Registreren    Aanmelden    Forum    Zoeken    Help

Forumoverzicht » INFO & DOCUMENTATIE » Documentatie grootspoorbedrijf




 Pagina 1 van 1 [ 9 berichten ] 



Auteur Bericht
 Titel: Perrons
 Bericht Geplaatst: 16 jul 2024, 15:22 
Offline

Geregistreerd: 13 jul 2024, 16:22
Berichten: 2
Onlangs ging ik met de trein van Heerlen naar Boxmeer. Op de kleinere stations zie je vaak dat de perrons niet tegenover elkaar liggen maar schuin tegenover elkaar. Maar er zijn ook stations met eilandperrons waar de stoptreinen wél aan het zelfde perron tegenover elkaar stoppen. Op een enkel station zoals in Reuver is er aan een zijde van het perron een hekwerk geplaatst.
Hoe zit dat eigenlijk? Zijn daar regels voor?


Omhoog 
 Titel: Re: Perrons
 Bericht Geplaatst: 16 jul 2024, 20:08 
Offline
Moderator
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 okt 2008, 17:48
Berichten: 5390
Woonplaats: in de Randstad
Welkom spoor-frans op het Spoorforum en je komt gelijk binnen met een interresante vraag.

Verschoven perrons hebben eigenlijk altijd een overweg in het midden en verdienen de voorkeur qua veiligheid. Immers na passeren en stoppen van een trein gaan de bomen gelijk open waardoor geen storingen ontstaan aan de overweg als een trein wat langer stil staat aan het perron of ongeduldige personen over de gesloten overweg gaan.
Verder is er niet het risico van doorrijden/glijden bij gladde rails over de nog open overweg, als een trein voor de overweg al moet stoppen.
Nog een voordeel is dat je natuurlijk gelijk weer kunt vertrekken en niet hoeft te wachten op het sluiten van de overweg als deze nog voor de trein open staat.
Een hek staat meestal op het middenperron als er ook nog een zijperron is, om aan te geven dat het een perron voor maar één rijrichting is.
Echter veel rond stations word door decsituatie ter plekke bepaald en is vaak historisch zo ontstaan.

_________________
Al 3097 treinen met SLT gereden
Al 938 treinen met SNG gereden (stand 05-09-2024)

Let op: © / auteursrecht Peter Eradus:
Het overnemen van foto's en of tekst of delen ervan geplaatst door mij is nadrukkelijk beperkt en slechts met schriftelijke toestemming geoorloofd. Dit geldt vanzelfsprekend ook voor plaatsing op Pinterest !


Omhoog 
 Titel: Re: Perrons
 Bericht Geplaatst: 18 jul 2024, 14:58 
Offline

Geregistreerd: 13 jul 2024, 16:22
Berichten: 2
Da's duidelijk. Dank


Omhoog 
 Titel: Re: Perrons
 Bericht Geplaatst: 27 jul 2024, 16:07 
Offline
Functioneel Beheerder
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 22 okt 2008, 18:24
Berichten: 2162
Woonplaats: Oldebroek
Soms is de situatie ook minder ideaal. Voorbeeld: Wezep. Hier ligt de overweg tussen de perrons aan beide sporen in, maar in de rijrichting gezien stoppen de treinen vóór de overweg. Normaalgesproken rijdt een doorgaande trein de sectie van de overweg aan en deze gaat dicht. Komt er echter een stopper, dan zet de verkeersleiding sein op rood en dan sluit de overweg niet. Is het vertrektijd dan wordt de overweg geactiveerd, daarna komt het sein uit de stand stop en kan er vertrokken worden. Zo zal het op veel meer plaatsen zijn.

Echter, in de "gladde blaadjes- en sneeuwtijd" wordt er gehalteerd met de instelling van doorgaande trein. Dit vanwege het risico van doorglijden op de overweg met alle gevolgen van dien. Dat betekent dat de overweg ook bij een stoptrein direct geactiveerd wordt bij het aanrijden van de sectie zoals bij een doorgaande trein. Op dat moment moet de stoptrein nog verder afremmen en halteren, vertrekprocedure etc. alvorens weer te vertrekken. Op zo'n moment ligt de overweg behoorlijk lang dicht. Aangezien de stoppers in beide richtingen vaak vrijwel gelijk komen of zeer kort achter elkaar, dan ligt de overweg nog langer dicht en kan de file behoorlijk oplopen. Ik ga er van uit dat het sein -zoals bij een doorgaande trein- ook voor de stop veilig toont. Maar dat zie ik nooit, want ik sta altijd in de wachtrij...... :mrgreen:
Maar veiligheid boven alles, deze "winter schakeling"zal ook vast op meer plaatsen voorkomen.

_________________
Met vriendelijke groeten,
Henk

Hier al vaker geweest of misschien voor het eerst? Deel ook jouw spoorse belevenissen op dit forum! Registreer je en kom ook meedoen!


Omhoog 
 Titel: Re: Perrons
 Bericht Geplaatst: 27 jul 2024, 19:13 
Offline
Moderator
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 okt 2008, 17:48
Berichten: 5390
Woonplaats: in de Randstad
Wezep is in deze een zeer uniek station, verschoven perrons langs beide sporen waarbij er in beide richtingen voor de overweg gestopt wordt. Met mijn nagenoeg landelijke wegbekendheid weet ik zo gauw geen ander station waar de situatie hetzelfde is.
Als de stop/door schakeling op "door" staat bij een stoppende trein, is het sein in principe uit de stand stop (niet rood) zo gauw het blok ervoor leeg is.
Een machinist moet dus goed het rempunt van het station in de gaten houden, immers remt niet van geel naar rood seinbeeld.

_________________
Al 3097 treinen met SLT gereden
Al 938 treinen met SNG gereden (stand 05-09-2024)

Let op: © / auteursrecht Peter Eradus:
Het overnemen van foto's en of tekst of delen ervan geplaatst door mij is nadrukkelijk beperkt en slechts met schriftelijke toestemming geoorloofd. Dit geldt vanzelfsprekend ook voor plaatsing op Pinterest !


Omhoog 
 Titel: Re: Perrons
 Bericht Geplaatst: 28 jul 2024, 07:27 
Offline
Functioneel Beheerder
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 22 okt 2008, 18:24
Berichten: 2162
Woonplaats: Oldebroek
Bedankt voor deze aanvulling Peter. De situatie in Wezep is dus unieker dan ik dacht.

_________________
Met vriendelijke groeten,
Henk

Hier al vaker geweest of misschien voor het eerst? Deel ook jouw spoorse belevenissen op dit forum! Registreer je en kom ook meedoen!


Omhoog 
 Titel: Re: Perrons
 Bericht Geplaatst: 28 jul 2024, 11:57 
Offline

Geregistreerd: 31 mei 2015, 18:38
Berichten: 1134
Woonplaats: Ooi en Ramsgat
Geen idee of ik er ergens nog een foto van heb doch je hebt docter Goochel:
https://www.google.com/maps/@52.4539564 ... &entry=ttu

Dan vraag ik me af, zeker in deze tijden dat Prorail dingen veiliger wil maken waarom zijn de perrons niet gewoon verplaatst?
Een relatief goedkope oplossing dat ook de wachttijden voor de overweg vele malen korter maakt en ik heb niet de wegbekendheid van MeesterPeter maar ik kan zo even ook niet een ander voorbeeld geven waar dit ook is.

Wie weet komt er later een onderdoorgang zoals nu gemaakt gaat worden in Nunspeet?

Andere vraag: Waarom staat er een sein hier aan de linkerkant van beide sporen? Is dat om deze overweg te beveiligen? Bij beweegbare bruggen waar het linkerspoor beveiligd is met een linkerspoor beveiliging wordt een sein voor een beweegbare brug meestal niet gebruikt dus waarom wel hier? Geen wissels als ik me niet vergis.


Laatst bijgewerkt door Razin op 28 jul 2024, 20:32, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog 
 Titel: Re: Perrons
 Bericht Geplaatst: 28 jul 2024, 18:19 
Offline
Moderator
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 okt 2008, 17:48
Berichten: 5390
Woonplaats: in de Randstad
Het is hier in beide richtingen beveiligd linkerspoor. Omdat het blok tussen Hattemerbroek Aansluiting en ''t Harde nogal lang is (vooral vroeger tot Zwolle) staan er ongeveer halverwege een voor- en hoofdsein om het blok in tweeën te delen om de capaciteit op het linker spoor te verdubbelen. Het zijn P-seinen, dus de treindienstleider kan er niets mee.

_________________
Al 3097 treinen met SLT gereden
Al 938 treinen met SNG gereden (stand 05-09-2024)

Let op: © / auteursrecht Peter Eradus:
Het overnemen van foto's en of tekst of delen ervan geplaatst door mij is nadrukkelijk beperkt en slechts met schriftelijke toestemming geoorloofd. Dit geldt vanzelfsprekend ook voor plaatsing op Pinterest !


Omhoog 
 Titel: Re: Perrons
 Bericht Geplaatst: 09 aug 2024, 19:51 
Offline
Functioneel Beheerder
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 22 okt 2008, 18:24
Berichten: 2162
Woonplaats: Oldebroek
Dan kan ik mij zo voorstellen dat in 't Harde richting Amersfoort er ook sprake is van een stop/door schakeling, die bij gladde omstandigheden ook op "door" ingesteld wordt? Hier ligt de overweg ca. 25 meter achter het einde perron.


Bijlagen:
Hde sein-overweg_edited.jpg
Hde sein-overweg_edited.jpg [ 117.93 KiB | 1201 keer bekeken ]

_________________
Met vriendelijke groeten,
Henk

Hier al vaker geweest of misschien voor het eerst? Deel ook jouw spoorse belevenissen op dit forum! Registreer je en kom ook meedoen!
Omhoog 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
 
 Pagina 1 van 1 [ 9 berichten ] 




Forumoverzicht » INFO & DOCUMENTATIE » Documentatie grootspoorbedrijf


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

 
 

 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
Je mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
Je mag je berichten niet wijzigen in dit forum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit forum
Je mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoeken naar:
Ga naar: