Registreren    Aanmelden    Forum    Zoeken    Help

Forumoverzicht » INFO & DOCUMENTATIE » Documentatie grootspoorbedrijf




 Pagina 10 van 10 [ 153 berichten ] Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10



Auteur Bericht
 Titel: Re: Seinen en Treinbeveiliging
 Bericht Geplaatst: 11 jul 2023, 14:50 
Offline
Donateur
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 04 jan 2016, 09:33
Berichten: 266
Woonplaats: Bollenstreek
Het 'gekantelde' sein, is een waarschuwingslicht van de overweg, deze loopt aan de rechterzijde direct uit op een T-splitsing.

Als ik weer op de Westhaven ben zal ik wat fotos maken van de dwergseintjes. Maar ik heb eerst vakantie :)


Omhoog 
 Titel: Re: Seinen en Treinbeveiliging
 Bericht Geplaatst: 11 jul 2023, 18:01 
Offline

Geregistreerd: 31 mei 2015, 19:38
Berichten: 825
Woonplaats: Ooi en Ramsgat
Nee, ik bedoel meer dit:
Afbeelding
Alleen dan als NG sein.


Omhoog 
 Titel: Re: Seinen en Treinbeveiliging
 Bericht Geplaatst: 11 jul 2023, 22:32 
Offline
Donateur
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 04 jan 2016, 09:33
Berichten: 266
Woonplaats: Bollenstreek
Oh zo, sorry begreep het verkeerd.

Op de Westhaven staan ze inderdaad gekanteld, volgens mij staat er niet een 'normaal'.


Omhoog 
 Titel: Re: Seinen en Treinbeveiliging
 Bericht Geplaatst: 15 aug 2023, 12:33 
Offline
Donateur
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 04 jan 2016, 09:33
Berichten: 266
Woonplaats: Bollenstreek
Ik had nog een paar foto's beloofd van de gekantelde seintjes op de Westhaven, bij deze!


Bijlagen:
Opmerkingen bij bestand: Spoor 41/42
NGseinenWhv.jpg
NGseinenWhv.jpg [ 223.59 KiB | 330 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: Spoor 35
NGseinenWhv35.jpg
NGseinenWhv35.jpg [ 217.83 KiB | 330 keer bekeken ]
Omhoog 
 Titel: Re: Seinen en Treinbeveiliging
 Bericht Geplaatst: 19 aug 2023, 00:06 
Offline

Geregistreerd: 31 mei 2015, 19:38
Berichten: 825
Woonplaats: Ooi en Ramsgat
Mooie foto´s Jaco!! Ik vraag me wel af waarom er een witte rand om de seinen zit?
Die hebben er niet op de oude gezeten en doet meer aan een verkeerslicht denken en die driehoeksvorm :?: :?:
Het had wel leuke geweest als het achtergrondscherm dezelfde arcering had als de eerste lichtseinen en dat kwam weer van de armseinen af en later kwam de zwarte armatuurkast met wit achtergrondscherm op de achterkant dan.
Ik vond dat wel een mooi gezicht en het uitrijsein aan het portaal in Dieren was het laatste met dat kleurenschema, jammergenoeg nooit een foto van gemaakt :oops:


Omhoog 
 Titel: Re: Seinen en Treinbeveiliging
 Bericht Geplaatst: 19 aug 2023, 09:03 
Offline
Moderator
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 okt 2008, 18:48
Berichten: 5150
Woonplaats: in de Randstad
De witte rand is voor de zichtbaarheid. Niet alleen als het sein normaal functioneert, maar vooral ook als deze onverhoopt gedoofd is. Verder staan deze laaggeplaatste lichtseinen vaak op emplacementen, met struikelgevaar. Zelf ook eens gedaan in het donker......
De driehoeksvorm is de standaard vorm van een laaggeplaatst lichtsein, zie bijlage 4 het seinenboek.

De standaard witte achterkant van seinen is om duidelijk te maken dat dit inderdaad de achterkant van een sein is, erg handig in het aardedonker, en dus niet een gedoofd sein is.

_________________
Al 2910 treinen met SLT gereden
Al 788 treinen met SNG gereden (stand 26-09-2023)

Let op: © Peter Eradus:
Het overnemen van foto's en of tekst of delen ervan geplaatst door mij is nadrukkelijk beperkt en slechts met schriftelijke toestemming geoorloofd. Dit geldt vanzelfsprekend ook voor plaatsing op Pinterest !


Omhoog 
 Titel: Re: Seinen en Treinbeveiliging
 Bericht Geplaatst: 20 aug 2023, 18:35 
Offline

Geregistreerd: 31 mei 2015, 19:38
Berichten: 825
Woonplaats: Ooi en Ramsgat
Ik heb dat boek uiteraard niet wellicht ergens te vinden op internet?
Alleen wel een vraag, wanneer is die driehoeksvorm dan als standaard ingevoerd en dan bedoel ik natuurlijk niet met het invoeren van het stelsel 1954? De SA lage seinen in Den Bosch hebben het tot in de jaren negentig volgehouden(misschien langer?)dus ergens was er of een uitzonderingspositie voor die seinen of is die regel na het verwijderen van de lage seinen ingevoerd(Den Bosch had als hooggeplaatste seinen opvallend genoeg de AY seinen zoals bijna overal op de as Utrecht-Maastricht/Heerlen maar de lage waren kleurwisselaars terwijl in Eindhoven er wel driehoekige lage seinen werden geplaatst en als hoge de D seinen waar er naar mijn herinnering nog maar 1 van bestaat en die staat in Eindhoven, waarschijnlijk denk ik had Den Bosch vroeger het stelsel 1946 en zijn de lage seinen gewoonweg niet vervangen alleen snap ik niet waarom ze dan niet vervangen zijn?).
Dat de witte rand erom heen zit snap ik doch worden de nieuwe Vialis seinen nog steeds niet uitgevoerd met die witte rand(bijvoorbeeld bij de tunnel in Delft en uiteraard de nieuwe seinen tussen Deventer en Zwolle).


Omhoog 
 Titel: Re: Seinen en Treinbeveiliging
 Bericht Geplaatst: 21 aug 2023, 14:48 
Offline
Moderator
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 okt 2008, 18:48
Berichten: 5150
Woonplaats: in de Randstad
Razin schreef:
Ik heb dat boek uiteraard niet wellicht ergens te vinden op internet?


Google is je beste vriend, zoek op, niet geheel verrassend: "Seinenboek bijlage 4"

Daarin staat een plaatje hoe een laaggeplaatst lichtsein er qua vorm uit moet zien, dus driehoekig van vorm. Deze uitvoering is anno 2023 de enige vorm welke gebruikt wordt. In de tijd van de SA seinen stonden deze ook gewoon afgebeeld in het seinenboek, net als bv rangeerpaallantarens, armseinen en vertreklicht (het bord erwtensoep, niet te verwarren met het vertrekseinlicht).

Door de jaren heen veranderd er regelmatig iets, en dat wordt dan verwijderd of toegevoegd aan het seinenboek. Staat het er niet in, dan is het niet geldig........

_________________
Al 2910 treinen met SLT gereden
Al 788 treinen met SNG gereden (stand 26-09-2023)

Let op: © Peter Eradus:
Het overnemen van foto's en of tekst of delen ervan geplaatst door mij is nadrukkelijk beperkt en slechts met schriftelijke toestemming geoorloofd. Dit geldt vanzelfsprekend ook voor plaatsing op Pinterest !


Omhoog 
 Titel: Re: Seinen en Treinbeveiliging
 Bericht Geplaatst: 28 aug 2023, 23:07 
Offline

Geregistreerd: 31 mei 2015, 19:38
Berichten: 825
Woonplaats: Ooi en Ramsgat
Afbeelding
Een originele seinpaal waar vroeger een¨D¨sein op zat maar deze is ergens rond de eeuwwisseling vervangen voor een AY sein.
Dat dit een paal uit de eerste reeks is kan je zien aan het kegelvormige uiteinde van de paal die ook weer aan een armsein doet denken.
Alle D seinen hebben/hadden een dergelijke paal doch ook enkele(vooral de Maaslijn)hadden een AY sein erop zoals ook te Den Dolder en Bilthoven.
Afbeelding
Nog 2 exemplaren waar de seinkast is vervangen, je kan het ook zien aan de nogal zwaar uitziende paalvoet.
Vermoedelijk zullen deze seinen gaan sneuvelen want er lijken ook aan deze kant een seinbrug te komen
Afbeelding
Deze had ik ook bij het bovenleidingstopic gezet maar hier kan deze ook.
De paal achter het herhalingsein is geen bovenleidingsmast maar een seinbrugmast te herkennen aan de DIN paal die 90 graden gedraaid staat ten opzichte van een¨normale¨paal.
Het herhalingsein zal dan komen te vervallen.
Je kijkt hier in de richting van Nieuwland en de bocht waar in 1976 de grote treinramp gebeurde waar zowel de conducteur als de machinist geen erg in hadden dat ze geen vertreksein hadden met catastrofale gevolgen.


Omhoog 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
 
 Pagina 10 van 10 [ 153 berichten ] Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10




Forumoverzicht » INFO & DOCUMENTATIE » Documentatie grootspoorbedrijf


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

 
 

 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
Je mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
Je mag je berichten niet wijzigen in dit forum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit forum
Je mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoeken naar:
Ga naar: