Registreren    Aanmelden    Forum    Zoeken    Help

Forumoverzicht » ACTUEEL » Actueel Spoorwegen Nederland

Pagina 3 van 3 [ 37 berichten ] Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Auteur Bericht
 Titel: Re: Treinongeluk bij Dalfsen
 Bericht Geplaatst: 24 maart 2016, 22:38 
Moderator
Gebruikers-avatar

Misschien een wijs idee om de onderzoeksresultaten nu even af te wachten.
Speculeren is leuk, maar niet bij zo'n ernstig incident.

Bericht Geplaatst: 13 dec 2016, 13:28 
Gebruikers-avatar

Mensen in zware, langzame voertuigen
moeten machinisten kunnen waarschuwen
als hun voertuig het spoor blokkeert.De
Onderzoeksraad voor Veiligheid schrijft
dat in een rapport over het ongeluk met
een hoogwerker in februari in Dalfsen.

Een passagierstrein botste met hoge
snelheid op een hoogwerker die een
overweg traag overstak.Daarbij kwam de
treinmachinist om. Hij wist niet dat de
overweg geblokkeerd was.

De Onderzoeksraad wil dat ProRail met
een alarmeringsmogelijkheid voor
overweggebruikers komt.Machinisten
kunnen dan ook tijdig worden ingelicht.

Uiteraard mag je hier op inhaken. Leden mogen op eigen naam uiteraard ook andere nieuwsberichten plaatsen.

Bericht Geplaatst: 13 dec 2016, 13:40 

Mijns inziens is dit weer een goed voorbeeld van het paard achter de wagen spannen. Niet ProRail maar de bestuurder van de, in dit geval hoogwerker, moet beter worden geïnstrueerd. Het wordt hoog tijd dat er eens goede opleidingen komen voor het werken met dit soort voertuigen.

Kijk ook eens op mijn Flickr fotopagina; http://www.flickr.com/photos/25717227@N03/ voor plaatjes uit de oude doos.

Bericht Geplaatst: 13 dec 2016, 13:51 
Gebruikers-avatar

Volgens mij adviseert de onderzoeksraad dat ook. Andere aanbevelingen zijn dat bestuurders van bijzondere voertuigen contact kunnen opnemen met Prorail in het geval ze dat hebben nagelaten bij de voorbereiding. Ook zouden bordjes met een waarschuwing moeten hangen bij de overwegen naar Brits voorbeeld. En het gaat om een signaleringsmogelijkheid dat de machinist waarschuwt dat een overweg bezet is.
Dat alles staat hier (klik) met een helder filmpje waaruit blijkt dat de machinist maar een paar seconden voor het ongeval de hoogwerker zag staan op de overweg en geen kans meer had om de cabine te verlaten.

Bericht Geplaatst: 13 dec 2016, 22:35 

Peter_S schreef:
Mijns inziens is dit weer een goed voorbeeld van het paard achter de wagen spannen. Niet ProRail maar de bestuurder van de, in dit geval hoogwerker, moet beter worden geïnstrueerd. Het wordt hoog tijd dat er eens goede opleidingen komen voor het werken met dit soort voertuigen.

Er zijn al lang cursussen voor het besturen van hoogwerkers maar ik laat ik het eens anders doen.
Als je een auto,bus,truck en dergelijke wilt gaan rijden dan moet je daarvoor een examen doen en mocht je slagen kan je een rijbewijs gaan halen betekent dat dat er dan geen ongelukken gebeuren?
Niemand had dit kunnen zien aankomen en een cursus had dit ook niet kunnen voorkomen want er zijn zat mensen die al jaren op hoogwerkers rijden en dan ineens een cursus moeten volgen.
Ik heb zelf om een voorbeeld te geven een heftruck certificaat en de"opleiding"heb ik in een dag voltooid en een heftruck is in mijn beleving net zo gevaarlijk.
Punt wat ik wil maken is dat een opleiding dit ongeval niet had voorkomen want niemand kan op een dergelijk scenario komen.De uitkomst van het onderzoek is niks nieuws onder zon wat dat betreft,de bestuurder van de hoogwerker heeft gedacht zat tijd te hebben na het passeren van de trein naar Zwolle en geen rekening gehouden met de korte tijd die de volgende trein heeft om bij zijn overweg te komen,opgeteld de laagstaande zon,hoogwerker die niet recht staat en dus super traag gaat.
De bestuurder van de hoogwerker zat fout en zal met deze fout moeten leren leven want hij heeft levenslang gekregen!

Pagina 3 van 3 [ 37 berichten ] Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Forumoverzicht » ACTUEEL » Actueel Spoorwegen Nederland