Rianne schreef:
Heb het met de diesels alleen gezien met de blauw/gele locs reeks 62/63 en K2/K4 rijtuigen rond Mol en rond Hasselt.
Zoals Giljam al aangeeft was van die reeks alleen de 6215 geschikt om haar trein elektrisch te verwarmen en die loc reed normaal ook niet in die hoek (geloof dat ze officieel thuis was in Merelbeke, hoewel ze voor gekke- of extra klusjes wel het land doorging, heb er zelf wel eens een foto van gemaakt in Maastricht bij een overbrenging van CIWL-rijtuigen). Tussen Antwerpen en Neerpelt en tussen Mol en Hasselt werd de reizigersdienst standaard door geel/groene (of als je geluk had een groen/gele...) 62 gereden met M2-rijtuigen. In de loop der tijd waren steeds minder van deze locs voorzien van een verwarmingsketel (degene die hem kwijt waren kregen een stip voor het locnummer) en als ik het goed begrepen heb is nu alleen de 6306 nog over met deze uitrusting, helaas al tijden stof aan het verzamelen als beoogde museumloc. Voor de compleetheid is nog te melden dat ook de 6005 (één van de 'proto' reeks 60) voorzien was van elektrische treinverwarming en dus ook blauw was, en dat de reeks 62/63 die nu voor Infrabel ook blauw zijn geschilderd sowieso geen treinverwarming kunnen leveren, dit blauw is gewoon onderdeel van de Infrabel huisstijl. Maar we dwalen af...
Bottom line is dat de stoom van de stoomverwarming uit een stoomketel komt, of dat nu de ketel is van een stoomloc of van een aparte stoomketel in een verwarmingswagen, dieselloc of zelfs e-loc (zoals de EM2 in Engeland, voordat die als 1500'en bij NS gingen rijden). Uit een stoomverwarmingsleiding lekt dus stoom en water(damp), andere rook betekent vaste remmen, een roker op het balkon of dat de zaak in de fik staat maar ik kan mij niet voorstellen dat Sjaak dát bedoelde.
Rianne schreef:
Het zijn in ieder geval blauw/gele diesels geweest.
Het kunnen ook locs van de reeks 55 geweest zijn.
Dan ligt het voor de hand dat je ze iets zuidelijker gezien hebt, de reeks 55 was typisch voor de Ardennen en de 'blauwe' exemplaren werden bij voorkeur gebruikt voor de IR-dienst Luik-Luxemburg, maar met D-treinen en de Ardennen-expres kwamen ze ook naar Maastricht. Ze zullen ook vast en zeker wel eens in de Kempen zijn geweest maar dat was zeker niet de norm, daarvoor was hun grotere vermogen in de Ardennen te hard nodig (er is wel eens een blauwe 55 gesneuveld, prompt werd er een normale 55 omgebouwd en ook blauw gekwast). En ook deze blauwe machines hadden alleen elektrische treinverwarming, als daar rook vanaf kwam was er iets mis...
Rianne schreef:
En ik ben niet helemaal op de hoogte van de Belgische rijtuig series.
In ieder geval heeft de NS van die series rijtuigen gehuurd.
Nou ja, dat zullen dan die M2's geweest zijn, de K4'en die later door NS werden gehuurd reden bij de NMBS vooral in het piekuurvervoer naar/van Brussel, daarin waren doorgaans geen diesels actief.
Rianne schreef:
Je kan wel meer ''raars'' tegenkomen op het Belgische spoor.
Een CLASS66 van Dillen & Le Jeune cargo in de buurt van Namen met 2 Zwitserse panoramarijtuigen.
Twee locs van de reeks 76 (ex NS 2200) in de buurt van Leuven met 3 2 assige ''lage-boord'' wagons met daarop 1 oranje ''oersik'' en 2 oranje kofjes.
Dubbeltractie van een E-loc uit de HLE reeks 20 en 1 diesel uit de HLD reeks 57 tussen Kortemark en Lichtervelde met een zeer lange sleep ''INTERFRIGO'' koelwagons.
En al is/was dat vrij normaal bij de NMBS, het blijft toch een apart gezicht, een treinstel MS75 gekoppeld met een ''klassiek'' treinstel.
Daarom is België ook zo leuk!
En ja, de combi "Varkenskop" en "klassiek" komt nog steeds voor, vorige maand in Turnhout nog een paar combinaties van gezien.