Registreren    Aanmelden    Forum    Zoeken    Help

Forumoverzicht » DIVERSEN » Raadplaat

Pagina 1 van 1 [ 6 berichten ] 

Auteur Bericht
 Titel: Raadvraag 928
 Bericht Geplaatst: 09 jan 2022, 16:51 

Niet meedoen: Rianne

Normale gesloten wagen ;
Wat is/zin de betekenissen van de volgende letters ; G;a ; b ; g ; h ; k ; l ; m ; s ; ss .

Titel: Re: Raadvraag 928
 Bericht Geplaatst: 13 jan 2022, 10:34 

hint ;
denk aan het gebruik/inrichting van de goederenwagen

Bericht Geplaatst: 14 jan 2022, 00:54 
Activiteitenteam

De hint brengt mij niet tot een nieuw inzicht, van een paar letters weet ik (globaal) wat ze betekenen. Maar veel daarvan gaan erg de diepte in en aangezien ik in mijn kast v.z.i.w. geen boek of naslagwerk heb waarin dat precies omschreven is blijft het behelpen. Dus even uit mijn hoofd:
G = gesloten wagen (met vaste wanden)
a = vier assen
b = groter (dan/tot?) vloeroppervlak
s = in beladen toestand geschikt voor maximaal 100 km/h
ss = idem maar dan voor 120 km/h (vrij zeldzaam, zeker bij gesloten wagens, eigenlijk vooral voor post e.d.)
De andere letters kunnen bijvoorbeeld wat zeggen over indeling (al dan niet verplaatsbare wanden), eventuele geschiktheid voor het Engelse profiel ("ferrywagens"), ventilatie of isolatie maar daar wordt een slag in de lucht dus dat laat ik aan de deskundigen over. Wie zoekt dat uit? :mrgreen:

Bericht Geplaatst: 14 jan 2022, 18:02 

Hier volgt de uitleg .
In 1965 kwam het boekje ; de nieuwe kenmerken op goederen wagens , uit . Doel van de internationaal vastgestelde uniforme wagenkenmerken is tweeledig .a. terugbelading van vreemde wagens te bevorderen , en b aanpassing van de wagenopschriften aan de eisen der automatische administratie .
G = normale gesloten wagen 8 of meer luiken op 2 assen : 9 meter of meer op draaistellen : 15 meter of meer , 40 ton of meer .
a = op draaistellen
b = 70 m³ of meer voor 2 assers
g = voor granen
h = ventilatieluiken op bodemhoogte ( groentevervoer in warme landen
k = op 2 assen : minder dan 20 ton . Op draaistellen : minder dan 40 ton
l = minder dan 8 ventilatieluiken
m= laadlengte : op 2 assen : minder dan 9 m ; op draaistellen : minder dan 15 m
s = geschikt voor 100 km/h
ss= geschikt voor 120 km/h
Daar vasco een gedeelte goed beantwoord heeft is de volgende voor hem
mvg sjaak

Bericht Geplaatst: 16 jan 2022, 01:03 
Activiteitenteam

Dit boekje van bijna zestig jaar oud heb ik (helaas) niet in de kast staan. Wel blijk ik nog twee andere boeken te hebben waar een deel van deze betekenissen in staat. Een Nederlands boek van Nieuwenhuis en Nahon "Spoorwegmaterieel in Nederland" met daarin een overzicht van de letters die op dat moment in 1987 voorkwamen bij NS en een Duits boek over goederenwagens bij DB Cargo, maar die dus alleen met de letters die na grofweg 2000 bij DB in gebruik waren. Uit beide boeken is wel op te maken dat er in de loop van de jaren weleens wat wijzigt en dat er vooral ook heel veel bijgekomen is. Wat de materie extra ingewikkeld maakt is dat de betekenis van een kleine letter verschil maakt in combinatie met de verschillende hoofdletters (na een G betekent een a idd op draaistellen, na een H dat de wagen vier assen heeft maar dat kan dan ook een gelede wagen zijn en na een L gaat het zelfs maar om drie assen...).
Hoe dan ook een onderbelicht thema maar ja, dat zeg ik als cargo-fan...

Maar goed, nu we weer groepsgewijs buiten mogen sporten zijn we dit weekend wat trainingen aan het inhalen en moet er tussendoor nog wat gewerkt worden dus een nieuwe raadplaat komt op zijn vroegst maandag.

Bericht Geplaatst: 16 jan 2022, 01:34 
Donateur

Op een bepaalde pagina op wiki.de staat per periode de gegevens van alle goederenmaterieel wat toen in (West) Europa reed.
Met wagen nummers, codes en alle wijzigingen aan materieel per periode.
Ook werkmaterieel, materieel gesorteerd naar (West) Europees land wat niet de grens over mocht en zelfs divers privé materieel. (waaronder de kubelwagens van DSM)

Ook een hoop goederenmaterieel uit de (voormalige) DDR, Tsjechoslowakije, Hongarije en de 4 assige ''interfrigo'' koelwagens uit Roemenië.

Pagina 1 van 1 [ 6 berichten ] 

Forumoverzicht » DIVERSEN » Raadplaat