Auteur |
Bericht |
Peter_S
|
Titel: Re: NG-seinen Geplaatst: 16 nov 2022, 22:31 |
|
Geregistreerd: 01 jul 2012, 10:59 Berichten: 1232
|
|
 |
|
 |
Razin
|
Titel: Re: NG-seinen Geplaatst: 16 nov 2022, 22:46 |
|
Geregistreerd: 31 mei 2015, 19:38 Berichten: 895 Woonplaats: Ooi en Ramsgat
|
Leuk die foto´s! Ik mis alleen de SA met het grote achterscherm die geplaatst waren toen het stelsel 1954 ingevoerd was in plaats van het kleine ronde scherm op de foto hierboven. OP het traject Amsterdam-Hilversum zag je deze SA seinen die trouwens allemaal automatische seinen waren voor de inrijseinen en uitrijseinen waren in eerste instantie alleen D seinen gebruikt(ook in Hilversum,de D seinen in de richting Bussum waren gemonteerd aan de loopbrug maar die is intussen al heel lang verdwenen en daar kwamen 2 AY seinen voor in de plaats hetzelfde gold voor het uitrijsein Amersfoort/Utrecht dat oorspronkelijk ook een D sein was met koeiekop op je Flickr foto´s zie je dat de vervanger van dat sein eveneens met koeiekop wordt neergehaald,ook opmerkelijk is dat het sein een nieuw type montagevoet had!).
|
|
 |
|
 |
Razin
|
Titel: Re: NG-seinen Geplaatst: 15 jan 2023, 16:41 |
|
Geregistreerd: 31 mei 2015, 19:38 Berichten: 895 Woonplaats: Ooi en Ramsgat
|
Intussen nu ook op de seinbrug van eerder in het draadje:  Dat het duidelijk Duitse seinen zijn is te zien aan de fantoomkappen. Ik ben wel benieuwd hoe de seinen er uit gaan zien zonder cijferbalk krijgen die ook dat toch wel lelijke plekje bovenin waar wellicht een tweede lens komt? Tevens begrijp ik niet dat de losse mast niet gewoon geschilderd is in plaats van dat losse bord(het bord zal waarschijnlijk gemaakt zijn van een reflecterend materiaal maar als je op cabviews kijkt vallen de palen in het niets.  
|
|
 |
|
 |
Razin
|
Titel: Re: NG-seinen Geplaatst: 27 aug 2023, 12:45 |
|
Geregistreerd: 31 mei 2015, 19:38 Berichten: 895 Woonplaats: Ooi en Ramsgat
|
Nog een plaatje die wat beter is: 
|
|
 |
|
 |
nieuwsspoor
|
Titel: Re: NG-seinen Geplaatst: 20 nov 2023, 15:17 |
|
Geregistreerd: 03 maart 2014, 20:26 Berichten: 1712
|
NG-Sein vooralsnog niet goedgekeurd
ProRail is bezig met de invoering van een nieuw soort sein : het ‘Nieuwe Generatie Sein’. Bij het goedkeuren van dit sein zijn problemen ontstaan, waardoor deze nog niet gebruikt kan worden.
Uitgestelde werkzaamheden Voor de projecten die in 2024 worden uitgevoerd moet ProRail daarom overgaan tot gebruik van het oude type sein. Dit is helaas niet in alle gevallen mogelijk. Een deel van de werkzaamheden die onze aannemers volgend jaar zouden doen bij hetemplacement van Den Haag en van Tilburg stellen we daarom uit. Ook zijn er gevolgen voor goederenemplacement Kijfhoek.
Bij de veiligheidstesten van het Nieuwe Generatie Sein (NG-sein) zijn in bepaalde omstandigheden problemen met de zichtbaarheid gevonden. Daarom kan dit type sein op dit moment niet worden gebruikt. De oude seinen zijn significant groter dan de NG-seinen. Daarom kunnen we deze niet zomaar weer gebruiken, eerst moeten de beveiligingsontwerpen worden aangepast.
Geen gevolg voor dienstregeling 2024 Voor de projecten ombouw emplacement Den Haag en PHS Tilburg is er helaas onvoldoende tijd om de beveiligingsontwerpen aan te passen. Dit betekent dat we een deel van het werk moeten uitstellen. Er zijn geen gevolgen voor de treindienstregeling van volgend jaar. Op Kijfhoek zouden extra seinen komen. Het geplande werk op dit emplacement loopt door. De extra seinen worden wel geplaatst, maar afgedekt en buiten dienst gehouden totdat er een oplossing is.
Op dit moment wordt in kaart gebracht welke onderdelen van de werkzaamheden in Den Haag en Tilburg verplaatst moeten worden en welk onderdelen wel door kunnen gaan. Ook kijken we wanneer uitgestelde werkzaamheden kunnen plaatsvinden. Ondertussen werken we onverminderd door aan het goedkeuren van het NG-sein.
_________________ nieuwsspoor is het nieuwsaccount van Spoorforum waarmee nieuws uit andere media wordt vermeld
Uiteraard mag je op nieuwsberichten inhaken. Nieuwsspoor zal zelf nooit meediscussiëren, maar geeft slechts vergaard nieuws door. Nieuwsspoor neemt geen verantwoordelijkheid voor de vermelde nieuwsberichten.Leden mogen op eigen naam uiteraard ook andere nieuwsberichten plaatsen.
|
|
 |
|
 |
Razin
|
Titel: Re: NG-seinen Geplaatst: 20 nov 2023, 15:21 |
|
Geregistreerd: 31 mei 2015, 19:38 Berichten: 895 Woonplaats: Ooi en Ramsgat
|
Nieuwsspoor is me voor, ik las het net op de Prorail site. Ik denk niet dat Vialis dat niet erg vindt. 
|
|
 |
|
 |
GerardvV
|
Titel: Re: NG-seinen Geplaatst: 20 nov 2023, 18:35 |
|
 |
Donateur |
 |
|
Geregistreerd: 02 nov 2008, 23:42 Berichten: 1493 Woonplaats: Ten westen van het Rijn-Schiekanaal
|
|
 |
|
 |
Razin
|
Titel: Re: NG-seinen Geplaatst: 20 nov 2023, 22:04 |
|
Geregistreerd: 31 mei 2015, 19:38 Berichten: 895 Woonplaats: Ooi en Ramsgat
|
GerardvV schreef: Geen idee hoe lang dit nu al duurt maar die aankondiging dat ze zouden komen is intussen eeh erg lang geleden. Maar dat lijkt tegenwoordig schering en inslag, neem het PHS project bij Delft. Het lijkt tegenwoordig de standaard te zijn dat projecten.....heeel .....heeel ....heeel erg langzaam gaan(zie ook mijn bericht over de nieuwe sein beveiliging tussen Deventer en Zwolle met¨nieuwe seinen¨die intussen al meer dan een jaar lang werkeloos staan. Het geheel met de NG seinen is ook zo´n dossier met opmerkelijke persberichten over de nieuwe¨dwerg¨seinen(stond in het bericht dus niet mijn benaming)en het feit dat de nieuwe seinen maar 1 lens hebben en dat dat nog niet eerder was toegepast etc. Pintsch heeft gewoon het Duitse sein gebruikt met meerdere kleuren er in. Misschien wat kort door de bocht doch het verschil in lensgrootte is waar men nu klaarblijkelijk over valt nietwaar? Voor nu betekent het dat sommige projecten gewoon weer AY seinen krijgen. Dat betekent wel dat de nieuwe dikkere masten voor die seinen voorlopig niet zullen verdwijnen.
|
|
 |
|
 |
Meesterpeter
|
Titel: Re: NG-seinen Geplaatst: 21 nov 2023, 00:47 |
|
 |
Moderator |
 |
|
Geregistreerd: 25 okt 2008, 18:48 Berichten: 5222 Woonplaats: in de Randstad
|
Ik zie niet in waarom dit ontwerp haar oorsprong kent in een Duits sein, maar dat kan aan mij liggen.
De grote van de lamp is niet zozeer het probleem, wel het nagenoeg ontbreken van het voor de zichtbaarheid zo belangrijke achtergrondscherm. Hierdoor vallen de zichtlijnen in de praktijk "wat tegen". Ik heb nog geen machinist gesproken welke het jammer vind dat de NG-seinen "wat ruim in de vertraging" zitten.....
_________________ Al 2936 treinen met SLT gereden Al 817 treinen met SNG gereden (stand 10-12-2023)
Let op: © Peter Eradus: Het overnemen van foto's en of tekst of delen ervan geplaatst door mij is nadrukkelijk beperkt en slechts met schriftelijke toestemming geoorloofd. Dit geldt vanzelfsprekend ook voor plaatsing op Pinterest !
|
|
 |
|
 |
Razin
|
Titel: Re: NG-seinen Geplaatst: 21 nov 2023, 11:18 |
|
Geregistreerd: 31 mei 2015, 19:38 Berichten: 895 Woonplaats: Ooi en Ramsgat
|
Meesterpeter schreef: Ik zie niet in waarom dit ontwerp haar oorsprong kent in een Duits sein, maar dat kan aan mij liggen.
. Zie jij gelijk het verschil tussen een D een een AY sein? Meeste mensen zouden zeggen dat ze hetzelfde zijn(qua betekenis wel maar uiterlijk). Ik zie dit sein en zijn Duitse oorsprong is duidelijk,kijk eens naar de fantoomkap(pen)en dan begrijp je wellicht mijn punt https://www.google.nl/maps/@51.3428733, ... ?entry=ttu
|
|
 |
|
 |
nieuwsspoor
|
Titel: Re: NG-seinen Geplaatst: 21 nov 2023, 15:04 |
|
Geregistreerd: 03 maart 2014, 20:26 Berichten: 1712
|
Update: Gevolgen voor al geplaatste NG-seinen
Op enkele plaatsen in het land zijn al NG-seinen in gebruik genomen met een tijdelijke ontheffing. Het gaat om de locaties Meteren en Westhaven. ProRail heeft na afstemming met IL&T aangegeven dat deze seinen veilig kunnen blijven staan en kunnen worden gebruikt. Bij opstelterrein Westhaven wordt alleen op lage snelheid gereden (20 en 40 km/u). De NG-seinen bij Meteren en Westhaven kunnen op een later moment worden aangepast als dat noodzakelijk blijkt. De al geplaatste NG-seinen bij Tilburg komen voorlopig niet in dienst. Op andere locaties worden geen NG-seinen geplaatst totdat er een oplossing gevonden is.
_________________ nieuwsspoor is het nieuwsaccount van Spoorforum waarmee nieuws uit andere media wordt vermeld
Uiteraard mag je op nieuwsberichten inhaken. Nieuwsspoor zal zelf nooit meediscussiëren, maar geeft slechts vergaard nieuws door. Nieuwsspoor neemt geen verantwoordelijkheid voor de vermelde nieuwsberichten.Leden mogen op eigen naam uiteraard ook andere nieuwsberichten plaatsen.
|
|
 |
|
 |
Razin
|
Titel: Re: NG-seinen Geplaatst: 21 nov 2023, 18:46 |
|
Geregistreerd: 31 mei 2015, 19:38 Berichten: 895 Woonplaats: Ooi en Ramsgat
|
nieuwsspoor schreef: Update: Gevolgen voor al geplaatste NG-seinen
De NG-seinen bij Meteren en Westhaven kunnen op een later moment worden aangepast als dat noodzakelijk blijkt. De al geplaatste NG-seinen bij Tilburg komen voorlopig niet in dienst. Op andere locaties worden geen NG-seinen geplaatst totdat er een oplossing gevonden is. Ik snap alleen niet dat er nu pas een bericht uit komt terwijl de NG seinen bij Meteren/Waardenburg er nu al bijna een jaar staan. Dat ze bij de Westhaven daar minder moeite mee hebben snap ik met die lage snelheden aldaar maar bij Meteren gaan de treinen toch met een vaartje van max 130 km/h en dan ook nog door de bocht. Wat ik me afvraag is kunnen de LED´s meerdere kleuren tonen of zijn het afzonderlijke LED´s die de 3 kleuren kunnen tonen. Bij de oude AY seinen had je dat niet en dus ook gelijk meer redundantie dan wanneer je alles in 1 lens stopt. Ik heb me ooit laten vertellen dat de spanning van seinen 110 Volt is klopt dat? Nu is het zeker in de wereld van verkeerslichten nu al gemeengoed om alles in 42Vac,24 Vac of zelfs 12 Vdc te doen. Laatst nog een verkeerslantaarn moeten kopen en bij Vialis wisten me al te vertellen dat 230 Vac niet veel geleverd meer wordt. Reden voor deze opmerking is dat het grootste probleem met LED´s is de driver(s)en als je naar zwakstroom gaat heb je al veel minder elektronica nodig en ook mede daarom dat ook openbare verlichting steeds meer gaat neigen naar DC. Gek dat heel veel leveranciers zweren op LED terwijl je ook nog inductie verlichting hebt(Cos phi van 9.96!). Is voor dit geen optie maar voor stationshal verlichting zeker een idee!
|
|
 |
|
 |
Meesterpeter
|
Titel: Re: NG-seinen Geplaatst: 21 nov 2023, 21:30 |
|
 |
Moderator |
 |
|
Geregistreerd: 25 okt 2008, 18:48 Berichten: 5222 Woonplaats: in de Randstad
|
Intern was al wat langer bekend dat er problemen waren met de zichtbaarheid van de seinen, het Ministerie is hier op 23 oktober 2023 ook over ingelicht.
Te Meteren staat er per rijrichting slechts één NG-sein per spoor. Daar geldt dus dat vóór de NG-seinen bestaande seinen staan die de stand van de NG-seinen aankondigen.
Van verkeerslichten en verlichting voor stationshallen heb ik helaas geen verstand en is hier ook wat off topic........
_________________ Al 2936 treinen met SLT gereden Al 817 treinen met SNG gereden (stand 10-12-2023)
Let op: © Peter Eradus: Het overnemen van foto's en of tekst of delen ervan geplaatst door mij is nadrukkelijk beperkt en slechts met schriftelijke toestemming geoorloofd. Dit geldt vanzelfsprekend ook voor plaatsing op Pinterest !
|
|
 |
|
 |
Razin
|
Titel: Re: NG-seinen Geplaatst: 21 nov 2023, 22:19 |
|
Geregistreerd: 31 mei 2015, 19:38 Berichten: 895 Woonplaats: Ooi en Ramsgat
|
Ik was alleen benieuwd naar de spanning en gebruikte een verkeerslantaarn als voorbeeld. In principe hetzelfde concept. Aangezien de seinen niet zichtbaar genoeg zijn ben ik aan het afvragen waarom. Ook vanwege het hele alles moet LED worden terwijl LED´s in mijn mening nog steeds niet hetgene is wat het moet wezen. Wat ik me dan ook afvraag is waarom zijn die seinen niet eerst uitgeprobeerd op de Westhaven en dan bij Meteren. Waarom zijn die seinen bij Meteren nu al vervangen? Ik las een antwoord dat de seinen over hun verwachte levensduur waren wat wel gek is want alle lichtseinen tussen Utrecht en Den Bosch zijn in de jaren 00/10 vervangen door nieuwe. Oorspronkelijk waren dat nog seinen met groen in het midden zoals ook op het vervolgtraject naar Sittard en verder. Dus zo oud waren die seinen niet en gek genoeg zijn de oude lichtseinen tussen Tilburg en Breda voorzien van LED´s doch in de oude configuratie en dus met groen weer in het midden. Waarom wel nieuwe lichtseinen rondom Amersfoort/Utrecht/Hilversum(met gek genoeg nu een inrijsein te Den Dolder ook weer in de oude volgorde?)maar op een andere plek bouwen ze de oude seinen om? Prorail had bijvoorbeeld ook de seinen op een kopstation kunnen zetten als vertreksein. Bijkomend voordeel is dat er dan een dubbele vertrekbevestiging is mocht het seinbeeld niet duidelijk genoeg zijn. Als afsluiter aan de meesters hier die nog de SA seinen hebben gekend, hoe was de zichtbaarheid van die seinen? Ik kan me herinneren dat die goed zichtbaar waren(ik zag het P sein bij het ziekenhuis vanaf de Oosterengweg altijd duidelijk branden en het grote achterscherm hielp daar ook bij(voor wie niet weet wat ik bedoel een link, wel bij vermelden dat niet het achterscherm is wat ik bedoel degene die ik bedoel was in feite net zo groot als het achterscherm van een D/AY sein alleen dan maar met een lens er in maar dit lijkt er op. De SA van stelsel 1946 hadden een rond achterscherm). https://picryl.com/media/hua-169487-afb ... aar-2e394eOnder het mom zoekt en gij zult vinden een link met het scherm wat ik zocht: https://hetutrechtsarchief.nl/beeldmate ... s=1&page=3Na een goede blik op de foto weet ik ook ongeveer waar deze foto is genomen. En wel ergens tussen Deurne en Blerick,de linkerspoorbeveiliging is pas neergezet en nog niet in dienst. Men heeft op dat stuk niet gekozen voor een dubbel enkelspoor beveiliging. Leuk is ook dat het achtergrondscherm van achter wit is en de lampenkast zwart.
|
|
 |
|
 |
GerardvV
|
Titel: Re: NG-seinen Geplaatst: 22 nov 2023, 00:44 |
|
 |
Donateur |
 |
|
Geregistreerd: 02 nov 2008, 23:42 Berichten: 1493 Woonplaats: Ten westen van het Rijn-Schiekanaal
|
|
 |
|
 |
Meesterpeter
|
Titel: Re: NG-seinen Geplaatst: 22 nov 2023, 10:44 |
|
 |
Moderator |
 |
|
Geregistreerd: 25 okt 2008, 18:48 Berichten: 5222 Woonplaats: in de Randstad
|
Een zwarte lampenkast heeft om de achterkant te bepalen ook geen nut bleek toen, daarom is tegenwoordig juist de lampenkast aan de achterzijde wit.
_________________ Al 2936 treinen met SLT gereden Al 817 treinen met SNG gereden (stand 10-12-2023)
Let op: © Peter Eradus: Het overnemen van foto's en of tekst of delen ervan geplaatst door mij is nadrukkelijk beperkt en slechts met schriftelijke toestemming geoorloofd. Dit geldt vanzelfsprekend ook voor plaatsing op Pinterest !
|
|
 |
|
 |
|