Registreren    Aanmelden    Forum    Zoeken    Help

Forumoverzicht » INFO & DOCUMENTATIE » Documentatie grootspoorbedrijf




 Pagina 9 van 11 [ 171 berichten ] Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11  Volgende



Auteur Bericht
 Titel: Re: Seinen en Treinbeveiliging
 Bericht Geplaatst: 12 maart 2023, 21:47 
Offline

Geregistreerd: 31 mei 2015, 18:38
Berichten: 1064
Woonplaats: Ooi en Ramsgat
Meesterpeter schreef:
Je bedoelt een Belgisch bord op een bij ProRail baanvak ? Ook op emplacement Roosendaal staan Belgische borden. Grensbaanvakken kennen door de overgang van regelgeving wel vaker "bijzonderheden" qua seingeving.


Inderdaad,dit bord staat een kilometer achter het Nederlandse baanvak snelheidsbord dat nagenoeg gelijk is aan dit exemplaar.
Wat ook opmerkelijk is dat het bord waar de overschakeling op staat 2 symbolen heeft.
Op 1 van die borden staat het symbool van de NMBS de andere het NS symbool.
In beide gevallen klopt dit niet en moet dat Infrabel en Prorail respectievelijk zijn.
In Essen zie je langs het spoor ook het overweg inschakelbord staan en die staat voor het omschakelbord maar ja die heeft echt alleen een informatieve aanwijzing en het refertebord is bord met een maximale snelheid er op.
Grensbaanvakken zijn leuk omdat je zoals hier Belgische Seinen op Nederlands grondgebied ziet.
Op wat borden na zijn er geen Nederlandse lichtseinen in Bels.
Bij de overweg in de Schansweg is ook een inschakelbord te zien.
Afbeelding
De grens bij Budel-Schoot/Hamont-Achel.
De veerklemmen worden ook steeds schaarser in Nederland alsook houten dwarsliggers.
Ook hier weer het incorrecte omschakelbord. De nieuwe bovenleiding houdt letterlijk op bij de grens.
Het Belgische lichtsein lijkt op Nederlands grondgebied te bevinden want de krokodil zit op de houten
dwarsliggers.
In Duitsland zijn overigens wel Nederlandse lichtseinen te vinden alleen voorseinen in dat geval(Bij Bad Nieuweschans grens,Gronau en Kaldenkirchen).


Omhoog 
 Titel: Re: Seinen en Treinbeveiliging
 Bericht Geplaatst: 23 apr 2023, 19:31 
Offline

Geregistreerd: 31 mei 2015, 18:38
Berichten: 1064
Woonplaats: Ooi en Ramsgat
Ik moet Meester Paul nog gelijk geven want tussen Zwolle en Deventer is de seininrichting nog niet vervangen.
Een impressie:
Afbeelding
Zon kwam vanaf de verkeerde kant maar goed,2 nieuwe uitrijseinen te Olst richting Deventer.
Afbeelding
Nieuw besturings huis denk ik.
Afbeelding
Spoor 1 is verwijderd al zijn de draagkabelblokken niet verwijdert.
Afbeelding
Nieuw uitrijsein richting Wijhe.
Afbeelding
Nieuw inrijsein voor Olst?
Afbeelding
Nieuw bloksein te Wijhe,het rechtse exemplaar gaat ook vervangen worden!
Afbeelding
Zou een leuke raadvraag kunnen zijn alleen weet ik het antwoord niet want waarom zit hier een¨cijfer¨balk onder?
Het opvolgende sein is eveneens een bloksein en er zijn geen wissels of andere obstakels dus?


Omhoog 
 Titel: Re: Seinen en Treinbeveiliging
 Bericht Geplaatst: 24 apr 2023, 08:58 
Offline
Moderator
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 okt 2008, 17:48
Berichten: 5310
Woonplaats: in de Randstad
Bij een te korte afstand tussen meerdere seinen kan de snelheid in stappen worden teruggebracht om toch voldoende remweg te creëren.

Zit er nou karton voor de cijferbak terwijl het sein in dienst is ?

_________________
Al 3042 treinen met SLT gereden
Al 883 treinen met SNG gereden (stand 14-05-2024)

Let op: © Peter Eradus:
Het overnemen van foto's en of tekst of delen ervan geplaatst door mij is nadrukkelijk beperkt en slechts met schriftelijke toestemming geoorloofd. Dit geldt vanzelfsprekend ook voor plaatsing op Pinterest !


Omhoog 
 Titel: Re: Seinen en Treinbeveiliging
 Bericht Geplaatst: 24 apr 2023, 14:06 
Offline

Geregistreerd: 31 mei 2015, 18:38
Berichten: 1064
Woonplaats: Ooi en Ramsgat
Wat ik zag was het een standaard blokafstand dus vandaar de opmerking,geen korte blokken tussen Wijhe en Olst.
Ik dacht wellicht vanwege de overweg die er niet ver achter ligt alleen heeft het sein wat ervoor staat weer geen""cijfer""balk.
Geen idee of het karton is maar het nut van die onderbak is mij nog niet duidelijk.
Op deze dag reden er voornamelijk DDZ aangevuld met VIRM en ICMm.


Omhoog 
 Titel: Re: Seinen en Treinbeveiliging
 Bericht Geplaatst: 25 apr 2023, 08:19 
Offline
Moderator
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 okt 2008, 17:48
Berichten: 5310
Woonplaats: in de Randstad
Met karton de cijferbak afdekken terwijl het sein in dienst is kan echt niet, vandaar mijn opmerking.
Het volgende sein hoeft geen cijferbak te hebben, geel4 en dan groenknipper.
Of de afstand tussen seinen te kort is kan je alleen na echt opmeten bepalen, samen met de plaatselijke snelheid en andere infrabeperkingen zoals evt bogen. Dat gaat niet op het oog.
Ook een vaste snelheidsverlaging kan met een sein.

_________________
Al 3042 treinen met SLT gereden
Al 883 treinen met SNG gereden (stand 14-05-2024)

Let op: © Peter Eradus:
Het overnemen van foto's en of tekst of delen ervan geplaatst door mij is nadrukkelijk beperkt en slechts met schriftelijke toestemming geoorloofd. Dit geldt vanzelfsprekend ook voor plaatsing op Pinterest !


Omhoog 
 Titel: Re: Seinen en Treinbeveiliging
 Bericht Geplaatst: 27 apr 2023, 20:53 
Offline

Geregistreerd: 31 mei 2015, 18:38
Berichten: 1064
Woonplaats: Ooi en Ramsgat
Ik heb even de moeite genomen om de blokafstand grof te meten. Tussen het bloksein(met de¨cijferbalk¨) en het volgende sein staan ongeveer 20 portalen en die staan grofweg volgens energievoorziening op 70 meter van elkaar. Bij station Wijhe staan ze korter op elkaar wat er weer voor zorgt dat er aldaar geen Y draad of hulpdraagkabel is gebruikt.
Kleine rekensom 20x70 en dan kom je op 1,4 km. Het daaropvolgende blok is iets korter ik kwam maar op 18 portalen dus 18x70 en dan kom je 1,3km grofweg uit.
Ik zie geen verschil tussen beide blokken en het stuk tot aan de Duursestraat(Raadplaat van mij)is kaarsrecht.
Het oude bloksein had geen¨cijfer¨balk dus wat dat ding hier doet,iemand een idee?
Wat de afstand tussen portalen betreft,de huidige afstand tussen 2 masten is tegenwoordig 60 meter en dat kan je goed zien
op bijvoorbeeld de Hanzelijn.


Omhoog 
 Titel: Re: Seinen en Treinbeveiliging
 Bericht Geplaatst: 27 apr 2023, 21:25 
Offline
Moderator
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 okt 2008, 17:48
Berichten: 5310
Woonplaats: in de Randstad
Als de afstand tussen de seinen voldoende is kan de reden voor de cijferbak nog de overweg zijn.
Dan is de inschakeltijd voor de overweg te kort, en wordt zo de snelheid voor vertrekkende treinen kunstmatig verlaagd.

_________________
Al 3042 treinen met SLT gereden
Al 883 treinen met SNG gereden (stand 14-05-2024)

Let op: © Peter Eradus:
Het overnemen van foto's en of tekst of delen ervan geplaatst door mij is nadrukkelijk beperkt en slechts met schriftelijke toestemming geoorloofd. Dit geldt vanzelfsprekend ook voor plaatsing op Pinterest !


Omhoog 
 Titel: Re: Seinen en Treinbeveiliging
 Bericht Geplaatst: 03 mei 2023, 11:34 
Offline

Geregistreerd: 31 mei 2015, 18:38
Berichten: 1064
Woonplaats: Ooi en Ramsgat
Meesterpeter schreef:
Als de afstand tussen de seinen voldoende is kan de reden voor de cijferbak nog de overweg zijn.
Dan is de inschakeltijd voor de overweg te kort, en wordt zo de snelheid voor vertrekkende treinen kunstmatig verlaagd.


Heb jij enig idee wanneer de nieuwe beveiliging in gebruik gesteld gaat worden? Opmerkelijk is wel dat hier niet gelijk NG seinen zijn opgesteld :roll:


Omhoog 
 Titel: Re: Seinen en Treinbeveiliging
 Bericht Geplaatst: 04 mei 2023, 17:41 
Offline
Moderator
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 okt 2008, 17:48
Berichten: 5310
Woonplaats: in de Randstad
Geen idee wanneer het in dienst komt. Intern nog niets over gehoord.
Dat er geen NG seinen zijn geplaatst is niet zo opmerkelijk, dat wordt nog nergens toegepast (behalve op het geheel nieuwe emplacement Asd Westhaven).
Op zich wel prettig, de oude zijn beter zichtbaar door het grote achtergrondscherm.

_________________
Al 3042 treinen met SLT gereden
Al 883 treinen met SNG gereden (stand 14-05-2024)

Let op: © Peter Eradus:
Het overnemen van foto's en of tekst of delen ervan geplaatst door mij is nadrukkelijk beperkt en slechts met schriftelijke toestemming geoorloofd. Dit geldt vanzelfsprekend ook voor plaatsing op Pinterest !


Omhoog 
 Titel: Re: Seinen en Treinbeveiliging
 Bericht Geplaatst: 04 mei 2023, 18:10 
Offline

Geregistreerd: 31 mei 2015, 18:38
Berichten: 1064
Woonplaats: Ooi en Ramsgat
Meesterpeter schreef:
Geen idee wanneer het in dienst komt. Intern nog niets over gehoord.
Dat er geen NG seinen zijn geplaatst is niet zo opmerkelijk, dat wordt nog nergens toegepast (behalve op het geheel nieuwe emplacement Asd Westhaven).
Op zich wel prettig, de oude zijn beter zichtbaar door het grote achtergrondscherm.


In elk geval bedankt voor de terugkoppeling! Ik wist niet dat de NG seinen aldaar geplaatst zijn.
Zijn het dan vooral laaggeplaatste seinen?
Wat vind jij dan van dat die laaggeplaatste seinen een driehoekig scherm hebben?
Persoonlijk vind ik het belachelijk zeker omdat je vroeger ook de laaggeplaatste SA seinen had en die hadden ook geen driehoekig scherm.


Omhoog 
 Titel: Re: Seinen en Treinbeveiliging
 Bericht Geplaatst: 20 jun 2023, 00:38 
Offline

Geregistreerd: 11 jan 2009, 20:57
Berichten: 103
Dat men toen iets niet deed, is natuurlijk geen reden om het nu in het kader van uniforme uitstraling op niet te doen ;)

Daarnaast staan er al meer NG seinen, ik meen bij Meeteren bij de aansluiting van de Betuwe route.


Omhoog 
 Titel: Re: Seinen en Treinbeveiliging
 Bericht Geplaatst: 22 jun 2023, 09:31 
Offline

Geregistreerd: 31 mei 2015, 18:38
Berichten: 1064
Woonplaats: Ooi en Ramsgat
Thom schreef:
Dat men toen iets niet deed.........


Als geschiedenis ons 1 ding leert is dat NS en Prorail weinig op hebben met uniformiteit. je had vroeger al de verschillen tussen de diverse arm seinen ook door de diverse maatschappijen doch met de introductie van lichtseinen(ergens in de jaren dertig)zijn er veel varianten geweest.
Met de invoering van het stelsel 1946 kwam er voor het eerst echt een uniform sein(het SA sein)met een rond achtergrondscherm.
Laaggeplaatste seinen hadden geen achtergrondscherm.
Daarna kwam het stelsel 1954 en werden er naast de in eerste instantie nieuwe""D""seinen ook langs de vrije baan SA seinen geplaatst alleen als P sein en die kregen een groot achtergrondscherm dat ze deed lijken op de D seinen.
Ook in de locatie van de kleuren zat verschil en zeker bij laaggeplaatste seinen waar bijna alle varianten mogelijk waren.
Het driehoekige scherm is totale onzin zeker omdat de NG hoofdseinen op een mast zitten waar(om kosten te dekken?)nu een zielig plaatje op zit met een zwart witte markering het geheel doet erg slordig aan(in mijn mening natuurlijk).
Door deze palen ook niet geheel te lakken wordt juist die uniformiteit verder genegeerd dus waarom is dat 3 hoekige scherm zo belangrijk?


Omhoog 
 Titel: Re: Seinen en Treinbeveiliging
 Bericht Geplaatst: 22 jun 2023, 20:51 
Offline
Donateur
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 04 jan 2016, 08:33
Berichten: 292
Woonplaats: Bollenstreek
Het antwoord blijft uniformiteit.

Maar ik ben het met je eens, het is totale onzin. Het driehoekige scherm doet ook niks voor de zichtbaarheid, de NG seinen zijn op zichzelf fel en duidelijk genoeg. Aan het hoog geplaatste sein is zoals je ook omschrijft ook voldoende veranderd te opzichte van de oude seinen.

Spoorlogica zullen we maar zeggen...


Omhoog 
 Titel: Re: Seinen en Treinbeveiliging
 Bericht Geplaatst: 26 jun 2023, 20:44 
Offline

Geregistreerd: 31 mei 2015, 18:38
Berichten: 1064
Woonplaats: Ooi en Ramsgat
Jaco schreef:
Het antwoord blijft uniformiteit.

Maar ik ben het met je eens, het is totale onzin. Het driehoekige scherm doet ook niks voor de zichtbaarheid, de NG seinen zijn op zichzelf fel en duidelijk genoeg. Aan het hoog geplaatste sein is zoals je ook omschrijft ook voldoende veranderd te opzichte van de oude seinen.

Spoorlogica zullen we maar zeggen...


Ik ben wel benieuwd wat jij er van vindt.
Er is in elk geval wel een cabride op Joetoep beschikbaar waar ze te zien zijn.
Verder on topic ben ik benieuwd of de nieuwe beveiliging tussen Deventer en Zwolle inmiddels is afgerond.


Omhoog 
 Titel: Re: Seinen en Treinbeveiliging
 Bericht Geplaatst: 01 jul 2023, 19:53 
Offline

Geregistreerd: 31 mei 2015, 18:38
Berichten: 1064
Woonplaats: Ooi en Ramsgat
Afbeelding
Het nieuwe inrijsein(linker)voor Olst staat nog steeds niet op zijn plek maar er staan wel nieuwe borden.
Aan het linkerspoor een nieuw snelheidsbord(ook op het rechterspoor :?: ) overweg inschakelbord en de
gele borden voor het inrijsein te Olst om aan te geven dat deze op remwegafstand staat voor een sein die een gevaarlijk punt bewaakt.
Aan de linkerkant heb je deze niet terwijl ook het linkersein eveneens op remwegafstand staat van een sein etc.
De kleine markeringen die voor een(P)sein staan zijn nu ook geplaatst dus het linkersein wordt een volledig hoofdsein en zal vooraf
gegaan worden door een voorsein.
Het sein in Wijhe met de mysterieuze cijferbalk heeft nog steeds de plaat voor de cijferbalk.
Afbeelding
De nieuwe palen zijn beter te zien op de foto genomen vanaf de Enkweg.


Omhoog 
 Titel: Re: Seinen en Treinbeveiliging
 Bericht Geplaatst: 09 jul 2023, 17:57 
Offline

Geregistreerd: 31 mei 2015, 18:38
Berichten: 1064
Woonplaats: Ooi en Ramsgat
Afbeelding
Ng seinen op de vernieuwde Westhaven emplacement.
Hier ook de(volgens Prorail)dwergseinen en zelfs gekantelde :?:


Omhoog 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
 
 Pagina 9 van 11 [ 171 berichten ] Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11  Volgende




Forumoverzicht » INFO & DOCUMENTATIE » Documentatie grootspoorbedrijf


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

 
 

 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
Je mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
Je mag je berichten niet wijzigen in dit forum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit forum
Je mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoeken naar:
Ga naar: