|
 |
SPOORFORUM.nl
Al meer dan 20 jaar voor álle liefhebbers van railvervoer! |
|
|
Pagina 1 van 1 [ 5 berichten ]
Auteur |
Bericht |
j.ossebaar
|
Titel: Raadvraag 1090 Geplaatst: 27 jan 2025, 20:12 |
|
|
Beschrijf de luchtkraan , die gebruikt word bij getrokken materieel , en de werking .
|
|
 |
|
 |
Peter_S
|
Titel: Re: Raadvraag 1090 Geplaatst: 02 feb 2025, 11:38 |
|
|
De raadvraag is al een aantal dagen oud en niemand heeft de moeite genomen om te reageren dus ga ik maar eens een poging wagen ondanks het feit dat ik weinig goede raadplaten meer over heb en door tijdgebrek ook weinig tijd zal hebben om mijn archief goed te doorzoeken.
Ik neem aan Sjaak dat jij de remkraan bedoelt zoals die op de trekkrachten voorkomt. Ons getrokken materieel heeft gewoon, op de kopse kanten van de rijtuigen, een simpele kogelkraan zitten die met een handel geopend of gesloten kan worden. Dat zal dus niet het antwoord zijn.
De trekkrachten in ons land beschikken in ons land over een tweeleiding Westinghouse remkraan. Als ik het mij goed herinner dan wordt er met de remkraan zowel de vulleiding als de stuurleiding aangestuurd. Zoals bekend verondersteld worden de remblokken middels veren op de wielen gedrukt en dien je lucht in het systeem te pompen om de remmen vrij te krijgen van de wielen. Door nu middels de stuurleiding een commando te sturen, klein beetje lucht uitlaten, komen de triple kleppen in werking die de lucht uit de remcilinders laten stromen. Bij een gecontroleerde remming gebeurd dit langzaam maar in geval van een noodremming valt de luchtdruk gelijk geheel weg. Middels de vulleiding worden de remcilinders weer van lucht voorzien en komen de remmen weer los.
Dit is een prachtig voorbeeld van failsafe werking want als er, op de een of andere manier, een gat in de doorgaande luchtleiding ontstaat remt de trein automatisch af.
Vanwege onze komende verhuizing, ergens in dit voorjaar, zijn al mijn spoor gerelateerde boeken al ingepakt en kan ik niks meer opzoeken op papier, vandaar dus dit mogelijk onvolledige antwoord.
_________________ Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden Kijk ook eens op mijn Flickr fotopagina; http://www.flickr.com/photos/25717227@N03/ voor plaatjes uit de oude doos.
|
|
 |
|
 |
j.ossebaar
|
Titel: Re: Raadvraag 1090 Geplaatst: 02 feb 2025, 22:10 |
|
|
Peter , ik bedoel de Ackermannkraan . Je bedoelt de remkraan voor de tweeleiding rem , gebruikt bij stroomlijn mat , tot mat. 54 . De door jouw beschreven kogelkraan ,is gevaarlijk voor de rangeerders , tijdens het ontkoppelen . M.V.G Sjaak
|
|
 |
|
 |
j.ossebaar
|
Titel: Re: Raadvraag 1090 Geplaatst: 04 feb 2025, 15:47 |
|
|
Beste forummers ,het antwoord is als volgt : KOPWANDKRAAN VAN BUFFERMATERIEEL . DE kopwandkranen dienen als afsluitkranen van de treinleiding / hoofdreservoirleiding an de kopwanden van het buffermaterieel , d.w.z. loc's , getrokken personenmaterieel en goederenmaterieel . Het type dat bij de N.S gebruikt wordt is de Ackermannkraan . Aan deze kranen worden de luchtslangen bevestigd, die voor de doorverbinding van de trein/hoofdreser. leiding tussen de voertuigen dienst doen . De Ackermannkraan bezit een ontluchting voor de luchtslang , zodra de kraan gesloten wordt . Deze ontluchting is noodzakelijk daar anders het ontkoppelen van de luchtslangen gevaarlijk is . Zouden nl. bij het sluiten van de kranen tussen twee voertuigen de slangen niet ontlucht worden , dan zou de ontkoppeling plaats moeten vinden onder 5 / 10 kg/cm² druk . De slangen slaan dan op het moment van ontkoppelen weg met gevaar voor verwonding van degene , die deze ontkoppeling verricht . De afdichting in geslotenstand van de kraan wordt bereikt doormiddel van een bolvormige plug , die tegen een rubberring afdicht . De treinleidingdruk zorgt zelf voor de aanlegdruk van de ring tegen de plug . De plug verplaatst zich bij het sluiten ook een weinig in lengteriichting d.m.v. een nok aan het handel , die langs een schuine kant van het huis glijdt . Hiedoor komt een klein rubberringetje in de plug vrij van een dichtingsvlak in het huis , waardoor de lucht uit de slang kan ontwijken door een kanaal in de plug en een gat in het huis . De stand van het handel is vertikaal bij een gesloten kraan en schuin naar beneden bij een geopende . De kraan zal door de ontluchtigsboring ook lekkage in de treinleiding veroorzaken , zodra de plug ( i.c. het handel ) ten onrechte in een middenstand staat . Op deze wijze kan de kraan medewerken aan het signaleren van een onjuiste en eventueel gevaarlijke situatie t.a.v. het niet goed doorverbonden zijn van de trein/luchtleidigen .
Voorwat het antwoord van Peter . Bij stroomlijnmaterieel had je 3 luchtleidingen lopen , en wel als volgt ; 1 hoofdreservoire leiding ,gevoed door de compressor max. 10 bar .; 2 Deze leiding voede via een reduceerventiel een vulleiding met constant 5 bar (Knor de R 38 , Westinghouse C6 ) , voor voeding alle apperatuur die pneumatisch werkten , ook bij vullen tripleklep remreservoir . . 3 De remleiding die VIA de REMKRAAN gevoed en geregeld werd . Dan was er bij de DE1 en 2 ( blauwe engelen ) nog de stuurleiding . De hoofdreservoir werd bij rijtuigen o.a. gebruikt voor de deur bediening . Bij sommige goederenwagens wordt de luchtdruk ook gebruikt bij het lossen van de lading ( bollenwagens ,onder druk lossen lading ; fadss ,openen zijkleppen . Ik hoop dat het antwoord duidenlijk is , en peter mag de volgende plaatsen of doorgeven . Vriendenlijke groet Sjaak
|
|
 |
|
 |
Peter_S
|
Titel: Re: Raadvraag 1090 Geplaatst: 04 feb 2025, 16:40 |
|
|
Dank voor je uitgebreide toelichting Sjaak. Ik ga op zoek naar een andere raadplaat en uiterlijk in het komende weekeinde zal ik een nieuwe raadplaat plaatsen.
_________________ Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden Kijk ook eens op mijn Flickr fotopagina; http://www.flickr.com/photos/25717227@N03/ voor plaatjes uit de oude doos.
|
|
 |
|
 |
|
Pagina 1 van 1 [ 5 berichten ]
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast |
|
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum Je mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum Je mag je berichten niet wijzigen in dit forum Je mag je berichten niet verwijderen in dit forum Je mag geen bijlagen plaatsen in dit forum
|
|
 |