Registreren    Aanmelden    Forum    Zoeken    Help

Forumoverzicht » DIVERSEN » Raadplaat [ZOMERSTOP tot 1 sep]

Auteur Bericht
 Titel: Re: Raadplaat 962
 Bericht Geplaatst: 11 mei 2022, 15:35 
Donateur

Het zijn in ieder geval blauw/gele diesels geweest.
Het kunnen ook locs van de reeks 55 geweest zijn.

En ik ben niet helemaal op de hoogte van de Belgische rijtuig series.
In ieder geval heeft de NS van die series rijtuigen gehuurd.

Je kan wel meer ''raars'' tegenkomen op het Belgische spoor.
Een CLASS66 van Dillen & Le Jeune cargo in de buurt van Namen met 2 Zwitserse panoramarijtuigen.
Twee locs van de reeks 76 (ex NS 2200) in de buurt van Leuven met 3 2 assige ''lage-boord'' wagons met daarop 1 oranje ''oersik'' en 2 oranje kofjes.
Dubbeltractie van een E-loc uit de HLE reeks 20 en 1 diesel uit de HLD reeks 57 tussen Kortemark en Lichtervelde met een zeer lange sleep ''INTERFRIGO'' koelwagons.
En al is/was dat vrij normaal bij de NMBS, het blijft toch een apart gezicht, een treinstel MS75 gekoppeld met een ''klassiek'' treinstel.

Titel: Re: raadplaat 962
 Bericht Geplaatst: 11 mei 2022, 16:04 
Donateur

Rianne schreef:
Toch ga ik met dit verhaal niet helemaal mee.
Ik heb met water nemen van een stoom loc nog nooit gezien dat er iets extra aan het water wordt toegevoegd.

Toevallig viel mij vorige maand bij de Harzquerbahn op dat iedere keer tijdens het waternemen de stoker op de loc klom om uit een van de kisten op de ketel (tussen de stoomdommen en zandkisten) een schepje wit poeder in de watertanks te mikken voordat de klep weer dicht ging. Het deed mij heel erg denken aan wat ik in mijn jonge jaren als vrijwilliger bij de stoomtram in Hoorn ook deed: tijdens het waternemen een maatglas met bruine vloeistof in de waterbak van de locs kieperen tegen ketelsteen (in mijn herinnering werd dat DM genoemd maar mogelijk haal ik nu iets door elkaar, de leeftijd hè...).

Bericht Geplaatst: 11 mei 2022, 16:25 
Donateur

Rianne schreef:
Heb het met de diesels alleen gezien met de blauw/gele locs reeks 62/63 en K2/K4 rijtuigen rond Mol en rond Hasselt.
Zoals Giljam al aangeeft was van die reeks alleen de 6215 geschikt om haar trein elektrisch te verwarmen en die loc reed normaal ook niet in die hoek (geloof dat ze officieel thuis was in Merelbeke, hoewel ze voor gekke- of extra klusjes wel het land doorging, heb er zelf wel eens een foto van gemaakt in Maastricht bij een overbrenging van CIWL-rijtuigen). Tussen Antwerpen en Neerpelt en tussen Mol en Hasselt werd de reizigersdienst standaard door geel/groene (of als je geluk had een groen/gele...) 62 gereden met M2-rijtuigen. In de loop der tijd waren steeds minder van deze locs voorzien van een verwarmingsketel (degene die hem kwijt waren kregen een stip voor het locnummer) en als ik het goed begrepen heb is nu alleen de 6306 nog over met deze uitrusting, helaas al tijden stof aan het verzamelen als beoogde museumloc. Voor de compleetheid is nog te melden dat ook de 6005 (één van de 'proto' reeks 60) voorzien was van elektrische treinverwarming en dus ook blauw was, en dat de reeks 62/63 die nu voor Infrabel ook blauw zijn geschilderd sowieso geen treinverwarming kunnen leveren, dit blauw is gewoon onderdeel van de Infrabel huisstijl. Maar we dwalen af...
Bottom line is dat de stoom van de stoomverwarming uit een stoomketel komt, of dat nu de ketel is van een stoomloc of van een aparte stoomketel in een verwarmingswagen, dieselloc of zelfs e-loc (zoals de EM2 in Engeland, voordat die als 1500'en bij NS gingen rijden). Uit een stoomverwarmingsleiding lekt dus stoom en water(damp), andere rook betekent vaste remmen, een roker op het balkon of dat de zaak in de fik staat maar ik kan mij niet voorstellen dat Sjaak dát bedoelde.

Rianne schreef:
Het zijn in ieder geval blauw/gele diesels geweest.
Het kunnen ook locs van de reeks 55 geweest zijn.
Dan ligt het voor de hand dat je ze iets zuidelijker gezien hebt, de reeks 55 was typisch voor de Ardennen en de 'blauwe' exemplaren werden bij voorkeur gebruikt voor de IR-dienst Luik-Luxemburg, maar met D-treinen en de Ardennen-expres kwamen ze ook naar Maastricht. Ze zullen ook vast en zeker wel eens in de Kempen zijn geweest maar dat was zeker niet de norm, daarvoor was hun grotere vermogen in de Ardennen te hard nodig (er is wel eens een blauwe 55 gesneuveld, prompt werd er een normale 55 omgebouwd en ook blauw gekwast). En ook deze blauwe machines hadden alleen elektrische treinverwarming, als daar rook vanaf kwam was er iets mis...

Rianne schreef:
En ik ben niet helemaal op de hoogte van de Belgische rijtuig series.
In ieder geval heeft de NS van die series rijtuigen gehuurd.
Nou ja, dat zullen dan die M2's geweest zijn, de K4'en die later door NS werden gehuurd reden bij de NMBS vooral in het piekuurvervoer naar/van Brussel, daarin waren doorgaans geen diesels actief.

Rianne schreef:
Je kan wel meer ''raars'' tegenkomen op het Belgische spoor.
Een CLASS66 van Dillen & Le Jeune cargo in de buurt van Namen met 2 Zwitserse panoramarijtuigen.
Twee locs van de reeks 76 (ex NS 2200) in de buurt van Leuven met 3 2 assige ''lage-boord'' wagons met daarop 1 oranje ''oersik'' en 2 oranje kofjes.
Dubbeltractie van een E-loc uit de HLE reeks 20 en 1 diesel uit de HLD reeks 57 tussen Kortemark en Lichtervelde met een zeer lange sleep ''INTERFRIGO'' koelwagons.
En al is/was dat vrij normaal bij de NMBS, het blijft toch een apart gezicht, een treinstel MS75 gekoppeld met een ''klassiek'' treinstel.
Daarom is België ook zo leuk! :D
En ja, de combi "Varkenskop" en "klassiek" komt nog steeds voor, vorige maand in Turnhout nog een paar combinaties van gezien.

Bericht Geplaatst: 11 mei 2022, 17:12 
Donateur

Ik weet nog van toen er familie in Kontich woonde, wij er met de trein heen gingen en dat, als je geluk had, je vervoerd werd met een trein bestaande uit twee groene klassiekjes, een rode MS75 ''varkenskop'' en vooraan een aluminium klassiekje.
Maar toen interesseerde ik mij meer op het algemene lijnbus vervoer.
Dus van die combi's heb ik nimmer foto's genomen. (en daar heb ik nu spijt van)

Ik heb alle trams en op 1 na alle bussen die in 1982 bij de MIVA (Antwerpse stadsdienst) reden op de foto staan.

Bericht Geplaatst: 19 mei 2022, 13:06 
Donateur

Zullen we maar stoppen met deze (zeer moeilijke) raadvraag en daar een groot vraagteken bij zetten?

Sjaak reageert totaal niet meer en hij is de enige die de oplossing op deze vraag weet.

Bericht Geplaatst: 19 mei 2022, 22:07 
Donateur

Ik vermoed dat Sjaak met zijn verwijzing naar het prehistorische voorschrift de uitleg van Kruiskop bevestigde en de oplossing dus al gegeven is. Wij hebben de draad alleen maar verlengd om er nog wat leuke dingen omheen te vertellen.
Dat zou in principe betekenen dat Kruiskop een nieuwe raadplaat mag plaatsen maar die is dus nog een paar dagen afwezig. Persoonlijk kan ík daar wel op wachten...

Bericht Geplaatst: 19 mei 2022, 22:21 
Functioneel Beheerder
Gebruikers-avatar

Ik heb Sjaak de laatste tijd enkele malen gemaild, maar geen reactie gekregen. Wat mij betreft mag Kruiskop de volgende plaatsen. Dat zal dan ook de laatste zijn waarschijnlijk, rond eind mei gaat in de regel de gebruikelijke zomerstop in.

Hier al vaker geweest of misschien voor het eerst? Deel ook jouw spoorse belevenissen op dit forum! Registreer je en kom ook meedoen!

Bericht Geplaatst: 25 mei 2022, 22:05 
Donateur

Nou, gaat hier weer prima.

Kruiskop is allang terug en reageert ook niet.
Deze plaat duurt nu al een kleine maand, denk dat dit de langste is van alle platen en/of vragen.

Bericht Geplaatst: 25 mei 2022, 22:53 
Functioneel Beheerder
Gebruikers-avatar

Inderdaad dit spel verloopt steeds stroever. Daarom is dit het juiste moment om de jaarlijkse zomerstop in te voeren. Rond 1 september starten we dan weer op, kijken of het dan weer met wat nieuwe elan verloopt.

Hier al vaker geweest of misschien voor het eerst? Deel ook jouw spoorse belevenissen op dit forum! Registreer je en kom ook meedoen!

Pagina 2 van 2 [ 25 berichten ] Ga naar pagina Vorige  1, 2

Forumoverzicht » DIVERSEN » Raadplaat [ZOMERSTOP tot 1 sep]