Registreren    Aanmelden    Forum    Zoeken    Help

Forumoverzicht » DIVERSEN » Raadplaat

Pagina 1 van 1 [ 9 berichten ] 

Auteur Bericht
 Titel: Raadplaat/vraag 780
 Bericht Geplaatst: 30 maart 2018, 08:59 

Remkraan Westinghouse met evenwichtsinrichting .
Benoem en beschrijf de standen van de remkraan .
Zie ook raadplaat 766 van Locoheizer

Titel: Re: Raadplaat/vraag 780
 Bericht Geplaatst: 07 apr 2018, 22:28 

Even een hint .
Er zijn technische boeken die dit onderwerp uitvoerig beschrijven .In 1948 is er door NS door tractie een gelijknamig boek uitgebracht

Bericht Geplaatst: 09 apr 2018, 19:11 

als ik eerlijk ben snap niet wat er nou gevraagd word groet dennie

Bericht Geplaatst: 10 apr 2018, 08:28 

Elke remkraan heeft gemarkeerde remstanden . De vraag is benoem deze remstanden en wat gebeurd er in deze remstanden .

Bericht Geplaatst: 10 apr 2018, 10:46 

Hallo Sjaak,

Het kan natuurlijk zo zijn dat de "jeugd van tegenwoordig" het door jouw bedoelde boek niet kent. :mrgreen: :mrgreen: Weet zo effe niet of het in mijn boekenkast voorkomt, dacht het van wel, maar ik mag deze ronde niet meedoen.

Kijk ook eens op mijn Flickr fotopagina; http://www.flickr.com/photos/25717227@N03/ voor plaatjes uit de oude doos.

Bericht Geplaatst: 10 apr 2018, 15:57 

Peter ik vind het tof dat je reageert en dat je niet meespeelt .
Het bedoelde boek heb ik wel eens op marktplaats zie passeren .
Verder denk ik dat als je zoekt je de gegevens wel zult vinden .
Uit een vorige raadplaat blijkt dat het boek bij sommige forrummers bekend is
MVG Sjaak

Bericht Geplaatst: 15 apr 2018, 11:16 

Nadat ik de vraag gesteld heb , en een hint , volgt hier de oplossing :
Een vergelijkbare remkraan ,maar dan van KNORR werd gebruikt bij DE - loc serie 450,600 en gedeeltelijk 2400 ; De E-loc serie 1000 ; en de ELD 5 - en DE 5-treinstellen .
De remkraan is uitgerust met een evenwichts inrichting , zodat de lucht uitlaat evenredig is aan de luchtuitlaat ,via de remkraan aan de luchtuitlaat uit het remkraanreservoir ongeacht de treinleidingslengte .
DE standen zijn ; Stand 1 = het lossen van de remmen en vullen van de hulpreservoirs . Dit geschiedt met lucht direct vanuit de hoofdreservoir leiding , Dus overladen der hulpreservoirs is aanwezig .Remkraanreservoir wordt NIET gevuld .
Stand 2 = Rijstand . De verbinding hoofdreservoir - treinleiding is verbroken . De lucht gaat via kanaal c naar het reduceerstation ,die de treinleiding met 5 atmosfeer vult , en onder druk houdt .Tevens wordt het remkraan reservoir gevuld . , hierop is ook de zwarte wijzer van de dubbele manometer aangesloten .
Stand 3 = Neutrale of afsluitstand ook wel de voorbereidende remstand . In deze stand word er een verbinding gemaakt tussen de uitlaatzijde van de evenwichtsinrichting en de buitenlucht . Bij het gebruik van 2 remkranen in/op ëën krachtvoertuig , is tevens de remkraansleutel te verwijderen , en is de remkraan vergrendeld .
Stand 4 = Matige remstand . In deze stand wordt er lucht uit het remkraanreservoir gelaten ( via de draaibare spiegel ) Door de drukverlaging in het remkraanreservoir zal de zuiger in de evenwichtsinrichting zich gaan verplaatsen . Als de machinist vind dat er voldoende luchtuitlaat is , wordt het remkraanhandel in stand 3 teruggeplaatst . De luchtuitlaat uit het remkraanreservoir stopt . De evenwichtsinrichting staat via de draaibare spiegel in verbinding met de buitenlucht ( zie 3 ) . Deze evenwichtsinrichting zorgt er nu voor dat de drukdaling in de treinleiding gelijk is aan de drukdaling in het remkraanreservoir .
Stand 4 = snelremstand . De treinleiding wordt nu DIRECT verbonden met de buitenlucht .
PASOP als de remmen vanuit de snelremstand gelost worden ,dan wel de treinlieding vullen via de rijstand ( 2 ) omdat anders het remkraanreservoir niet gevuld wordt , en er een ongecontroleerde remming tot gevolg is .
Als er een lokomotief in opzending gegeven wordt en er is GEEN hoofdreservoir druk aanwezig is ,dan kan de draaibare speigel door de treinleidingdruk van de vaste spiegel gelicht wordt . Het gevolg is dat er luchtlekkage optreed met een remming tot gevolg . Dit wordt voorkomen door de BV kraan in stand GESLOTEN te plaatsen . Deze BV kraan is een 3 weg kraan ,die onder de remkraan ,in de hoofdreservoir leiding geplaatst is . In de gesloten stand is er een verbinding treinleiding met bovenzijde draaibare spiegel , zodat deze op de vaste spiegel gedrukt wordt . Tevens is de BV kraan voorzien van een kleine boring die in gesloten stand lucht doorlaat vanuit de hoofdreservoirleiding naar de buitenlucht , als waarschuwing dat deze BV kraan in de geslotenstand staat , en de remkraan buitenwerking is .
Hopende dat deze uitleg voldoende is voor dit onderwerp .
Daar er 2 personen gereageerd hebben wil ik met toestemming van de moderator ,deze personen uitnodigen voor de volgende raadplaat .
MVG sjaak

Bericht Geplaatst: 15 apr 2018, 12:15 
Functioneel Beheerder
Gebruikers-avatar

Prima. Wie van de twee?

Hier al vaker geweest of misschien voor het eerst? Deel ook jouw spoorse belevenissen op dit forum! Registreer je en kom ook meedoen!

Bericht Geplaatst: 16 apr 2018, 11:35 

Ik wil best wel (weer) een raadplaat plaatsen maar dan wordt het wel pas in de loop van de avond omdat ik op mijn werk de foto's niet bij de hand heb.

Kijk ook eens op mijn Flickr fotopagina; http://www.flickr.com/photos/25717227@N03/ voor plaatjes uit de oude doos.

Pagina 1 van 1 [ 9 berichten ] 

Forumoverzicht » DIVERSEN » Raadplaat