Registreren    Aanmelden    Forum    Zoeken    Help

Forumoverzicht » DIVERSEN » Raadplaat

Pagina 1 van 2 [ 20 berichten ] Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Auteur Bericht
 Titel: Raadplaat 911
 Bericht Geplaatst: 29 sep 2021, 14:00 
Donateur

Geïnspireerd door de Russische slaaprijtuigen in de vorige raadvraag een plaatje dat daar enigszins op voortborduurt. Vooral in "democratische tijden" bestreken deze rijtuigen het overgrote deel van het Eurazische continent, in het oosten was Pyongyang waarschijnlijk de meest exotische bestemming, in het westen kwamen ze als koersrijtuig tot Madrid (waarvoor onderweg dus zelfs twee keer van draaistel gewisseld moest worden voor drie verschillende spoorwijdten).

Maar ook vijf jaar geleden, in 2016, was er nog een exotische 'Langlauf', in dit geval zelfs met één van de modernste Russische rijtuigen (overigens opvallend genoeg in Zwitserland geïmmatriculeerd) die ook naar bijvoorbeeld Parijs komen. Hier betrof het echter een verbinding tussen Moskou en een aantal (voormalige?) broederstaten waarbij dit koersrijtuig in z'n eentje een recordaantal hoofdsteden met elkaar verbond.

Op de foto is het RZD-rijtuig (aan de loc) op de terugweg, de vraag: welke hoofdsteden verbond het op zijn reis met Moskou?
Degene die de juiste steden noemt is in principe de winnaar maar ik kan mij voorstellen dat er eentje vergeten wordt. In dat geval is er ter compensatie een bonuspunt te verdienen met het noemen van het station op de foto (nee, dat is geen hoofdstad ;) ).

Bijlagen:
raadplaat 911.JPG
raadplaat 911.JPG [ 245.72 KiB | 1488 keer bekeken ]
 Titel: Re: Raadplaat 911
 Bericht Geplaatst: 29 sep 2021, 15:07 
Moderator
Gebruikers-avatar

Is dat niet trein 490 / 491 'BALKAN' Sofia - Beograd met de koerswagen naar Varna ?

Bericht Geplaatst: 29 sep 2021, 23:30 
Donateur

De eerste stap is gezet!
Ja, dit is trein B490 van Sofia naar Beograd, echter, de hele trein startte in Sofia. Nu is Varna ook geen hoofdstad dus voor het antwoord op de vraag maakt het niet uit, maar de eerste twee in het rijtje zijn dus al genoemd. Daarmee zijn we nog niet op de helft maar het is een goed uitgangspunt! :D

Bericht Geplaatst: 30 sep 2021, 06:13 
Donateur

Dat was en is nog steeds niet de verste route waar een Russisch rijtuig in mee rijd.
En ook niet de route met de meeste draaistel/wielwisselingen.
Er is zelfs in Europa een route geweest waar een Russisch koersrijtuig 4 x van draaistel wisselde.
Breedspoor, normaalspoor, smalspoor en de laatste 17 km weer normaal spoor.

Maar Chinese losse personenrijtuigen (heten daar chom) rijden nog veel grotere afstanden.
(er is in de zomer van 1995 in Hoek van Holland een Chinees rijtuig gezien)

Ik weet de hele gevraagde route maar heb geen interesse om de volgende raadplaat te plaatsen.
(voor de zoekers een hint, het is niet bepaald de directe/snelste route, er zit een omweg in)

Bericht Geplaatst: 30 sep 2021, 17:12 
Donateur

Inderdaad maakt het rijtuig op de foto bij lange na niet de langst mogelijke rit, een gemiddelde rit richting Siberië overtreft de afstand met gemak met een factor drie á vier. Maar dat zijn hoofdzakelijk binnenlandse ritten, in deze vraag gaat het niet om de afstand maar om al de verschillende hoofdsteden die het aandeed tijdens de 'slechts' twee etmalen dat het onderweg was.
De clou is inderdaad dat het bepaald niet de kortste weg was. Normaal ging de verbinding tussen Sofia en Moskou via Roemenië en de Oekraïne maar juist dat laatste land lag toen (en nu nog steeds) wat gevoelig, vandaar de boeiende omweg.

