Registreren    Aanmelden    Forum    Zoeken    Help

Forumoverzicht » INFO & DOCUMENTATIE » Documentatie grootspoorbedrijf

Pagina 1 van 1 [ 13 berichten ] 

Auteur Bericht
 Titel: Vraag: H-balken met "oog" bij oude Zwolse Spoorbrug
 Bericht Geplaatst: 29 sep 2011, 21:35 

Goedenavond,

Op de spoordijk naar de oude IJsselbrug (bij het Engels Werk in Zwolle) staan vlak voor de aanbruggen aan weerszijden twee grote H-balken met ogen er aan.
Deze staan in een grote betonnen fundering, welke helemaal onder het (inmiddels verwijderde) ballastbed doorloopt.

Bijlage:
Opmerkingen bij bestand: Wat is dit?
IJsselbrug25-9-2011.png
IJsselbrug25-9-2011.png [ 250.62 KiB | 2564 keer bekeken ]

Weet iemand waarvoor deze H-balken dienden?

mvg, Fred.

(reden aanpassing: foto bijgevoegd)

Laatst bijgewerkt door Fred Eikelboom op 30 sep 2011, 12:41, in totaal 2 keer bewerkt.

Titel: Re: Vraag: waar diende dit voor?
 Bericht Geplaatst: 30 sep 2011, 09:34 

Ik ben uiteraard ook benieuwd naar de foto.Maar met wat spelen met Google Earth kwam ik bij een -weliswaar niet hèèl duidelijke- foto terecht.Het lijkt een zg. WIBR te zijn,wat voor WaarschuwingsInstallatie op BRuggen staat.Dat geeft aan of er al dan geen trein over de brug in aantocht is,danwel een rijweg is ingesteld,zo begrijp ik.
Maar we zijn natuurlijk benieuwd naar de foto,want dan weten we zeker waar het om gaat.
Groet,

Bart.

Titel: Re: Vraag: waar diende dit voor?
 Bericht Geplaatst: 30 sep 2011, 09:40 
Moderator
Gebruikers-avatar

@ - TreinTim en RailmanBart: Nee, dit wordt niet bedoelt door Fred Eikelboom (welkom trouwens op het Spoorforum)

Aan de Zwolse kanten staan inderdaad zware H-profielen met een zeer groot "oog" eraan. Je zou er een zeeschip aan vast kunnen leggen.
Vaak genoeg gezien tijdens het rijden aldaar. Weet alleen het doel niet van deze dingen.......
Maar er zijn wel enkele plaatselijke brugdeskundigen alhier op het forum (@ - Johan en Henk)

Gr Meesterpeter

Titel: Re: Vraag: H-balken met "oog" bij oude Zwolse Spoorbrug
 Bericht Geplaatst: 30 sep 2011, 10:21 
Functioneel Beheerder
Gebruikers-avatar

Nee Henk weet het ook niet. Fred vroeg het mij al op locatie bij de brug. Het zijn meer 2 palen waar iets van draaihekken aan bevestigd zijn geweest. Tussen de palen loopt een soort van betonnen drempel onder de bedding door (die nu weggegraven is)
Het doet denken aan een afsluitingsmogelijk dmv een hek. UIt de oorlog? Van de eerste brug? (dicht als de draaibrug openging?)

@ Fred: mail mij die foto anders maar even, ga ik het proberen, maar moet kunnen ;) (Je hebt mijn mailadres)

AANVULLING: Gevonden op de site van Heemkunde Hattem:

"Aan de Zwolse zijde zullen twee stalen palen van het versperringshek behouden blijven"

Dat het een afsluithek geweest is, is inmiddels duidelijk. Misschien 's nachts voor spoor(brug)lopers. Vroeger was er eerst alleen de spoorbrug en verderop een veerpont. Die 's nachts en bij hoog water dus niet voer. Het is een theorie....

Hier al vaker geweest of misschien voor het eerst? Deel ook jouw spoorse belevenissen op dit forum! Registreer je en kom ook meedoen!

Bericht Geplaatst: 30 sep 2011, 12:48 

Goedemiddag heren,

Bedankt voor de reacties.
Heb inmiddels de foto kunnen plaatsen. Had zelf ook al wel lichtelijk het vermoeden dat er aan die 'palen' een soort van draaibaar hek gehangen had. Ik ga eens even kijken op de site van Heemkunde Hattem. Wellicht dat daar nog aanvullende informatie staat over de functie van het versperringshek.

Aanvulling: Nu ik de term 'versperringshek' wist, was het niet zo moeilijk om iets te vinden:
Blijkt dat die H-balken er al in 1939 geplaatst zijn.

mvg, Fred.

(reden aanpassing: aanvulling)

Bericht Geplaatst: 30 sep 2011, 14:27 
Functioneel Beheerder
Gebruikers-avatar

Dus het had toch met de oorlog te maken. Dan zijn we er uit. Mooi zou zijn als er ook replica's van de hekken aangehangen zouden worden, mochten er afbeeldingen voorhanden zijn. Maar daar hangt natuurlijk een kostenplaatje aan.......

Hier al vaker geweest of misschien voor het eerst? Deel ook jouw spoorse belevenissen op dit forum! Registreer je en kom ook meedoen!

Bericht Geplaatst: 30 sep 2011, 15:52 
Gebruikers-avatar

Op 'Fotificatie Forum' heb ik nog iets gevonden met foto's van de balken en een gaaf exemplaar in het Geniemuseum in Vught.
http://www.fortificatieforum.nl/viewtopic.php?f=35&t=2128&p=24965 halfverwege de pagina.
Gerard vV

Foto's grootspoor en tram zijn te zien op http://www.flickr.com/photos/spoorvliet/ en http://www.flickr.com/photos/tramvliet/
Foto's van modelspoor zijn te zien op http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/

Bericht Geplaatst: 30 sep 2011, 17:58 

Hallo allen,

@Gerard, Prachtige tekening en foto. Thanx. Nu weet ik hoe het er ongeveer uit moet hebben gezien.
Hier bij Zwolle zat waarschijnlijk in het midden ook nog een paal, gezien de verhoging in het beton tussen beide sporen.
Zal zondag eens een goede foto maken over de gehele lengte van de betonnen drempel.

@Henk, kostenplaatje zal wel het grootste probleem zijn. Het nabouwen moet wel te doen zijn, gezien de foto op het fortificatieforum.

mvg, Fred.

Bericht Geplaatst: 30 sep 2011, 18:11 

Ik sprak er toevallig 2 weken geleden nog over met een man die al iets van 85 was. Hij heeft dit 'hekwerk' nog meegemaakt. Het was inderdaad om ongewenste personen op het spoor te mijden. 's Nachts na de laatste trein ging het dicht, en 's Ochtends weer open. Het is later wel op meer tijdstippen gebruikt, maar ging dus voornamelijk om 's Nachts.

Bericht Geplaatst: 01 okt 2011, 08:59 
Functioneel Beheerder
Gebruikers-avatar

En toch.....als je zo'n hek op de foto ziet (fortenforum) is het toch wel wat meer mans dan om personen tegen te houden. Maar er kan ook nog eens gaas tegen gezeten hebben, dat het een dubbele functie had. Het feit dat het hek pas in 1939 is geplaatst, zou je toch zeggen dat een defensie-reden het meest voor de hand ligt. Op dat moment was er al een vaste verkeersbrug over de IJssel en minder "reden" tot spoor(brug) lopen. Maar het relaas van iemand die het gebruik nog heeft meegemaakt, wil en kan ik natuurlijk nooit bestrijden. Ik hou het wel op een dubbele functie, ook vanwege het bouwjaar.

Bericht Geplaatst: 01 okt 2011, 20:39 

Hoi Henk,

Dat het hek er geplaatst is i.v.m. defensieredenen blijkt wel uit de tekst hierboven van 16-C. Daar is te lezen dat het hek is aangebracht tijdens de mobilisatieperiode in 1939 en was bedoeld om bijvoorbeeld om een Duitse pantsertrein tegen te kunnenhouden

Het hek is dus geplaatst tijdens de mobilisatie en dat lijkt me dan met zeer grote waarschijnlijkheid een defensie-aangelegenheid. Dat het hek ook bedoeld was om voetgangers tegen te houden zou kunnen, maar is m.i. niet voor de hand liggend. Je kunt namelijk gemakkelijk om de palen heen lopen bij gesloten hekken (ook via het talud), tenzij er continue bewaking was en/of dat er ook nog een afrastering naast de palen gestaan heeft.

mvg, Fred.

Bericht Geplaatst: 01 okt 2011, 21:22 
Functioneel Beheerder
Gebruikers-avatar

Het blijft dus een vaag hek. Was het niet om een trein te stoppen en niet om personen tegen te houden, waar was het dan voor? Verdediging? Oftewel een obstakel die onder vuur gehouden kan worden, mocht hij op welke manier dan ook gepasseerd worden. Anderzijds kun je je afvragen waarom de brug niet gewoon omhoog gezet werd. Kan er ook niets langs.....

Bericht Geplaatst: 02 okt 2011, 18:02 
Gebruikers-avatar

Die jongens van het fortenforum zijn daar redelijk zeker van en de uitvoering zoals de foto van het Geniemuseum en door de tekeningen van vlak voor de mobilisatie lijkt mij inderdaad een versperring voor een trein het meest voor de hand liggend.
Of het hek ook effectief zou zijn geweest is een tweede vraag, een beetje springstof en het het is weg, hoewel stilstaan op een hoge spoordijk in schootsveld eigenlijk ook geen pretje is... Destijds dacht men ook aan het inzetten van de Hollansche Waterlinie en die had zijn tijd eigenlijk ook allang overleefd.
Gerard vV

Foto's grootspoor en tram zijn te zien op http://www.flickr.com/photos/spoorvliet/ en http://www.flickr.com/photos/tramvliet/
Foto's van modelspoor zijn te zien op http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/

Pagina 1 van 1 [ 13 berichten ] 

Forumoverzicht » INFO & DOCUMENTATIE » Documentatie grootspoorbedrijf