Registreren    Aanmelden    Forum    Zoeken    Help

Forumoverzicht » DIVERSEN » Allerlei

Pagina 1 van 1 [ 6 berichten ] 

Auteur Bericht
 Titel: "De laatste stoomlocomotief"
 Bericht Geplaatst: 04 jan 2018, 13:53 

Ik verzamel nu een jaar of tien oude spoorwegfoto's, met bijzondere interesse voor opnames uit de jaren vijftig en de jaren voor 1921. Al een paar jaar kreeg ik van diverse kanten de vraag wanneer er nou eens een boek met foto's uit mijn verzameling zou verschijnen. Navraag bij diverse uitgeverijen leerde dat, omdat ik in veel gevallen de maker niet ken, auteursrechten nog wel eens voor problemen zouden kunnen zorgen bij publicatie. En dat men dat risico niet durfde te lopen.

Maar, de aanhouder wint. Begin mei 2017 benaderde ik uitgeverij WBooks met het voorstel voor een boek over het verdwijnen van de stoomtractie in Nederland. En daar werd positief op gereageerd. Zo positief dat ik vrijwel per kerende e-mail de contactgegevens van fotografen als Albers en Van de Meene kreeg om ook uit hun collecties foto's te kunnen halen.

Nu, bijna een jaar later, is het boek bijna af. Ongeveer 200 foto's uit mijn collectie, de collectie van Het Utrechts Archief en van Albers, Van de Meene en Ankersmit. Verdeeld over zes hoofdstukken die de ondergang van de stoomtractie laten zien van de korte opbloei kort na de oorlog tot het einde in 1958. Het laatste hoofdstuk is gewijd aan de (helaas weinige) locomotieven die bewaard zijn gebleven.

Tot mijn grote genoegen zijn het niet alleen zwart/wit foto's, maar heb ik ook gelegenheid gekregen een aantal kleurenopnames te gebruiken. De geplande verschijning van mijn eerste boek ligt eind februari, begin april. Zie ook https://wbooks.com/winkel/geschiedenis/ ... ocomotief/

Na dit boek heb ik de smaak te pakken gekregen en daarom begin ik eind deze maand aan een boek voor Uquilair. Op termijn volgt er een derde boek. Mogelijk weer via WBooks die al positief hebben gereageerd op mijn nieuwe voorstel.

Eelco

Titel: Re: "De laatste stoomlocomotief"
 Bericht Geplaatst: 04 jan 2018, 14:22 
Moderator
Gebruikers-avatar

Interessant, maar toch twee vragen uit belangstelling.
De foto's van genoemde fotografen en het bekende Utrechtse Archief zijn mede door presentaties en Internet zeer bekend.
Komt er ook nog onbekend werk in het boek ?
Hoe is het rond het copyright opgelost. Alle fotografen bekend ?
Er zijn tegenwoordig bedrijven welke graag een gepeperde rekening zenden naar gebruikers van "geleende" foto's iov. de fotoeigenaar.

Bericht Geplaatst: 04 jan 2018, 17:35 

Ik heb getracht zoveel mogelijk onbekende of minder bekende opnames te gebruiken. Het is onderhand een redelijke uitdaging geworden foto's te vinden die nog een verrassing opleveren maar ik denk dat ik daar wel in geslaagd ben. Ook qua foto's uit mijn collectie.

Auteursrecht levert geen problemen op. WBooks is daar erg duidelijk in. Alle fotografen en collectiehouders zijn bekend.

Bericht Geplaatst: 04 jan 2018, 17:42 

Zeker uit de collectie van Albers en Van de Meene heb ik een paar onbekende juweeltjes weten te vissen waarvan ik zeker weet dat ze niet eerder gepubliceerd zijn.

Bericht Geplaatst: 04 jan 2018, 22:11 
Moderator
Gebruikers-avatar

Dan gaan we met spanning uitkijken naar het boek :D

Bericht Geplaatst: 01 apr 2018, 00:21 

En het boek is verkrijgbaar, in de winkel en online. Op facebook wordt er enthousiast op gereageerd :D

Pagina 1 van 1 [ 6 berichten ] 

Forumoverzicht » DIVERSEN » Allerlei