdallijn
 Bericht Geplaatst: 18 nov 2014, 23:50 
Moderator

N.a.v. bovenstaand bericht heb ik eens even uitgezocht wat momenteel de capaciteit is die Arriva op werkdagen biedt in de spitsrichting op werkdagen
t.o.v. wat NS eind 2012 bood aan zitplaatscapaciteit. Als uitgangspunt heb ik station Hardenberg genomen tussen 07.00u en 08.00u.

Eind 2012 bood NS: trein 3824: 3 x plan V, en trein 8026: 2 x plan V. Dat zijn samen 720 zitplaatsen exclusief klapzittingen. (trein 8026 reed jaren met 6 bakken, maar schijnbaar waren de laatste periode dat NS reed 4 bakken genoeg)

Arriva rijdt nu: Trein 8026 bestaande uit een GTW 2/8 en een GTW 2/8, trein 13828 bestaande uit een GTW 2/6 en GTW 2/6, trein 3828 bestaande uit een
GTW 2/6, GTW 2/8 en een GTW 2/8 en trein 13830 bestaande uit een GTW 2/6. Dit zijn samen 1036 zitplaatsen exclusief klapzittingen.

We kunnen dus concluderen dat of het aantal reizigers enorm gestegen is, of dat in de NS tijd de treinen nog veel voller waren.

Bericht Geplaatst: 19 nov 2014, 00:05 

Laten wij het maar houden op een enorme reizigersgroei door een betere treindienst. Zie je niet alleen op de Vechtdallijn hoor. De Maaslijn is hier ook een klassiek voorbeeld van.

Kijk ook eens op mijn Flickr fotopagina; http://www.flickr.com/photos/25717227@N03/ voor plaatjes uit de oude doos.

Bericht Geplaatst: 17 mei 2015, 01:02 

Het aantal reizigers is nu zeker een stuk groter dan nog een jaartje of drie geleden. De treinen van NS waren heel oud (ja hoor, de goeie ouwe Mat '54) en ze waren hartstikke smerig. Alles plakte en het stonk echt ontzettend. Sinds de komst van Arriva op mijn traject reis ik bijna elke dag met de trein, daarvoor ging ik liever met de bus, ook al duurde dat 3x zo lang. Ik merk ook dat er veel meer auto's bij de P&R staan, volgens mij ligt het aan een kwartierdienstregeling in de spits maar ook aan de sterk toegenomen comfort van de treinen.
Bron: sinds 2011 dagelijkse reiziger op het traject Ommen-Zwolle

Bericht Geplaatst: 17 mei 2015, 12:35 
Gebruikers-avatar

Dat de mat 64 verouderd is ben ik met je eens. Maar ik heb als mcn de laatste jaren van ns op de Emmerlijn nog vele kilometertjes gemaakt daar. Maar los van enkele sporen die het uitgaans publiek in het weekend achter liet waren deze stellen vele malen schoner dan stellen die elders in het land reden. Dus dat het vies en vet was kan ik me niet in vinden. Maar hoe dan ook, ik kan me voorstellen dat de reiziger er qua materieel goed op voor uit is gegaan. De dienstverlening heb ik weinig ervaring mee sinds Arriva er rijd.

Bericht Geplaatst: 08 jun 2015, 16:14 

roleski schreef:
Het aantal reizigers is nu zeker een stuk groter dan nog een jaartje of drie geleden. De treinen van NS waren heel oud (ja hoor, de goeie ouwe Mat '54)

Zijn ze weer in dienst genomen dan? :D

Bericht Geplaatst: 08 jun 2015, 20:52 
Moderator

Arriva heeft in de nacht van 4 op 5 juni proefritten gehouden met drie gekoppelde GTW 2/8 stellen (9 bakken, 168 meter) op de Vechtdallijn.
Dit om te kijken of dergelijke treinen overal langs de perrons passen en het uitkomt met de seinen om met dergelijke treinen te gaan rijden.
De seinen staan soms aan het kopje perron zodat de neus van de trein even buiten het perron zetten niet altijd kan.
Momenteel zijn de langste treinen 8 bakken. (153 meter)

Foto van de testtrein te Zwolle:

https://www.flickr.com/photos/32807552@N03/18466492146/

Bericht Geplaatst: 11 jun 2015, 22:21 

Heeft iemand toevallig wat meer informatie over de werkzaamheden die er zouden moeten gaan gebeuren tussen Zwolle en herfte aansluiting?Er schijnt geld voor beschikbaar te zijn voor allerlei ingewikkelde constructies met fly-overs en dergelijke terwijl je met een beetje creativiteit helemaal geen kruisingen nodig hebt(ik denk natuurlijk weer erg gemakkelijk maar waarom moeten die treinen van Emmen zo nodig op dat kopspoor?
Met alle werkzaamheden met de bovenleiding zou je dat gelijk mee kunnen nemen lijkt me zelf veel goedkoper dan nieuwe kunstwerken.Als het goed is zou er ook ten oosten van Ommen een stuk dubbelspoor erbij komen maar op de site van Prorail staat helaas nog niets.
Arriva is wat dat betreft slachtoffer geworden van zijn eigen succes!

Bericht Geplaatst: 11 jun 2015, 23:16 

De trein uit Emmen kruist de treinen van Zwolle naar Meppel gelijkvloers en dat is dienstregeling technisch niet altijd even handig. Vandaar dus misschien een fly-over.

Kijk ook eens op mijn Flickr fotopagina; http://www.flickr.com/photos/25717227@N03/ voor plaatjes uit de oude doos.

Bericht Geplaatst: 12 jun 2015, 21:52 
Moderator

Alhoewel dit niet zozeer meer met de verlenging van de treinstellen te maken heeft toch maar even het volgende:

Bovendien heeft Zwolle ook helemaal geen perroncapaciteit aan de doorgaande sporen voor de treinen van de Vechtdallijn. De treinen vanuit Groningen / Leeuwarden richting de Veluwelijn en de Hanzelijn v.v. hebben deze sporen nodig. Meer sporen aan de oostkant zijn er niet.
De treinen richting Deventer en Almelo vanaf de sporen 14/15/16 is ook niet handig. Deze moeten dan de doorgaande sporen kruisen wat de capaciteit ook niet ten goede komt.
De Sprinters naar Amsterdam en Utrecht kun je er ook niet kwijt omdat de kopsporen daarvoor aan de verkeerde kant van het station liggen.
Het station is ondanks het recentelijk aangelegde 4e perron gewoon vol. Voor de toekomst liggen er nog genoeg andere uitdagingen zoals op welk spoor je de extra spitstreinen naar Almelo kwijt moet. (wenselijk in de nieuwe concessie Zwolle - Enschede) Verder heeft men in de toekomst voor de lijn naar Leeuwarden hetzelfde dienstregelingsmodel in gedachten zoals dat nu op de lijn naar Groningen gebeurd. Ook deze Sprinters zullen ergens moeten keren. Mischien dat Tail-Tracken een optie is of treinen achter elkaar zoals nu op spoor 1 gebeurd met de Sprinters naar Utrecht en Amsterdam. Er lopen ook nog studies om de treinen vanuit Enschede of Emmen te gaan koppelen aan de trein naar Kampen. Dan is er weer een andere uitdaging.

En wat betreft de fly-overs bij Herfte. Bij het huidige treinen aanbod is het baanvak Zwolle - Herfte overbelast. Daarom komen er extra sporen, waarschijnlijk wordt het traject 4-sporig, en zijn de fly-overs noodzakelijk om verderop in Zwolle op het station niet hopeloos in de knoop te komen.

Het lastige is vooral dat Zwolle een echt knooppunt station is,(het huidige landelijke dienstregelingmodel gaat allemaal uit van de knoop te Zwolle!), het staat twee keer per uur korte tijd helemaal vol om alle overstappen aan te kunnen bieden, om dan vervolgens zo'n 20-minuten zo goed als leeg te zijn. Dus de vertrekkende treinen moeten er in zo'n kort mogelijke tijd weer uit. In de toekomst zijn dat er richting Herfte 12 per uur. (Nu 10 in de spits, waarbij de spitstreinen naar Coevorden buiten de knoop vallen) Die krijg je er nooit in 10 minuten uit. Uitbreiding van aantal sporen richting Herfte is dus noodzakelijk.
Anders zul je in de toekomst ook van die onwenselijke situaties houden zoals nu bv bij de IC's naar en van Leeuwarden het geval is. Deze staat nu 8 a 10 minuten stil in Zwolle.

Wil je een interessant stuk leesvoer waar dit allemaal in staat lees dan het volgende eens: http://www.overijssel.nl/sis/16301410248303.pdf
Hierin vindt je naast informatie over de uitbreiding van het spoor maar Herfte ook meerder scenario's over de inrichting van het emplacement Zwolle en hoe de Perroncapaciteit het beste te gebruiken is.

Bericht Geplaatst: 13 jun 2015, 20:00 

De indeling van de perrons te Zwolle is belabberd en ik snap dat het grootste probleem is natuurlijk het cross -over platform van de intercity's uit het noorden anders zou je spoor 1 daarvoor kunnen gebruiken en de sprinters naar een kopspoortje verwijzen.Een ideale situatie zou zijn als je genoeg ruimte hebt ergens naast spoor 5 en dan heb je die belachelijke fly-over niet nodig maar ik weet het is qua ruimte erg krap.Het zou een overstap naar bijvoorbeeld de ijssellijn en Almelo een stuk makkelijker en korter maken.
Even terug on topic:die treinen worden verlengd maar wat is het maximale aantal bekken GTW wat toegelaten is op Zwolle-Emmen?Andere vraag:Gaat het stukje dubbelspoor bij Ommen nog door?

Bericht Geplaatst: 13 jun 2015, 20:46 
Moderator

Het antwoord op je eerste vraag had je een aantal berichten naar boven ook kunnen lezen; Momenteel is het maximum 8 bakken GTW. Er zijn vorige week proefritten geweest of er zonder aanpassingen (of misschien met kleine aan passingen) er ook met 9 bakken gereden kan worden. In theorie zijn meerdere perrons nu te kort. De resultaten van de proefrit zijn mij niet bekend. Vooral voor trein 3828 is dit wenselijk op werkdagen, Vertrek Emn 07.15u aankomst Zl 08.10u.

En of het stukje dubbelspoor bij Ommen nog door gaat? Daar hoor je de laatste tijd niets meer over.
Deze wens komt volgens mij nog uit de tijd dat de NS op Zl - Emn reed. De NS kruiste altijd in Ommen waardoor bij verdubbeling van een stuk spoor richting Mariënberg de dienstregeling betrouwbaarder werd. De rijtijd Tussen Ommen en Nieuw-Amsterdam was in de laatste dienstregeling die NS er reed eigenlijk te krap voor de plan V's.
Momenteel wordt er alleen in de spits in Omn gepasseerd. De treinen van de basis dienstregeling die de hele dag rijden kruisen in Dalfsen en Mariënberg.
Wat momenteel denk ik hoger op het verlanglijstje staat is een passeer mogelijkheid bij station Emmen - Zuid of eventueel Dalen zodat er in de spits op de gehele lijn een kwartierdienst gereden kan worden. Nu gebeurd dat alleen op Zl - Co. Omdat een kwartierdienst tussen Co en Emn niet past. Dit gedeelte is geheel enkelsporig met alleen in Nieuw - Amsterdam een passeermogelijkheid.
Een voordeel van een passeer mogelijkheid te Dalen is ook dat de Stoptreinen versneld kunnen worden. Deze staan nu zowel richting Zl als richting Emn 4 minuten stil in Co vanwege de infrastructurele beperkingen.

Bericht Geplaatst: 12 jul 2015, 11:04 
Moderator

In het eerste bericht dat ik in dit topic plaatste was er sprake van dat er 3 stellen van de Vechtdallijn medio 2016 verlengd zullen worden.
Dit nieuws is inmiddels achterhaald. De stellen (10)414, (10)415, en (10)416 zijn al onderweg naar de Stadler vestiging in Polen.
Een plaatje van de overbrenging (2e foto):

http://www.drehscheibe-online.de/foren/ ... ?4,7473818

Een mooie trein met de blauwe EGP 221 136 als trekkracht!

Bericht Geplaatst: 12 jul 2015, 13:56 
Donateur 2018
Gebruikers-avatar

Misschien Siedlce Polen? Stendal ligt nog in Germanië

Foto's grootspoor zijn te zien op http://www.flickr.com/photos/spoorvliet/ en http://www.flickr.com/photos/tramvliet/
Foto's van modelspoor zijn te zien op http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/

Bericht Geplaatst: 12 jul 2015, 15:58 
Moderator

Zou best kunnen. Ik heb alleen gelezen dat ze naar Polen gaan. Bericht aangepast.
Dank je voor de opmerking.

Bericht Geplaatst: 18 aug 2015, 10:48 
Moderator

Volgens berichten in de media moeten de verlengde stellen vanaf 4 september weer beschikbaar zijn.
Afgelopen weken, toen het vakantie was, konden de 3 stellen redelijk makkelijk gemist worden.
Nu de vakantie in de regio Noord weer voorbij is wordt het lastiger.
De meeste treinen rijden in een kortere samenstelling dan gebruikelijk en vanmorgen vielen 4 ritten uit door een defecte trein.
De drukte in de meeste treinen viel nog mee. Waarschijnlijk omdat het beroepsonderwijs nog niet begonnen is.

Pagina 1 van 2 [ 17 berichten ] Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Forumoverzicht » RAIL ACTUEEL » Nieuwsarchief