Dat Chinese rijtuig in Hoek van Holland stond zeker op een schip?
De enige 'internationale' trein die in 1995 nog in De Hoek kwam was de Boottrein naar Amsterdam, met ICM. Gezien het te verwachten gedoe dat er nodig was om een Chinees rijtuig over het spoor daar te krijgen durf ik wel te stellen dat dit niet ruim 25 jaar een goed bewaard geheim zou zijn gebleven...

Bericht Geplaatst: 30 sep 2021, 19:36 

Rianne schreef:
Dat was en is nog steeds niet de verste route waar een Russisch rijtuig in mee rijd.
En ook niet de route met de meeste draaistel/wielwisselingen.
Er is zelfs in Europa een route geweest waar een Russisch koersrijtuig 4 x van draaistel wisselde.
Breedspoor, normaalspoor, smalspoor en de laatste 17 km weer normaal spoor.
Dat zijn drie wisselingen, geen vier.

Bericht Geplaatst: 30 sep 2021, 23:56 
Donateur

Vasco schreef:
Inderdaad maakt het rijtuig op de foto bij lange na niet de langst mogelijke rit, een gemiddelde rit richting Siberië overtreft de afstand met gemak met een factor drie á vier. Maar dat zijn hoofdzakelijk binnenlandse ritten, in deze vraag gaat het niet om de afstand maar om al de verschillende hoofdsteden die het aandeed tijdens de 'slechts' twee etmalen dat het onderweg was.
De clou is inderdaad dat het bepaald niet de kortste weg was. Normaal ging de verbinding tussen Sofia en Moskou via Roemenië en de Oekraïne maar juist dat laatste land lag toen (en nu nog steeds) wat gevoelig, vandaar de boeiende omweg.

Dat Chinese rijtuig in Hoek van Holland stond zeker op een schip?
De enige 'internationale' trein die in 1995 nog in De Hoek kwam was de Boottrein naar Amsterdam, met ICM. Gezien het te verwachten gedoe dat er nodig was om een Chinees rijtuig over het spoor daar te krijgen durf ik wel te stellen dat dit niet ruim 25 jaar een goed bewaard geheim zou zijn gebleven...

Ik heb het over buitenlandse ritten.
Er komt nog steeds wekelijks op zondag een Russisch rijtuig in Porto, Portugal.
Route: Vrijdagochtend vertrek uit Jekaterinenburg, Moskou, Minsk, Warschau, Katowice, Brno, Graz, Lienz, Bozen, Milaan, Turijn, Lyon, Montpellier, Barcelona, Madrid, Salamanca, zondagmiddag aankomst in Porto.
Zondagavond vertrek uit Porto, woensdagmiddag aankomst in Jekaterinenburg.

Dat Chinees rijtuig in Hoek van Holland in 1995, daar zijn foto's van.
Maar wat dat rijtuig daar deed is nu nog steeds een raadsel.

Ik zei al: ik weet de route, zowel op de heenweg als de terugweg, die is iets anders.
Maar ik heb geen behoefte om de nieuwe raadplaat te plaatsen.
En tot het jaar 2001 reden er in deze trein zelfs 2 Russische koersrijtuigen mee, 1 naar Sofia (en verder) en 1 naar Athene in Griekenland.

Liefs van Rianne.

Bericht Geplaatst: 01 okt 2021, 09:39 
Moderator
Gebruikers-avatar

Rianne schreef:
....Dat Chinees rijtuig in Hoek van Holland in 1995, daar zijn foto's van.
Maar wat dat rijtuig daar deed is nu nog steeds een raadsel.....

Een linkje naar de foto met Chinees rijtuig te HvH, overigens iets off topic maar goed, zou erg interresant zijn Rianne.

Bericht Geplaatst: 01 okt 2021, 10:23 

ik geloof dat we erg aan het afdwalen zijn ,op de vraag van VASCO > .
Schoenmaker hou je je bij je leest .

Bericht Geplaatst: 01 okt 2021, 11:42 
Donateur

j.ossebaar schreef:
ik geloof dat we erg aan het afdwalen zijn ,op de vraag van VASCO > .
Schoenmaker hou je je bij je leest .

Dat is toch ook leuk.
Een beetje dwalen op de raadplaat.
(ben geen schoenmaker dus heb ook geen leest)
En de oplossing komt vanzelf, anders geef ik hem wel in het volgende weekend.

Het is toch geen aangenomen werk?
En anders is het hier zo stil.

Bericht Geplaatst: 04 okt 2021, 02:01 
Donateur

Ik heb een druk weekend gehad dus de raadplaat even niet bijgehouden maar inhoudelijk schiet het nog niet erg op.
Hoewel ik het afdwalen op zich niet erg vind, nemen de vragen nu alleen maar toe, dus wil ik graag de discussie over de vermeende uithoeken van Russische en zelfs Chinese rijtuigdiensten even parkeren (waarbij ik Peters verzoek om een linkje of zelfs een download van de gewraakte foto in Hoek van Holland onderstreep, maar dat kan dan in een apart topic).

Dus nog maar een keer de vraag bij deze raadplaat: welke hoofdsteden (en dan bedoel ik natuurlijk hoofdsteden van landen!) doet dit Russische rijtuig aan op zijn reis van Sofia naar Moskou? Sofia en Beograd zijn dus al genoemd door Peter, Moskou kregen jullie er al gratis bij, maar er ontbreken er nog vier(4, hint...)!
Daarnaast kan de bonusvraag de doorslag geven: waar is de foto gemaakt?

Het gaat dus níet om de meest verre bestemming, de meest fantasievolle route, het aantal landsgrenzen of welke andere verbindingen er nog aan gelinkt kunnen worden. Dat mag allemaal best genoemd worden maar dan wel in relatie tot een concreet antwoord op de vraag, graag.

Bericht Geplaatst: 05 okt 2021, 06:59 

Laat ik het dan eens proberen: Boekarest, Chisinau, Kiev en Minsk. Welk station dit is geen idee, het voormalige Joegoslavië staat hoog op mijn lijstje maar ben tot nu toe niet verder gekomen dan Jesenice.

Bericht Geplaatst: 05 okt 2021, 11:09 
Donateur

Ja, via die route kom je ook op nog vier ;)
Maar helaas, van deze vier is er maar één goed.
Bedenk ook hoe de politieke verhoudingenen in 2016 lagen (en liggen...) tussen Rusland en een paar van haar buurstaten.

Jesenice is een leuk en afwisselingsrijk station om mee te beginnen maar er is inderdaad nog véél meer leuks! :D

Bericht Geplaatst: 05 okt 2021, 13:52 
Donateur
Gebruikers-avatar

Station is Бела Паланка / Bela Palanka

Foto's grootspoor en tram zijn te zien op http://www.flickr.com/photos/spoorvliet/ en http://www.flickr.com/photos/tramvliet/
Foto's van modelspoor zijn te zien op http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/

Bericht Geplaatst: 09 okt 2021, 01:09 
Donateur

Inderdaad Bela Palanka, de enige reguliere stop tussen Dimitrovgrad en Nis, het enige gedeelte van de reis zonder bovenleiding.
De bonusvraag is dus beantwoord maar de hoofdvraag mist nog steeds de helft van het antwoord. Tot nu toe heeft Peter de meeste juiste hoofdsteden genoemd, twee. Er is dus nog ruimte om dat aantal te overtreffen...

Bericht Geplaatst: 09 okt 2021, 22:05 
Donateur

Route: Moskou, Minsk, Warschau, Budapest, Belgrado, Sofia.
En in Polen reed deze trein op de heenweg een stukje anders dan op de terugweg.

Ik zet geen nieuwe raadplaat.

Laatst bijgewerkt door Meesterpeter op 10 okt 2021, 13:21, in totaal 1 keer bewerkt.
Woorden in alleen hoofdletters aangepast

Pagina 1 van 2 [ 20 berichten ] Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Forumoverzicht » DIVERSEN » Raadplaat