Registreren    Aanmelden    Forum    Zoeken    Help

Forumoverzicht » RAIL INFO » Info Infra & Beveiliging




 Pagina 4 van 7 [ 105 berichten ] Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende



Auteur Bericht
 Titel: Re: Positie van de kleuren in dwergseinen
 Bericht Geplaatst: 13 maart 2016, 19:57 
Offline

Geregistreerd: 31 mei 2015, 19:38
Berichten: 480
Kwisvraag voor MeesterPeter en andere die geinteresseerd zijn, hoe werden de cijferbordjes vroeger geplaatst aan de eerste hooggeplaatste lichtseinen van het lichtstelsel 1955?
Bart


Omhoog 
 Titel: Re: Positie van de kleuren in dwergseinen
 Bericht Geplaatst: 13 maart 2016, 21:19 
Offline
Moderator
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 okt 2008, 18:48
Berichten: 3888
Woonplaats: in de Randstad
Razin schreef:
.... cijferbordjes......


Seinnummer bordje ?

Citaat:
lichtstelsel


= lichtseinstelsel

_________________
>Al 2007 treinen met SLT gereden (stand 13-08-2018)
Let op: Voordat u materiaal van mij publiceert: op alle foto's en teksten rust auteursrecht


Omhoog 
 Titel: Re: Positie van de kleuren in dwergseinen
 Bericht Geplaatst: 13 maart 2016, 21:36 
Offline

Geregistreerd: 31 mei 2015, 19:38
Berichten: 480
Seinnummer bordje bedoel ik inderdaad.Ben benieuwd! :)(was ff vergeten dat je ook de cijfers als snelheidsaanduiding hebt maar die bedoel ik niet alhoewel ook daar een vraag over is,wellicht hierna).


Omhoog 
 Titel: Re: Positie van de kleuren in dwergseinen
 Bericht Geplaatst: 14 maart 2016, 03:24 
Offline
Moderator
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 okt 2008, 18:48
Berichten: 3888
Woonplaats: in de Randstad
Zou het niet weten, met schroeven :D Of bedoel je de kleuren van de cijfers ?
Misschien de vraag wat anders omschrijven ?

_________________
>Al 2007 treinen met SLT gereden (stand 13-08-2018)
Let op: Voordat u materiaal van mij publiceert: op alle foto's en teksten rust auteursrecht


Omhoog 
 Titel: Re: Positie van de kleuren in dwergseinen
 Bericht Geplaatst: 14 maart 2016, 17:38 
Offline

Geregistreerd: 31 mei 2015, 19:38
Berichten: 480
De kleuren zijn hetzelfde gebleven al waren de sein nummer bordjes van het stelsel 1946 wit met zwarte cijfers.Dat veranderde met de invoering van het stelsel 1955.De sein nummer bordjes van de eerste seinen 1955 waren anders en het grappige is dat die sein nummer bordjes van het stelsel 1946 ondanks dat ze een andere kleur hadden zaten ze wel op dezelfde wijze als in het heden.
Bijgaand een link en dan zou je het kunnen zien wat ik bedoel:
http://www.geheugenvannederland.nl/?/nl ... FOTO-15146
Valt er niks op aan het sein nummer bordje?


Omhoog 
 Titel: Re: Positie van de kleuren in dwergseinen
 Bericht Geplaatst: 14 maart 2016, 20:34 
Offline
Moderator
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 okt 2008, 18:48
Berichten: 3888
Woonplaats: in de Randstad
Leuk ja, seinnummer bordje met de cijfers onder elkaar.
Moet je die nu van onder naar boven of van boven naar onderen lezen............

_________________
>Al 2007 treinen met SLT gereden (stand 13-08-2018)
Let op: Voordat u materiaal van mij publiceert: op alle foto's en teksten rust auteursrecht


Omhoog 
 Titel: Re: Positie van de kleuren in dwergseinen
 Bericht Geplaatst: 15 maart 2016, 20:22 
Offline
Moderator
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 okt 2008, 18:48
Berichten: 3888
Woonplaats: in de Randstad
Overigens zijn er anno 2016 nog steeds seinnummer bordjes met de cijfers onder elkaar.
Er staat bv nog een hoofdsein nabij Den Dolder (linker spoor Bilthoven>Den Dolder) en een voorsein tussen Soestdijk > Baarn, met de cijfers onder elkaar en dus voorzien van het oude seinnummer bordje
Het nummer moet je overigens van boven naar onderen lezen (echter sommige zaken langs het spoor moet je juist van onder naar boven bekijken :D )

Gr Peter

_________________
>Al 2007 treinen met SLT gereden (stand 13-08-2018)
Let op: Voordat u materiaal van mij publiceert: op alle foto's en teksten rust auteursrecht


Omhoog 
 Titel: Re: Positie van de kleuren in dwergseinen
 Bericht Geplaatst: 15 maart 2016, 21:50 
Offline

Geregistreerd: 31 mei 2015, 19:38
Berichten: 480
Zullen uiteindelijk uitsterven net als de oude seinen. SA seinen zijn(dacht ik)al uitgestorven langs de baan(de Star heeft er eentje staan zag ik op een foto)Seinen met dubbel geel gaat ook al snel achteruit(Hoekse lijn duurt ook niet lang meer voor die seinen ook vervangen gaan worden).
Wat ook steeds zeldzamer wordt zijn rijwegaanwijzers of koeienkoppen en natuurlijk baanvaksnelheid borden,nog een vraagje? Bart


Omhoog 
 Titel: Re: Positie van de kleuren in dwergseinen
 Bericht Geplaatst: 15 maart 2016, 23:43 
Offline
Moderator
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 okt 2008, 18:48
Berichten: 3888
Woonplaats: in de Randstad
- SA-seinen met kleurwisselaar bestaan al zeker 5 jaren niet meer. Laatste in s Hertogenbosch en tussen Driebergen-Zeist en Arnhem.

- Dubbel-Geel als seinbeeld bestaat al zo'n 20 jaar niet meer.

_________________
>Al 2007 treinen met SLT gereden (stand 13-08-2018)
Let op: Voordat u materiaal van mij publiceert: op alle foto's en teksten rust auteursrecht


Omhoog 
 Titel: Re: Seinen en Treinbeveiliging
 Bericht Geplaatst: 20 maart 2016, 22:20 
Offline

Geregistreerd: 31 mei 2015, 19:38
Berichten: 480
Je snapt best wel dat ik dat niet bedoel Peter met dubbel geel.
Kijken of dit werkt, plaatjes te Raalte: Groen zit linksonder in en "geel" rechtsonder in (geel kan het sein sowieso niet tonen aangezien het een lang blok is naar Nijverdal).


Bijlagen:
DSC00457.JPG
DSC00457.JPG [ 161.21 KiB | 1126 keer bekeken ]
DSC00460.JPG
DSC00460.JPG [ 168.5 KiB | 1126 keer bekeken ]
Omhoog 
 Titel: Re: Seinen en Treinbeveiliging
 Bericht Geplaatst: 20 maart 2016, 23:15 
Offline
Moderator
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 okt 2008, 18:48
Berichten: 3888
Woonplaats: in de Randstad
Redelijk uniek: Sein met het rode licht NIET onderin, waarbij er een kap onder het rode sein zit.
Den Dolder, maart 2016
Gr Peter Eradus


Bijlagen:
Sein Den Dolder.jpg
Sein Den Dolder.jpg [ 56.98 KiB | 1118 keer bekeken ]

_________________
>Al 2007 treinen met SLT gereden (stand 13-08-2018)
Let op: Voordat u materiaal van mij publiceert: op alle foto's en teksten rust auteursrecht
Omhoog 
 Titel: Re: Seinen en Treinbeveiliging
 Bericht Geplaatst: 20 maart 2016, 23:48 
Offline

Geregistreerd: 31 mei 2015, 19:38
Berichten: 480
Als ik me niet vergis is er nog iets unieks aan dit exemplaar(nog even gecontroleerd op maps!)dit sein heeft net als de eerste generatie seinen(die met een eigen deurtje voor iedere kleur met op de achterkant de tekst"Spoorweg Sein Industrie"en de afwijkende fantoomkappen)op het uiteinde van de paal een spits topje zitten,ik denk een soort aandenken aan de armseinen die hadden ook een spits topje aan het einde van de paal.Tegenwoordig zet met er een plastic dopje op het einde van de paal.De SA seinen hadden dus ook een spits punt behalve degene die aan een bovenleidingsmast vast zaten natuurlijk zoals tussen Utrecht en Arnhem.Dit is overigens wel een sein die grotendeels gelijk is aan de huidige exemplaren alleen nu zit er over de snelheidscijfer bak een grote kap(net als in het begin van het stelsel 1955!)alleen bij dit sein en vele erna heeft elk lampje zijn eigen fantoomkapje.Het uitrijsein te Bilthoven is nagenoeg gelijk aan dit exemplaar(inclusief spits topje).


Omhoog 
 Titel: Re: Seinen en Treinbeveiliging
 Bericht Geplaatst: 31 maart 2016, 20:39 
Offline
Moderator
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 okt 2008, 18:48
Berichten: 3888
Woonplaats: in de Randstad
Uitgeest: Wat klopt hier niet.........

De situatie: Station Uitgeest spoor 3, trein Uitgeest naar Beverwijk.
De trein vertrekt vanuit Uitgeest met seinbeeld "groen knipper" in sein 206. Na het sein passeert de trein het snelheidsbord "13" (zie foto) en gaat daarna rechtsleidend via een 40 km/h wissel, en later linksleidend via een 40 km/h wissel de hoofdbaan (rechterspoor) richting Beverwijk op.

Wat klopt hier niet :D ?

Gr Peter


Bijlagen:
Uitgeest.jpg
Uitgeest.jpg [ 71.8 KiB | 1060 keer bekeken ]

_________________
>Al 2007 treinen met SLT gereden (stand 13-08-2018)
Let op: Voordat u materiaal van mij publiceert: op alle foto's en teksten rust auteursrecht
Omhoog 
 Titel: Re: Seinen en Treinbeveiliging
 Bericht Geplaatst: 01 apr 2016, 01:00 
Offline

Geregistreerd: 31 mei 2015, 19:38
Berichten: 480
Het snelheidsbord moet voor het sein staan aangezien het seinbeeld nu aangeeft dat je de wissels zou kunnen berijden met 130 km/h,denk ik dan.


Omhoog 
 Titel: Re: Seinen en Treinbeveiliging
 Bericht Geplaatst: 02 apr 2016, 14:52 
Offline
Donateur 2018
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 04 jan 2016, 09:33
Berichten: 154
Dat is juist. Na een groenvariant mag de snelheid worden verhoogd nadat de hele trein een snelheidsbord is gepasseerd.


Omhoog 
 Titel: Re: Seinen en Treinbeveiliging
 Bericht Geplaatst: 02 apr 2016, 16:16 
Offline
Moderator
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 okt 2008, 18:48
Berichten: 3888
Woonplaats: in de Randstad
Inderdaad Razin en Jaco, bord staat (al jaren) op de verkeerde plek. Bord zou moeten staan voor het sein, of rechtdoor (r. Zaandam), na alle wissels op het emplacement met lagere snelheid dan 130 km/h.
Seinbeeld en bord geven de machinist toestemming om met 130 km/h door de 40 km/h wissels te rijden.
Er loopt overigens naar deze situatie nu een onderzoek en dat is een goede ontwikkeling........ :D

_________________
>Al 2007 treinen met SLT gereden (stand 13-08-2018)
Let op: Voordat u materiaal van mij publiceert: op alle foto's en teksten rust auteursrecht


Omhoog 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
 
 Pagina 4 van 7 [ 105 berichten ] Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende




Forumoverzicht » RAIL INFO » Info Infra & Beveiliging


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

 
 

 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
Je mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
Je mag je berichten niet wijzigen in dit forum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit forum
Je mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoeken naar:
Ga naar:  
cron