Registreren    Aanmelden    Forum    Zoeken    Help

Forumoverzicht » RAIL INFO » Info Infra & Beveiliging

Pagina 7 van 7 [ 105 berichten ] Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7

Auteur Bericht
 Titel: Re: Seinen en Treinbeveiliging
 Bericht Geplaatst: 17 dec 2017, 09:45 

De plaats van het groene licht.

Bericht Geplaatst: 18 dec 2017, 14:04 
Moderator
Gebruikers-avatar

GerardvV schreef:
Kap ff met die interessantdoenerij en vertel gewoon wat je opvalt.

Juist !
Dit is een topic over seinen en treinbeveiliging, bijvoorbeeld om opvallende zaken te plaatsen, uitleg te vragen of uitleg te geven, enz. Het is geen topic om een Raadvraag te plaatsen, daarvoor hebben we op het Spoorforum een ander topic.

Je kan zelfs NU een Raadplaat starten: :D
viewtopic.php?f=44&t=8625

Bericht Geplaatst: 18 dec 2017, 15:05 
Donateur 2018
Gebruikers-avatar

Ik heb mij ongeveer een halve nacht het hoofd gebroken over waar Razin op doelt. Dus ik hoop dat ik hier even mijn bevindingen mag geven:

Bij minuut 18:42 van het filmpje kom je voorbij een ‘afgeplakt’ aankondigingsbord (driehoek met de punt naar beneden, hetzij een ‘eindezonebord’ (zelfde vorm) dat vanwege de de verderop liggende zone met tijdelijk beperkte snelheid nu met een zwarte zak afgeplakt is. Ik vraag me af wat dat in deze situatie op die plek voor een bord geweest kan zijn. je bent kort ervoor voorbij het ‘oorsprongsbord’ met de 12 gekomen, dus je zit hier in een gebied waar het normaal 120 km/h is

Op het emplacement Essen staat net voorbij het perron nogmaals een herhaling van de aankondiging van de zone met tijdelijk beperkte snelheid. Dus een geel bord met de punt naar beneden en de snelheid 4 met twee zwarte bollen, en het bordje ‘BIS’ erboven. Dit bracht mij even in verwarring, want zoiets was in een wat verder verleden op deze manier een onreglementaire toepassing; er moest toen als herinnering voor treinen die in het station gestopt zijn een aandachtbord boven het gele bord, en een aandachtbord is een rechthoekig bord met dezelfde breedte als het driehoekige bord eronder, maar zonder tekst en in plaats daarvan geel met schuine zwarte strepen. De bedoeling is een herinnering te geven voor treinen die in het station gestopt zijn en de eerdere aankondiging intussen vergeten kunnen zijn.

Opvallend is hier dat deze herhaling als geheugensteun na het perron helemaal niet geplaatst is bij het ‘tegenspoor’ (rechterspoor). Ook al wordt er alleen bij uitzondering na een stop op spoor 1 aan het station op tegenspoor verder gereden, want je kunt dan ook pas in Roosendaal naar het andere spoor overlopen (als je dat daar nog zou willen). Vlak voor de overweg “Grensstraat” staat rechts een VS bord, dus verder rijden gebeurt alleen met een Aanwijzing Verkeerd Spoor. Je komt ook niet voorbij het uitritsein zonder een Overschrijdingsbevel S422; en daarom vraag ik me af waarom dat uitritsein op tegenspoor voorzien is van een krokodil: het uitritsein hoeft nooit iets anders dan rood te tonen, want er voorbij ga je alleen met een Overschrijdingsbevel af te geven door of namens Blok 12 Berchem. En bij een rood sein hoort een spanningsloze krokodil. Misschien overgebleven uit een periode dat het hier anders geregeld was met de Blokpost Essen nabij de overweg Grensstraat nog in dienst. Ik citeer uit een ongedateerd boekje voor Belgische treinbestuurders (gemaakt door Seeldrayers 1306 FN) getiteld “NS – Korte Inhoud”, hoofdstuk VI:

Verkeerd spoor rijden:

Bord VS enkel voorbijrijden met lastgeving VS.

Essen → Roosendaal
• Lastgeving VS.
• S422 voor uitritsein Essen.
• Alle gegevens naleven op VS.
• Aan bord met kepers en driehoek met zig zag afremmen naar lage snelheid en stoppen. voor inritsein Roosendaal.

De grote lichtbakken op de uitritseinen voor de andere sporen (aannemelijk voor het tonen van een ‘keper’ inhoudende verandering van regime naar het Regime Tegenspoor) hebben dan in mijn ogen óók geen zin (meer), want ze hoeven behalve Rood alleen seinbeelden te tonen voor vertrek of doorrit naar Nederland op Normaalspoor, of Rood+Maanwit (Kleine Beweging) naar het korte kopspoor achter de overweg Grensstraat.

Bij minuut 19:38 staat er ineens al een Nederlands aankondigingsbord voor overweg km 30,6. Terwijl je daar nog in het gebied met Belgische seingeving rijdt. Kwestie van wegkennis van de eigenaardigheden van een grensbaanvak ...

Bij 19:57 staan de oorsprongborden (zoals bij ons de A (aanvangs)borden), die aanduiden waar de zone met tijdelijk beperkte snelheid begint. Nu weer wel langs beide sporen.

Bij minuut 20:00 staat er links een wit kilometerbord met blauwe cijfers, en rechts een normaal blauw met witte cijfers. Dat komt wel meer voor in België. Het lijken betonnen meningsverschillen op hoge poten, maar hier is slechts sprake van betonnen lijven met verschillend gekleurde maskertjes.

Na de grenspassage met de bordjes dat je overgaat op de Nederlandse seingeving is het gewone groene ProRail bord daar (met bij wijze van uitzondering de baanvaksnelheid 12,5 expliciet in zwarte cijfers) haaks weggedraaid: je ziet eigenlijk alleen het paaltje. In plaats daarvan krijg je bij 20:36 alsnog een Belgisch tijdelijk (met twee witte ballen) groen refertesnelheidsbord met daarop in het wit de snelheidaaanduiding 12,5 dus 125 km/h. Dit bord zou bij ons een E bord moeten zijn, zonder snelheidsaanduiding. Maar het hoort nog bij de over de grens heen liggende zone met tijdelijke snelheidsbeperking, dus qua eenheid van “bordentaal” is het hier toch wel een logische oplossing.

Links staat ook nog een hectometerbordje 31. Dus 31,0 kilometer. Dat komt doordat de kilometrering van Infrabel (we waren daarnet al bij km 75, waarschijnlijk gerekend vanaf Brussel) hier niet aansluit op die van ProRail.

Mocht je uitzonderlijk op het tegenspoor rijden, dan vind je daar een eindezonebord s’t’ (geel bord met punt naar beneden en twee zwarte bollen, en een groene boord (groene rand), dat een verduidelijking is voor wie vanaf een ander spoor via wissels van opzij IN de zgn. werfzone van 40 bent beland, waarbij die 40 lager is dan de normale refertesnelheid (baanvaksnelheid). In dat geval is men namelijk geen oorsprongbord tegengekomen maar heeft men al wel de juiste snelheid te pakken. Ik zou hier eerder een groene driehoek met de punt naar boven verwachten, want zó komt er op tegenspoor geen einde aan. Maar zo'n groene driehoek langs het tegenspoor staat er normaal ook helemaal niet. En dat wordt denk ik opgelost door de voorwaarden in het af te geven Overschrijdingsbevel S422.

De op de rug bekeken aankondigingsborden met ‘BIS’ erboven en zonder krokodil staan voor treinen komend vanuit Rsd bij minuut 21:36, en de gewone eerste aankondigingsborden (met een permanent werkende krokodil erbij) zie je bij 21:42 op de rug.

Bericht Geplaatst: 23 feb 2018, 17:41 
Donateur 2018
Gebruikers-avatar

Verkeerslicht bij Schiedam :D
Afbeelding180223 IMGP1904a Schiedam by Gerard van Vliet, on Flickr

Foto's grootspoor zijn te zien op http://www.flickr.com/photos/spoorvliet/ en http://www.flickr.com/photos/tramvliet/
Foto's van modelspoor zijn te zien op http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/

Bericht Geplaatst: 24 feb 2018, 01:42 
Moderator
Gebruikers-avatar

Goed gezien. Had hem ook al opgemerkt in het voorbij rijden. Achtergrondscherm is compleet verdwenen.

Bericht Geplaatst: 24 feb 2018, 16:48 

Gone by the wind zullen wij dan maar denken.

Kijk ook eens op mijn Flickr fotopagina; http://www.flickr.com/photos/25717227@N03/ voor plaatjes uit de oude doos.

Bericht Geplaatst: 04 maart 2018, 01:00 
Moderator
Gebruikers-avatar

Sneeuw !

Het blijft een uitdaging, rijden in de sneeuw en kijken als machinist welk seinbeeld het sein toont.
Moet je ook nog bellen voor het sein, komt er nog een nieuwe uitdaging bij......

Veel kijkplezier, Peter
(20170212_110603.jpg)

Bijlagen:
20170212_110603.jpg
20170212_110603.jpg [ 71.01 KiB | 427 keer bekeken ]

Bericht Geplaatst: 30 maart 2018, 06:27 
Donateur 2018
Gebruikers-avatar

Het was in december dat Razin schreef:
Ik was wat aan het rondkijken en dit viel me op of beter wat klopt er eigenlijk niet aan dit filmpje?
Om het wat makkelijker te maken ik bedoel natuurlijk in de seinvoering in de buurt van Essen(ongerveer na 19:00).
https://www.youtube.com/watch?v=Tu5xVIxyavc

Ik ben wel benieuwd of iemand het ziet. :lol:
Ik heb daar toen een lange reeks van observaties neergeschreven. Daarop heb ik geen reactie meer gezien van Razin. Misschien heb ik hem een beetje overdonderd met al die details, en bedoelde hij gewoon dat er voorbij de grens Nederlandse seinen staan die pas sinds enige tijd voorzien zijn van Belgische krokodillen in het spoor waar het Belgische hulpsysteem Memor via de STM op reageert met het hoge 'TING' geluid dat in België hoort bij groen licht. Pas een paar kilometer verderop wordt het boordsysteem overgeschakeld op ATB en dan hoor je de gewone Nederlandse gongslag en de andere ATB-geluidjes.
Dus: hallo Razin, kom er eens in?

Bericht Geplaatst: 30 maart 2018, 10:55 
Moderator
Gebruikers-avatar

Hallo Bordensteker,

Inderdaad een interessant verslag wat je schreef op het Spoorforum. Ik heb het in ieder geval met belangstelling gelezen.

"Razin" is sinds half december 2017 niet meer on-line geweest, dus het is even de vraag of hij alhier nog meeleest.
Via het forum kan je hem eventueel wel benaderen via de E-mail functie.

Pagina 7 van 7 [ 105 berichten ] Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7

Forumoverzicht » RAIL INFO » Info Infra & Beveiliging