Registreren    Aanmelden    Forum    Zoeken    Help

Forumoverzicht » DIVERSEN » Allerlei

Pagina 1 van 1 [ 12 berichten ] 

Auteur Bericht
 Titel: Spoorliefhebbers
 Bericht Geplaatst: 21 jun 2020, 10:47 

Hoi spoorliefhebbers,

We zijn allemaal gek op het spoor, de een stoom de ander elektrisch
en dan de groep die net als ik gek is op dieselmaterieel, jullie schrijf ik.

Uit mijn vorige post hebben jullie allemaal gelezen dat ik bezig ben om
een museum te starten voor behoud van dieselmaterieel. Daar wordt nog
steeds hard aan gewerkt en krijgt al vorm. Ik ben enkel wel teleurgesteld
dat we nu bijna een jaar verder zijn na de post en zich geen vrijwilligers
hebben gemeld. Werkelijk? Wat voor spoorliefhebbers zijn we??

Wat kan er nou leuker zijn dan te kunnen helpen in een spoorwegmuseum?
Mij lijkt het gewoon fantastisch en had ook eerlijk gezegd meer enthousiasme
verwacht uit de kant van spoorliefhebbers!

Dus ik vraag het je op de man of vrouw af, en ja ik kijk jou nu persoonlijk aan.
Wil je straks zeggen ik heb het gezien of wil je zeggen ik heb er aan gewerkt?

Het maakt niet uit wat je opleiding is, man of vrouw, zolang je maar gek bent
op diesel spoorwegmaterieel, zin hebt om de handen uit de mouwen te steken
en toevoegt aan een gezellige sfeer.

Sander

Titel: Re: Spoorliefhebbers
 Bericht Geplaatst: 21 jun 2020, 16:36 
Activiteitenteam

Hallo Sander,

Vorig jaar werd ook al gevraagd om wat meer informatie. Meer dan dat jij bezig bent met het opstarten, dat je er hard aan werkt en dat het al vorm krijgt weten we nog steeds niet. Zoals de mogelijke locatie, wat er moet komen te staan, of er samenwerking is met andere stichtingen die iets met dieselmaterieel doen, zoals de Stichting Historisch Dieselmaterieel, Stichting 2454 Crew, Stichting 162 of museumlijnen die relatief veel diesellocs hebben zoals bijv. de STAR, VSM en/of SGB. Allemaal organisaties waar wij spoorliefhebbers ons hart kunnen ophalen en onze energie kwijt kunnen en dat voor een deel van de aanwezigen hier al doen. Dus om het persoonlijk te houden en op de man af: wát heb jij te bieden behalve een (wild?) plan en een gezellige sfeer?

Vasco (momenteel z'n handen vol aan de 1501, weliswaar elektrisch maar wel met compressoren uit een Beel...)

Bericht Geplaatst: 24 jun 2020, 11:58 

Hoi Vasco,

Een locatie ligt nog niet vast maar is wel de wens om het in de regio van Dordrecht te doen.
Wat er in moet komen te staan is afwijkend materieel wat je niet zo in andere museums ziet.
Zoals industrielocomotieven en ander materieel maar ook een 2200, 2400, v60 en andere.
Samenwerking met andere Stichtingen is er nog niet maar wat niet is kan nog komen.

Wat ik te bieden heb is een vrijwilligers plek in een startende stichting. Tuurlijk hard werk om
materieel weer toonbaar te maken maar wel leuk. Je gaat geen auto van de Stichting krijgen
of een vet salaris maar wel de lol van werken aan spoorwegmaterieel en de voldoening als het
er mooi bijstaat.

Sander

Bericht Geplaatst: 26 jun 2020, 00:14 

Maar heb je ook al iets concreet?
- Een echt locatie (in de buurt van Dordrecht) waar je museum terecht kan?
- Daadwerkelijk uitzicht op een 2200, 2400, v60 (er zijn er van allemaal nog rijvaardig, maar welke heb jij op het oog en is de aanschaf/leen al rond?)

Al deze vragen klinken misschien vervelend, en dat is echt niet de bedoeling.
Maar uit je antwoorden kan ik nog steeds niet duidelijk krijgen hoe reeel je museum is, heel lullig gesteld: is het meer dan een zolderkamer?

Bericht Geplaatst: 26 jun 2020, 11:40 

Hoi Jeroen,

Nee er is nog geen echte locatie maar is ook niet vreemd want het project is startende.
De Stichting is nog niet opgericht, en heb je nog geen naam kan je ook nog geen grond
of materieel aanschaffen/lenen.

En hoe reëel het is hangt eigenlijk van jullie af, want er kan hier heel hard getrokken worden
om een mooi en groot project neer te zetten maar als niemand erbij komt als vrijwilliger dan
komt er weinig van!

Het project is reëel en gaat er zeker komen, hoe groot het wordt hangt af van vrijwilligers
hoe meer vrijwilligers hoe meer er gedaan kan worden.

Sander

Bericht Geplaatst: 06 jul 2020, 23:34 

Dan is mijn vraag wat kan jij meer bieden dan alle andere clubs die er zijn en deels ook al werden genoemd?

Bericht Geplaatst: 08 jul 2020, 16:29 
Activiteitenteam

Sander,

Waarschijnlijk proef je enige scepsis en eerlijk is eerlijk, naar mijn idee is dat terecht. Hoewel ik je alle succes gun wil ik je wijzen op de huidige situatie in de wereld van (andere) spoorliefhebbers; velen willen van alles bewaren, iedereen heeft het liefst een eigen trein en vooral met veel bloed zweet en tranen is alles maakbaar.
Maar helaas, de spoorwereld is weerbarstig en dat is de laatste jaren zeker niet makkelijker geworden. Om te beginnen is een locatie cruciaal, er zijn mensen met een grote tuin maar na één loc houdt het al snel op. Sikken hebben bewezen het lang uit te houden in de buitenlucht maar die zijn gebouwd voor de eeuwigheid, bij latere generaties locomotieven gaat dat helaas niet meer op. Die moeten voor een langer behoud toch echt binnen staan óf met regelmaat hun 'benen kunnen strekken' (lees: rijden en goed warm draaien). M.a.w. als je niet kunt rijden is een overdekte locatie is van levensbelang, tenzij je dus genoegen neemt met een Sik (voordeel: daarvan is er vast nog wel een te bemachtigen). Het vinden van stalling is voor iedere club of stichting een grote uitdaging, helemaal als er ook nog een aansluiting op het spoorwegnet moet zijn. En dan heb ik het nog niet eens over het ontvangen van bezoekers (naar ik aanneem toch een doel).
Dus als het je daar omgaat denk ik dat je de straal van "in de buurt van Dordrecht" op zo'n 200 km moet stellen (ja, misschien dat je in België of Duitsland nog kans maakt). Minder moeilijk is het om een grote schuur op het platte land te vinden (weer eens wat anders dan een wietplantage...) maar dat betekent aan- en afvoer per dieplader en nooit rijden. Dat kan een keuze zijn. maar persoonlijk vind ik een dieselloc die niet kan rijden minder aansprekend, dan steek ik mijn energie liever in een al bestaand project waar de kans op rijden wel bestaat.
Verder is het wensenlijstje wel opvallend want alle nog bestaande 2200'en zijn al verdeeld, een 2400 kan misschien nog in Frankrijk gevonden worden (maar behalve de twee die Lafarge nog gebruikt zullen de eventueel nog bestaande exemplaren in slechte staat zijn, áls ze al gekocht kunnen worden, zie het als een uitdaging...). Ja, een V60 is nog wel te bemachtigen en een ex-ACTS 67 (of Belgische 62) gaat waarschijnlijk ook nog wel eens lukken maar ja, zijn dat de belangrijke stukken in een Nederlands museum of gaat het toch alleen om het verzamelen?
Dus, ik gun je het succes en wie weet wordt het wat maar voorlopig kijk ik de kat nog even uit de boom.

Vasco

Bericht Geplaatst: 09 jul 2020, 13:51 

Beste train85,

Ik ga je niets bieden, wat denk je dat dit
is vrijwilliger per opbod?? Elk project heeft
zijn eigen waarde, je hebt enthousiasme om
erbij te komen of niet.

Ja, het zou fijn zijn als enthousiaste vrijwilligers
erbij komen. Maar moet dit echt verkocht worden,
zo ja twijfel ik erg aan je spoorliefde.

Sander

Bericht Geplaatst: 09 jul 2020, 14:12 

Beste Vasco,

Dank je voor wat je schrijft en daar is ook al over nagedacht.
Betreft de scepsis, wel die mensen zoek ik ook niet. Ik zoek
de mensen die de durf hebben om gewoon aan boord te komen
en zien waar en hoe ver dit kan gaan. Is toch ook wat de VSM,
SHD, STAR, SGB, SSN en andere groot heeft gemaakt!

Sander

Bericht Geplaatst: 09 jul 2020, 21:59 

Beste Sander,

Ik denk, met al mijn kennis en ervaring op het gebied van spoorwegen en infrastructuur, dat het weinig zinvol is om nog meer van hetzelfde te gaan bewaren. Van de meest gangbare materieeltypes in Nederland zijn er tenminste twee stuks, vaak meer, bewaard bij de diverse museum organisaties en die kost het al heel veel hoofdbrekens om alles in goede staat te houden. De een lukt het beter dan de ander maar door de boot genomen staat er, mijns inziens, nog teveel materieel op restauratie te wachten. Iedere organisatie kan vast nog, al of niet technisch geschoolde, vrijwilligers gebruiken om hun museummaterieel beter voor de dag te laten komen.

Steek je tijd/geld/moeite liever in een bestaande organisatie die, als ik mij niet heel sterk vergis, altijd nog vrijwilligers kunnen gebruiken.

Kijk ook eens op mijn Flickr fotopagina; http://www.flickr.com/photos/25717227@N03/ voor plaatjes uit de oude doos.

Bericht Geplaatst: 10 jul 2020, 22:27 

spoormuseum schreef:
Beste train85,

Ik ga je niets bieden, wat denk je dat dit
is vrijwilliger per opbod?? Elk project heeft
zijn eigen waarde, je hebt enthousiasme om
erbij te komen of niet.

Ja, het zou fijn zijn als enthousiaste vrijwilligers
erbij komen. Maar moet dit echt verkocht worden,
zo ja twijfel ik erg aan je spoorliefde.

Sander

Het gaat mij om bij jou na te vragen wat jij en jou club kunnen bieden aan de nieuwe vrijwilligers? Dus als je echt wat extra wil bieden aan het Nederlandse spoor geef dat duidelijk en zo goed mogelijk aan.
Want er bestaan al zoveel museumclubs in Nederland en sommige hebben het al lastig om de juiste vrijwilligers te vinden en rond te komen van sponsoren en donateurs.
Mijn mening is ga er heel goed over nadenken over dit een goed idee is om nog meer van hetzelfde te bewaren.

Bericht Geplaatst: 13 jul 2020, 17:57 

Beste Peter en train85

Dank je voor jullie input.

Met vriendelijke groet Sander

Pagina 1 van 1 [ 12 berichten ] 

Forumoverzicht » DIVERSEN » Allerlei