Registreren    Aanmelden    Forum    Zoeken    Help

Forumoverzicht » INFO & DOCUMENTATIE » Documentatie grootspoorbedrijf

Pagina 9 van 9 [ 138 berichten ] Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9

Auteur Bericht
 Titel: Re: Seinen en Treinbeveiliging
 Bericht Geplaatst: 12 maart 2023, 22:47 

Meesterpeter schreef:
Je bedoelt een Belgisch bord op een bij ProRail baanvak ? Ook op emplacement Roosendaal staan Belgische borden. Grensbaanvakken kennen door de overgang van regelgeving wel vaker "bijzonderheden" qua seingeving.

Inderdaad,dit bord staat een kilometer achter het Nederlandse baanvak snelheidsbord dat nagenoeg gelijk is aan dit exemplaar.
Wat ook opmerkelijk is dat het bord waar de overschakeling op staat 2 symbolen heeft.
Op 1 van die borden staat het symbool van de NMBS de andere het NS symbool.
In beide gevallen klopt dit niet en moet dat Infrabel en Prorail respectievelijk zijn.
In Essen zie je langs het spoor ook het overweg inschakelbord staan en die staat voor het omschakelbord maar ja die heeft echt alleen een informatieve aanwijzing en het refertebord is bord met een maximale snelheid er op.
Grensbaanvakken zijn leuk omdat je zoals hier Belgische Seinen op Nederlands grondgebied ziet.
Op wat borden na zijn er geen Nederlandse lichtseinen in Bels.
Bij de overweg in de Schansweg is ook een inschakelbord te zien.
Afbeelding
De grens bij Budel-Schoot/Hamont-Achel.
De veerklemmen worden ook steeds schaarser in Nederland alsook houten dwarsliggers.
Ook hier weer het incorrecte omschakelbord. De nieuwe bovenleiding houdt letterlijk op bij de grens.
Het Belgische lichtsein lijkt op Nederlands grondgebied te bevinden want de krokodil zit op de houten
dwarsliggers.
In Duitsland zijn overigens wel Nederlandse lichtseinen te vinden alleen voorseinen in dat geval(Bij Bad Nieuweschans grens,Gronau en Kaldenkirchen).

Bericht Geplaatst: 23 apr 2023, 20:31 

Ik moet Meester Paul nog gelijk geven want tussen Zwolle en Deventer is de seininrichting nog niet vervangen.
Een impressie:
Afbeelding
Zon kwam vanaf de verkeerde kant maar goed,2 nieuwe uitrijseinen te Olst richting Deventer.
Afbeelding
Nieuw besturings huis denk ik.
Afbeelding
Spoor 1 is verwijderd al zijn de draagkabelblokken niet verwijdert.
Afbeelding
Nieuw uitrijsein richting Wijhe.
Afbeelding
Nieuw inrijsein voor Olst?
Afbeelding
Nieuw bloksein te Wijhe,het rechtse exemplaar gaat ook vervangen worden!
Afbeelding
Zou een leuke raadvraag kunnen zijn alleen weet ik het antwoord niet want waarom zit hier een¨cijfer¨balk onder?
Het opvolgende sein is eveneens een bloksein en er zijn geen wissels of andere obstakels dus?

Bericht Geplaatst: 24 apr 2023, 09:58 
Moderator
Gebruikers-avatar

Bij een te korte afstand tussen meerdere seinen kan de snelheid in stappen worden teruggebracht om toch voldoende remweg te creëren.

Zit er nou karton voor de cijferbak terwijl het sein in dienst is ?

Let op: © Peter Eradus:
Het overnemen van foto's en of tekst of delen ervan geplaatst door mij is nadrukkelijk beperkt en slechts met schriftelijke toestemming geoorloofd. Dit geldt vanzelfsprekend ook voor plaatsing op Pinterest !

Bericht Geplaatst: 24 apr 2023, 15:06 

Wat ik zag was het een standaard blokafstand dus vandaar de opmerking,geen korte blokken tussen Wijhe en Olst.
Ik dacht wellicht vanwege de overweg die er niet ver achter ligt alleen heeft het sein wat ervoor staat weer geen""cijfer""balk.
Geen idee of het karton is maar het nut van die onderbak is mij nog niet duidelijk.
Op deze dag reden er voornamelijk DDZ aangevuld met VIRM en ICMm.

Bericht Geplaatst: 25 apr 2023, 09:19 
Moderator
Gebruikers-avatar

Met karton de cijferbak afdekken terwijl het sein in dienst is kan echt niet, vandaar mijn opmerking.
Het volgende sein hoeft geen cijferbak te hebben, geel4 en dan groenknipper.
Of de afstand tussen seinen te kort is kan je alleen na echt opmeten bepalen, samen met de plaatselijke snelheid en andere infrabeperkingen zoals evt bogen. Dat gaat niet op het oog.
Ook een vaste snelheidsverlaging kan met een sein.

Het overnemen van foto's en of tekst of delen ervan geplaatst door mij is nadrukkelijk beperkt en slechts met schriftelijke toestemming geoorloofd. Dit geldt vanzelfsprekend ook voor plaatsing op Pinterest !

Bericht Geplaatst: 27 apr 2023, 21:53 

Ik heb even de moeite genomen om de blokafstand grof te meten. Tussen het bloksein(met de¨cijferbalk¨) en het volgende sein staan ongeveer 20 portalen en die staan grofweg volgens energievoorziening op 70 meter van elkaar. Bij station Wijhe staan ze korter op elkaar wat er weer voor zorgt dat er aldaar geen Y draad of hulpdraagkabel is gebruikt.
Kleine rekensom 20x70 en dan kom je op 1,4 km. Het daaropvolgende blok is iets korter ik kwam maar op 18 portalen dus 18x70 en dan kom je 1,3km grofweg uit.
Ik zie geen verschil tussen beide blokken en het stuk tot aan de Duursestraat(Raadplaat van mij)is kaarsrecht.
Het oude bloksein had geen¨cijfer¨balk dus wat dat ding hier doet,iemand een idee?
Wat de afstand tussen portalen betreft,de huidige afstand tussen 2 masten is tegenwoordig 60 meter en dat kan je goed zien
op bijvoorbeeld de Hanzelijn.

Bericht Geplaatst: 27 apr 2023, 22:25 
Moderator
Gebruikers-avatar

Als de afstand tussen de seinen voldoende is kan de reden voor de cijferbak nog de overweg zijn.
Dan is de inschakeltijd voor de overweg te kort, en wordt zo de snelheid voor vertrekkende treinen kunstmatig verlaagd.

Bericht Geplaatst: 03 mei 2023, 12:34 

Meesterpeter schreef:
Als de afstand tussen de seinen voldoende is kan de reden voor de cijferbak nog de overweg zijn.
Dan is de inschakeltijd voor de overweg te kort, en wordt zo de snelheid voor vertrekkende treinen kunstmatig verlaagd.

Heb jij enig idee wanneer de nieuwe beveiliging in gebruik gesteld gaat worden? Opmerkelijk is wel dat hier niet gelijk NG seinen zijn opgesteld :roll:

Bericht Geplaatst: 04 mei 2023, 18:41 
Moderator
Gebruikers-avatar

Geen idee wanneer het in dienst komt. Intern nog niets over gehoord.
Dat er geen NG seinen zijn geplaatst is niet zo opmerkelijk, dat wordt nog nergens toegepast (behalve op het geheel nieuwe emplacement Asd Westhaven).
Op zich wel prettig, de oude zijn beter zichtbaar door het grote achtergrondscherm.

Bericht Geplaatst: 04 mei 2023, 19:10 

Meesterpeter schreef:
Geen idee wanneer het in dienst komt. Intern nog niets over gehoord.
Dat er geen NG seinen zijn geplaatst is niet zo opmerkelijk, dat wordt nog nergens toegepast (behalve op het geheel nieuwe emplacement Asd Westhaven).
Op zich wel prettig, de oude zijn beter zichtbaar door het grote achtergrondscherm.

In elk geval bedankt voor de terugkoppeling! Ik wist niet dat de NG seinen aldaar geplaatst zijn.
Zijn het dan vooral laaggeplaatste seinen?
Wat vind jij dan van dat die laaggeplaatste seinen een driehoekig scherm hebben?
Persoonlijk vind ik het belachelijk zeker omdat je vroeger ook de laaggeplaatste SA seinen had en die hadden ook geen driehoekig scherm.

Pagina 9 van 9 [ 138 berichten ] Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9

Forumoverzicht » INFO & DOCUMENTATIE » Documentatie grootspoorbedrijf