SPOORFORUM.nl
https://www.spoorforum.nl/spoorforum/phpBB3/

Abellio Duitsland
https://www.spoorforum.nl/spoorforum/phpBB3/viewtopic.php?f=71&t=10114
Pagina 1 van 1

Auteur:  nieuwsspoor [ 02 dec 2021, 18:12 ]
Titel:  Abellio Duitsland

Rol van Abellio in Duitsland verandert


NS-dochter Abellio Duitsland maakt door onvoorziene externe omstandigheden, extra financiële kosten om de regionale concessies van Abellio Duitsland te kunnen rijden. Zo kreeg Abellio boetes voor vertragingen veroorzaakt door werkzaamheden. Zelfs het niet rijden van treinen als gevolg van het recente noodweer, leverde boetes op. In goed overleg met de concessieverleners in drie van de vier regio’s waar Albellio rijdt is nu een passende oplossing gevonden. In de vierde regio, Nordrhein-Westfalen is het, ondanks de steun van NS als aandeelhouder en de enorme inzet van de collega’s daar, niet gelukt om tot nieuwe afspraken te komen. Een teleurstelling voor de medewerkers van Abellio in Duitsland die juist hard hebben gewerkt voor het succes van Abellio. 

Financiële steun  

Toen NS-dochter Abellio in Duitsland actief werd gebeurde dat vanuit de strategie dat NS-activiteiten in het buitenland moeten bijdragen aan het belang van de Nederlandse reiziger, bijvoorbeeld door betere internationale verbindingen en grensoverschrijdend verkeer en door een positief financieel resultaat. Dat kwam onder druk te staan door onvoorziene externe omstandigheden waar alle Duitse regionale vervoerders last van hebben. Dat zou tot gevolg hebben dat NS als aandeelhouder langdurig extra financiële steun moest bieden. 

Passende oplossingen in drie regio's 

In Nedersaksen, Mitteldeutschland en Baden-Württemberg heeft Abellio Duitsland samen met de opdrachtgevers passende oplossingsrichtingen gevonden die nu verder uitgewerkt worden. Voor Mitteldeutschland geldt dat Abellio de concessie in Saksen-Anhalt afstoot. Deze wordt beëindigd in december 2023. De concessie in Thüringen kan vanwege nieuwe financiële afspraken rendabel worden uitgevoerd en wordt gecontinueerd. In Nedersaksen wordt ook een rendabele concessie gereden. Deze wordt voortgezet door Abellio Duitsland. De concessie in Baden-Württemberg wordt overgenomen door de lokale vervoerder SWEG. Het doel is om deze overdracht per 1 januari 2022 te realiseren.  

Nordrhein-Westfalen 

Dinsdag 30 november werd bekend dat Abellio Duitsland niet wordt uitgenodigd om zich in te schrijven op een noodconcessie. De opdrachtgevers in Nordhein-Westfalen (NRW) verkiezen een noodconcessie per 1 februari 2022 met aansluitend nieuwe aanbestedingen, boven het voorstel van Abellio Duitsland. NS als aandeelhouder en Abellio Duitsland zijn verbaasd en teleurgesteld over deze beslissing. NS en Abellio zijn teleurgesteld omdat hier een goed en passend bod gedaan was met de oprechte intentie om in NRW te blijven. NS en Abellio zijn verbaasd omdat het alternatief, de noodconcessie, duurder is en risico’s met zich meebrengt. Deze beslissing betekent het einde van Abellio Rail GmbH uit Hagen. De Abellio-bedrijven in andere regio’s blijven bestaan.  

Overdracht 

Met de herstructurering van deze concessies wordt voorkomen dat NS als aandeelhouder langdurig extra financiële steun moet blijven verlenen. Na de herstructurering en de daaraan verbonden eenmalige kosten opereert Abellio Duitsland naar verwachting minimaal kostendekkend. Aan de ruim 1.000 Abellio-medewerkers is de garantie afgegeven dat iedereen met behoud van arbeidsvoorwaarden en rechten over kan naar de opvolgende vervoerder. 

Bron: Abellio Duitsland

Auteur:  nieuwsspoor [ 10 jan 2022, 14:36 ]
Titel:  Re: Abellio Duitsland

Deutsche Bahn bereidt overname per 01-02-2022 van Abellio NRW voor

De Deutsche Bahn is van start gegaan met de voorbereidingen voor de overname van Abellio vanaf 1 februari 2022.
De NS-dochter heeft in december vorig jaar de concessie voor in het Ruhrgebied verloren vanwege de grote verliezen waarmee het bedrijf kampt.

De autoriteit Verkehrsverbund Rhein Ruhr (VRR) heeft Vias en National Express aangewezen als de nieuwe vervoerders in deze concessie. De twee vervoerders moeten twee S-bahn (vergelijkbaar met lightrail) netwerken overnemen, en een aantal regionale spoorlijnen. In totaal gaat het om negen spoorlijnen.

Deze gigantische taak houdt onder meer in dat er voldoende personeel gevonden wordt en klaargestoomd wordt, en dat er 17 S-Bahn treinen moeten worden ingezet.

Auteur:  Henk [ 01 feb 2022, 12:42 ]
Titel:  Re: Abellio Duitsland

Met ingang van vandaag wordt RE 19 Arnhem - Düsseldorf v.v. gereden door Vias. Gezien diverse berichten op sociale media, zou dit nogal stroef verlopen. Zo zijn de Abellio kaartautomaten uit of weggehaald. Kaartjes voorlopig eerst in de trein kopen, echter de hiervoor bestemde apparaten van Abellio moesten ingeleverd worden. Sommige treinstellen schijnen al een Vias logo op het front te hebben, binnenin is alles nog Abellio. Komt verder bij dat Vias geen toelating heeft op het Nederlandse spoorwegnet. Mogelijk dat er op de concessie van RTB gereden wordt. Verder mag het personeel geen Abellio uniform meer dragen, maar wordt geacht in eigen kleding te werken, met daaroverheen een Vias hesje. Gezien de diverse uitspraken in de media, ziet het personeel het allemaal somber in. Het is maar helemaal de vraag of vandaag RE 19 al gereden heeft.

Misschien dat iemand hier meer over kan zeggen?

Auteur:  Robert [ 01 feb 2022, 18:42 ]
Titel:  Re: Abellio Duitsland

Volgens de actuele vertrekstaat van zowel Arnhem als Zevenaar hebben de treinen vandaag allemaal zonder noemenswaardige vertraging gereden.

Linkje naar de vertrekstaat van Zevenaar:

https://treinposities.nl/vertrekstaat/z ... 2022-02-01

Auteur:  Vasco [ 03 feb 2022, 02:23 ]
Titel:  Re: Abellio Duitsland

Zo'n twee weken geleden functioneerde de automaat aan de Sonsbeekzijde in Arnhem al niet meer (die in de stationshal heb ik niet opgezocht) en vorige week waren de automaten al verwijderd. Het treinpersoneel gaf vrijdag aan dat ik maar ergens in Duitsland mijn (dag)kaartje moest kopen (Düsseldorf was goed...). Het treinstel waarin ik zat had overigens al VIAS emblemen.

RTB heeft voor zover ik weet geen attest om in Nederland met reizigerstreinen te rijden dus die zal het niet zijn.

Auteur:  nieuwsspoor [ 03 maart 2022, 21:00 ]
Titel:  Re: Abellio Duitsland

Overdracht Abellio Duitsland concessie kost NS 100 miljoen Euro

De overgang van de verlieslijdende NS-dochter Abellio in Duitsland is bijna afgerond. De overdracht van de concessie in Nordrhein-Westfalen heeft de NS 100 miljoen Euro gekost, zo staat in het jaarrapport van 2021. Inmiddels is de concessie in de deelstaten Noordrijn-Westfalen en Baden-Württemberg beëindigd en overgedragen aan drie andere vervoerders.

Auteur:  Jaco [ 04 maart 2022, 21:37 ]
Titel:  Re: Abellio Duitsland

Hadden ze met dat enorme bedrag het bedrijf niet van de ondergang kunnen redden?

Auteur:  Vasco [ 05 maart 2022, 20:55 ]
Titel:  Re: Abellio Duitsland

Blijkbaar niet (of geen zin in, ook de aandeelhouder van NS in Den Haag heeft te kennen gegeven dat de aandacht meer moet gaan naar het binnenlandse verkeer).

Toevallig vandaag (5-3) rond Stuttgart nog verschillende treinstellen gezien met Abellio-emblemen (maar de kleurstelling verschilt niet van de andere vervoerders in het gebied dus heel belangrijk zal niemand dat vinden, er zullen weinig reizigers op het perron blijven staan omdat er nog ergens een NS-vishaak op de trein te zien is...).

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/