Registreren    Aanmelden    Forum    Zoeken    Help

Forumoverzicht » INFO & DOCUMENTATIE » Documentatie grootspoorbedrijf




 Pagina 10 van 11 [ 173 berichten ] Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11  Volgende



Auteur Bericht
 Titel: Re: Seinen en Treinbeveiliging
 Bericht Geplaatst: 11 jul 2023, 13:50 
Offline
Donateur
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 04 jan 2016, 08:33
Berichten: 296
Woonplaats: Bollenstreek
Het 'gekantelde' sein, is een waarschuwingslicht van de overweg, deze loopt aan de rechterzijde direct uit op een T-splitsing.

Als ik weer op de Westhaven ben zal ik wat fotos maken van de dwergseintjes. Maar ik heb eerst vakantie :)


Omhoog 
 Titel: Re: Seinen en Treinbeveiliging
 Bericht Geplaatst: 11 jul 2023, 17:01 
Offline

Geregistreerd: 31 mei 2015, 18:38
Berichten: 1131
Woonplaats: Ooi en Ramsgat
Nee, ik bedoel meer dit:
Afbeelding
Alleen dan als NG sein.


Omhoog 
 Titel: Re: Seinen en Treinbeveiliging
 Bericht Geplaatst: 11 jul 2023, 21:32 
Offline
Donateur
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 04 jan 2016, 08:33
Berichten: 296
Woonplaats: Bollenstreek
Oh zo, sorry begreep het verkeerd.

Op de Westhaven staan ze inderdaad gekanteld, volgens mij staat er niet een 'normaal'.


Omhoog 
 Titel: Re: Seinen en Treinbeveiliging
 Bericht Geplaatst: 15 aug 2023, 11:33 
Offline
Donateur
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 04 jan 2016, 08:33
Berichten: 296
Woonplaats: Bollenstreek
Ik had nog een paar foto's beloofd van de gekantelde seintjes op de Westhaven, bij deze!


Bijlagen:
Opmerkingen bij bestand: Spoor 41/42
NGseinenWhv.jpg
NGseinenWhv.jpg [ 223.59 KiB | 2719 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: Spoor 35
NGseinenWhv35.jpg
NGseinenWhv35.jpg [ 217.83 KiB | 2719 keer bekeken ]
Omhoog 
 Titel: Re: Seinen en Treinbeveiliging
 Bericht Geplaatst: 18 aug 2023, 23:06 
Offline

Geregistreerd: 31 mei 2015, 18:38
Berichten: 1131
Woonplaats: Ooi en Ramsgat
Mooie foto´s Jaco!! Ik vraag me wel af waarom er een witte rand om de seinen zit?
Die hebben er niet op de oude gezeten en doet meer aan een verkeerslicht denken en die driehoeksvorm :?: :?:
Het had wel leuke geweest als het achtergrondscherm dezelfde arcering had als de eerste lichtseinen en dat kwam weer van de armseinen af en later kwam de zwarte armatuurkast met wit achtergrondscherm op de achterkant dan.
Ik vond dat wel een mooi gezicht en het uitrijsein aan het portaal in Dieren was het laatste met dat kleurenschema, jammergenoeg nooit een foto van gemaakt :oops:


Omhoog 
 Titel: Re: Seinen en Treinbeveiliging
 Bericht Geplaatst: 19 aug 2023, 08:03 
Offline
Moderator
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 okt 2008, 17:48
Berichten: 5390
Woonplaats: in de Randstad
De witte rand is voor de zichtbaarheid. Niet alleen als het sein normaal functioneert, maar vooral ook als deze onverhoopt gedoofd is. Verder staan deze laaggeplaatste lichtseinen vaak op emplacementen, met struikelgevaar. Zelf ook eens gedaan in het donker......
De driehoeksvorm is de standaard vorm van een laaggeplaatst lichtsein, zie bijlage 4 het seinenboek.

De standaard witte achterkant van seinen is om duidelijk te maken dat dit inderdaad de achterkant van een sein is, erg handig in het aardedonker, en dus niet een gedoofd sein is.

_________________
Al 3097 treinen met SLT gereden
Al 938 treinen met SNG gereden (stand 05-09-2024)

Let op: © / auteursrecht Peter Eradus:
Het overnemen van foto's en of tekst of delen ervan geplaatst door mij is nadrukkelijk beperkt en slechts met schriftelijke toestemming geoorloofd. Dit geldt vanzelfsprekend ook voor plaatsing op Pinterest !


Omhoog 
 Titel: Re: Seinen en Treinbeveiliging
 Bericht Geplaatst: 20 aug 2023, 17:35 
Offline

Geregistreerd: 31 mei 2015, 18:38
Berichten: 1131
Woonplaats: Ooi en Ramsgat
Ik heb dat boek uiteraard niet wellicht ergens te vinden op internet?
Alleen wel een vraag, wanneer is die driehoeksvorm dan als standaard ingevoerd en dan bedoel ik natuurlijk niet met het invoeren van het stelsel 1954? De SA lage seinen in Den Bosch hebben het tot in de jaren negentig volgehouden(misschien langer?)dus ergens was er of een uitzonderingspositie voor die seinen of is die regel na het verwijderen van de lage seinen ingevoerd(Den Bosch had als hooggeplaatste seinen opvallend genoeg de AY seinen zoals bijna overal op de as Utrecht-Maastricht/Heerlen maar de lage waren kleurwisselaars terwijl in Eindhoven er wel driehoekige lage seinen werden geplaatst en als hoge de D seinen waar er naar mijn herinnering nog maar 1 van bestaat en die staat in Eindhoven, waarschijnlijk denk ik had Den Bosch vroeger het stelsel 1946 en zijn de lage seinen gewoonweg niet vervangen alleen snap ik niet waarom ze dan niet vervangen zijn?).
Dat de witte rand erom heen zit snap ik doch worden de nieuwe Vialis seinen nog steeds niet uitgevoerd met die witte rand(bijvoorbeeld bij de tunnel in Delft en uiteraard de nieuwe seinen tussen Deventer en Zwolle).


Omhoog 
 Titel: Re: Seinen en Treinbeveiliging
 Bericht Geplaatst: 21 aug 2023, 13:48 
Offline
Moderator
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 okt 2008, 17:48
Berichten: 5390
Woonplaats: in de Randstad
Razin schreef:
Ik heb dat boek uiteraard niet wellicht ergens te vinden op internet?


Google is je beste vriend, zoek op, niet geheel verrassend: "Seinenboek bijlage 4"

Daarin staat een plaatje hoe een laaggeplaatst lichtsein er qua vorm uit moet zien, dus driehoekig van vorm. Deze uitvoering is anno 2023 de enige vorm welke gebruikt wordt. In de tijd van de SA seinen stonden deze ook gewoon afgebeeld in het seinenboek, net als bv rangeerpaallantarens, armseinen en vertreklicht (het bord erwtensoep, niet te verwarren met het vertrekseinlicht).

Door de jaren heen veranderd er regelmatig iets, en dat wordt dan verwijderd of toegevoegd aan het seinenboek. Staat het er niet in, dan is het niet geldig........

_________________
Al 3097 treinen met SLT gereden
Al 938 treinen met SNG gereden (stand 05-09-2024)

Let op: © / auteursrecht Peter Eradus:
Het overnemen van foto's en of tekst of delen ervan geplaatst door mij is nadrukkelijk beperkt en slechts met schriftelijke toestemming geoorloofd. Dit geldt vanzelfsprekend ook voor plaatsing op Pinterest !


Omhoog 
 Titel: Re: Seinen en Treinbeveiliging
 Bericht Geplaatst: 28 aug 2023, 22:07 
Offline

Geregistreerd: 31 mei 2015, 18:38
Berichten: 1131
Woonplaats: Ooi en Ramsgat
Afbeelding
Een originele seinpaal waar vroeger een¨D¨sein op zat maar deze is ergens rond de eeuwwisseling vervangen voor een AY sein.
Dat dit een paal uit de eerste reeks is kan je zien aan het kegelvormige uiteinde van de paal die ook weer aan een armsein doet denken.
Alle D seinen hebben/hadden een dergelijke paal doch ook enkele(vooral de Maaslijn)hadden een AY sein erop zoals ook te Den Dolder en Bilthoven.
Afbeelding
Nog 2 exemplaren waar de seinkast is vervangen, je kan het ook zien aan de nogal zwaar uitziende paalvoet.
Vermoedelijk zullen deze seinen gaan sneuvelen want er lijkt ook aan deze kant een seinbrug te komen
Afbeelding
Deze had ik ook bij het bovenleidingstopic gezet maar hier kan deze ook.
De paal achter het herhalingsein is geen bovenleidingsmast maar een seinbrugmast te herkennen aan de DIN paal die 90 graden gedraaid staat ten opzichte van een¨normale¨paal.
Het herhalingsein zal dan komen te vervallen.
Je kijkt hier in de richting van Nieuwland en de bocht waar in 1976 de grote treinramp gebeurde waar zowel de conducteur als de machinist geen erg in hadden dat ze geen vertreksein hadden met catastrofale gevolgen.


Omhoog 
 Titel: Re: Seinen en Treinbeveiliging
 Bericht Geplaatst: 19 nov 2023, 20:36 
Offline

Geregistreerd: 31 mei 2015, 18:38
Berichten: 1131
Woonplaats: Ooi en Ramsgat
Het project van nieuwe seinen en spoorbeveiliging tussen Deventer en Zwolle gaat intussen onverminderd doch erg langzaam door.
Mijn eerste foto was van vorig jaar september en er staan nieuwe seinen nu al een jaar werkeloos.
Afbeelding
Eindelijk staat het nieuwe inrijsein van het linkerspoor op zijn voet.
Het rechtersein is nog steeds niet in gebruik.
Die gekke PVC pijpen zitten nog steeds op de liggers van de bovenleidingsconstructie :?:
Afbeelding
Ben wel benieuwd wanneer de nieuwe linkerspoor beveiliging in gebruik kan worden genomen.
Geeft de treindienstleider wel een uitwijkmogelijkheid alhoewel er verder geen wissels zijn tussen Olst en Zwolle.
Afbeelding
Ook op de plek van mijn raadplaat staat intussen een nieuw sein.
Afbeelding
Nog een nieuw exemplaar ter hoogte van de Randerstraat.
Afbeelding
De restentanten van 2 oude seinen in,hoe toepasselijk,de Puinweg. :lol:


Omhoog 
 Titel: Re: Seinen en Treinbeveiliging
 Bericht Geplaatst: 21 nov 2023, 21:26 
Offline

Geregistreerd: 31 mei 2015, 18:38
Berichten: 1131
Woonplaats: Ooi en Ramsgat
Vraagje, ik heb net een link geplaatst naar een SA sein met een ovaal achtergrondscherm maar kijkende naar andere foto´s op die pagina viel mij iets op.
https://picryl.com/media/hua-169486-gez ... ?zoom=true
Tekst hierbij is dat dit om een voorsein gaat en het baken lijkt dat te bevestigen.
Doch behoort het achtergrondscherm van een voorsein ten minste een rechte hoek te moeten bevatten en dat is hier niet.
Nog gekker, het is een bloksein want er staat een P op het sein gemonteerd en voorseinen kunnen geen permissief sein¨zijn¨
Wat ik denk dat dit een sein is op remwegafstand van een gevaarlijk punt(wisselstraat te Nijkerk vermoedelijk).
Zit ik er naast? :?:


Omhoog 
 Titel: Re: Seinen en Treinbeveiliging
 Bericht Geplaatst: 21 nov 2023, 23:42 
Offline
Moderator
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 okt 2008, 17:48
Berichten: 5390
Woonplaats: in de Randstad
Dat is juist.
Dit is geen voorsein maar een hoofdsein met P.
Hij kan ook stoptonend zijn, en dan kon de machinist bellen met de telefoon in het kastje.

_________________
Al 3097 treinen met SLT gereden
Al 938 treinen met SNG gereden (stand 05-09-2024)

Let op: © / auteursrecht Peter Eradus:
Het overnemen van foto's en of tekst of delen ervan geplaatst door mij is nadrukkelijk beperkt en slechts met schriftelijke toestemming geoorloofd. Dit geldt vanzelfsprekend ook voor plaatsing op Pinterest !


Omhoog 
 Titel: Re: Seinen en Treinbeveiliging
 Bericht Geplaatst: 23 nov 2023, 12:25 
Offline

Geregistreerd: 31 mei 2015, 18:38
Berichten: 1131
Woonplaats: Ooi en Ramsgat
Zag deze foto:
https://hetutrechtsarchief.nl/beeldmate ... =1&page=18
Op de foto gemaakt op de Oosterspoorweg te Utrecht een driehoog SA voorsein.
Elke lens kan dan alleen geel en groen tonen.
Daar vlak achter een D of AY voorsein die het SA sein aanstonds zal gaan vervangen.
De bovenste lampenkast is reeds aanwezig, de cijferbalk nog niet.
Vroeger lakte men de palen dus pas na plaatsing.
Opmerkelijke van dit traject was dat de voorseinen aan de linkerkant alleen maar geel konden tonen net als tussen Baarn en Amersfoort.
Wel gek dat er daar toen een dergelijke situatie was bedacht terwijl in het vervolgtraject naar Hilversum een VS regime was.
In elk geval is het gehele traject na de eeuwwisseling voorzien van een linkerspoorbeveiliging met voorseinen(HVS-AMF dan)


Laatst bijgewerkt door Razin op 30 nov 2023, 09:53, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog 
 Titel: Re: Seinen en Treinbeveiliging
 Bericht Geplaatst: 26 nov 2023, 16:25 
Offline
Moderator
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 okt 2008, 17:48
Berichten: 5390
Woonplaats: in de Randstad
Razin schreef:
Afbeelding
Zou een leuke raadvraag kunnen zijn alleen weet ik het antwoord niet want waarom zit hier een¨cijfer¨balk onder?


Het heeft even geduurd maar eindelijk de situatie te Wijhe eens live kunnen bekijken.
Inderdaad heeft de cijferbak te maken met de overweg. Je komt met de seinbeelden geel en dan rood binnen te Wijhe. Na stilstand komt het sein uit de stand stop met seinbeeld groen knipper met cijfer.
Hierdoor rijdt de trein met beperkte snelheid richting overweg, waardoor deze tijd heeft om te sluiten.
Na de overweg staat een snelheidsbord (daar waar de las voor de ATB al is aangebracht) en kan er weer met baanvak snelheid gereden worden.
Dit alles natuurlijk na het in dienst komen van de nieuwe beveiliging.
Zo als het nu is, met karton afgedekte cijferbak is zeker niet volgens de regelgeving..........

_________________
Al 3097 treinen met SLT gereden
Al 938 treinen met SNG gereden (stand 05-09-2024)

Let op: © / auteursrecht Peter Eradus:
Het overnemen van foto's en of tekst of delen ervan geplaatst door mij is nadrukkelijk beperkt en slechts met schriftelijke toestemming geoorloofd. Dit geldt vanzelfsprekend ook voor plaatsing op Pinterest !


Omhoog 
 Titel: Re: Seinen en Treinbeveiliging
 Bericht Geplaatst: 28 nov 2023, 22:01 
Offline

Geregistreerd: 31 mei 2015, 18:38
Berichten: 1131
Woonplaats: Ooi en Ramsgat
Dankjewel voor de uitleg die ik aan de ene kant begrijp maar ook wel weer nieuwe vragen oproept. Kan ik uit je opmerking opmaken dat het P sein(nu dus met cijferbalk maar de oude had het niet) voor de overweg in de Raalterweg een bediend sein is?
Ook in de¨oude¨situatie werd er met geel licht Wijhe binnen gereden. Dat geeft wel de vraag wat dan de toegevoegde waarde is van een sein met een cijfer er in terwijl dat nu niet het geval is.

Kan ik de nieuwe situatie vergelijken met de uitrijder van Rhenen? Aldaar heb je een bloksein met een bord 4 achter het perron staan om daar de AHOB mee in te schakelen en een tiental meter daarachter het(nog baanvak?)snelheidsbord max 100 km/h.

Om af te sluiten hoe zit het dan met het linkerspoor? Als de nieuwe beveiliging in dienst wordt genomen kun je vanaf dan ook links naar Olst toe rijden. Hoe wordt de overweg dan aangestuurd?


Omhoog 
 Titel: Re: Seinen en Treinbeveiliging
 Bericht Geplaatst: 29 nov 2023, 12:54 
Offline
Moderator
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 okt 2008, 17:48
Berichten: 5390
Woonplaats: in de Randstad
- Een P-sein kan nooit een bediend sein zijn, maar wel een sein wat wordt aangestuurd door een stop-doorschakeling. Hierbij wordt het sein door de trein geactiveerd door middel van eerste of laatste aswerking.

- Deze situatie zie je ineens meer in het land, bij stations welke binnen de aankondiging van een overweg liggen. Bijvoorbeeld sinds kort ook te Bunnik en Nijkerk .
Gevolg van het steeds sneller optrekken van treinen, waardoorvan inschakel moment tot overweg te kort wordt.

- Te Rhenen staat als uitrijsein een hooggeplaatste hoofdsein (vele jaren stond er helemaal geen sein...) Dit sein zegt niets over de snelheid, daarom staat er een bord 40. Even verderop wordt het 100.
Men had het bord 40 ook weg kunnen laten, dan was vertrek ook 40 geweest, maar voor sommige Meesters misschien wat verwarrend door de al zichtbare 100.......

- Linker spoor is er geen stop/door te Wijhe, dus de overweg sluit bij een stoppende of doorrijdende trein op hetzelfde moment, en ligt dus langer dicht als de trein linkerspoor stopt. Een situatie welke overigens veel voorkomt bij linkerspoor beveiliging.

_________________
Al 3097 treinen met SLT gereden
Al 938 treinen met SNG gereden (stand 05-09-2024)

Let op: © / auteursrecht Peter Eradus:
Het overnemen van foto's en of tekst of delen ervan geplaatst door mij is nadrukkelijk beperkt en slechts met schriftelijke toestemming geoorloofd. Dit geldt vanzelfsprekend ook voor plaatsing op Pinterest !


Omhoog 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
 
 Pagina 10 van 11 [ 173 berichten ] Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11  Volgende




Forumoverzicht » INFO & DOCUMENTATIE » Documentatie grootspoorbedrijf


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

 
 

 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
Je mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
Je mag je berichten niet wijzigen in dit forum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit forum
Je mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoeken naar:
Ga naar: