Registreren    Aanmelden    Forum    Zoeken    Help

Forumoverzicht » INFO & DOCUMENTATIE » Documentatie grootspoorbedrijf




 Pagina 11 van 11 [ 173 berichten ] Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11



Auteur Bericht
 Titel: Re: Seinen en Treinbeveiliging
 Bericht Geplaatst: 29 nov 2023, 16:29 
Offline

Geregistreerd: 31 mei 2015, 18:38
Berichten: 1131
Woonplaats: Ooi en Ramsgat
Nu is het duidelijk, heel erg bedankt. Het meeste kon ik als kind al aardig plaatsen maar dit soort dingen hebben wat uitleg nodig.
Het lijkt of de meeste seinen nu geplaatst zijn(mag ook wel na een jaar)en van wat ik begreep wordt er een nieuw station gemaakt voor de nieuwe inrichting.

Vanaf dan is aansturing bij een calamiteit wel een stuk makkelijker als er dan ook links gereden kan worden. Wat me wel is opgevallen is dat Prorail tegenwoordig seinen bij enkelspoor ook links plaatst. In de bocht naar Deventer staat een bloksein klaar om in werking gezet te worden en te Soest staat er voor de overweg in de Dalweg een bloksein links:
https://www.google.com/maps/@52.180025, ... ?entry=ttu
Te Vriezenveen hetzelfde er staat nog een foto van mezelf bij met het bewuste sein.
Ik kan me niet herinneren dat er vroeger een lichtsein links werd geplaatst(langs enkelspoor dan).


Omhoog 
 Titel: Re: Seinen en Treinbeveiliging
 Bericht Geplaatst: 30 nov 2023, 11:39 
Offline
Moderator
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 okt 2008, 17:48
Berichten: 5390
Woonplaats: in de Randstad
Sinds enige tijd liggen de prioriteiten bij het plaatsen van seinen duidelijk anders. De zichtlijnen zijn lijdend geworden bij plaatsing boven enige logica welke er eerst altijd was.
Er zijn dus nu locatie's waar bv de borden rechts staan en de seinen links.
Het links geplaatst (nieuwe) sein even voor Deventer is daar inderdaad een mooi voorbeeld van. Enige jaren geleden was dat nog ondenkbaar.

_________________
Al 3097 treinen met SLT gereden
Al 938 treinen met SNG gereden (stand 05-09-2024)

Let op: © / auteursrecht Peter Eradus:
Het overnemen van foto's en of tekst of delen ervan geplaatst door mij is nadrukkelijk beperkt en slechts met schriftelijke toestemming geoorloofd. Dit geldt vanzelfsprekend ook voor plaatsing op Pinterest !


Omhoog 
 Titel: Re: Seinen en Treinbeveiliging
 Bericht Geplaatst: 30 nov 2023, 19:47 
Offline

Geregistreerd: 31 mei 2015, 18:38
Berichten: 1131
Woonplaats: Ooi en Ramsgat
Ik had al eerder een plaatje geschoten een paar kilometer van de grens bij Essen met een Infrabel bord alleen die wordt vooraf gegaan door deze borden.
Afbeelding
De grens ligt pal naast de spoorwegovergang in de Grensstraat(dus het huis naast het spoor staat dan in Nederland?)en dus ligt het kop spoor in Nederland evenals de Belgische bovenleiding alhier.


Omhoog 
 Titel: Re: Seinen en Treinbeveiliging
 Bericht Geplaatst: 23 dec 2023, 22:22 
Offline

Geregistreerd: 31 mei 2015, 18:38
Berichten: 1131
Woonplaats: Ooi en Ramsgat
Afbeelding
De kerkweg bij Zwartschaap(what´s in a name :lol:)en zoals te zien op de foto 2 lichtseinen. Wat mij opvalt aan dit stuk spoor is dat er in zuidelijke richting vanaf de VAM splitsing(als dat nog zo heet dan)er een linkerspoor beveiliging is met blokseinen maar in noordelijke richting een lang blok is met een voor en bloksein voor de aftakking.

Ik heb wel een discussie gehad met een machinist op YouTube over een nagenoeg soortgelijke situatie tussen Vathorst en Schothorst waar er een voorsein op remwegafstand staat na een bloksein(linkerspoor heb ik het over) en dus vroeg ik me af waarom dat niet gewoon een P sein kon wezen ik zag het nut er niet van in(en hier kan het dus wel want ook dit blok is zeker niet lang misschien wel om en nabij dezelfde lengte)en je maakt onnodig,vind ik, een langer blok. Volgens de beste man kon dat niet doch hier lijkt het wel te kunnen.

Ik weet bijna wel zeker dat het een linkerspoorbeveiliging is in zuidelijke richting maar 100 procent niet want ik had niet gelet of de linkerspoor seinen misschien wel op groen gingen.


Omhoog 
 Titel: Re: Seinen en Treinbeveiliging
 Bericht Geplaatst: 24 dec 2023, 09:52 
Offline
Moderator
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 okt 2008, 17:48
Berichten: 5390
Woonplaats: in de Randstad
Niet alles is altijd logisch en verklaarbaar. Heb in mijn laptop een map vol foto's met opvallende infra situaties....

Een voorsein wordt ook wel eens geplaatst op locaties waar seintechnisch wel een sein moet staan, maar waar men niet wil dat een trein daar ook stopt.
Mooi voorbeeld zijn de seinen in de Velsertunnel, je verwacht het niet, maar ook dat zijn om die reden een voorseinen.
De bakens ervoor zijn dan ook wit en niet geel, menig machinist viel dat pas op toen er nieuw materieel kwam met witte frontseinen........

Wat voor type beveiliging er op een baanvak is, vooral bij linkerspoor, is alleen honderd procent zeker op te maken uit de WKB.

_________________
Al 3097 treinen met SLT gereden
Al 938 treinen met SNG gereden (stand 05-09-2024)

Let op: © / auteursrecht Peter Eradus:
Het overnemen van foto's en of tekst of delen ervan geplaatst door mij is nadrukkelijk beperkt en slechts met schriftelijke toestemming geoorloofd. Dit geldt vanzelfsprekend ook voor plaatsing op Pinterest !


Omhoog 
 Titel: Re: Seinen en Treinbeveiliging
 Bericht Geplaatst: 12 feb 2024, 21:25 
Offline

Geregistreerd: 31 mei 2015, 18:38
Berichten: 1131
Woonplaats: Ooi en Ramsgat
Mijn terugkeer hier luidde ik ik met een foto van het nieuwe inrijsein te Olst en dat er nieuwe blokseinen werden/worden geplaatst tussen Deventer en Zwolle en dat de gehele beveiliging vernieuwd wordt. Tevens werd spoor 1 te Olst verwijdert.
Vanaf vrijdag 16 februari zal eindelijk de nieuwe beveiliging in dienst gesteld worden in een treinvrije periode van 10 dagen waar er geen treinen kunnen rijden tussen Deventer en Zwolle. Tevens wordt de NABO in de Oude Allee te Olst voorzien worden van een AHOB.
Als ik me niet vergis zijn er meer NABO´s tussen Olst en Deventer dus wat gebeurt daar mee?
Ik blijf het raar vinden dat dit project een doorlooptijd heeft van meer dan 1,5 jaar(niet de tijd meegerekend van werkvoorbereiding etc).
https://www.prorail.nl/nieuws/tien-dage ... rk-in-olst


Omhoog 
 Titel: Re: Seinen en Treinbeveiliging
 Bericht Geplaatst: 24 feb 2024, 19:02 
Offline

Geregistreerd: 31 mei 2015, 18:38
Berichten: 1131
Woonplaats: Ooi en Ramsgat
Nog een zondag te gaan tussen Zwolle en Deventer dus even wezen kijken.
Afbeelding
Overweg in de Ittersumallee met een nieuw P sein.
Afbeelding
Oude montagevoet die er stuk lomper uitziet dan de huidige zeker als het om een NG sein gaat.
Afbeelding
De nieuwe seinen vlak voor de boog in de Ittersumallee staan op een hoge mast die normaal gesproken voor een cijferbak is maar hier niet in gebruik en dus staan de lampen vrij hoog.
Afbeelding
Overweg in de Jan van Arkelweg met 2 nieuwe P seinen. Niet alleen de seinen zijn vernieuwd ook de besturing van de overwegen zijn allemaal vernieuwd te zien aan de nieuwe schakelkasten.
Afbeelding
Te Wijhe zijn allebei de nieuwe seinen in gebruik. Er wordt nog weleens gevraagd waarom een voorsein meestal drie lenzen heeft ondanks het feit dat het geen rood kan tonen. Het linker sein hier kan geen geel tonen omdat het volgende blok een lang blok is en dus alleen rood en groen kan tonen(geel knipper zou nog kunnen maar constant geel niet) Bij Soest Zuid stond jaren lang een bloksein dat alleen rood en groen kon tonen en ook op de lijn naar Kranenburg zag je deze seinen.
Afbeelding
Spoor curiosa te Olst Enkweg waaronder afgedankte dwergseinen.
Afbeelding
Nieuw inrijsein vanuit Deventer te Olst. Niet ver van deze locatie is de overweg in de Oude Allee die voor de ombouw een NABO was en nu een mini AHOB is geworden.
Afbeelding
Oude seinen bij de overweg in de Randerstraat te Diepenveen. In de boog naar Deventer is een links geplaatst P sein geplaatst.
Maandag gaat de nieuwe beveiliging in werking en kan er vanaf dan dus ook links gereden worden tussen Olst en Zwolle.


Omhoog 
 Titel: Re: Seinen en Treinbeveiliging
 Bericht Geplaatst: 25 feb 2024, 20:50 
Offline
Moderator
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 okt 2008, 17:48
Berichten: 5390
Woonplaats: in de Randstad
Razin schreef:
.....Het linker sein hier kan geen geel tonen omdat het volgende blok een lang blok is en dus alleen rood en groen kan tonen(geel knipper zou nog kunnen maar constant geel niet) .......


Dit heeft natuurlijk niets te maken met het feit dat het een "lang blok" is.
Aangezien je niet van een groen seinbeeld naar een rood seinbeeld kan rijden, of het blok nu kort, lang of heel lang is, zal er toch ergens eerst een voorsein moeten staan.

_________________
Al 3097 treinen met SLT gereden
Al 938 treinen met SNG gereden (stand 05-09-2024)

Let op: © / auteursrecht Peter Eradus:
Het overnemen van foto's en of tekst of delen ervan geplaatst door mij is nadrukkelijk beperkt en slechts met schriftelijke toestemming geoorloofd. Dit geldt vanzelfsprekend ook voor plaatsing op Pinterest !


Omhoog 
 Titel: Re: Seinen en Treinbeveiliging
 Bericht Geplaatst: 26 feb 2024, 21:50 
Offline

Geregistreerd: 31 mei 2015, 18:38
Berichten: 1131
Woonplaats: Ooi en Ramsgat
Het was wat ongelukkig geformuleerd van mijn kant doch voor Nederlandse voorseinen geldt dat verreweg de meeste aan het einde staan van een lang(dus meerdere kilometers geen blokseinen zoals bijvoorbeeld Dalfsen-Zwolle en dan beide sporen)blok. Een paar uitzonderingen die ik me kan bedenken is het voorsein in de richting van Roosendaal te Nispen die op blokafstand staat van het Belgische sein te Essen en dat geldt volgens mij ook voor het voorsein te Kaldenkirchen en je hebt de voorseinen die aan het eind staan van de Botlektunnel beide sporen en uiteraard meer.


Omhoog 
 Titel: Re: Seinen en Treinbeveiliging
 Bericht Geplaatst: 26 feb 2024, 22:10 
Offline
Donateur
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 04 jan 2016, 08:33
Berichten: 296
Woonplaats: Bollenstreek
Klopt inderdaad dat bij deze grensovergangen een voorsein wordt gebruikt bij een relatief kort blok. Geldt ook voor Oldenzaal grens. Al zijn deze blokken lang genoeg om een voorsein te gebruiken (>1200m). Heeft denk ik ook te maken met de wissel van seinsysteem. Een Duits of Belgisch voorsein of sein met voorseinfunctie vooraf gaand aan een Nederlands hoofdsein lijkt me niet mogelijk. Of bestaat dit ergens?


Omhoog 
 Titel: Re: Seinen en Treinbeveiliging
 Bericht Geplaatst: 03 maart 2024, 21:25 
Offline

Geregistreerd: 31 mei 2015, 18:38
Berichten: 1131
Woonplaats: Ooi en Ramsgat
U vraagt ik wij draaien.
https://www.google.com/maps/@51.486812, ... ?entry=ttu

Het afgebeelde sein is zowel voor als hoofdsein voor het volgende Infrabel sein die vlak voor station Essen staat,


Omhoog 
 Titel: Re: Seinen en Treinbeveiliging
 Bericht Geplaatst: 07 jun 2024, 20:31 
Offline

Geregistreerd: 31 mei 2015, 18:38
Berichten: 1131
Woonplaats: Ooi en Ramsgat
Even terugkomend op die vraag van Jaco of er seinen(P seinen)zijn die op blokafstand staan van buitenlandse seinen die op hun beurt geen voorseinen zijn. Het afgebeelde sein is het voor en bloksein voor het inrijsein net voor Essen. Op het rechterspoor staat een kilometer verderop wel een Infrabel voorsein. Ik keek op maps en ik zag iets wat me niet eerder was opgevallen namelijk dat op de maps foto van 2009 waren er nog geen krokodillen aangebracht maar een jaar later wel.
https://www.google.com/maps/@51.4868459 ... &entry=ttu
Betekent dat dat Memor actief is op dit traject?

Ik vond dit artikel op Prorail,nl over de moderne treinbeveiliging op de havenlijn. Het huidige Jade wordt vervangen door het assentelsysteem GAST-NL. De afgebeelde foto is overigens behoorlijk oud want de boog is inmiddels aangepast en een gedeelte van dit spoor is verwijdert waar tijdens de werkzaamheden aan de bovenleiding een monteur een stroomstoot kreeg ondanks dat de bovenleiding en getest was op afwezigheid bedrijfsspanning en op 2 punten was geaard.
Even off topic maar wel maf dat de negatieve feeder hier ook zigzaggend aangelegd is maar op het resterende deel niet.
https://www.prorail.nl/nieuws/moderne-t ... nspoorlijn


Omhoog 
 Titel: Re: Seinen en Treinbeveiliging
 Bericht Geplaatst: 09 sep 2024, 17:49 
Offline

Geregistreerd: 31 mei 2015, 18:38
Berichten: 1131
Woonplaats: Ooi en Ramsgat
Laatste loodjes tussen Zwolle en Deventer:
https://www.prorail.nl/nieuws/vijf-dage ... n-deventer


Omhoog 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
 
 Pagina 11 van 11 [ 173 berichten ] Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11




Forumoverzicht » INFO & DOCUMENTATIE » Documentatie grootspoorbedrijf


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

 
 

 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
Je mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
Je mag je berichten niet wijzigen in dit forum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit forum
Je mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoeken naar:
Ga naar: