Registreren    Aanmelden    Forum    Zoeken    Help

Forumoverzicht » DIVERSEN » Modelspoor




 Pagina 1 van 3 [ 47 berichten ] Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende



Auteur Bericht
 Titel: ATLAS Trammodellen
 Bericht Geplaatst: 10 mei 2014, 12:17 
Offline
Moderator
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 okt 2008, 18:48
Berichten: 4164
Woonplaats: in de Randstad
ATLAS Trammodellen

Sinds voorjaar 2014 is in Nederland de Zwitserse firma ATLAS Verlag begonnen met de uitlevering van een serie trammodellen in schaal H0.
Als de plannen van de firma doorgaan beloofd dit een grote en fraai serie modellen te worden.
In Duitsland en België, alwaar de serie al wat langer loopt zijn al wat meer modellen op de markt, veelal in zeer mooie uitvoering.

Voordeel van deze modellen is natuurlijk de zeer gunstige prijsstelling. Het instapmodel van de serie bij een abonnement is slecht Euro 3,99. De volgende modellen zijn met een prijs van rond de Euro 23,00 ook niet echt duur.
Aangezien de modellen alleen via een abonnement te krijgen zijn, lopen de prijzen van los aangeboden modellen op de bekende veilingsites in binnen- en buitenland al flink op. De Blauwe GVBA motorwagen 465, welke in Nederland het instapmodel is, doet in Duitsland al rond de Euro 50,00 !

Nadeel van deze modellen is natuurlijk dat ze niet gemotoriseerd zijn. Maar daar is natuurlijk wel wat aan te doen. Zowel bij de verschillende 2-assers als 4-assers is het inbouwen van een aandrijving wel mogelijk.
Binnenkort een beschijving van het uit elkaar halen van de soms rijkelijk van Chinese lijm voorziene modellen. Enige durf is vaak wel nodig, maar als de tram eenmaal uit elkaar is, is de weg naar het inbouwen van een aandrijving geopend. Wel is vaak enig zaag en breekwerk noodzakelijk.
Verder is het natuurlijk mogelijk een model als basis te laten dienen voor een ander model, bv een GVBA bijwagen.

Op de foto's hieronder de fraaie Belgische NMVB PCC 10409, het instapmodel in België en de Amsterdamse GVBA 465, het Nederlandse instapmodel.

Groeten Peter

_________________
Al 2269 treinen met SLT gereden
Al 117 treinen met SNG gereden (stand 06-12-2019)
Let op: Voordat u materiaal van mij elders publiceert: op alle foto's en teksten rust auteursrecht.


Omhoog 
 Titel: Re: ATLAS Trammodellen
 Bericht Geplaatst: 10 mei 2014, 12:21 
Offline
Moderator
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 okt 2008, 18:48
Berichten: 4164
Woonplaats: in de Randstad
De ATLAS NMVB PCC 10409 en GVBA 465


Bijlagen:
222.JPG
222.JPG [ 171.1 KiB | 15923 keer bekeken ]
223.JPG
223.JPG [ 170.42 KiB | 15923 keer bekeken ]

_________________
Al 2269 treinen met SLT gereden
Al 117 treinen met SNG gereden (stand 06-12-2019)
Let op: Voordat u materiaal van mij elders publiceert: op alle foto's en teksten rust auteursrecht.
Omhoog 
 Titel: Re: ATLAS Trammodellen
 Bericht Geplaatst: 09 jun 2014, 21:18 
Offline
Moderator
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 okt 2008, 18:48
Berichten: 4164
Woonplaats: in de Randstad
Inbouw aandrijving in Atlas GVBA motorwagen

Het grootste nadeel van de fraaie Atlas trammodellen in schaal H0 is natuurlijk dat ze niet aangedreven zijn. Tevens is het model natuurlijk niet gemaakt om uit elkaar gehaald te worden. Nu is het ene model wat makkelijker open te maken dan de andere, immers sommige zijn eenvoudig geschroefd (zoals de Belgische PCC-car), andere zijn met stevige Chineese lijm voor eeuwig dicht gelijmd........
De Amsterdamse GVBA motorwagen is gelijmd, maar het openmaken bij de meeste modellen (de ene zit wat meer gelijmd dan de andere, zo is ondertussen gebleken) zou zonder erge beschadigingen moeten lukken......
Als eerste verwijderd men de beide zwarte buffers, welke zijn ingestoken (en goed gelijmd) in een vierkant gat in de kap. Daarna is het de kunst de metalen bodemplaat uit de tramkap te wrikken. Gelukkig zijn de bakken alleen in de beide balkons gelijmd. Hierbij moet natuurlijk goed opgelet worden dat de kunststof kap niet beschadigd, maar precies bij de aanlijming weer los laat. Enige zweetdruppels op het voorhoofd zijn nu normaal.......

Is de bodemplaat er eenmaal uit dan is de weg vrij voor inbouw van een aandrijving. Hiervoor is een complete aandrijving van Leopold Halling te gebruken, welke eigenlijk voor een KSW-wagen is bestemd. Radstand en breedte zijn precies juist. De zijkanten van de truck, met verenpakketen enz. worden nu in de lengterichting geheel losgezaagd. Het middelste zwarte bodemdeel en wielen worden niet meer gebruikt.
De metalen bodemplaat wordt in 3 stukken gezaagd, 2 kleine welke weer in beide balkons gelijmd worden, een grote welke juist groter moet zijn dan de aandrijving.
Dit grote middelste deel wordt met enige lijm tegen de bredere ruiten/ramen in het model gelijmd, ongeveer dus op de plek alwaar eerst het interieur zat.
Met bv. Styreenplaatjes wordt alles verder opgevuld totdat de motoraandrijving op de juiste hoogte zit. Deze wordt weer gelijmd op de Styreenplaat.
Hierna kunnen de beide zijkanten van de truck gelijmd worden op de zijkant van de Halling aandrijving.
Als alles goed is gegaan is er niets meer van de inbouw te zien, zij het dat het interieur niet meer aanwezig is. Na evt. bijschilderen en het terugplaatsen van de buffers is de motorwagen klaar om ingezet te worden.

Veel knutselplezier, Peter (voor vragen over deze inbouw, zendt een PB ;) )

(foto 184 en 224)


Bijlagen:
224.JPG
224.JPG [ 118.73 KiB | 15821 keer bekeken ]
184.JPG
184.JPG [ 91.98 KiB | 15819 keer bekeken ]
226.jpg
226.jpg [ 88.52 KiB | 15815 keer bekeken ]

_________________
Al 2269 treinen met SLT gereden
Al 117 treinen met SNG gereden (stand 06-12-2019)
Let op: Voordat u materiaal van mij elders publiceert: op alle foto's en teksten rust auteursrecht.
Omhoog 
 Titel: Re: ATLAS Trammodellen
 Bericht Geplaatst: 24 jun 2014, 20:46 
Offline
Moderator
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 okt 2008, 18:48
Berichten: 4164
Woonplaats: in de Randstad
Atlas Verlag tram modellen

Tram modellen zijn altijd aardig aan de prijs om aan te schaffen en worden ook nog maar door een beperkt aantal fabrikanten gemaakt. Het is maar een kleine markt, maar daar is door de komst van de Atlas Verlag modeltramserie ineens een verandering gekomen. De trams worden ineens door velen verzameld, waarbij sommige modellen voor zeker 3 x meer dan de aankoopprijs (rond de E 23,00) weer verkocht worden op de verschillende verkoopsites.
Omdat de trammodellen officieel alleen via een abonnement via Atlas Verlag te krijgen zijn, is het aantal beschikbare modellen beperkt.
Zo is de Blauwe Amsterdamse GVBA motorwagen al eigenlijk niet meer te krijgen, en wordt alleen voor (zeer) hoge prijzen aangeboden via verkoopsites als E-bay en Marktplaats
Ook enkele buitenlandse trammodellen stijgen met de dag qua prijs, zoals de Karlsruhe Valutawagen, de Praagse Tatra en de Zwitserse BEB motorwagen.
Verder worden er af en toe modellen aangeboden op verkoopsites, welke (nog) niet in Nederland verkrijgbaar zijn, immers in alle landen loopt de uitlevering anders en is de volgorde van te voren ook niet te voorspellen.......

Ondertussen is mijn serie weer wat uitgebreid met een rode Londense Dubbeldekker, een fraaie groene motorwagen uit Parijs en een Praagse Tatra T3. Er moet nog wel even geknutseld worden, want de wagens moeten tzt natuurlijk wel kunnen rijden.........

Gr Peter


Bijlagen:
IMG_3249 - SF.JPG
IMG_3249 - SF.JPG [ 73.9 KiB | 15718 keer bekeken ]
IMG_3248 - SF.JPG
IMG_3248 - SF.JPG [ 73.99 KiB | 15718 keer bekeken ]
IMG_3247 - SF.JPG
IMG_3247 - SF.JPG [ 75.38 KiB | 15718 keer bekeken ]

_________________
Al 2269 treinen met SLT gereden
Al 117 treinen met SNG gereden (stand 06-12-2019)
Let op: Voordat u materiaal van mij elders publiceert: op alle foto's en teksten rust auteursrecht.
Omhoog 
 Titel: Re: ATLAS Trammodellen
 Bericht Geplaatst: 29 jun 2014, 22:56 
Offline
Moderator
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 okt 2008, 18:48
Berichten: 4164
Woonplaats: in de Randstad
De serie Atlas trammodellen in schaal HO breid zich steeds verder uit. Dat wordt nog een heel werk om ze allemaal van een goed werkende aandrijving te voorzien ;)
Ondertussen is de gele wagen uit Karlsruhe (een zeer gewild exemplaar op verkoopsites) voorzien van een aandrijving, een bespreking van deze inbouw komt zsm on-line. Immers elk model zit weer anders in elkaar, waarbij die Chineese constructeur het de Hollandse demontage afdeling soms niet makkelijk maakt.
En doe je het niet op de juiste wijze, dan kan de tram zo naar de afvalbak !

Verder hierbij een foto van een fraai blauwe wagen uit München met maximum-traction-trucks (met één groot en één klein wiel per kant) en een hele kleine wagen, uit de tijd dat de paardentrams ook nog reden, uit Halle. Ook deze relatief goedkope modellen zijn weer netjes afgewerkt.

