Registreren    Aanmelden    Forum    Zoeken    Help

Forumoverzicht » INFO & DOCUMENTATIE » Documentatie grootspoorbedrijf




 Pagina 1 van 1 [ 3 berichten ] 



Auteur Bericht
 Titel: Mat/Plan?
 Bericht Geplaatst: 30 sep 2022, 21:30 
Offline

Geregistreerd: 31 mei 2015, 19:38
Berichten: 593
Woonplaats: Ooi en Ramsgat
Geen idee of hier al een topic over is maar ik zou wel willen weten waarom er voor elektrisch materieel(tot en met mat´64)de benaming doorgaans mat staat zoals mat´24,mat´35,mat´36 etc.
Voor diesel-elektrische treinen kom je deze benamingen niet tegen.
Vanaf mat´46(klopt dat?)werd ook de term¨Plan¨gebruikt en vanaf Plan X/Blauwe Engel.
Plan A,AB,B en C voor mat´46
Plan D voor de stalen rijtuigen uit de jaren vijftig(afgeleverd in het turqoise)
Plan E voor de stalen rijtuigen ook uit de jaren vijftig (in het bekende Berlijnse blauw)
PLan F,G deelseries mat´54
Plan K ook rijtuigen.
Plan L zelfde uiterlijk als Plan E alleen postrijtuigen
PLan M deelserie mat´54
Plan N rijtuigen
PLan P deelserie mat´54(laatste stellen mat´54 met glaswol isolatie,schuiframen en de laatste stellen met Faiveley stroomafnemers).
Plan Q deelserie mat´54 laatste tweedelige mat´54 stellen zie hierboven alleen de hele serie met BBC stroomafnemers.
Plan T mat´64 vierdelige stellen plus treinstel toekomst
PLan U driedelige diesel-elektrische stellen
Plan V mat´64 tweedelige stellen.
Plan W rijtuigen voor binnen en buitenlandse treinen lijkt wat op de¨Silberlingen¨
Plan X Diesel elektrische tweedelige stellen gemaakt door Allan.
Plan Y SGM
Plan Z ICM

Er zijn dus nog wat letters over maar nu gebruikt men andere termen dus vanaf DDM eigenlijk gevolgd door SM´90,DD-AR etc.


Omhoog 
 Titel: Re: Mat/Plan?
 Bericht Geplaatst: 01 okt 2022, 08:55 
Offline
Moderator
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 okt 2008, 18:48
Berichten: 4926
Woonplaats: in de Randstad
Eigenlijk nooit over na gedacht, maar misschien speelt de tijdgeest daarin wel mee.
Vroeger had NS Materieel en Werkplaatsen een Plan en bedachten een ontwerp geheel zelf, wat dan gebouwd werd. Materieel.... klinkt binnen het bedrijf handig, je weet wat het is en wanneer het gebouwd is. Maar de reiziger denkt 35 jaar later, wat een oude zooi.
Nu is het de tijd van moderne namen, in de huidige tijdgeest, waarbij Intercity Nieuwe Generatie natuurlijk beter klinkt dan Mat '20, dat is al verouderd voordat het daadwerkelijk gaat rijden.
Ook de functie benamingen passen zich aan, vroeger werd ik Meester of Machinist genoemd, nu heet ik Hoi.........

_________________
Al 2772 treinen met SLT gereden
Al 693 treinen met SNG gereden (stand 07-12-2022)

Let op: © Peter Eradus:
Het overnemen van foto's en of tekst of delen ervan geplaatst door mij is nadrukkelijk beperkt en slechts met schriftelijke toestemming geoorloofd. Dit geldt vanzelfsprekend ook voor plaatsing op Pinterest !


Omhoog 
 Titel: Re: Mat/Plan?
 Bericht Geplaatst: 05 okt 2022, 06:06 
Offline

Geregistreerd: 01 nov 2008, 08:32
Berichten: 300
Zelfs SGM had een mat-aanduiding, namelijk mat'75. Maar na die tijd is dat inderdaad in onbruik geraakt. Ik heb in elk geval niemand ICM ooit mat'77 horen noemen.


Omhoog 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
 
 Pagina 1 van 1 [ 3 berichten ] 




Forumoverzicht » INFO & DOCUMENTATIE » Documentatie grootspoorbedrijf


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

 
 

 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
Je mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
Je mag je berichten niet wijzigen in dit forum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit forum
Je mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoeken naar:
Ga naar:  
cron