Registreren    Aanmelden    Forum    Zoeken    Help

Forumoverzicht » RAIL INFO » Info Infra & Beveiliging




 Pagina 1 van 1 [ 5 berichten ] 



Auteur Bericht
 Titel: Laatste Coq vervangen
 Bericht Geplaatst: 03 dec 2017, 13:30 
Offline

Geregistreerd: 31 mei 2015, 19:38
Berichten: 480
Te Rtdz wordt de laatste Coq vervangen.IK vind dit interessant want ik schakel zelf ook met de Coq.
http://www.energievoorziening.info/pict ... oq/coq.htm


Omhoog 
 Titel: Re: Laatste Coq vervangen
 Bericht Geplaatst: 03 dec 2017, 20:38 
Offline
Donateur 2018
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 04 jan 2016, 09:33
Berichten: 152
Wat doet een Coq als ik zo vrij mag zijn?


Omhoog 
 Titel: Re: Laatste Coq vervangen
 Bericht Geplaatst: 03 dec 2017, 23:31 
Offline

Geregistreerd: 31 mei 2015, 19:38
Berichten: 480
Een Coq is een hoogspanningsschakelaar.Je zou het kunnen vergelijken met een installatieautomaat in de laagspanning.
Bij hoogspanning is het wenselijk om de groepen in een lus te maken met ergens een scheiding tussen de voedende delen.
Mocht er nu een defect zijn in een van de voedende delen kan je vanaf de andere kant de lus weer sluiten en kan je veilig de kabel aarden en aan het defect werken.Na de werkzaamheden wordt de aarding verwijderd en kan de lus weer in oude toestand worden hersteld.
Bij hoge spanningen is het vereist dat de kabel(s)geaard worden omdat elke kabel zich gedraagd als een condensator.
Een condensator is een geleider gescheiden door niet geleidende delen en Jaco jij bent er ook een dat is ook de reden dat je geen hoogspanningskabels kan vasthouden ook al sta je niet in contact met een andere geleider of aarde de kabel heeft na afschakeling nog steeds een lading erop staan en die moet afgevoerd worden.
Op mijn Werk hebben we tevens de oliegevulde ASEA en dat is een uitrijdbare schakelaar.
Als je de kabel daarna wil aarden heb je daar een stok voor nodig en nadat je de aarde hebt gemonteerd ga je eerst een voor een de drie(3 fasen/draaistroom)fasen langs en dat is zelfs bij onze 5 KV behoorlijke klappen en vervolgens op de daarvoor bestemde punten te monteren.
Verder hebben wij op mijn werk de veelgebruikte(ook Prorail)Magnefix,de Xiria en een ABB(gevuld met SF6 gas)onder meer.
Waar ik werk hebben we ook een Coq staan.DE Coq is een olie gevulde schakelaar waar je de stiften in het reservoir stopt en die stiften kan je zien op de foto in de link.
Je kan de monteur zien werken aan de Magnefix op het bijgaande filmpje op 0:36
Eerder in de film is een andere hoogsspanningsschakelaar te zien waar twee heren aan het meten zijn,ik weet niet wat voor merk dat is.
https://www.youtube.com/watch?v=rN3aJ6Hf5Mk


Omhoog 
 Titel: Re: Laatste Coq vervangen
 Bericht Geplaatst: 04 dec 2017, 23:21 
Offline

Geregistreerd: 31 mei 2015, 19:38
Berichten: 480
Ik zag ook dit bericht van een Holec Schakelaar die ik zelf niet ken maar als ik zo kijk lijkt deze bijzonder op de ASEA,ik denk dat het een oliegevulde schakelaar is maar zoals op de foto is een van de pennen in de bedrijfstand blijven staan en gelukkig was dit gebeurd bij de revisie.
http://www.energievoorziening.info/nieu ... oolbox.htm


Omhoog 
 Titel: Re: Laatste Coq vervangen
 Bericht Geplaatst: 31 dec 2017, 15:46 
Offline

Geregistreerd: 31 dec 2017, 00:11
Berichten: 1
Hi, ik heb me nou net hier op dit forum geregistreerd. Ik was eigenlijk naar een heel ander onderwerp op zoek, en dook even in de technische hoek van dit forum. Nou heb ik dat filmpje van Dura Vermeer zitten kijken, en dan zit ik me af te vragen: die mannen zijn bezig met ombouw Zevenaar - Emmerich naar 25kV, maar ik zie allemaal schakelinstallaties voor rond de 10 kV. Op 36 sec. trekt ie een schakelkap uit een Magnefix MD, in een VanAlfen compactstation. Op 0:56 word er aan een SVS schakelinstallatie denk ik een kabel beproefd, met een 1/10Hz generator schat ik zo. Op 0:58, samen met die andere man staat ie aan een Magnefix MF. Voor het plaatsen van de schakelkappen in zo'n MF installatie moet je een stuk gereedschap gebruiken, groter dan de trekker bij die MD.
GEB Rotterdam was ook een gebruiker van COCQ installaties, in Barendrecht is er 23 mei 2006 eentje onploft. Persoonlijk vind ik 't ondingen, maar ik hoor van gebruikers positieve geluiden. Het maken van een eindsluiting op zo'n ding, is ook al wat makkelijker dan bij een HH Capitole, daar moet je een Houdini voor zijn. Met die scheider en aardingstokken werk je veiliger dan bij bijvoorbeeld een EIB open systeem schakelaar, maar, heb ik me laten vertellen, je moet wel oppassen dat je de stokken bij de installatie houd. Er schijnen verschillen in lengtes te zijn bij verschillende installaties.
Die Capitoles zijn mooie schakelaars, evenals z'n voorgangers de Conel. Alleen zwaar om meet werken, het in en uitrijden vergt wat kracht. Eaton (of hoe het bedrijf nu mag heten) bied trouwens een ombouw van die schakelaars aan, uiterlijk nog steeds hetzelfde, maar in plaats van een oliegevulde een vacu├╝mschakelaar.
Maar, mooie fotoos bij dit topic.


Omhoog 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
 
 Pagina 1 van 1 [ 5 berichten ] 




Forumoverzicht » RAIL INFO » Info Infra & Beveiliging


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

 
 

 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
Je mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
Je mag je berichten niet wijzigen in dit forum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit forum
Je mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoeken naar:
Ga naar:  
cron