Gr Peter


Bijlagen:
IMG_3244 - SF.JPG
IMG_3244 - SF.JPG [ 89.77 KiB | 15653 keer bekeken ]
IMG_3242 - SF.JPG
IMG_3242 - SF.JPG [ 91.13 KiB | 15653 keer bekeken ]
IMG_3245 - SF.JPG
IMG_3245 - SF.JPG [ 83.75 KiB | 15653 keer bekeken ]

_________________
Al 2269 treinen met SLT gereden
Al 117 treinen met SNG gereden (stand 06-12-2019)
Let op: Voordat u materiaal van mij elders publiceert: op alle foto's en teksten rust auteursrecht.
Omhoog 
 Titel: Re: ATLAS Trammodellen
 Bericht Geplaatst: 09 jul 2014, 16:07 
Offline
Moderator
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 okt 2008, 18:48
Berichten: 4164
Woonplaats: in de Randstad
Aandrijving in de Atlas Verlag tram Karlsruhe 100 - Spiegelwagen

De Karlsruhe 100 "Spiegelwagen" is een vooral in Duitsland zeer gewilde wagen. Op de verschillende Duitse verkoopsite's gaan de modellen voor tussen de E 40,00 en E 50,00 van de hand, alhier liggen de prijzen iets lager. Het model is door Atlas in Nederland nog niet uitgeleverd (stand juli 2014).
De wagen dankt haar naam aan de gebruikte spiegels in het interieur. Wagen 100 bestaat nog steeds en is thans museumwagen.

Het is een model dat tamelijk eenvoudig te motoriseren is met een kant-en-klare aandrijving van Leopold Halling (schaal H0).
Let bij het werken aan de tram op de kwetsbare buitenspiegels van het model.
Als eerste verwijderen we alles aan de onderzijde, de beide baanschuivers breken we eenvoudig af van de truckzijkanten. De beide truckzijkanten zelf zitten met kleine lipjes gelijmd in de bodemplaat, even wrikken en ook dit breekt af. De bevestiging via de lippen vervalt immers.

Bij dit model is er in China gelukkig weinig lijm gebruikt, maar is er een ander probleem bij het uit elkaar halen. Als je dit niet weet, beschadig je het model flink.
Het geheim is deze keer verpakt in de frontlamp. De lamp is er namelijk niet gewoon opgezet, maar blijkt een stift te zijn, welke ruim naar binnen steekt, door een oog welke aan de bodemplaat is meegegoten. Dit oog is, net als de bodemplaat, van metaal en dus vele malen sterker dan de kap van het model. Trek je dus toch met enig geweld de kap van de bodem, dan scheurt / breekt de bak vanaf de koplamp naar beneden en is er een flinke hap uit de tram.
Enige manier om de kap dus te verwijderen is het uitboren van beide koplampen. Met een klein boordje en stabiel geplaatste boormachine moet dit zonder beschadiging lukken, mede omdat de koplamp alleen aan de voorzijde is gelijmd. Is dit eenmaal weggeboord, dan valt de rest van de stift er wel uit en komt de bak los.

De metalen bodemplaat zagen we in drie delen, waarbij we opletten dat het middendeel (welke niet meer gebruikt wordt), groter is dan de lengte van de Halling motoraandrijving. De beide einddelen (vloer balkons) lijmen we weer in het model terug, immers ook de constructie via de koplamp passen we niet meer toe.
Met het interieur doen we hetzelfde, ook hierbijn wordt het middendeel niet meer gebruikt.

Van lood (ik gebruik een rol lood van een overgebleven loodslab, welke op daken worden gebruikt) maken we een plaatje welke net zo groot is als de open ruimte tussen de balkon delen. Lood heeft hierbij de voorkeur, immers door het vervallen van een groot deel van de bodemplaat wordt het model anders te ligt.
De ramen welke iets dieper liggen gebruiken we ook bij dit model weer als basis, het loodplaatje wordt hierop gelijmd en aan gevuld met plaatjes kunststof tot de juiste hoogte. Hierna wordt de motor hierop gelijmd, immers moet de motor voor onderhoud open, dan blijven de schroefjes gewoon toegankelijk.

Nadat de motor precies is uitgelijnd op de aspotten(op de foto lijkt het net of deze bij mijn model niet geheel goed zit, maar dat is fotobedrog door iets schuin nemen...) kan er evt. proefgereden worden. Hierna de beide scheenplaten op de zijkanten van de Halling motoraandrijving lijmen en eveneens de baanschijvers terugplaatsen. De evt. kleine schades kunnen met bruine en zwarte verf worden hersteld.

Tot slot moet de koplamp nog hersteld worden, deze even dichtsmeren en aanstippen met zilverkleurige verf, je ziet er niets meer van........

Veel rijplezier met deze leuke tram, Peter


Bijlagen:
IMG_3250 - -SF.JPG
IMG_3250 - -SF.JPG [ 125.47 KiB | 15495 keer bekeken ]

_________________
Al 2269 treinen met SLT gereden
Al 117 treinen met SNG gereden (stand 06-12-2019)
Let op: Voordat u materiaal van mij elders publiceert: op alle foto's en teksten rust auteursrecht.
Omhoog 
 Titel: Re: ATLAS Trammodellen
 Bericht Geplaatst: 09 jul 2014, 16:13 
Offline
Moderator
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 okt 2008, 18:48
Berichten: 4164
Woonplaats: in de Randstad
Karlsruhe 100

Hierbij nog enkele foto's van de Karlsruhe 100ter info.
In een volgende bespreking over het motoriseren van een Atlas tram de leuke maar heel kleine stoomtramlok van Bern :D


Bijlagen:
IMG_3252 - -SF.JPG
IMG_3252 - -SF.JPG [ 77.29 KiB | 15497 keer bekeken ]
IMG_3256 - -SF.JPG
IMG_3256 - -SF.JPG [ 78.17 KiB | 15497 keer bekeken ]
IMG_3257 - -SF.JPG
IMG_3257 - -SF.JPG [ 105.62 KiB | 15497 keer bekeken ]
IMG_3258 - -SF.JPG
IMG_3258 - -SF.JPG [ 99.83 KiB | 15497 keer bekeken ]
IMG_5197 - -SF.JPG
IMG_5197 - -SF.JPG [ 113.96 KiB | 15497 keer bekeken ]

_________________
Al 2269 treinen met SLT gereden
Al 117 treinen met SNG gereden (stand 06-12-2019)
Let op: Voordat u materiaal van mij elders publiceert: op alle foto's en teksten rust auteursrecht.
Omhoog 
 Titel: Re: ATLAS Trammodellen
 Bericht Geplaatst: 02 aug 2014, 23:02 
Offline
Moderator
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 okt 2008, 18:48
Berichten: 4164
Woonplaats: in de Randstad
Brusselse tram van Atlas Verlag

De nieuwste aanwinst in mijn verzameling van Atlas trams is de fraaie MIVB 5001.Voorlopig nog niet rijvaardig, een mooi project voor van der winter...... :D

Gr. Peter


Bijlagen:
IMG_3483-SF.JPG
IMG_3483-SF.JPG [ 77.23 KiB | 15100 keer bekeken ]
IMG_3484-SF.JPG
IMG_3484-SF.JPG [ 83.04 KiB | 15100 keer bekeken ]
IMG_3485-SF.JPG
IMG_3485-SF.JPG [ 79.29 KiB | 15100 keer bekeken ]

_________________
Al 2269 treinen met SLT gereden
Al 117 treinen met SNG gereden (stand 06-12-2019)
Let op: Voordat u materiaal van mij elders publiceert: op alle foto's en teksten rust auteursrecht.
Omhoog 
 Titel: Re: ATLAS Trammodellen
 Bericht Geplaatst: 10 aug 2014, 12:52 
Offline
Moderator
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 okt 2008, 18:48
Berichten: 4164
Woonplaats: in de Randstad
Stoomtram BERN (Zwitserland)

Het motoriseren van een stoomtramlok

De door Atlas verlag uitgebrachte stoomtram van Bern is een leuk model voor die prijs en dus een gewild exemplaar uit deze telkens groter wordende trammodellen serie.
De lok en rijtuig rijdend maken is natuurlijk na aanschaf de volgende stap. De stoomtramlok is natuurlijk erg klein, maar de dichte onderkant geeft natuurlijk de nodige mogelijkheden tot het plaatsten van een aandrijving. Ondanks dat de stoomtramlok smalspoor is, kan er een H0 aandrijving in !
Probleem daarbij is natuurlijk de hoogte van dit soort (Halling) aandrijvingen, deze komt bijna tot aan de rand van de groene buitenkant. Nu heeft Atlas deze stoomtramlok erg mooi gemaakt, met de vloer op de juiste hoogte, maar veel te laag dus om de aandrijving er onder te maken. Enige optie is dus daar verandering in aan te brengen.
De lok laat zich relatief makkelijk uit elkaar halen. Er zijn geen "grapjes" met verdekt aangebrachte bevestigingen achter leidingen, buffers of lampen. Gewoon flink wrikken met een heel kleine schroevendraaier en de iets gelijmde binnenkant komt los.
Wel is er natuurlijk het probleem van de schoorsteen, deze zal nabij de ketel moeten worden doorgezaagd, immers de brede bovenkant past niet door het gat in het dak (dus toch nog een klein grapje van Atlas :D )

Nu komt het betere sloopwerk, alles wat op de bodem- / voetplaat is bevestigd moet eraf gebroken worden. Dit kan gewoon grofstoffelijk, immers alles moet later ingekort worden. Het meeste zaagwerk zit aan de ketel, deze moet horizontaal (bijna in het midden) doorgezaagd worden.
Nadat alle kleine onderdelen zijn ingekort wordt alles opnieuw vastgelijmd op een nieuwe bodem- / voetplaat. Deze heb ik uit een plakje lood gemaakt, immers hoe zwaarder de lok is, des te beter rijdt deze.
Ook het zilverkleurige hekwerk moet ingekort worden, let er daarbij op dat dit ook aan de onderkant gebeurt.

Als alles goed is uitgemeten komt de bodem- / vloerplaat nu precies op de hoogte van de groene buitenzijde. De "diepte" is nu wel uit de lok, maar na matzwart schilderen van de vloer zie je hier amper nog wat van.

Ik heb gekozen voor een Halling aandrijving (type: K-Antrieb nr.2001003-A) met een wat grotere radstand, omdat dit wat beter rijd op wissels met wat langere geisoleerde kunststof puntstukken. Door de witte beplating zie je hier amper of niets van bij de juiste montage.

Nadat de Halling aandrijving op aan de bodemplaat is gelijmd kan er proefgereden worden. Vergeet niet opnieuw de schoorsteen te plaatsen......
Mijn model heeft een simpele haakje (standaard tramkoppeling bij mij) aan de achtekant gekregen om wat te kunnen trekken. De stoomtramlok kan zeker met 3 wagens rijden.
Binnenkort wordt de fraaie aanhangwagen van wielen voorzien. Dit lijkt makkelijk, maar daarbij zijn wel enkele problemen te verwachten, immers ook de wagen is smalspoor, dus de draaistellen zullen wat breder moeten worden.

Veel knutselplezier, Peter


Bijlagen:
IMG_3259SF.JPG
IMG_3259SF.JPG [ 105.14 KiB | 15029 keer bekeken ]
IMG_3260SF.JPG
IMG_3260SF.JPG [ 120.96 KiB | 15029 keer bekeken ]
IMG_3261SF.JPG
IMG_3261SF.JPG [ 126.35 KiB | 15029 keer bekeken ]

_________________
Al 2269 treinen met SLT gereden
Al 117 treinen met SNG gereden (stand 06-12-2019)
Let op: Voordat u materiaal van mij elders publiceert: op alle foto's en teksten rust auteursrecht.
Omhoog 
 Titel: Re: ATLAS Trammodellen
 Bericht Geplaatst: 10 aug 2014, 12:58 
Offline
Moderator
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 okt 2008, 18:48
Berichten: 4164
Woonplaats: in de Randstad
Stoomtram BERN (Zwitserland)


Bijlagen:
IMG_3280SF.JPG
IMG_3280SF.JPG [ 80.57 KiB | 15030 keer bekeken ]
IMG_3282SF.JPG
IMG_3282SF.JPG [ 115.12 KiB | 15030 keer bekeken ]
IMG_3283SF.JPG
IMG_3283SF.JPG [ 125.07 KiB | 15030 keer bekeken ]
IMG_3284SF.JPG
IMG_3284SF.JPG [ 94.45 KiB | 15030 keer bekeken ]
IMG_3285SF.JPG
IMG_3285SF.JPG [ 102.52 KiB | 15030 keer bekeken ]
IMG_3286SF.JPG
IMG_3286SF.JPG [ 93.92 KiB | 15030 keer bekeken ]

_________________
Al 2269 treinen met SLT gereden
Al 117 treinen met SNG gereden (stand 06-12-2019)
Let op: Voordat u materiaal van mij elders publiceert: op alle foto's en teksten rust auteursrecht.
Omhoog 
 Titel: Re: ATLAS Trammodellen
 Bericht Geplaatst: 10 okt 2014, 15:26 
Offline
Moderator
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 okt 2008, 18:48
Berichten: 4164
Woonplaats: in de Randstad
De Atlas Tatra T3 rijvaardig maken

De eerste "Atlas" vierasser welke ik van een aandrijving heb voorzien is de fraaie Tatra T3, welke al weer even stond te wachten om zelfstandig te kunnen rijden.

Voor deze wagen heb ik een Leopold Halling C1 aandrijving gebruikt. De wielen en draaistellen hebben dezelfde maat, slechts de spilafstand tussen de draaistellen is ongeveer 3 mm te kort, dat is dus slechts 1,5 mm per draaistel. Hierdoor zitten ze dus iets meer naar binnen, echter dat valt in de praktijk amper op. Het is zelfs zo weinig dat de schortplaten niet hoeven bijgewerkt. De wagen is na inbouw aangedreven op alle vier haar assen, net als in werkelijkheid en rijdt subliem, zelfs door zeer krappe bogen.

Demontage
Natuurlijk wordt er als eerste begonnen met het uit elkaar halen van de wagen. Ondanks dat deze natuurlijk niet gemaakt is om uit elkaar te worden gehaald, laat staan te kunnen rijden, is demontage (als je het weet !) niet moeilijk. Geen Chineese grapjes met veel lijm of frontlampen, maar dit keer een goed verborgen schroefje (1) onder de voorste koppeling. Deze moet er dus afgebroken worden, om bij de schroef te komen. Verder zit de bak aan de achterkant vast met 2 nokjes (2), verstopt in de achterlichten. Na losschroeven komt de kap los. De nokjes blijven dus zitten aan het metalen frame.

Frame uitzagen

De vloer van de tram is van metaal, maar ook de schortplaten rondom, wat er voor zorgt dat er niet zomaar een nieuwe vloer geplaatst kan worden, immers dan mis je de schortplaten.
Dus moet met de figuurzaag flink gezaagd worden, geheel rondom, vlak langs de schortplaten waardoor de opening zo groot als mogelijk wordt(3).
Dit is erg belangrijk, immers de Halling vloer is precies op maat, elke tiende millimeter wegzagen is dus noodzakelijk. Verder is de vloer van de Halling van een taai soort kunststof (nylon) wat amper te bewerken is.

De Halling C1 vloer inkorten

Als de vloer is uitgezaagd, kan de maat van de Halling genomen worden ivm. het inkorten hiervan. Aan beide kanten (4) moet er een stukje vanaf, zodat deze 2 millimeter aan beide zijden korter zijn dan de metalen vloer. LET OP: beide zijden zijn dus langer dan de opening in de vloerplaat !
Nu we toch aan de Halling C1 bezig zijn, kunnen de zijkanten van de draaistellen eenvoudig maar voorzichtig worden afgebroken (5) Immers bij de Tatra T3 zijn net als bij de PCC-car de wielen geheel open en zichtbaar. Er zitten dus geen planken / baanschuivers omheen.

Maken steunen

Nu komt het moeilijkste...... Aan beide zijden moeten steunen komen welke later op de metalen vloer plaat komen te rusten, en de eigenlijk verbinding vormen tussen originele vloer en Halling aandrijving. In de lengte en onderzijde van de Halling vloer moet nu een stukje uitgezaagd worden, zie foto 5 en 6. Hierdoor blijven de bestaande zijranden over, welke de steunen voor bevestiging vormen. Netjes en precies over de vloer zagen is het beste, daardoor worden beide steunen even groot. Zo niet, dan komt strakt de trambak schuin op de draaistellen te staan !

Plaatsen aandrijving in Atlas vloer

Als alles goed is gegaan en netjes bijgevijld, dan moet de aandrijving in het metalen vloerdeel (eigenlijk dus alleen nog maar de buitenste rand) passen. Dit past zeer nauw, als het goed is zit hij gelijk klemvast (8). Met enkele kunststof styreen plaatjes (7) kan naukeurig de hoogte ingesteld worden. Hoe meer kunststof plaatjes geplaatst, hoe lager de tram op de wielen komt te staan. Maar let hierbij natuurlijk wel op, dat de draaistellen beide vrij kunnen blijven bewegen. Tevens opletten dat de Hallng precies in het midden zit, in de lengterichting gezien.
Weet je zeker dat alles goed zit (proefrijden kan geen kwaad....) de vier nokken vastlijmen op de metalen onderkant.

Interieur

Omdat "Atlas" de Tatra van een erg mooi interieur heeft vorzien, met van die lekker fel oranje kuipstoeltjes, wordt dit hergebruikt. Doordat de Halling aandrijving hoger is en van twee vliegwielen is voorzien, past het helaas niet meer. Ik heb het opgelost door de vloer met stoeltjes uit te zagen en los op de Halling vloer te lijmen, waarbij de zwarte rand als steun kan dienen. ter hoogte van de twee vliegwielen enige ruimte maken, zodat deze vrij kunnen draaien.
De stuurtafel heb ik direckt in de kap gemonteerd en aan de onderzijde ruim ingekort. Ook de rest van de cabine ruim ingekort en herplaatst (9) De achterwand van de cabine lijkt wat erg scheef te staan, maar dit is vertekening op de foto. Zit het interieur erop, dan is een proefritje weer aan te raden.
Daarna alles even snel met matte grijze verf bijwerken, waarbij ook een zuinig likje over de messing vliegwielen wonderen doet.

Draaistellen

Na het afbreken van de zijkanten zien de draaistellen er wat Spartaans uit. Van de Atlas draaistellen heb ik telkens een klein deel afgezaagd en op het reeds aanwezige deel geplaatst, om ze zoveel als mogelijk op de toch al eenvoudige draaistellen van een Tatra te laten lijken. Hierbij is telkens de helft van de originele Atlas zijkant herbruikt, en wel het bovenste deel (10).

Klaar !

Nu is het tijd om de kap weer te herplaatsen, wat als het goed is, zonder duw en trekwerk moet gaan.
De fraaie Atlas Verlag Tatra T3 is klaar om in dienst gesteld te worden, waarbij opvalt dat de Halling aandrijving super mooi loopt. De wagen kan op een vlakke baan makkelijk twee bijwagens trekken.
Werkt alles naar behoren, dan kan als laatste de voorste koppeling worden terug geplaatst met wat lijm. Bij evt. demontage moet deze er dus weer van af.....

Veel knutselplezier, Peter

(Vragen: stuur een PB ;) )


Bijlagen:
IMG_6511 - SF.JPG
IMG_6511 - SF.JPG [ 159.79 KiB | 14360 keer bekeken ]

_________________
Al 2269 treinen met SLT gereden
Al 117 treinen met SNG gereden (stand 06-12-2019)
Let op: Voordat u materiaal van mij elders publiceert: op alle foto's en teksten rust auteursrecht.
Omhoog 
 Titel: Re: ATLAS Trammodellen
 Bericht Geplaatst: 10 okt 2014, 15:29 
Offline
Moderator
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 okt 2008, 18:48
Berichten: 4164
Woonplaats: in de Randstad
Atlas Verlag Tatra T3


Bijlagen:
IMG_6512 - SF.JPG
IMG_6512 - SF.JPG [ 178.93 KiB | 14362 keer bekeken ]
IMG_6513 - SF.JPG
IMG_6513 - SF.JPG [ 179.9 KiB | 14362 keer bekeken ]
IMG_6514 - SF (2).jpg
IMG_6514 - SF (2).jpg [ 85.81 KiB | 14362 keer bekeken ]
IMG_6514 - SF.JPG
IMG_6514 - SF.JPG [ 125.51 KiB | 14362 keer bekeken ]
IMG_6515 - SF.JPG
IMG_6515 - SF.JPG [ 82.6 KiB | 14362 keer bekeken ]

_________________
Al 2269 treinen met SLT gereden
Al 117 treinen met SNG gereden (stand 06-12-2019)
Let op: Voordat u materiaal van mij elders publiceert: op alle foto's en teksten rust auteursrecht.
Omhoog 
 Titel: Re: ATLAS Trammodellen
 Bericht Geplaatst: 10 okt 2014, 15:31 
Offline
Moderator
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 okt 2008, 18:48
Berichten: 4164
Woonplaats: in de Randstad
.


Bijlagen:
IMG_6516 - SF.JPG
IMG_6516 - SF.JPG [ 84.7 KiB | 14362 keer bekeken ]
IMG_6517 - SF.JPG
IMG_6517 - SF.JPG [ 74.58 KiB | 14362 keer bekeken ]
IMG_6518 - SF.JPG
IMG_6518 - SF.JPG [ 77.18 KiB | 14362 keer bekeken ]
IMG_6519 - SF.JPG
IMG_6519 - SF.JPG [ 118.92 KiB | 14362 keer bekeken ]
IMG_6520 - SF.JPG
IMG_6520 - SF.JPG [ 80.73 KiB | 14362 keer bekeken ]

_________________
Al 2269 treinen met SLT gereden
Al 117 treinen met SNG gereden (stand 06-12-2019)
Let op: Voordat u materiaal van mij elders publiceert: op alle foto's en teksten rust auteursrecht.
Omhoog 
 Titel: Re: ATLAS Trammodellen
 Bericht Geplaatst: 31 okt 2014, 23:54 
Offline
Moderator
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 okt 2008, 18:48
Berichten: 4164
Woonplaats: in de Randstad
"Atlas" RET 520 en GETA 73

De Zwitserse firma Atlas Verlag / Editions Atlas heeft het maar goed voor met de Nederlandse (model-)tramliefhebber. Ik mocht maar liefst 2 Nederlandse modellen tegelijk bij de voordeur in ontvangst nemen, en dat voor een bedrag van slechts enkele tientjes voor beide modellen samen, incl. verzendkosten :D

En dat terwijl trammodellen meestal flink aan de prijs zijn, zag toevallig vandaag nog te Rotterdam bij een bekende modelbouwwinkel een Philotrain RET Schinder staan voor een bedrag nabij de E 400,00 en het model zag er werkelijk niet uit.

Deze RET Allan 4-asser ziet er prima uit, mooi interieur en prima afgewerkt. De creme-witte GETA is natuurlijk helemaal een super model, rijk voorzien van details. Deze modellen schreeuwen natuurlijk om rijvaardig gemaakt te worden........

Maar binnenkort eerst in dit topic de motorisering van de blauwe A2.2 Rathgeber -1901 uit München.

Met vr groeten, Peter


Bijlagen:
Atlas tram - SF.JPG
Atlas tram - SF.JPG [ 82.96 KiB | 13943 keer bekeken ]

_________________
Al 2269 treinen met SLT gereden
Al 117 treinen met SNG gereden (stand 06-12-2019)
Let op: Voordat u materiaal van mij elders publiceert: op alle foto's en teksten rust auteursrecht.
Omhoog 
 Titel: Re: ATLAS Trammodellen
 Bericht Geplaatst: 08 nov 2014, 23:27 
Offline
Moderator
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 okt 2008, 18:48
Berichten: 4164
Woonplaats: in de Randstad
Een aandrijving voor de ATLAS verlag: a2.2 Rathgeber 1901 München

De fraaie blauwe Atlas tram van München vraagt gewoon om rijvaardig gemaakt te worden, niets is saaier om je hele tramleven op een sokkel te staan. Probleem dat gelijk opvalt is dat deze zeer korte tram draaistellen heeft met "Maxium-Traction" trucks. Draaistellen met één groot en één klein wiel per zijkant. De kleine wielen zitten hierbij in het midden van de tram.

Om deze tram van een aandrijving te voorzien is er het probleem dat dit soort draaistellen met aandrijving niet door bv Halling geleverd worden. Na enig nadenken is besloten om de tram van een vast 2-assige aandrijving te voorzien, met alleen wielen op de buitenste plekken, waar normaal ook de grote aangedreven wielen zitten. De draaistelzijkanten zijn groot genoeg om het gemis van de twee kleine wielen te verdoezelen.
Verder is de tram zo kort, dat het niet meedraien van de draaistellen in bogen amper opvalt.
Voor de motorisering is gebruik gemaakt van een Leopold Halling "54er" met een radstand van 54 mm, precies kloppend met de buitenste asse.

Demontage

Om beschadiging te voorkomen trekken we eerst de stroomafnemer uit de dakconstructie, de stang van de stroomafnemer is van metaal en kan dus wat hebben.

De bak van de tram zit naast wat Chineese lijm op de bekende Atlas manier vast aan de metalen onderkant. Namelijk met het front en sluitsein. Met enig geluk met zo weinig lijm dat de lampen er makkelijk uit te trekken zijn. Bij mijn exemplaar zaten ze ook nog iets schuin erin, dus een nagel er achter en "krak" ze waren er uit(1).
Na het loskomen van de metalen bodemplaat kunnen de beide draaistellen worden gedemonteerd, onderdelen (2) en (3) hebben we niet meer nodig.
De draaistelzijkanten zagen we los van het middengedeelte (3) welke ook weg kunnen. De zijkanten (4) bewaren we voor hergebruik, en let op, deze zijn per draaistel verschillend.

De metalen bodemplaat zagen we in de vorm zoals op de foto zichtbaar. De uitsparingen tot net op het balkon (5) zijn nodig om de lange aandrijving te kunnen plaatsten, immers deze aandrijving is in haar geheel langer dan 54mm. Ook uit het afgezaagde balkoninterieur zagen we deze uitsparingen. Het beste gaat dit door eerst het balkon van de rest van het interieur af te zagen, immers de wagen krijgt geen interieur na motorisering, daar zie je door de simpele langsbanken toch niet veel van.
Na het uitzagen kunnen balkoninterieur en metalen bodemplaat hieronder worden teruggeplaatst met enige lijm.

Plaatsing aandrijving

De Halling aandrijving wordt weer geplaatst op de bekende manier, waarbij de ramen (8) weer als stabiele en goed horizontale basis wordt gebruikt. Ook bij deze wagen gebruiken we weer een plaatje lood (van de loodgieters rol) welke we op maat knippen. Daarna moet nog wat opvulling worden gebruikt om de motor op de juiste hoogte te krijgen. De onderkant van de bak (7) kan als controle worden gebruikt qua hoogte en of de bak precies aan beide zijden even hoog staat. Let hierbij goed op de condensator bovenop de aandrijving, deze ligt net iets hoger en zorgt er al gauw voor dat de aandrijving niet geheel recht in de tram komt.
Past alles goed, plak dan de motor met enige lijm op de bodemplaat vast, nadat de bodemplaat eerst al aan de raamonderzijde is gelijmd. De aandrijving blijft ten alle tijden demontabel voor onderhoud, immers de schroeven daarvoor zitten aan de onderkant.

Nadat alles gelijmd is kan er even proefgereden worden, immers met natte lijm kan er nog bijgesteld worden.

Na drogen kunnen de 4 draaistelzijkanten worden geplaatst, let op het verschil tussen voor- en achterdraaistel (4). Deze worden eenvoudig aan het midden van de aandrijving gelijmd (alwaar de motor achter zit) en kunnen dus enigszins een vrije doorkijk hebben tussen bak een draaistelbovenkant.

Mochten er nog onderdelen af gevallen zijn, zoals bv de baanschuivers, dan kunnen ook deze worden teruggeplaatst.

Veel rijplezier met de leuke (en goedkope) tram uit München !

tekst © Peter Eradus

>> Volgende motorisering: Een van de mooiste Atlas trams tot nu toe, de GETA 73 van Arnhem.


Bijlagen:
IMG_6541SF.JPG
IMG_6541SF.JPG [ 135.08 KiB | 13824 keer bekeken ]

_________________
Al 2269 treinen met SLT gereden
Al 117 treinen met SNG gereden (stand 06-12-2019)
Let op: Voordat u materiaal van mij elders publiceert: op alle foto's en teksten rust auteursrecht.
Omhoog 
 Titel: Re: ATLAS Trammodellen
 Bericht Geplaatst: 08 nov 2014, 23:33 
Offline
Moderator
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 okt 2008, 18:48
Berichten: 4164
Woonplaats: in de Randstad
.


Bijlagen:
IMG_6526SF.JPG
IMG_6526SF.JPG [ 70.77 KiB | 13825 keer bekeken ]
IMG_6527SF.JPG
IMG_6527SF.JPG [ 86.13 KiB | 13825 keer bekeken ]
IMG_6525SF.JPG
IMG_6525SF.JPG [ 110.12 KiB | 13825 keer bekeken ]
IMG_6529SF.JPG
IMG_6529SF.JPG [ 64.26 KiB | 13825 keer bekeken ]
IMG_6530SF.JPG
IMG_6530SF.JPG [ 62.77 KiB | 13825 keer bekeken ]
IMG_6531SF.JPG
IMG_6531SF.JPG [ 87.76 KiB | 13825 keer bekeken ]
IMG_6533SF.JPG
IMG_6533SF.JPG [ 94.04 KiB | 13825 keer bekeken ]
IMG_6540SF.JPG
IMG_6540SF.JPG [ 76.09 KiB | 13825 keer bekeken ]

_________________
Al 2269 treinen met SLT gereden
Al 117 treinen met SNG gereden (stand 06-12-2019)
Let op: Voordat u materiaal van mij elders publiceert: op alle foto's en teksten rust auteursrecht.
Omhoog 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
 
 Pagina 1 van 3 [ 47 berichten ] Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende




Forumoverzicht » DIVERSEN » Modelspoor


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten

 
 

 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
Je mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
Je mag je berichten niet wijzigen in dit forum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit forum
Je mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoeken naar:
Ga naar: