Registreren    Aanmelden    Forum    Zoeken    Help

Forumoverzicht » INFO & DOCUMENTATIE » Documentatie grootspoorbedrijf

Pagina 1 van 7 [ 105 berichten ] Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Auteur Bericht
 Titel: Seinen en Treinbeveiliging
 Bericht Geplaatst: 12 aug 2015, 08:32 

In dwergseinen was de positie van de kleuren oorspronkelijk: rood boven, groen links, geel rechts. In hoge seinen was de volgorde oorspronkelijk: geel boven, groen midden, rood onder (en daaronder eventueel een tweede geel).

In 1967 kwam er een UIC-norm. In hoge seinen werd de volgorde voortaan groen boven, geel midden, rood onder. Bij die gelegenheid is vermoed ik ook de positie van de kleuren in dwergseinen veranderd: groen boven, rood links, geel rechts. Je ziet beide varianten nog steeds, zelfs op hetzelfde station, afhankelijk of het dwergsein voor of na 1967 is geplaatst. Klopt deze gedachte?

En hoe zit het met gekantelde dwergseinen? Ik ken er maar een paar en daar zit de rode lamp altijd bovenin, met groen links en geel rechts. Maar wellicht zijn er ook gekantelde seinen waar dat anders is. Kent iemand daar voorbeelden van? Maakt het verschil of het dwergsein links of rechts van het spoor staat? Zijn hier voorschriften voor? In het seinreglement wordt er niets over gezegd.

http://www.nicospilt.com/montages/kleur ... rgsein.JPG

Titel: Re: Positie van de kleuren in dwergseinen
 Bericht Geplaatst: 12 aug 2015, 16:43 

Dag Nico,de reden voor dat rood bij gekantelde seinen nog steeds boven zit weet ik niet wel vallen een heleboel dingen mij op.Wist je dat de eerste seinen van het seinstelsel 1954 een andere vorm hadden dan de huidige?
De eerste seinen hadden voor elke lens een eigen deksel(kan je zien op je eigen lichtsein pagina met het horizontale sein op het perron)en de lichtkappen waren aan de voorkant wat meer schuin afgerond en er zat aan de onderkant waar het armatuur op de beugel zat een inkeping in het scherm.tevens stond op elke deksel van elke lamp de tekst"Spoorweg Sein Industrie".Tevens had de paal waar het armatuur aan bevestigd was een spitse top .
Zoals je waarschijnlijk weet zijn kleurwisselseinen die waarschijnlijk over waren uit het stelsel 1946 gebruikt als P seinen maar dan met een groot achterscherm zoals ook te zien was in Hilversum(vlak bij station Noord).
Tegenwoordig zijn de eerste generatie bijna niet meer te vinden(inrijsein van Baarn dacht ik nog wel).
Toen de voetbrug werd vervangen te Hilversum verdwenen de twee seinen die aan de brug hingen(eerste generatie)en werden ze vervangen door een tweetal exemplaren van de tweede generatie die grotendeels gelijk is aan de huidige seinen.
Grappig genoeg staan er bij station Rotterdam Noord een aantal seinen die erg nieuw ogen(nieuwe beton sokkel en het sein lijkt splinternieuw)maar toch hebben ze de oude kleurvolgorde!
Rotterdam had trouwens ook die eerste generatie seinen 1954 evenals de Heilige lijn(geen kleurwisselaars daar!)Amersfoort,Baarn en natuurlijk de lijn naar Amsterdam en de lijn richting Alkmaar en Den Helder en de lijn Eindhoven-Blerick.

Bart

N.b. op je sein pagina zie je sein 40 staan(met koeiekop)te Hilversum.Dit is zo'n sein.Opmerkelijk genoeg is dit sein vervangen door een nieuwer exemplaar met nieuwe montagevoet(zoals die tegenwoordig wordt gebruikt)maar wel weer met de oude kleurvolgorde!Met de verbouwing ergens in de negentiger jaren kwam ook dit sein te vervallen en is nu een dwergsein.

Laatst bijgewerkt door Razin op 30 jan 2016, 21:07, in totaal 1 keer bewerkt.

Bericht Geplaatst: 12 aug 2015, 17:22 

Razin schreef:
Dag Nico,de reden voor dat rood bij gekantelde seinen nog steeds boven zit weet ik niet wel vallen een heleboel dingen mij op...
Hoi Bart, seinen: niemand let er op (behalve hopelijk de machinisten), maar er zijn inderdaad opvallende verschillen. Apart zijn bijvoorbeeld de voorseinen met drie lamphouders, terwijl er per definitie nooit meer dan twee lampen in kunnen zitten. Die stonden bijvoorbeeld bij Vleuten. Seinen met kleurwisselaars zijn in Nederland overal verdwenen, maar in Noord-Amerika worden ze nog steeds gebruikt. Daar heeft men seinstelsels die nog veel ingewikkelder zijn dan de driehoogteseinen van het stelsel 1946. Op YouTube zijn daar aardige filmpjes over te vinden. Machinisten moeten tientallen seinbeelden leren en ze moeten het seinreglement letterlijk kunnen citeren. Eén fout woordje en ze zakken voor hun examen.
Maar waar ik nu vooral wakker van lig zijn die gekantelde lichtseinen.

Bericht Geplaatst: 12 aug 2015, 18:57 

Nico,heb je Marc Pieters al geprobeerd?Die heeft ook een hele uitgebreide site!

http://www.marcrpieters.nl/

Bericht Geplaatst: 12 aug 2015, 19:46 

Razin schreef:
Nico,heb je Marc Pieters al geprobeerd?Die heeft ook een hele uitgebreide site! http://www.marcrpieters.nl/
Ja die site ken ik. Daar staat werkelijk alles op. Behalve uitleg over de positie van de kleuren.

Bericht Geplaatst: 15 aug 2015, 17:08 

nicospilt schreef:
Ik ken er maar een paar en daar zit de rode lamp altijd bovenin, met groen links en geel rechts. Maar wellicht zijn er ook gekantelde seinen waar dat anders is. Kent iemand daar voorbeelden van? Maakt het verschil of het dwergsein links of rechts van het spoor staat? Zijn hier voorschriften voor? In het seinreglement wordt er niets over gezegd.

Ik ken geen voorbeelden waar dwergseinen gekanteld staan links van het spoor. Ik kende 1 dwergsein wat links van het spoor stond, dat was op spoor 3 komende vanaf Den Haag Moerwijk, dit ivm de zichtbaarheid en was uitgerust met een pijlbord naar het daarvoor bedoelde spoor, dit sein is weggehaald met het weghalen van de wissels tussen spoor 2 en 3. Deze stond gewoon met de punt naar boven zonder een andere positie van de kleuren (dacht ik). Deze was eerst ook "gewoon" rechts geplaatst in een soort nis onder de perronrand, zeer slecht zichtbaar ivm de boog die daar aanwezig is

Ik moet wel eerlijk bekennen dat een andere positie van de kleuren van de lichten in dwergseinen mij nooit is opgevallen in de 15 jaar dat ik nu machinist ben :|

Bericht Geplaatst: 16 aug 2015, 09:30 

Citaat:
Ik moet wel eerlijk bekennen dat een andere positie van de kleuren van de lichten in dwergseinen mij nooit is opgevallen in de 15 jaar dat ik nu machinist ben :|

Met de introductie van seinstelsel 1955 kwamen de positie van de kleuren vast te liggen in vergelijking met het seinstelsel 1946.Voor hoofdseinen gold(van boven naar beneden)geel,groen en rood.
Voor stukken waar de remwegafstand tussen de seinen te kort zou worden bedacht men dubbel geel waar de tweede gele lamp onder rood zat om de afstand tussen de beide gele lampen zo groot mogelijk zou worden(er staat er nog eentje op het station Bilthoven met cijferbak eronder).De kleuren voor dwergseinen werden:rood boven,groen linksonder en geel rechtsonder.Deze seinen worden steeds schaarser omdat door stationsverbouwingen en seinvernieuwingen nieuwe exemplaren geplaatst werden en dus de volgorde is gewijzigd.Deze seinen(waren)te zien op de stations:Hilversum,Naarden-Bussum,Baarn,Amersfoort,Eindhoven,Sittard(eigenlijk bijna alle stations op de route Utrecht-Sittard-Heerlen/Maastricht m.u.v.Den Bosch die kleine kleurwisselseinen kende)Geldermalsen,Vlaardingen,Rotterdam C.s.,Delft etc.Allemaal plaatsen die voor de wijziging van kleuren in 1967 seinen hadden gekregen(er zijn nog veel meer voorbeelden natuurlijk).
Zoals Nico op zijn site heeft vermeld zijn sinds de nieuwe UIC regels de kleuren gewijzigd bij hoofdseinen(boven naar beneden)groen,geel en rood en kwam dubbel geel te vervallen.
Dwergseinen werden:groen boven,rood linksonder en geel rechtsonder.

Hierbij nog een link naar diverse seinfoto's waaronder een dwergsein(ik denk te Amersfoort aan het blauwe bakken bord):

http://www.thesignalpage.nl/sigpic_nederland.php?page=3

Bart

Bericht Geplaatst: 17 aug 2015, 20:14 
Moderator
Gebruikers-avatar

nicospilt schreef:
..................Zijn hier voorschriften voor? In het seinreglement wordt er niets over gezegd..........

Dat er in het Seinregelement (officieel: Seinenboek) niets over wordt geschreven is omdat dit boven het doel van het Seinenboek gaat. Ook in het Handboek Mcn staat hier niets over.
Het Seinenboek is bestemd voor bv Machinisten, en geeft dus uitleg over de seinen langs het spoor. Wat de betekenis is, en hoe te handelen en enige uitleg hoe de seinopvolging in elkaar steekt.
Dat de plaats van de lampen / kleuren er bv. niet instaat komt gewoon omdat dit compleet niet interresant is voor machinisten, als er maar één kleur brandt. En zelfs als een sein niet brand weet een machinist vanuit zijn/haar vakmanschap daar wel raad mee.

Dwergseinen is officieel: Laaggeplaatst Hoofdsein

Mij ontgaat dan ook het nut van regelgeving over de plaatsing van de verschillende kleuren in seinen (behalve dan uit veiligheidsoverwegingen de rode kleurvariant bij een hoog geplaatst sein).
Dat het evt. nut ook maar zeer beperkt is, blijkt ook wel uit het feit dat er op verschillende plaatsen (zoals door anderen hierboven reeds aangegeven) zelfs vele, vele jaren later na het invoeren van UIC normen nog altijd verschillen zijn. En (bijna) niemand valt het op, en geen Machinist ligt er wakker van ;) .

Gr Peter

Bericht Geplaatst: 17 aug 2015, 21:44 

Meesterpeter schreef:
Mij ontgaat dan ook het nut van regelgeving over de plaatsing van de verschillende kleuren in seinen (behalve dan uit veiligheidsoverwegingen de rode kleurvariant bij een hoog geplaatst sein). (...) En (bijna) niemand valt het op, en geen Machinist ligt er wakker van ;) .
Ik lig er ook niet wakker van, maar het valt mij wel op. Voor machinisten maakt het inderdaad niets uit waar welke kleur zit, die worden getest op kleurenblindheid. Maar ik neem aan dat er toch voorschriften voor zijn, het lijkt me niet dat monteurs zelf mogen kiezen op welke plek ze welke kleur monteren. Met andere woorden: is er een monteur in de zaal?

Bericht Geplaatst: 17 aug 2015, 23:38 

Is het niet simpelweg dat alle gekantelde seinen nooit zijn aangepast aan de nieuwe volgorde?
Als je je plaatje bekijkt dan valt op dat alle kleuren op dezelfde plek zitten als op de oude kleurvolgorde van de dwergseinen(rood boven groen links geel rechts).
Misschien weet je nog dat de SA seinen tussen Amersfoort en Hilversum werden vervangen door standaard seinen toen werd het uitrijsein van Baarn(richting Hilversum)vervangen door een portaal met drie seinen(spoor 1,2 en 3)met lichtgeleidertechniek zonder fantoomkapjes toen nog.
Ik keek toen weleens op die fietsbrug die over het spoor gaat en het sein richting Hilversum kreeg de oude volgorde(nieuw met oude kleurvolgorde!)wie weet heeft men nooit die volgorde voor de gekantelde gewijzigd.
Grappig wat de meesters hierover te melden hebben want vroeger had je nog seinstelsel 1946 en toen maakte de kleurvolgorde en plaatsing heel veel invloed op de seinbeelden!

Bericht Geplaatst: 17 aug 2015, 23:51 
Moderator
Gebruikers-avatar

Citaat:
Grappig wat de meesters hierover te melden hebben want vroeger had je nog seinstelsel 1946 en toen maakte de kleurvolgorde en plaatsing heel veel invloed op de seinbeelden!

Ik heb dan nog wel met Mat 46 gereden, maar seinstelsel 1946 heb ik niet meer meegemaakt. Wel armseinen en andere zeer klassieke seingeving, dat was al ingewikkeld genoeg.
Overigens vanmiddag wel een Dwergseinen gezien met bovenin rood, tussen Diemen en Weesp.....
Dat zou dus apart moeten zijn. Er gaat een wereld voor mij open !

Bericht Geplaatst: 18 aug 2015, 07:59 

Meesterpeter schreef:
Ik heb dan nog wel met Mat 46 gereden, maar seinstelsel 1946 heb ik niet meer meegemaakt. Wel armseinen en andere zeer klassieke seingeving, dat was al ingewikkeld genoeg.
De laatste driehoogteseinen stond tot eind 1980 bij Zwolle. In 1973 heb ik foto's gemaakt van zo'n sein bij Breukelen: http://www.nicospilt.com/Breukelen.htm

Bericht Geplaatst: 18 aug 2015, 08:01 

Razin schreef:
Is het niet simpelweg dat alle gekantelde seinen nooit zijn aangepast aan de nieuwe volgorde?
Ik denk dat er nooit seinen zijn aangepast, maar dat men de nieuwe volgorde toepaste bij nieuwe seinen. De vraag is dus vooral: zijn er na 1967 nog gekantelde dwergseinen geplaatst en zo ja, hoe zitten de kleuren in die seinen?

Bericht Geplaatst: 18 aug 2015, 09:56 

Als ik de vele foto,s/plaatjes bekijk dan valt mij EEN ding op . Tussen de rode en de groene lamp zit een dekseltje . Zou het kunnen zijn dat op deze plaats binnen in het lampen huis de aansluitingen zitten . Als je het lampenhuis nu kanteld dan hoef je alleen de zonne kap te draaien ( 4 schroeven ) . Fabrieksmatig lijkt mij dit de goedkoopsate oplossing en hoef je maar één soort lampenhuis op voorraad te hebben .

Bericht Geplaatst: 19 aug 2015, 07:49 

Als je de dwergseinen langs perrons bekijkt ,dan is Delange zijde naar het spoor gericht . Door deze vorm van plaatsing voorkom je dat het sein BINNEN het profiel van vrije ruimte komt .

Bericht Geplaatst: 19 aug 2015, 08:45 

j.ossebaar schreef:
Als je de dwergseinen langs perrons bekijkt ,dan is Delange zijde naar het spoor gericht . Door deze vorm van plaatsing voorkom je dat het sein BINNEN het profiel van vrije ruimte komt .
Dat is inderdaad precies de bedoeling van gekantelde seinen, hoewel je ze ook wel ziet op plaatsen waar kantelen niet nodig is. De bevestiging kan op verschillende manieren plaatsvinden, zodat men maar één soort sein nodig heeft. Als iemand een gekanteld sein tegenkomt waar de rode lamp niet boven zit, dan hoor ik het graag.

Pagina 1 van 7 [ 105 berichten ] Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Forumoverzicht » INFO & DOCUMENTATIE » Documentatie grootspoorbedrijf