Registreren    Aanmelden    Forum    Zoeken    Help

Forumoverzicht » ACTUEEL » Actueel Spoorwegen Buitenland




 Pagina 1 van 1 [ 2 berichten ] 



Auteur Bericht
 Titel: Abellio Duitsland
 Bericht Geplaatst: 02 dec 2021, 18:12 
Offline
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 03 maart 2014, 20:26
Berichten: 1338
Rol van Abellio in Duitsland verandert


NS-dochter Abellio Duitsland maakt door onvoorziene externe omstandigheden, extra financiële kosten om de regionale concessies van Abellio Duitsland te kunnen rijden. Zo kreeg Abellio boetes voor vertragingen veroorzaakt door werkzaamheden. Zelfs het niet rijden van treinen als gevolg van het recente noodweer, leverde boetes op. In goed overleg met de concessieverleners in drie van de vier regio’s waar Albellio rijdt is nu een passende oplossing gevonden. In de vierde regio, Nordrhein-Westfalen is het, ondanks de steun van NS als aandeelhouder en de enorme inzet van de collega’s daar, niet gelukt om tot nieuwe afspraken te komen. Een teleurstelling voor de medewerkers van Abellio in Duitsland die juist hard hebben gewerkt voor het succes van Abellio. 

Financiële steun  

Toen NS-dochter Abellio in Duitsland actief werd gebeurde dat vanuit de strategie dat NS-activiteiten in het buitenland moeten bijdragen aan het belang van de Nederlandse reiziger, bijvoorbeeld door betere internationale verbindingen en grensoverschrijdend verkeer en door een positief financieel resultaat. Dat kwam onder druk te staan door onvoorziene externe omstandigheden waar alle Duitse regionale vervoerders last van hebben. Dat zou tot gevolg hebben dat NS als aandeelhouder langdurig extra financiële steun moest bieden. 

Passende oplossingen in drie regio's 

In Nedersaksen, Mitteldeutschland en Baden-Württemberg heeft Abellio Duitsland samen met de opdrachtgevers passende oplossingsrichtingen gevonden die nu verder uitgewerkt worden. Voor Mitteldeutschland geldt dat Abellio de concessie in Saksen-Anhalt afstoot. Deze wordt beëindigd in december 2023. De concessie in Thüringen kan vanwege nieuwe financiële afspraken rendabel worden uitgevoerd en wordt gecontinueerd. In Nedersaksen wordt ook een rendabele concessie gereden. Deze wordt voortgezet door Abellio Duitsland. De concessie in Baden-Württemberg wordt overgenomen door de lokale vervoerder SWEG. Het doel is om deze overdracht per 1 januari 2022 te realiseren.  

Nordrhein-Westfalen 

Dinsdag 30 november werd bekend dat Abellio Duitsland niet wordt uitgenodigd om zich in te schrijven op een noodconcessie. De opdrachtgevers in Nordhein-Westfalen (NRW) verkiezen een noodconcessie per 1 februari 2022 met aansluitend nieuwe aanbestedingen, boven het voorstel van Abellio Duitsland. NS als aandeelhouder en Abellio Duitsland zijn verbaasd en teleurgesteld over deze beslissing. NS en Abellio zijn teleurgesteld omdat hier een goed en passend bod gedaan was met de oprechte intentie om in NRW te blijven. NS en Abellio zijn verbaasd omdat het alternatief, de noodconcessie, duurder is en risico’s met zich meebrengt. Deze beslissing betekent het einde van Abellio Rail GmbH uit Hagen. De Abellio-bedrijven in andere regio’s blijven bestaan.  

Overdracht 

Met de herstructurering van deze concessies wordt voorkomen dat NS als aandeelhouder langdurig extra financiële steun moet blijven verlenen. Na de herstructurering en de daaraan verbonden eenmalige kosten opereert Abellio Duitsland naar verwachting minimaal kostendekkend. Aan de ruim 1.000 Abellio-medewerkers is de garantie afgegeven dat iedereen met behoud van arbeidsvoorwaarden en rechten over kan naar de opvolgende vervoerder. 

Bron: Abellio Duitsland

_________________
nieuwsspoor is het nieuwsaccount van Spoorforum waarmee nieuws uit andere media wordt vermeld

Uiteraard mag je op nieuwsberichten inhaken. Nieuwsspoor zal zelf nooit meediscussiëren, maar geeft slechts vergaard nieuws door. Nieuwsspoor neemt geen verantwoordelijkheid voor de vermelde nieuwsberichten.Leden mogen op eigen naam uiteraard ook andere nieuwsberichten plaatsen.


Omhoog 
 Titel: Re: Abellio Duitsland
 Bericht Geplaatst: 10 jan 2022, 14:36 
Offline
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 03 maart 2014, 20:26
Berichten: 1338
Deutsche Bahn bereidt overname per 01-02-2022 van Abellio NRW voor

De Deutsche Bahn is van start gegaan met de voorbereidingen voor de overname van Abellio vanaf 1 februari 2022.
De NS-dochter heeft in december vorig jaar de concessie voor in het Ruhrgebied verloren vanwege de grote verliezen waarmee het bedrijf kampt.

De autoriteit Verkehrsverbund Rhein Ruhr (VRR) heeft Vias en National Express aangewezen als de nieuwe vervoerders in deze concessie. De twee vervoerders moeten twee S-bahn (vergelijkbaar met lightrail) netwerken overnemen, en een aantal regionale spoorlijnen. In totaal gaat het om negen spoorlijnen.

Deze gigantische taak houdt onder meer in dat er voldoende personeel gevonden wordt en klaargestoomd wordt, en dat er 17 S-Bahn treinen moeten worden ingezet.

_________________
nieuwsspoor is het nieuwsaccount van Spoorforum waarmee nieuws uit andere media wordt vermeld

Uiteraard mag je op nieuwsberichten inhaken. Nieuwsspoor zal zelf nooit meediscussiëren, maar geeft slechts vergaard nieuws door. Nieuwsspoor neemt geen verantwoordelijkheid voor de vermelde nieuwsberichten.Leden mogen op eigen naam uiteraard ook andere nieuwsberichten plaatsen.


Omhoog 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
 
 Pagina 1 van 1 [ 2 berichten ] 




Forumoverzicht » ACTUEEL » Actueel Spoorwegen Buitenland


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

 
 

 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
Je mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
Je mag je berichten niet wijzigen in dit forum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit forum
Je mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoeken naar:
Ga naar: