Registreren    Aanmelden    Forum    Zoeken    Help

Forumoverzicht » DIVERSEN » Modelspoor




 Pagina 1 van 2 [ 27 berichten ] Ga naar pagina 1, 2  Volgende



Auteur Bericht
 Titel: Mat '36 452
 Bericht Geplaatst: 26 jun 2020, 22:19 
Offline
Donateur
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 02 nov 2008, 23:42
Berichten: 1204
Woonplaats: Ten westen van het Rijn-Schiekanaal
Vandaag is trstl mat'36 452 overgebracht naar zijn nieuwe eigenaar waar het treinstel verder zal worden afgebouwd.
Een paar foto's van het transport.
In de stalen D, die als remwagen fungeerde, zitten meteen alle genummerde onderdelen die afgenomen waren bij de cascorevisie.

AfbeeldingIMGP6286a by G. van Vliet, on Flickr

AfbeeldingIMGP6287a by G. van Vliet, on Flickr

AfbeeldingIMGP6289a by G. van Vliet, on Flickr

_________________
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde.

Foto's grootspoor en tram zijn te zien op http://www.flickr.com/photos/spoorvliet/ en http://www.flickr.com/photos/tramvliet/
Foto's van modelspoor zijn te zien op http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/


Omhoog 
 Titel: Re: Mat '36 452
 Bericht Geplaatst: 26 jun 2020, 23:39 
Offline
Moderator
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 okt 2008, 18:48
Berichten: 4492
Woonplaats: in de Randstad
Prachtig nieuw project Gerard, zolang je dat extra draaistel maar niet gebruikt :D

_________________
Al 2508 treinen met SLT gereden
Al 382 treinen met SNG gereden (stand 19-04-2021)
Let op: Voordat u materiaal van mij elders publiceert: op alle foto's en teksten rust auteursrecht.


Omhoog 
 Titel: Re: Mat '36 452
 Bericht Geplaatst: 27 jun 2020, 22:56 
Offline
Donateur
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 02 nov 2008, 23:42
Berichten: 1204
Woonplaats: Ten westen van het Rijn-Schiekanaal
Nee, dat draaistel reed mee om transportkosten te sparen.
Dit project van iemand overgenomen waar het in deze staat al tijden lag te wachten op verdere voortgang.
Het verzagen is voor 2/3e klaar, de laatste bak moet nog. Daarna alles glad gaan maken, schorten aanpassen enz.

_________________
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde.

Foto's grootspoor en tram zijn te zien op http://www.flickr.com/photos/spoorvliet/ en http://www.flickr.com/photos/tramvliet/
Foto's van modelspoor zijn te zien op http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/


Omhoog 
 Titel: Re: Mat '36 445
 Bericht Geplaatst: 01 jul 2020, 15:58 
Offline
Donateur
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 02 nov 2008, 23:42
Berichten: 1204
Woonplaats: Ten westen van het Rijn-Schiekanaal
De eerste werkzaamheden hebben plaatsgevonden want de eerste beslissing is genomen; het treinstel wordt vernummerd naar 445.
Dit treinstel heeft tot 1967 gereden en is zonder wing maar met rode banden uit de dienst gegaan.
Omdat ik nog geen treinstel heb met rode banden en dit treinstel nog enigzins in mijn tijdslot valt heb ik 445 gekozen.
Ook het nummer 452 valt om dezelfde reden in mijn tijdslot maar treinstel met wing (mat'46 ) heb ik al.

Met de werkzaamheden is verder gegaan waar de vorige eigenaar is gebleven.
De overhang bij de neusschorten is bij de kap van het mat ’36 model groter dan de schort van het donorstel mat’46 dus de neusschorten op de kap zijn opgedikt met stroken styreen.
AfbeeldingIMGP6328a by G. van Vliet, on Flickr

AfbeeldingIMGP6331a by G. van Vliet, on Flickr

AfbeeldingIMGP6337a by G. van Vliet, on Flickr
Op het deel tussen neusschot en de nieuwe neus een halve mm. styreenplaatje geplakt om de onregelmatigheden tussen neusschot en nieuwe neus op te vullen, na het vlak vijlen moet dit goed afsluiten.
AfbeeldingIMGP6341a by G. van Vliet, on Flickr


Er is redelijk wat oplosmiddel gebruikt om het styreen aan het kunststof van de kap te versmelten.
Daarna het geheel een dagje laten uitharden.
AfbeeldingIMGP6345a by G. van Vliet, on Flickr

Na droging is begonnen de neusschorten in het model van de nieuwe kop te vijlen en de vorm af te werken met een schuurlatje.
Foto’s zeggen waarschijnlijk meer dan woorden.
AfbeeldingIMGP6346 by G. van Vliet, on Flickr

Omdat in de zijschorten nog sporen zaten van de tredenbakken van de mat’46 donor zijn deze gaten ook maar meteen opgevuld.
AfbeeldingIMGP6343a by G. van Vliet, on Flickr

_________________
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde.

Foto's grootspoor en tram zijn te zien op http://www.flickr.com/photos/spoorvliet/ en http://www.flickr.com/photos/tramvliet/
Foto's van modelspoor zijn te zien op http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/


Omhoog 
 Titel: Re: Mat '36 452
 Bericht Geplaatst: 09 jul 2020, 16:15 
Offline
Donateur
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 02 nov 2008, 23:42
Berichten: 1204
Woonplaats: Ten westen van het Rijn-Schiekanaal
De losse neuzen voor mat’36, die destijds te koop waren, hebben niet de juiste vorm voor een mat’36 kop. Het zijaanzicht klopt wel goed maar als je op het front kijkt begint de ronding aan beide zijkanten te laag en in bovenaanzicht lopen de zijkanten halfverwege de ronding te bol. Resultaat is een hamstervorm.
AfbeeldingIMGP6331a by G. van Vliet, on Flickr
De zijwanden bij het voorbeeld lopen recht tot en met de eerste stijl tussen de kopramen. Het tweede kopraampje vanaf de zijkant zit dan eigen lijk wat raar in de sponning, één rechte stijl, één schuine stijl.

Om dat niet geheel smoelen van de kop tegen te gaan is besloten de kop aan te passen.
In dit draadje op Beneluxspoor https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=75477.60 werd de kopvorm van mat’36 ook al besproken en van de info is dapper gebruik gemaakt.

Begonnen is om de binnenkant van de onderzijde van de kop te verdikken door er een paar lagenplaatjes styreen van 0,5mm in te plakken.
AfbeeldingIMGP6412a by G. van Vliet, on Flickr

Op de kop worden lijnen getekend om aan te geven tot welke hoogte de kop nog recht omhoog moest lopen.
AfbeeldingIMGP6415a by G. van Vliet, on Flickr

De kap is vlak op een vijlplankje gezet en met een vijl die rechtop op de kale kopkant wordt gehouden de bolle kant van de treinstelkop in de juiste vorm afgevijld.
AfbeeldingIMGP6416a by G. van Vliet, on Flickr

Dat betekend dus dat je aan de onderkant van de kop bijna of geheel door het materiaal van de kop heen vijlt. Dat wordt dus mooi opgevangen door de ingelijmde plaatjes.
AfbeeldingIMGP6418a by G. van Vliet, on Flickr

Het gedeelte onder de ramen van de kop is nu dus in de juiste vorm gevijld, alleen de bovenkant is nog te bol en loopt nog naar binnen. In de afgetekende vorm nu plaatjes styreen op de buitenkant van de kop geplakt om de bolling rechter te maken.
AfbeeldingIMGP6419a by G. van Vliet, on Flickr

Als je dit aan beide zijden doet krijg je dus een soort ‘zeeuws meisje’
AfbeeldingIMGP6421a by G. van Vliet, on Flickr

Daarna is het dus zaak deze opgelijmde delen in de hoogte gelijk te krijgen met de onderkant zodat er een vlakke wand ontstaat.
AfbeeldingIMGP6422a by G. van Vliet, on Flickr

AfbeeldingIMGP6423a by G. van Vliet, on Flickr

Controleren of al het vulwerk tot en met de eerste raamspijl haaks is en de overgangsrondingen ook goed overlopen op oorspronkelijke dak en neusvorm.
AfbeeldingIMGP6424a by G. van Vliet, on Flickr

Dan de ramen weer uitvijlen uit het opgeplakte styreen en de kop ziet er nu meer uit als een mat’36 kop.
Nu weer alles met fijn schuurpapier uitvlakken en eventueel nog oneffenheden vullen.
AfbeeldingIMGP6425a by G. van Vliet, on Flickr

_________________
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde.

Foto's grootspoor en tram zijn te zien op http://www.flickr.com/photos/spoorvliet/ en http://www.flickr.com/photos/tramvliet/
Foto's van modelspoor zijn te zien op http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/


Omhoog 
 Titel: Re: Mat '36 452
 Bericht Geplaatst: 10 jul 2020, 12:09 
Offline
Donateur
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 02 nov 2008, 23:42
Berichten: 1204
Woonplaats: Ten westen van het Rijn-Schiekanaal
Zoals al eerder te zien was moest het neusschort ook aangepakt worden en zijn daar diverse lagen 0,5mm styreen op geplakt zodat er een flinke overmaat ontstond.
AfbeeldingIMGP6343a by G. van Vliet, on Flickr

AfbeeldingIMGP6345a by G. van Vliet, on Flickr

Deze overmaat op het neusschort is nu aangepast aan de nieuwe neusvorm en begint nu ook meer op de vorm van mat’36 te lijken.
AfbeeldingIMGP6427a by G. van Vliet, on Flickr

AfbeeldingIMGP6430a by G. van Vliet, on Flickr

Nu de aansluiting van de kap en het onderstel goed krijgen.
Door het aanpassen van de kop lijken de al aanwezige frontseinen uit het midden te zitten. Daarom de gaten dicht gemaakt en moeten later opnieuw geplaatst worden.

_________________
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde.

Foto's grootspoor en tram zijn te zien op http://www.flickr.com/photos/spoorvliet/ en http://www.flickr.com/photos/tramvliet/
Foto's van modelspoor zijn te zien op http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/


Omhoog 
 Titel: Re: Mat '36 452
 Bericht Geplaatst: 12 jul 2020, 20:26 
Offline
Donateur
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 02 nov 2008, 23:42
Berichten: 1204
Woonplaats: Ten westen van het Rijn-Schiekanaal
De plaats van de cabineramen beviel niet en ze leken ook te klein dus de tekeningen er maar weer bij gehaald en inderdaad staan ze te hoog in de kop en zijn te klein. Op één van de losse koppen die ik heb liggen de juiste hoogte afgetekend.
AfbeeldingIMGP6434aa by G. van Vliet, on Flickr

De onderzijde komt dus een stuk lager en de bovenzijde iets lager waardoor de ramen dus hoger worden. Aan de bovenzijde strookjes styreen ingelijmd en daarna alle ramen uitgevijld naar de juiste grootte.
Wat ook handig is, is dat bij de overgenomen onderdelen de geëtste frontramen zaten welke dus ook een goed uitgangspunt waren voor het raamformaat. De etsen kwamen overeen met de maten op de tekening (natuurlijk) dus dat kwam goed uit.

Na een paar uur vijlen en passen ziet de kop er uit zoals een mat’36 kop er uit moet zien. Nu front en sluitseinen nog op de juiste plaats zetten.
AfbeeldingIMGP6439a by G. van Vliet, on Flickr

Bij mat’36 zaten geen tredebakken in de schortplaten onder de deuren dus die gaten zijn gedicht, voorlopig maar laten drogen en dan in de schortvorm vijlen.

Van vorige projecten had ik nog Mat ’54 daken liggen en de dakranden hebben dezelfde afronding als de schortplaten mat’36 hebben.
Over de draaistellen zit bij mat’36 een gedeeltelijke afdekking in de vorm van de schortplaten. Een stukje uit de voorradige dakrand gezaagd en op de betreffende plaats bij het draaistel gelijmd. Nu kan ook dit drogen en in de juiste vorm worden gevijld.
AfbeeldingIMGP6441a by G. van Vliet, on Flickr

_________________
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde.

Foto's grootspoor en tram zijn te zien op http://www.flickr.com/photos/spoorvliet/ en http://www.flickr.com/photos/tramvliet/
Foto's van modelspoor zijn te zien op http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/


Omhoog 
 Titel: Re: Mat '36 452
 Bericht Geplaatst: 21 jul 2020, 21:59 
Offline
Donateur
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 02 nov 2008, 23:42
Berichten: 1204
Woonplaats: Ten westen van het Rijn-Schiekanaal
Omdat het vakantie is maar weinig tijd om te bouwen.
De juiste plaats van de front- en sluitseinen bepaald en met 0,5mm in de kop voorgeboord. Daarna de gaten opgeboord en pas geruimd voor de buisjes van de frontseinen.
Voor deze buisjes gebruik ik messing balpenvullingen (herinnert u zich deze nog nog nog?), deze hebben de juiste buiten- en binnenmaat.
De buisjes zijn in de juiste hoek gevijld, aan beide zijden van de buisjes iets verschillend uitstekend uit de kop zoals mat’36 dat had.
AfbeeldingIMGP6488a by G. van Vliet, on Flickr

Op de buisjes zijn de lampringen van FRIE gesoldeerd.
AfbeeldingIMGP6489a by G. van Vliet, on Flickr

AfbeeldingIMGP6490a by G. van Vliet, on Flickr

En in de kop gestoken.
AfbeeldingIMGP6491a by G. van Vliet, on Flickr

Ook de schortplaten rond de draaistellen aangepakt, eens kijken of het zo kan blijven.
AfbeeldingIMGP6494a by G. van Vliet, on Flickr

_________________
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde.

Foto's grootspoor en tram zijn te zien op http://www.flickr.com/photos/spoorvliet/ en http://www.flickr.com/photos/tramvliet/
Foto's van modelspoor zijn te zien op http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/


Omhoog 
 Titel: Re: Mat '36 452
 Bericht Geplaatst: 16 sep 2020, 22:08 
Offline
Donateur
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 02 nov 2008, 23:42
Berichten: 1204
Woonplaats: Ten westen van het Rijn-Schiekanaal
De volgende beelden kunnen als schokkend ervaren worden :D
Nadat er weer tijd gevonden was om wat aan het mat ’36 stel te doen, de kap van de ABk kon geplamuurd worden, viel het op dat de naad tussen de kop en de rest van de bak niet was weg te werken, niet door plamuur en niet met plamuren met snellijm. Telkens kwam de naad weer tevoorschijn.
Na onderzoek bleek dat de kop met een elastische lijm op de rest van de kap was geplakt.
Goede raad was duur dus de kop moest van de kap af om hem later weer met een harde lijm op de kap te plaatsen.
Dat leverde in eerste instantie een ‘Koek’achtig plaatje op.
AfbeeldingIMGP6808a by G. van Vliet, on Flickr

Na het schoonmaken van de lijmranden en het verwijderen van de lijmresten zag het er zo uit;
AfbeeldingIMGP6811a by G. van Vliet, on Flickr
en kon de kop weer provisorisch aan de rest van de kap worden geplakt. Dit keer maar snellijm gebruikt, vooral met activator kan je dan lekker doorwerken en de naad word keihard.
AfbeeldingIMGP6812a by G. van Vliet, on Flickr

Daarna de naden verder rijkelijk opgevuld met snellijm.
Aan één zijde was toch wat meer schade ontstaan door de kapverwijdering. Gelukkig konden alle afgebroken delen weer hergebruikt worden.
AfbeeldingIMGP6813a by G. van Vliet, on Flickr
En na heel wat plamuurwerk met snellijm en activator zag het geheel er weer een beetje toonbaar uit.
AfbeeldingIMGP6814a by G. van Vliet, on Flickr

Na een tijdje vijlen en schuren kon de eerste grondlaag er op, naden tussen kap en kop zijn nu niet meer te zien.
AfbeeldingIMGP6815a by G. van Vliet, on Flickr

De hele ABk kon na verder plamuren met snellijm de primer in.
AfbeeldingIMGP6821a by G. van Vliet, on Flickr

Ondertussen is er ook begonnen met een interieurtje van styreenplaat te bouwen.
AfbeeldingIMGP6809a by G. van Vliet, on Flickr

Ook de reeds bij overname gebouwde tussenbak is in de eerste plamuurlaag gezet.
Vier deuren aan de kopzijden moeten nog worden ingekort zoals de middendeur. Deze bak was gebouwd op de bouwwijze van mat’40 en week met de instapbakken af van mat’36.
AfbeeldingIMGP6822a by G. van Vliet, on Flickr

_________________
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde.

Foto's grootspoor en tram zijn te zien op http://www.flickr.com/photos/spoorvliet/ en http://www.flickr.com/photos/tramvliet/
Foto's van modelspoor zijn te zien op http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/


Omhoog 
 Titel: Re: Mat '36 452
 Bericht Geplaatst: 17 sep 2020, 08:48 
Offline

Geregistreerd: 17 dec 2018, 22:44
Berichten: 64
Wat een werk!
Petje af


Omhoog 
 Titel: Re: Mat '36 452
 Bericht Geplaatst: 03 okt 2020, 20:34 
Offline
Donateur
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 02 nov 2008, 23:42
Berichten: 1204
Woonplaats: Ten westen van het Rijn-Schiekanaal
Het tussenrijtuig is ondertussen als casco klaar en in de grondlak gezet.
Ook is de een vloerplaat gemaakt met scheidingswanden, toiletruimten ingezet enz.
Aan de bak zijn stroomlijn schotten gemaakt.
De cascobouw is nu voor 2/3 deel klaar.
AfbeeldingIMGP6847a by G. van Vliet, on Flickr

AfbeeldingIMGP6851a by G. van Vliet, on Flickr

Samen met de ABk begint het al wat te worden.
AfbeeldingIMGP6853a by G. van Vliet, on Flickr
De tredebakken onder de deuren zijn bij de tussenbak anders dan bij de beide kopbakken. Bij mat'36 liepen de deuren bijna tot de onderkant van de bak.
De later gebouwde tussenbakken zijn gebouwd volgens de bouwwijze van mat'40 waarbij de tredebakken meer naar binnen zaten en de deuren iets korter zijn. Dat is ook goed te zien bij de foto's van het origineel.

De eerste delen van de BDk zijn afgezaagd en gecombineerd.
AfbeeldingIMGP6854a by G. van Vliet, on Flickr

AfbeeldingIMGP6856a by G. van Vliet, on Flickr

AfbeeldingIMGP6857a by G. van Vliet, on Flickr

AfbeeldingIMGP6858a by G. van Vliet, on Flickr

_________________
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde.

Foto's grootspoor en tram zijn te zien op http://www.flickr.com/photos/spoorvliet/ en http://www.flickr.com/photos/tramvliet/
Foto's van modelspoor zijn te zien op http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/


Omhoog 
 Titel: Re: Mat '36 452
 Bericht Geplaatst: 19 okt 2020, 10:44 
Offline
Donateur
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 02 nov 2008, 23:42
Berichten: 1204
Woonplaats: Ten westen van het Rijn-Schiekanaal
Voor de bagagedeuren had ik nog een aantal geëtste cabinedeuren van FRIE liggen. Deze cabinedeuren zijn hoger en breder dan de bagagedeuren van mat’36, die vlak in de wand liggen.
De cabinedeuren doormidden geknipt, 1,8mm er tussen uit gehaald en de twee overgebleven zijkanten weer tegen elkaar gesoldeerd.
AfbeeldingIMGP6909 by G. van Vliet, on Flickr
De oorspronkelijke Limarossicabinedeur en ook het stukje zijwand met de luchtroosters verwijderd. Hiervoor in de plaats komt een stukje messingzijwand met aangesoldeerde cabinedeur voor mat’46 van FRIE in de plaats.
De nieuwe cabinedeuren van FRIE hebben mooie geëtste deurkrukken, scharnieren en regengoot boven de deur.
In dit stukje zijwand zijn dan ook de nieuwe bagagedeuren gesoldeerd. FRIE levert ook losse deurkrukken voor cabinedeuren en dus ook zo’n deurkrukje op de nieuwe bagagedeur gesoldeerd.
De losse koppen mat’36 bij de cabinedeuren afgezaagd, de ronding van de losse kop sluit dan toevallig ook redelijk aan op de kap van de Limarossi.
AfbeeldingIMGP6912 by G. van Vliet, on Flickr

Ondertussen ontdekt dat de cabineramen in de kop van de ABk op formaat van Mat’40 zijn.
Balen, want aan die kop had ik al een hoop versleuteld en leken goed te zijn.
Toch was ik er niet helemaal tevreden mee. Toen de cabineramen van mat’36 van FRIE binnen kwamen viel het kwartje; de mat’36 cabineramen zijn nog kleiner dan ik dacht.
Eerst nu maar de kop van de BDk aan gaan pakken, de ramen op de juiste hoogte en formaat maken en dan nog maar een keer de kop van de ABk aanpakken.

_________________
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde.

Foto's grootspoor en tram zijn te zien op http://www.flickr.com/photos/spoorvliet/ en http://www.flickr.com/photos/tramvliet/
Foto's van modelspoor zijn te zien op http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/


Omhoog 
 Titel: Re: Mat '36 452
 Bericht Geplaatst: 28 okt 2020, 23:31 
Offline
Donateur
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 02 nov 2008, 23:42
Berichten: 1204
Woonplaats: Ten westen van het Rijn-Schiekanaal
Begonnen met de mat’36 kop uit te richten en aan de bak te lijmen.
Ook deze kop had weer niet de juiste vorm, te hoog, te breed en te bol.
Dus op de manier waarmee de kop van de ABk was aangepast ook deze kop gaan aanpassen.
Dit met veel styreen aan de buitenkant en oude wanddelen aan de binnenkant van de kop, gelijmd met rijkelijk secondelijm. De secondelijm dient dan ook hier weer als vulmiddel.
AfbeeldingIMGP6914a by G. van Vliet, on Flickr

Er verdwenen weer hele delen van de oorspronkelijke koppen en moest de plaats van de cabineramen opnieuw bepaald worden.
De maat van deze ramen konden mooi overgenomen worden van de geëtste FRIE cabineramen.
AfbeeldingIMGP6916a by G. van Vliet, on Flickr

Nadat de kop de juiste vorm had gekregen is de plaats bepaald van de lampen. Om doorschijnen in het kunststof te voorkomen heb ik buisjes van messing gedraaid.
De al aanwezige geëtste lampenringen van FRIE voor kop en sluitverlichting worden op deze messing buisjes gesoldeerd.
Voordeel is dat ik niet bang hoef te zijn dat deze ringen tijdens het rijden van de bak af vallen.
AfbeeldingIMGP6930a by G. van Vliet, on Flickr

Aan de binnenzijde ziet het er nog niet uit.
AfbeeldingIMGP6933a by G. van Vliet, on Flickr

De definitieve goede kop van mat’36 en de eerste kop naast elkaar.
Leek die eerste kop die af was op het eerste gezicht best wel aardig, nu de tweede kop de definitieve en goede vorm heeft gekregen, valt het op dat de eerste kop toch nog te bol is en dat de cabineramen veel te groot zijn.
Aan de kras op de grijze kop kan je zien welke hoogte de cabineramen eigenlijk moeten hebben. Daar moet dus nog wat aan gedaan worden….
Kunnen meteen geëtste cabinedeuren worden geplaatst.
AfbeeldingIMGP6944a by G. van Vliet, on Flickr

De basisvorm zit er nu wel goed in.
AfbeeldingIMGP6947a by G. van Vliet, on Flickr

Zo moet een mat’36 er dus ongeveer uitgezien hebben in het geel met reclamebanen.
AfbeeldingIMGP6948a by G. van Vliet, on Flickr

_________________
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde.

Foto's grootspoor en tram zijn te zien op http://www.flickr.com/photos/spoorvliet/ en http://www.flickr.com/photos/tramvliet/
Foto's van modelspoor zijn te zien op http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/


Omhoog 
 Titel: Re: Mat '36 452
 Bericht Geplaatst: 05 nov 2020, 17:50 
Offline
Donateur
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 02 nov 2008, 23:42
Berichten: 1204
Woonplaats: Ten westen van het Rijn-Schiekanaal
Zoals al eerder vermeld blijkt, bij de bouw van de tweede kop van het stel mat’36, dat de eerst gebouwde kop toch meer op een mat ’40 kop leek dan op een kop van mat’36.
Dus moest de kop van de ABk er aan geloven om voor de derde keer verbouwd te worden, take 1.3 dus.
De ramen kleiner en lager gemaakt en weer op maat uitgevijlt.
De kop was toch iets te bol in vergelijking met de beter gelukte kop van de BDk dus dit ook aangepast.
Weer stevig smeren met secondelijm en activator, veel vijlen en uiteindelijk heeft dan de kop de juiste vorm.
AfbeeldingIMGP6964a by G. van Vliet, on Flickr

AfbeeldingIMGP6967a by G. van Vliet, on Flickr

AfbeeldingIMGP7010a by G. van Vliet, on Flickr

Daarna nog de trekogen in de kop gezet door een kleine zaagsnee te maken in het midden van de kop. Hierin passen precies de geëtste FRIE trekogen.
AfbeeldingIMGP7013a by G. van Vliet, on Flickr

Het meeste werk aan de bakken is nu wel gedaan en alles is in de primer gezet, Hiervoor gebruik ik Motip 4054 autoprimer.
De cabineraamstijlen worden na het spuiten van de definitieve kleurlak geplaatst.

Het stel kan nu opgezonden worden naar de volgende werkplaats waar de verdere afwerking kan plaatsvinden. Een draaistelwagen wordt als koppelwagen gebruikt en van de gelegenheid wordt meteen gebruik gemaakt om een draaistel plan W mee te sturen.
Ook de juiste draaistellen zullen in de volgende werkplaats geplaatst worden. De draaistellen worden al gereviseerd.

Hier twee spots van het transport.
AfbeeldingIMGP7014a by G. van Vliet, on Flickr

AfbeeldingIMGP7016a by G. van Vliet, on Flickr

_________________
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde.

Foto's grootspoor en tram zijn te zien op http://www.flickr.com/photos/spoorvliet/ en http://www.flickr.com/photos/tramvliet/
Foto's van modelspoor zijn te zien op http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/


Omhoog 
 Titel: Re: Mat '36 452
 Bericht Geplaatst: 28 dec 2020, 20:46 
Offline
Donateur
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 02 nov 2008, 23:42
Berichten: 1204
Woonplaats: Ten westen van het Rijn-Schiekanaal
AfbeeldingIMGP7102a by G. van Vliet, on Flickr

Mijn humeur kan niet meer stuk, dat is het al.
De afgelopen weken af en toe doorgegaan aan de 445 en het interieur afgemaakt.
Dat lukte allemaal best. Ook de juiste kleuren en foto’s van de inrichting opgezocht en gevonden, zelfs in kleur dus alles in de juiste kleur geschilderd.
Naast de banken de stangen van de bagagerekken gemaakt van 0,5mm koperdraad. Dit draad rechtgetrokken door één kant in de bankschroef te zetten en aan de andere zijde beet te pakken met een tang en dan voorzichtig aan het draad trekken. Resultaat is een kaarsrecht stuk draad.
De breedte van de bek van de tang heeft mooi de afstand van de twee bagagerekstangen dus dubbel omvouwen om de bek, op juiste lengte afknippen en naast een dubbele bank plaatsen.
Zo ook de stangen op het balkon.

AfbeeldingIMGP7103a by G. van Vliet, on Flickr

AfbeeldingIMGP7104a by G. van Vliet, on Flickr

Tijd om de bakken in de lak te zetten.
Begonnen met de bakken. Na schoonmaken vetvrij gemaakt en in de grondlak te gezet.
Ik gebruikte bij de 6300 Motip grondlak uit de spuitbus, droogt retestrak en je kan er elke andere lak bovenop zetten.
Dit keer grijze grond gebruikt maar dat betekende met de groene lak tig keer overspuiten. Om een of andere reden bleek de omgeving tijdens het spuiten vol stof te zitten wat allemaal door de plastic kappen werd aangetrokken…
Goede raad was duur, dus alle kappen de remvloeistof in en kaal gemaakt tot op het bot. Gelukkig had ik een paar kleinigheden ook met plamuur vlak gemaakt dus dat loste ook op.
Opnieuw uitgevlakt maar nu met snellijm, dat lost tenminste niet op.
Alle kappen schoon, ontvet en weer de grondlak in, nog steeds een spuitbus Motip maar nu zwart. Groen dekt nu wat sneller. Mooi glad oppervlak, afgeplakt voor de rode sierlijnen en rode lijnen gespoten.
Tape eraf en de groene laag wordt even hard van de zwarte grondlaag afgetrokken, nog nooit gehad zoiets.
Take 3; zelfde als de tweede keer maar andere tape genomen. Dat ging wel goed, pff.
Daken afgeplakt en gespoten, gaat ook goed. Gele eerste klasse streep afgeplakt, gaat ook goed. Zie je wel; je kan het wel.

Tijd voor de opschriften; allerlei opschriften samengesteld uit verschillende decalsets, gaat allemaal goed.
Mooi, dan de blanke lak erover als bescherming en dan kunnen we eindelijk aan de afbouw beginnen.
Matte lak van Humbrol uit het spuitbusje erover want ik hou niet zo van glanzende modellen.
Busje is bijna leeg maar ik moet het net kunnen halen. Bij de laatste te spuiten neus geeft de bus een spettertje op de neus omdat ik de bus niet helemaal recht op hield maar met het laatste restje kan ik dat wel wegwerken, dacht ik.
Dus nog een laagje over de neus en prompt begint de hele neus craquelé te worden. Dat heb ik nog nooit gehad.

AfbeeldingIMGP7105a by G. van Vliet, on Flickr

Na stevig achteruit bidden maar uithuilen en opnieuw beginnen. De kap mag de remvloeistof weer in..
Ben benieuwd wanneer ik dit treinstel af krijg. Ik denk dat ik voorlopig maar weer wat dia’s van treinen en trams ga opknappen, lukt me op het moment beter…

_________________
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde.

Foto's grootspoor en tram zijn te zien op http://www.flickr.com/photos/spoorvliet/ en http://www.flickr.com/photos/tramvliet/
Foto's van modelspoor zijn te zien op http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/


Omhoog 
 Titel: Re: Mat '36 452
 Bericht Geplaatst: 30 dec 2020, 02:41 
Offline
Moderator
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 okt 2008, 18:48
Berichten: 4492
Woonplaats: in de Randstad
Daar wordt je niet vrolijk van Gerard.
Gebruik altijd blanke matte lak van Humbrol. Gebruik alleen maar Humbrol, en als het niet anders kan Revell. Een grondlaag heb ik in al die jaren nog nooit toegepast, de verf zo rechtstreeks op het hout, messing of kunststof model. Nog nooit een gladder verf afgevallen.
En heel ambachtelijk, altijd met kwast. Voor een strak resultaat wel goed afplakband gebruiken.

_________________
Al 2508 treinen met SLT gereden
Al 382 treinen met SNG gereden (stand 19-04-2021)
Let op: Voordat u materiaal van mij elders publiceert: op alle foto's en teksten rust auteursrecht.


Omhoog 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
 
 Pagina 1 van 2 [ 27 berichten ] Ga naar pagina 1, 2  Volgende




Forumoverzicht » DIVERSEN » Modelspoor


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Google [Bot] en 1 gast

 
 

 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
Je mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
Je mag je berichten niet wijzigen in dit forum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit forum
Je mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoeken naar:
Ga naar:  
cron