Registreren    Aanmelden    Forum    Zoeken    Help

Forumoverzicht » INFO & DOCUMENTATIE » Documentatie grootspoorbedrijf




 Pagina 1 van 1 [ 4 berichten ] 



Auteur Bericht
 Titel: Magneetrem
 Bericht Geplaatst: 21 nov 2018, 12:11 
Offline

Geregistreerd: 08 nov 2018, 19:07
Berichten: 2
Woonplaats: Bodegraven
Goedemorgen!
Na een discussie over remmingen van spoormaterieel op m'n werk, vraag ik mij af vanaf wanneer magneetremmen werden toegepast bij ns.
Mijn idee is dat magneetremmen alleen in combinatie met schijfremmen voorkomen. Klopt dat?


Omhoog 
 Titel: Re: Magneetrem
 Bericht Geplaatst: 21 nov 2018, 16:30 
Offline
Moderator
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 okt 2008, 18:48
Berichten: 3956
Woonplaats: in de Randstad
Als ik even terugkijk heeft al het materieel vanaf ICM magneetremmen, bij de SGM3 is deze later ingebouwd in het tussenrijtuig.
SGM2 heeft geen Magneetrem.
De Magneetrem is een toegevoegde rem en wordt bij normale remmingen dus niet gebruikt. Dat zou immers een zeer dure aangelegenheid worden, want ze slijten zeer snel.
Al het huidige materieel heeft schijfremmen en daarbij is een Magneetrem wel erg handig om achter de hand te hebben als machinist, immers de wielen, en daardoor ook de rails, worden niet opgeruwd door gietijzeren blokken welke met flink geweld tegen de wielen worden gedrukt.
Verder remt veel materieel tegenwoordig ED, dus op de elektromotoren.
Hierdoor ontstaan tegenwoordig veel vaker adhesie problemen dan vroeger. Een Mat 54 kon je eigenlijk niet aan het glijden krijgen. Natuurlijk komt dit mede doordat het huidige materieel, zoal SLT, Flirt en SNG veel harder kan remmen.
Toevallig afgelopen dagen wat "noodremming" met SNG gedaan vanaf 140 km/h, met voor spoorbegrippen bizar korte remwegen.
Qua remsysteem vinden we op het materieel naast de Magneetrem de EP-rem, de ED-rem, de pneumatische rem, de mechanische handrem, de parkeerrem en de halterem op materieel.

_________________
Al 2091 treinen met SLT gereden
Al 5 treinen met SNG gereden (stand 17-12-2018)
Let op: Voordat u materiaal van mij publiceert: op alle foto's en teksten rust auteursrecht


Omhoog 
 Titel: Re: Magneetrem
 Bericht Geplaatst: 22 nov 2018, 12:22 
Offline

Geregistreerd: 19 apr 2011, 20:25
Berichten: 407
Over de magneetrem wil ik het volgende toevoegen .
Wij als storingsmonteur materieel ,die in aanraking kwamen met DB TEE rijtuigen ,kwamen al vroeg in aanraking met magneet remmen . De TEE rijtuigen die geschikt waren voor snelheden bovende 120 km/h waren voorzien van een Knorr remsysteem met de volgende standen ; goederen ; reizigers ; reizigers met hogedruk ; en reizigers met hogedruk aan gevuld met magneetrem .
De magneetrem werkte alleen bij een Snelremming boven de 80 km/h , en spanning op de doorgaande treinverwarmingskabel ( voeding magneet door statische omzetter ) , en volledig ontluchte treinleiding , en een gevulde doorgaande hoofdreservoir druk .
De beproeving gebeurde met de drukknop ( die alleen de snelheid overbrugde ) , de remkeuze handel MOEST dan altijd in de R=Mg staan .
De remproef moest altijd in 2 delen genomen worden ,1 eerst bij een uitlaat van 0,5 bar ( normale remproef ) en na controle of er aan het einde der trein hoofdreservoir druk aanwezig was , moest de machinist na het zien van de dalende hoofdres druk ,een snelremming uit voeren . De storingsmonteur liep dan naar voren en beproefde de magneet rem .Daarna met geloste remmen weer naar het einde van de trein .


Omhoog 
 Titel: Re: Magneetrem
 Bericht Geplaatst: 23 nov 2018, 15:14 
Offline

Geregistreerd: 19 apr 2011, 20:25
Berichten: 407
Overgenomen uit ;
Beschrijving van de Electrische uitrusting der Electrische Motorrijtuigtreinen , Utrecht , April 1947 .
Geremd wordt met druklucht , bij het materieel 1924 volgens het Westinghouse-, bij het stroomlijnmaterieel volgens het Knorr-Lambertsen systeem . Bij het materieel 1936,1940 , 1946 zijn snelremspoelen aanwezig , welke door een contact op de remkraan in de uiterste stand van de remkruk worden bekrachtigd over draad 15 . Het materieel 1940 en 1946 beschikt over een hoogedrukrem , welke boven een bepaalde snelheid bij het materieel 1940 in de snelremstand en bij materieel 1946 zoowel in den normalen als in den snelremstand in werking treedt , terwijl de vijfwagenstellen 801-825 bovendien zijn voorzien van een electromagnetische railrem .
Vijwagenstellen sere, 801-817 gebouwd in 1942/44 ;BDk -Beijnes ; Boo -Beijnes ;Bo-beijnes;Br-werkspoor ;Bk-werkspoor

Railremmen zijn aangebracht in de loopdraaistellen der 5-wagentreinstellen en de motordraaistellen van materieel 1946 . Zij kunnen in werking komen hetzij door plaatsing van de remkraan in de uitersten snelremstand , hetzij door bediening van den afzonderlijken terugveerenden railremdraaischakelaar ( over draad 37 ) Gelijktijdig worden hierdoor ingeschakeld de electromagnetische luchtkleppen , welke het zakken der railremblokken bewerkstelligen en de magnetische schakelaars voor de 100 Volts voeding der electromagneten in de railremblokken . Bij het stroomloos worden van draad 37 komen de weer ontmagnetiseerde remblokken met luchtdruk naar boven . Ieder railremblok heeft 2 meldcontacten , welke slechts in de geheel geheven stand verbroken zijn .Deze meldcontacten staan alle op draad 35 , zodat de railrem-meldlamp dooft , wanneer alle railremmen weer vrij en opgeheven zijn . Het materieel 1940 en 1946 is voorts voorzien van gietijzeren remblokken tegen de wielbanden en van een hoogedrukreminstallatie .

In de BRM van 1956 komt de railrem niet meer voor , wanner ze buitendiens / verwijderd zijn is mij niet bekend .


Omhoog 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
 
 Pagina 1 van 1 [ 4 berichten ] 




Forumoverzicht » INFO & DOCUMENTATIE » Documentatie grootspoorbedrijf


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

 
 

 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
Je mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
Je mag je berichten niet wijzigen in dit forum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit forum
Je mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoeken naar:
Ga naar: