Registreren    Aanmelden    Forum    Zoeken    Help

Forumoverzicht » DIVERSEN » Modelspoor




 Pagina 2 van 3 [ 46 berichten ] Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende



Auteur Bericht
 Titel: Re: ATLAS Trammodellen
 Bericht Geplaatst: 11 nov 2014, 12:01 
Offline
Moderator
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 okt 2008, 18:48
Berichten: 4107
Woonplaats: in de Randstad
Preview gemotoriseerde GETA 73 van Atlas

Ondertussen wordt er hard gewerkt in de tramwerkplaats om de zeer fraaie GETA 73 van een aandrijving te voorzien. Dat was nog een hele klus, net als het schrijven van een (ombouw-)beschrijving hiervan ;)
In de tussentijd even een preview vanuit de werkplaats, waarbij opvalt dat de tram bijna klaar is ! De eerste proefritten zijn achter de rug, nu nog even verder met wat details (vooral aan de andere kant dan op de foto zichtbaar !)

Gr Peter


Bijlagen:
IMG_4134 - SF.JPG
IMG_4134 - SF.JPG [ 85.37 KiB | 6952 keer bekeken ]

_________________
Al 2238 treinen met SLT gereden
Al 88 treinen met SNG gereden (stand 18-09-2019)
Let op: Voordat u materiaal van mij elders publiceert: op alle foto's en teksten rust auteursrecht.


Laatst bijgewerkt door Meesterpeter op 14 nov 2014, 12:17, in totaal 2 keer bewerkt.
Let op: Plaatsing draaistelzijkanten is op deze foto niet juist !
Omhoog 
 Titel: Re: ATLAS Trammodellen
 Bericht Geplaatst: 12 nov 2014, 00:21 
Offline
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 09 nov 2010, 13:12
Berichten: 14
Zeer knap gedaan Peter ;)


Omhoog 
 Titel: Re: ATLAS Trammodellen
 Bericht Geplaatst: 12 nov 2014, 22:49 
Offline

Geregistreerd: 19 jul 2011, 16:57
Berichten: 25
Leuk gedaan Peter.


Omhoog 
 Titel: Re: ATLAS Trammodellen
 Bericht Geplaatst: 12 nov 2014, 22:49 
Offline
Functioneel Beheerder
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 22 okt 2008, 19:24
Berichten: 1868
Woonplaats: Oldebroek
En dat is een feit, geldt voor alle getoonde omgebouwde trams hier!

_________________
Met vriendelijke groeten,
Henk

Hier al vaker geweest of misschien voor het eerst? Deel ook jouw spoorse belevenissen op dit forum! Registreer je en kom ook meedoen!


Omhoog 
 Titel: Re: ATLAS Trammodellen
 Bericht Geplaatst: 13 nov 2014, 17:30 
Offline
Moderator
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 okt 2008, 18:48
Berichten: 4107
Woonplaats: in de Randstad
Een aandrijving voor de "Atlas" tram GETA 73

GETA 70 – 75

Serie 70-75 was door het moderne concept dé spraakmakende tramserie van de trotse GETA. Deze 4-assige wagens werden in 1929 door Beijnes te Haarlem gebouwd. Ze hadden 4 motoren van 25 pk (= 4 x 18 kW). Ze waren wat lager dan de gebruikelijke trams door het gebruik van kleinere wielen. Het in- en uitstappen ging daardoor makkelijker. Beijnes voorzag deze trams vanuit de fabriek al van de schuine voorruiten. Klapdeuren en rotan bekleding waren een Arnhemse specialiteit. Oorspronkelijk waren zij voor eenmansbediening gebouwd: vooraan instappen en middenin uitstappen. Tijdens de Tweede Wereldoorlog – toen het passagiersvervoer enorm steeg – werd een conducteur ingevoerd die op het middenbalkon zijn zaken deed. Deze serie deed uitsluitend op lijn 1 Oosterbeek – Velp dienst. (bron: Wikipedia)

GETA 76

In 1993 maakten enkele tramenthousiastelingen het plan een tram uit de Arnhemse serie 70-75 tot leven te roepen. Een Rotterdamse vierasser, de 530, stond onderdelen af voor de wederopbouw. De bouw begon in 1994 en duurde tot 1997. Met Pinksteren 1998 kon de officiële indienststelling in Arnhem worden gevierd. De wagen is geheel nieuw opgebouwd op basis van archieftekeningen. Geen enkel onderdeel van de oude serie kon worden gebruikt, omdat alles verwoest was tijdens de Slag om Arnhem. In tegenstelling tot die van de oorspronkelijke serie zijn de motoren sterker: 4 x 35 k, omdat deze uit de Rotterdamse wagen komen. GETA 76 is een stalen wagen waarbij bijna 12.000 bouten en moeren zijn gebruikt om een carrosserie te verkrijgen. De wagen is 12½ meter lang en weegt leeg ruim 22 ton. Ze kan 70 personen vervoeren. In tegenstelling tot de oorspronkelijke serie heeft GETA 76 normaalsporige draaistellen (1435 mm) tegenover de originele 1067 mm spoorwijdte. (Bron: Wikipedia)
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Demonteren van het model

Het model is net als het voorbeeld een smalspoortram, dus zou eigenlijk van een HOm aandrijving moeten worden voorzien. Tevens is door dit smalspoor de modeltram erg smal, wat het plaatsen van een aandrijving wat moeilijk maakt. De wagenbak is vooral bij de deuren / balkon dusdanig smal dat een standaard Halling aandrijving er niet zomaar in past, je komt enkele mm te kort in de breedte. Tevens zullen de draaistelzijkanten ruim verder naar buiten komen, en ongeveer vlak met de buitenwand komen te liggen. Als alles niet bezwaarlijk is (....) dan kan worden begonnen met de voorbereidingen van het plaatsten van een Halling C1 (schaal HO) vierassige aandrijving, welke op alle assen is aangedreven en eenmaal geplaatst supergoed loopt en door extreem krappe bogen kan rijden. Bogen van Flexrail (bv met Messingrail, zie foto 17 en 18) kunnen zo ver gebogen worden dat de bielzen elkaar raken en verder buigen niet mogelijk is !

Ook bij dit fraaie model is weer de zolangzamerhand bekende Atlas methode toegepast welke niet bij iedereen even favoriet is. Maar daarbij moeten we maar bedenken dat deze modellen natuurlijk nooit ontworpen zijn om van een aandrijving te worden voorzien.
De bak kan van de onderkant worden verwijderd door het verwijderen van minimaal 2 van de 4 frontlampen, dus aan één zijde. Soms zitten ze dusdanig slecht met Chinese lijm vast dat ze er zo zijn uit te trekken, soms moet eerst de voorkant er af worden gezaagd/gesneden (ivm de aparte vorm en later hergebruik) waarna met de boormachine de stift uit de wagenbak wordt geboord (1).
Nadat het wat enge karwei is geklaard en de nog wat aanwezige lijm niet al te veel tegenwerkt, kan de metalen bodemplaat worden verwijderd.
De tram is dan in 3 grote delen uit elkaar, de bak, de groene metalen bodemplaat en het opvallend fraaie interieur. Alleen dat is al het bekijken waard (en dat allemaal voor rond de Euro 25,00 ;) )

Ruimte maken voor de aandrijving

Deze modeltram is eigenlijk dus net iets te smal voor deze Halling C1 aandrijving, echter deze wilde ik toch graag gebruiken ivm de goede rijeigenschappen en goede kwaliteit. De meeste ruimte in de breedte kom je te kort op het balkon, niet alleen is de tram daar het smalst ivm de naar binnenliggende deuren, maar ook is dit de plek waar de motor komt te zitten. Flink ruimte ontstaat door de dikke ruiten aan de onderzijde van de deuren te verwijderen (2), de bovenste ruiten in de deuren kunnen blijven zitten, handig want daardoor blijft het glas in de tram één geheel en is het terugplaatsten met miniem lijm weer makkelijk.

De Halling C1 aandrijving moet ivm het vele zaag- en vijlwerk geheel uit elkaar om vervuiling en beschadiging te voorkomen. De motor kan naar boventoe uit de zwarte bodemplaat worden gewipt, hou vooral de 2 kardanassen goed in de gaten zodat ze niet zoek raken. De bedrading kan gewoon vast blijven zitten, we leggen de motor opzij en trekken de draaistellen uit de ophanging, door deze iets uit te buigen en het draaistel richting motorhouder te bewegen. Het draaistel kan nu op haar kant door haar eigen opening heen naar boven toe worden verwijderd met de nodige voorzichtigheid. Let later bij het terugplaatsen er goed op dat de motor maar op één manier er weer in kan, anders zit 1 van de vliegwielen klem (6).

We hebben nu het zwarte kunstof raam beschikbaar voor bewerking. Het is bijzonder taai kunststof dus het kan tegen wat grof geweld. We zagen en vijlen naast de motorlocatie zo veel mogelijk weg aan beide zijden, net zoveel dat het geheel nog stevig blijft en de motorlocatie (4) niet loskomt van de rest. Alles net iets verder verwijderen dan de deurunit breed is. Ook van de rest van het raamwerk vijlen we aan de zijkanten zo veel mogelijk af, inclusief de nokken (5) nabij de knik aan voor- en achterzijde. Deze nokken ook aan de bovenkant verwijderen, anders past het interieur er later niet in.
Daarna verwijderen we de beide messingkleurige gewichtjes uit de zwarte bodemplaat en zagen de kopeinden (7) er van af, precies langs de nok alwaar de gewichtjes mee vast zaten. Deze nokken kunnen blijven zitten. Tevens zagen we de 4 zijkanten schuin af (8 nummer staat niet op de foto, rood lijntje wel....), zodat ze in ieder geval binnen de GETA bak kunnen vallen, dit kijkt niet op een millimeter. Dit alles omdat de GETA bak flink kleiner is dan de bak van een Weense C1 tram.
Op de foto het uiteindelijke verschil tussen een originele Halling aandrijving en de bewerkte aandrijving.

Nu komt het spannende en belangrijke moment.............

Nadat er voldoende gezaagd en gevijld is zou het zwarte Halling raamwerk in de bak moeten passen, echter dit kan net niet !!
Door de kunststof kap nu minimaal uit te buigen gaat hij er wel in. Hierdoor staat de bak aan beide kanten minmaal bol, ongeveer 0,5 mm per zijkant. Nu ben ik nogal precies (.....) maar je moet wel heel goed van voren kijken om dit te kunnen zien. Groot voordeel is dat het zwarte raamwerk prima vastzit in de bak, lijm of schroefjes zijn niet nodig. Of dit klemmende vermogen van de bak ook door de jaren heen zo blijft, is nu nog niet helemaal te bepalen.

De stroomafnemer

Als de tram goed proef rijdt is het nu tijd voor de verdere afwerking van het model.
De stroomafnemer is op zich best aardig, dus je moet voor jezelf nu de keuze maken of je deze handhaaft of een nieuwe plaatst. Wat vooral opvalt is dat de stroomafnemer veel te laag staat, misschien leuk als je onder een viaduct doorrijdt, maar zo op de trambaan is het geen gezicht. Echter om de kosten van een nieuwe stroomafnemer uit te sparen is het ook mogelijk deze wat te modificeren. De str.afnemer is gemaakt van erg taaie kunststof en kan dus wat hebben. Hij is oa. bij de middelste scharnierpunten (16) gelijmd. Voorzichtig losmaken en alle stangen dusdanig buigen dat de stroomafnemer wat verder omhoog / uit staat. Hierna het bovenste en onderste deel van de stroomafnemer weer lijmen, zonder dat er materiaalspanning op de stangen staat. In de scharnierpunten (16) zitten zeer kleine nokjes welke alles weer bij elkaar houden. Na montage heb ik hem aluminium geschilderd, dat staat net wat beter en is meer naar de werkelijkheid.

Interieur

Atlas heeft zich uitgeput door het model van een fraai interieur te voorzien. Ondanks de krapte in de tram door de aandrijving is het mogelijk het interieur bijna geheel terug te plaatsten, maar er zit wel wat werk aan. Alleen de vloer van het balkon heb ik niet geplaatst, dit ivm met de koeling van de motor welke aardig warm kan worden.
Echter voordat we het interieur herplaatsen lijmen we de beide messing Halling gewichtjes op elkaar in het plafond van het balkon vast. Overigens, niet meer gewicht gebruiken, dit wordt door Halling ook afgeraden.

Eerst word het balkon vlak achter de laatste banken (9) afgezaagd.
Doordat het interieur hoger in de tram komt, moeten van de zijkanten (10) er ook nog af, omdat ze gedeeltelijk naast de ramen komen te zitten, welke zoals al eerder bleek, flink dik zijn. De inrichting van de cabine moet om dezelfde reden ook wat naar binnen worden verplaatst (11) waarbij het hendel ongeveer de helft ingekort moet worden, anders komt deze tegen het plafond (en dat is niet handig voor de bestuurder !). Tevens moet er nog wat gezaagd worden aan de laatste stoelen (alleen achter- onderkant is voldoende) om ruimte te maken voor de beide vliegwielen.
De beide interieurdelen (links en rechts) herplaatsten we dusdanig dat de bovenzijde van de banken net onder de ruiten vallen. We plakken ze vast met dikke "lijm", bv wat siliconenkit om de kieren tussen interieur en wagenbak te overbruggen. Voordeel is tevens van deze kit dat het flexibel blijft, nodig als de bak wat wordt uitgerekt in de breedte. Het blijkt nog een hele toer te zijn om het interieur recht en op de juiste hoogte te krijgen, maar na enig gepriegel moet het lukken. Let goed op dat de ruimte onder het interieur ruim voldoende is om plaats te geven aan de aandrijving en maak zeker nu een proefrit. De bovenkant (loop oppervlak) van de wielen moeten qua hoogte net onder de bakonderkant door kunnen, dit is voldoende voor de scherpste bogen, maar het beste is dit natuurlijk zelf even uit te testen. Door de klemmende constructie is dit erg makkelijk goed af te stellen. Plaats de wielen in ieder geval niet hoger, anders passen straks de draaistelzijkanten niet.

Afwerking tram

Om de tram verder af te bouwen moeten nog wat details van de groene metalen bodemplaat worden afgezaagd. Iedereen welke erg houd van metaalzagen met de figuurzaag komt nu goed aan zijn trekken ;)
Als eerste zagen we de voor- en achterkant van de bodemplaat af (12), precies achter de instaptrede van de voordeur.
Verder zagen we de beide grote treeplank delen van de rest af. In werkelijkheid waren de treeplanken opklapbaar, Atlas heeft er voor gekozen de treeplanken af te beelden in de uitstap stand. We zagen de treeplanken af zoals op de foto (13) waarbij we opletten dat links en rechts het kleine gedeelte ook mee wordt afgezaagd. Het overgebleven deel (15) kan bij het oud ijzer.
Tot slot komen de beide kunststof draaistellen nog aan bod. Hiervan hebben we alleen de vier buitenkanten (14) nodig. We zagen ze zo plat mogelijk van de steunen, zonder dat er iets van de originele bevestiging aan de binnenkant blijft zitten. Voor een goede lijmhechting halen we de groene verf er met een vijl nog even vanaf.
We plaatsen alles zoals op de foto, waarbij de midden treeplanken dusdanig worden gelijmd dat deze alleen aan het zwarte motoromhulsel vast zitten, anders kan de kap er niet makkelijk van af. De twee delen met de koppeling moeten met "zuinige lijm" bevestigd worden, want deze moeten er bij grote problemen met de aandrijving er weer van af kunnen.
De vier draaistelzijkanten lijmen we op de originele Halling steunen, nadat we de dunne zijdelen langs de wielen (8x) er eerst vanaf hebben gebroken. De draaistelzijkanten passen net, mede door de kleine wielen. Let goed op dat het niet vast loopt tegen onderzijde bak of de rails raakt. Zet de tram daarvoor wel op de rails, anders meet je de flenzen mee.......
Tot slot kunnen de frontlampen (17) worden teruggeplaatst met wat lijm in de kap, deze hebben hun functie om de kap aan de onderzijde vast te houden verloren.

Als alles gedroogd is kan de tram aan haar inzet beginnen, zoals die van mij op proefrit op de pendelbaan in een Engels museumdorpje (17 en 18) in afwachting van een grotere trambaan voor al die leuke Atlas modellen :D

> Op naar het volgende Atlas model, een heel simpele dit keer: De bijwagen van de stoomtram van Bern

Veel knutselplezier, Peter (voor vragen over een motorisering van een Atlas Editions tram: PB of Mail even)

_________________
Al 2238 treinen met SLT gereden
Al 88 treinen met SNG gereden (stand 18-09-2019)
Let op: Voordat u materiaal van mij elders publiceert: op alle foto's en teksten rust auteursrecht.


Omhoog 
 Titel: Re: ATLAS Trammodellen
 Bericht Geplaatst: 13 nov 2014, 17:39 
Offline
Moderator
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 okt 2008, 18:48
Berichten: 4107
Woonplaats: in de Randstad
.


Bijlagen:
IMG_4120 - SF - klein.JPG
IMG_4120 - SF - klein.JPG [ 72.84 KiB | 6875 keer bekeken ]
IMG_4122 - SF - klein.JPG
IMG_4122 - SF - klein.JPG [ 72.2 KiB | 6875 keer bekeken ]
IMG_4123 - SF - klein.JPG
IMG_4123 - SF - klein.JPG [ 81.37 KiB | 6875 keer bekeken ]
IMG_4125 - SF - klein.JPG
IMG_4125 - SF - klein.JPG [ 106.12 KiB | 6875 keer bekeken ]
IMG_4126 - SF - klein.JPG
IMG_4126 - SF - klein.JPG [ 89.46 KiB | 6875 keer bekeken ]
IMG_4127 - SF - klein.JPG
IMG_4127 - SF - klein.JPG [ 82.65 KiB | 6875 keer bekeken ]
IMG_4128 - SF - klein.JPG
IMG_4128 - SF - klein.JPG [ 77.42 KiB | 6875 keer bekeken ]
IMG_4129 - SF - klein.JPG
IMG_4129 - SF - klein.JPG [ 73.43 KiB | 6807 keer bekeken ]
IMG_4130 - SF - klein.JPG
IMG_4130 - SF - klein.JPG [ 73.19 KiB | 6807 keer bekeken ]
IMG_4134 - SF - klein.JPG
IMG_4134 - SF - klein.JPG [ 78.55 KiB | 6807 keer bekeken ]
IMG_4139 - SF - klein.JPG
IMG_4139 - SF - klein.JPG [ 174.59 KiB | 6807 keer bekeken ]
IMG_4141 - SF - klein.JPG
IMG_4141 - SF - klein.JPG [ 180.36 KiB | 6807 keer bekeken ]

_________________
Al 2238 treinen met SLT gereden
Al 88 treinen met SNG gereden (stand 18-09-2019)
Let op: Voordat u materiaal van mij elders publiceert: op alle foto's en teksten rust auteursrecht.
Omhoog 
 Titel: Re: ATLAS Trammodellen
 Bericht Geplaatst: 14 nov 2014, 12:16 
Offline
Moderator
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 okt 2008, 18:48
Berichten: 4107
Woonplaats: in de Randstad
Let op:

Ik werd er door verschillende Spoorforumlezers op gewezen dat op de preview foto en op de foto in de ombouw beschrijving van de GETA 73 de draaistelzijkanten verkeerd om zaten.
Dat is inderdaad juist, "klein foutje....". De juiste foto is nu in de ombouwbeschrijving geplaatst.

Bedankt voor het melden ;) Met vr gr Peter

_________________
Al 2238 treinen met SLT gereden
Al 88 treinen met SNG gereden (stand 18-09-2019)
Let op: Voordat u materiaal van mij elders publiceert: op alle foto's en teksten rust auteursrecht.


Omhoog 
 Titel: Re: ATLAS Trammodellen
 Bericht Geplaatst: 28 nov 2014, 23:09 
Offline
Moderator
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 okt 2008, 18:48
Berichten: 4107
Woonplaats: in de Randstad
Berner Stoomtram bijwagen

Hierbij de ombouwbeschrijving voor het rolvaardig maken van de Atlas Verlag Berner Stoomtram bijwagen.
Gelukkig hoeft er geen motor is, dus moeilijk is het zeker niet om deze leuke wagen rijvaardig te maken om ingezet te gaan worden achter de Berner stoomtramlok.
Voor het rijvaarig maken op spoorbreedte H0, de wagen is smalspoor, zijn er wel enkele ingrepen noodzakelijk. De twee draaistellen moeten fors breder worden, en de constructie onder de rijtuigbak moet worden ingekort.
Voor de wielen gebruikte ik 9 mm. tramwielen en bijbehorende assen. Deze wielen zijn precies van dezelfde maat als de kunststof wielen welke er vanuit China onder zitten. Echter deze metalen wielen lopen natuurlijk prima, de kunststof exemplaren zijn niet bepaald rolvaardig voor inzet op rails.
Ondanks dat de metalen wielen behoorlijk smal zijn rijden ze bv ook uitstekend op oude Fleischmann messing rails.

Op foto 1 het originele rijtuig nadat deze van de grondplaat is geschroefd.
Op foto 2 de onderzijde zoals deze wordt geleverd, de beide draaistellen zitten met een schroefje vast. De bodemplaat van het rijtuig is van metaal, en daar hoeven we dit keer verder niets aan te doen.
Op foto 3 is het draaistel uit elkaar genomen, bewaar ook het plaatje goed, dat is weer nodig. We zagen de draaistellen precies in de lengte en in het midden door. Hierdoor blijven aan de zijkanten ook kunststof zitten, met delen van de lagering voor de assen. Links het doorgezaagde draaistel met nieuwe assen, rechts nog het onbewerkte exemplaar.
Op foto 4 zien we hoe we de beide draaistel delen weer samenvoegen, met een op maat geknipt plaatje styreen. We gebruiken de wielen om de juiste maat te bepalen, zorg dat ze makkelijk kunnen draaien, maar vooral ook dat het draaistel niet getordeerd is. tevens maken we de draaikom erin, ruim genoeg om vrij te kunnen draaien, dan hoeven we de metalen nok bij de spil niet te verwijderen.
Tevens maakte ik een plaatje lood op maat, gewoon van de loodgietersrol en met de schaar en figuurzaag op maat maken. Deze lijmen we op de metalen bodem van de wagen. Hij wordt hierdoor niet alleen lekker zwaar, maar de draaistellen komen net hoog genoeg om onder de stelbalk door te kunnen draaien.
Op foto 5 zien we de ingekorte trekstangen onder de wagenbak. Dit moet (helaas) wel om de draaistellen genoeg draairuimte te geven, immers voor spoor H0 zijn ze flink breder.
Na het losmaken van de beide trekstangen aan de uiteinden, dus niet de beide binnenste bevestigingen lostrekken, knippen we deze exact op dezelfde maat af. Het materiaal is voorzichtig te buigen. Evt. met wat zuinige lijm vastzetten
Met een langer schroefje, bv waarmee Atlas modellen aan de zwarte display bodemplaat hebben gezeten worden de draaistellen weer bevestigd. Het plaatje plaatsen we weer zoals op de foto zichtbaar, deze sluiten de assen op in het draaistel.

En KLAAR is deze leuke stoomtramwagen. Een koppeling naar eigen keuze aan zowel lok als rijtuig moeten nog worden aangebracht, laat je het rijtuig achterstevoren rijden, dan kan aan de dan achterzijde de kleine zwarte immitatie koppeling blijven zitten.

Veel knutselplezier, Peter
-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

> Volgende ombouwbeschrijving:
De zeer mooie Atlas verlag RET 520 Deze wagen is op enkele kleine details ook al klaar en rijdt ondertussen haar eerste ritjes :D


Bijlagen:
IMG_4142 - SF.JPG
IMG_4142 - SF.JPG [ 98.02 KiB | 6653 keer bekeken ]
IMG_4143 - SF.JPG
IMG_4143 - SF.JPG [ 63.2 KiB | 6653 keer bekeken ]
IMG_4144 - SF.JPG
IMG_4144 - SF.JPG [ 71.16 KiB | 6653 keer bekeken ]
IMG_4145 - SF.JPG
IMG_4145 - SF.JPG [ 88.41 KiB | 6653 keer bekeken ]
IMG_4147 - SF.JPG
IMG_4147 - SF.JPG [ 88.46 KiB | 6653 keer bekeken ]

_________________
Al 2238 treinen met SLT gereden
Al 88 treinen met SNG gereden (stand 18-09-2019)
Let op: Voordat u materiaal van mij elders publiceert: op alle foto's en teksten rust auteursrecht.
Omhoog 
 Titel: Re: ATLAS Trammodellen
 Bericht Geplaatst: 30 nov 2014, 19:50 
Offline
Functioneel Beheerder
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 22 okt 2008, 19:24
Berichten: 1868
Woonplaats: Oldebroek
Knap staaltje werk, "even" omsporen van de draaistellen. Ik zie dat je de verstevingsstangen (hoe die ook al weer heten) onder de bak hebt ingekort vanwege de breder geworden draaistellen. Maar een goed compromis om een inzetbaar model te verkrijgen.

_________________
Met vriendelijke groeten,
Henk

Hier al vaker geweest of misschien voor het eerst? Deel ook jouw spoorse belevenissen op dit forum! Registreer je en kom ook meedoen!


Omhoog 
 Titel: Re: ATLAS Trammodellen
 Bericht Geplaatst: 05 dec 2014, 23:04 
Offline
Moderator
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 okt 2008, 18:48
Berichten: 4107
Woonplaats: in de Randstad
Een aandrijving voor de Altas Verlag RET 520

Allereerst bedankt voor alle complimenten, een mooie reden om verder te gaan met deze uitleg hoe een ATLAS tram van aandrijving te voorzien.

Deze keer de zeer fraaie RET 520, welke wordt voorzien van een Halling aandrijving.

De Atlas Verlag RET 520 is in Nederland vanzelfsprekend één van de meest populaire exemplaren (zie foto 1) uit deze hoe langer hoe groter wordende serie Atlas trammodellen in schaal H0. Tot nu toe (december 2014) is dit model nog niet uitgeleverd in Nederland en omringende landen.

Voor de motorisering van deze tram gebruikte ik net als bij de Atlas GETA 73 een Halling C1 aandrijving. In grote lijnen past deze aandrijving, echter de rad- en spil afstand kloppen niet voor de 100 procent. De afwijkingen zijn echter dusdanig klein (enkele millimeters) en worden ook nog eens verdoezeld door de draaistelzijkanten, dat het voordeel van het gebruik van een kant-en-klare en mooi lopende Halling aandrijving hier ruimschoots tegen op wegen.

Ook dit model zit weer op de bekende manier in elkaar, via de frontlampen in de vorm van een stift worden de boven en onderkant bij elkaar gehouden. We pakken dus weer de grote boormachine met het kleine boortje om de lampen uit te boren. Dit moet aan beide kanten gebeuren (zie foto 2).
De tram zit met amper lijm aan elkaar dus laat zich dit keer zeer makkelijk uit elkaar nemen. Op foto 3 zien we de verschillende onderdelen, de draaistellen, onderzijde van metaal, het zeer fraaie interieur en de fraaie kap.

Voordat we verder gaan bekijken we even het fraaie interieur (foto 4), alles is prachtig uitgebeeld en zelfs de schotten hebben ingezette raampjes, de bedieningshandels zijn aanwezig, waar kom je dat in deze prijsklasse nog tegen !

Nu gaat het echte werk beginnen :D
We nemen een Halling C1 aandrijving erbij en zien meteen al dat deze veel te lang is (foto 5). Aan beide zijden moet er een flink stuk afgezaagd (foto 6) worden waarbij we dusdanig zagen dat het verband er wel in blijft zitten, anders krijg je problemen met de ophanging van de draaistellen.
Je kan hierbij motor en draaistellen verwijderen om beschadiging en vervuiling te voorkomen, ik heb ze zelf deze keer laten zitten. Ter hoogte van het balkon vijlen we net als bij de GETA het nodige van het zwarte Halling frame weg, en de Halling past erin. Als het goed is klemt hij net een heel klein beetje, zodat de kap er netjes op blijft zitten.

Interieur

Aan het interieur van deze RET wagen zit eigenlijk nog het meeste werk. Omdat het interieur flink hoger moet komen te zitten moet er veel gezaagd en gelijmd gaan worden. Als eerste zagen we het interieur in drie delen. Het midelste deel plakken we terug op het balkon en wel tegen de naar binnen uitstekende ramen van het balkon aan. Zo heeft het balkon een hoge vloer, waar de motor met vliegwielen ruim onder past en nog genoeg koeling heeft.
De beide andere delen gaan nu verzaagd worden, waarbij we alle zittingen direckt onder het zitvlak afzagen. Ook de binnenschotten korten we flink in, verdeeld over boven- en onderzijde dit kan gewoon met een stevige schaar, dat bespaart veel zaagwerk. Tevens zagen we de beide stuurposten los en lijmen deze terug op hun plek in de bak.
Alle afgezaagde bankjes plakken we terug op een dun (1 mm) plaatje Styreen (foto 8). Zo beparen we maar liefst een halve centimeter in de hoogte van het interieur. Op foto 9 zien we het nieuwe interieur, er is wel in detail iets fout gegaan bij het lijmen van de bankjes(!), maar dat ziet natuurlijk niemand............ (of wel ?).
De bankjes zitten iets hoger dan eerst, is dat een bezwaar dan zal je ook de rugleuningen moeten inkorten. Ik vind het amper opvallen, dus heb het zo gelaten, eenmaal op de modelbaan zie je dit echt niet meer.
Wil je een mooiere stroomafnemer op de tram, dan moet dit nu gebeuren. De Chinese plastic stroomafnemer is echt veel te grof en is tevens dit keer van een plastic dat absoluut niet te buigen is. Het trammodel wordt zeker een stuk fraaier met een gekocht exemplaar, welke dan natuurlijk wel duurder is dan het hele trammodel van Atlas. Op mijn tram komt tzt ook nog een ander exemplaar.
Daarna zetten we het intereur met wat dikke lijm, bv kit, vast waarna we de aandrijving ook kunnen plaatsten.
Het is nu tijd voor een uitgebreide proefrit om te bekijken of alles goed vrijkan bewegen. Voor de goede hoogte houden we weer de bovenzijde van het loopvlak van de wielen gelijk met de onderkant van de bak.
Voor het nette heb ik de wielen donkerbruin gemaakt, dezelfde kleur als voor de vloer in het interieur (foto 10).

De afwerking.

We maken de uitgeboorde gaten van de frontlampen dicht. Ik heb dit gedaan met een beetje wiite kit, van binnenuit naar buiten gedrukt en dan met een natte vinger even aangdrukt aan de buitenzijde. Doe je dit bv met witte Acrylaatkit, dat heeft het het voordeel dat als het helemaal fout gaat, de kit eenvoudig met veel water weer van het model is af te spoelen.

Dan zagen we van de metalen bodemplaat de beide kopeinden af (foto 11) en wel zo krap/klein dat deze precies in de overgebleven ruimte passen voor de zwarte Halling bodemplaat van de aandrijving. Dit past precies. Wel wordt nu duidelijk dat de radstand van deze aandrijving een fractie langer is dan eigenlijk zou moeten. Hierdoor komt het draaistel tegen de opstaptrede van de voorste deur (bij de bestuurder) aan. Dit is minimaal maar hierdoor moet deze opstaptrede wel iets ingekort worden. We zagen deze dus iets af, waarna we de bevestiging aan de bakbodem weer herstellen.
We zetten daarna deze vloerdelen vast met zuinige lijm, immers moet de aandrijving er ooit uit, dan zullen deze delen verwijderd moeten worden.

Tot slot halen we de vier draaistelzijkanten (foto 11) los van de oude ATLAS draaistellen. Deze zitten met nokjes vast en kunnen eenvoudig los getrokken worden. We lijmen ze dusdanig op de zijkanten van de Hallingdraaistellen dat ze niet over de baan slepen (proberen op rails, en niet zo op het werkplad ivm de flenshoogte) en ook vrij kunnen bewegen ten opzichte van de wagenbak.

Daarna hebben we voor een net bedrag een prima rijdende en fraai uitziende Rotterdamse tram.

Op foto 12 tenslotte de tramwagen na verbouwing tijdens een proefrit, nog met de oude, veel te dikke, stroomafnemer welke tzt nog vervangen gaat worden.

Veel knutselplezier, Peter

Binnenkort: Motorisering van een Zwitserse 3-asser, De "Valutawagen"


Bijlagen:
IMG_4152 - SF - ATLAS VERLAG RET 520.JPG
IMG_4152 - SF - ATLAS VERLAG RET 520.JPG [ 88.07 KiB | 6374 keer bekeken ]
IMG_4153 - SF - ATLAS VERLAG RET 520.JPG
IMG_4153 - SF - ATLAS VERLAG RET 520.JPG [ 79.03 KiB | 6374 keer bekeken ]
IMG_4154 - SF - ATLAS VERLAG RET 520.JPG
IMG_4154 - SF - ATLAS VERLAG RET 520.JPG [ 100.08 KiB | 6374 keer bekeken ]
IMG_4155 - SF - ATLAS VERLAG RET 520.JPG
IMG_4155 - SF - ATLAS VERLAG RET 520.JPG [ 62.89 KiB | 6374 keer bekeken ]
IMG_4156 - SF - ATLAS VERLAG RET 520.JPG
IMG_4156 - SF - ATLAS VERLAG RET 520.JPG [ 92.98 KiB | 6374 keer bekeken ]

_________________
Al 2238 treinen met SLT gereden
Al 88 treinen met SNG gereden (stand 18-09-2019)
Let op: Voordat u materiaal van mij elders publiceert: op alle foto's en teksten rust auteursrecht.
Omhoog 
 Titel: Re: ATLAS Trammodellen
 Bericht Geplaatst: 05 dec 2014, 23:08 
Offline
Moderator
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 okt 2008, 18:48
Berichten: 4107
Woonplaats: in de Randstad
.


Bijlagen:
IMG_4159 - SF - ATLAS VERLAG RET 520.JPG
IMG_4159 - SF - ATLAS VERLAG RET 520.JPG [ 89.21 KiB | 6374 keer bekeken ]
IMG_4160 - SF - ATLAS VERLAG RET 520.JPG
IMG_4160 - SF - ATLAS VERLAG RET 520.JPG [ 91.75 KiB | 6374 keer bekeken ]
IMG_4162- ATLAS VERLAG RET 520.JPG
IMG_4162- ATLAS VERLAG RET 520.JPG [ 76.59 KiB | 6374 keer bekeken ]
IMG_4163 - SF - ATLAS VERLAG RET 520.JPG
IMG_4163 - SF - ATLAS VERLAG RET 520.JPG [ 69.72 KiB | 6374 keer bekeken ]
IMG_4164 - SF - ATLAS VERLAG RET 520.JPG
IMG_4164 - SF - ATLAS VERLAG RET 520.JPG [ 96.56 KiB | 6374 keer bekeken ]
IMG_4165 - SF - ATLAS VERLAG RET 520.JPG
IMG_4165 - SF - ATLAS VERLAG RET 520.JPG [ 70.66 KiB | 6374 keer bekeken ]
IMG_4166 - SF- ATLAS VERLAG RET 520.JPG
IMG_4166 - SF- ATLAS VERLAG RET 520.JPG [ 150.33 KiB | 6374 keer bekeken ]

_________________
Al 2238 treinen met SLT gereden
Al 88 treinen met SNG gereden (stand 18-09-2019)
Let op: Voordat u materiaal van mij elders publiceert: op alle foto's en teksten rust auteursrecht.
Omhoog 
 Titel: Re: ATLAS Trammodellen
 Bericht Geplaatst: 24 dec 2014, 22:03 
Offline
Moderator
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 okt 2008, 18:48
Berichten: 4107
Woonplaats: in de Randstad
Nieuwe aanwinsten van Atlas. De tram 4-assige wagen uit Geneve en de 2-assige tram uit Kopenhagen.


Bijlagen:
IMG_4167 - SF.JPG
IMG_4167 - SF.JPG [ 72.36 KiB | 6134 keer bekeken ]
IMG_4168 - SF.JPG
IMG_4168 - SF.JPG [ 76.12 KiB | 6134 keer bekeken ]

_________________
Al 2238 treinen met SLT gereden
Al 88 treinen met SNG gereden (stand 18-09-2019)
Let op: Voordat u materiaal van mij elders publiceert: op alle foto's en teksten rust auteursrecht.
Omhoog 
 Titel: Re: ATLAS Trammodellen
 Bericht Geplaatst: 03 feb 2015, 10:33 
Offline
Moderator
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 okt 2008, 18:48
Berichten: 4107
Woonplaats: in de Randstad
Volgens mij laat ik heel veel geld liggen, door bij mijn werkgever te gaan werken :shock:
Kan beter flink wat Atlas modelletjes van een aandrijving gaan voorzien en daarna op E-Bay ztten.
Even in de gaten houden of deze snel verkocht is voor E 169,00........

Volgende tram bespreking in dit veel gelezen topic: De Zwitserse 3-asser, "Valutawagen".

Gr Peter


Bijlagen:
image.jpg
image.jpg [ 85.47 KiB | 5888 keer bekeken ]

_________________
Al 2238 treinen met SLT gereden
Al 88 treinen met SNG gereden (stand 18-09-2019)
Let op: Voordat u materiaal van mij elders publiceert: op alle foto's en teksten rust auteursrecht.
Omhoog 
 Titel: Re: ATLAS Trammodellen
 Bericht Geplaatst: 06 feb 2015, 22:13 
Offline
Moderator
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 okt 2008, 18:48
Berichten: 4107
Woonplaats: in de Randstad
Atlas Verlag BEB Birseckbahn "Valutawagen"

De Birseckbahn wagen is een heel leuk trammodel, prachtig gedetaileerd en dat weer voor een heel leuk prijsje. Snap nog steeds niet dat ze er iets aan verdienen, want voor een bedragje van rond de E 23,00 (incl. verzenden) kwam dit model helemaal vanuit Hong Kong naar mij toe. De tram deed ruim 3 weken over deze reis, dus er zal wel een stukje per vliegtuig zijn afgelegd. De grote doos netjes gevuld met kleurrijk Chinees krantenpapier.

Wat meteen opvalt bij deze tram is dat het een 3-asser is. Bij het motoriseren van deze tram kan je natuurlijk het middenwiel geheel weglaten, maar dat is natuurlijk een flinke aantasting van het uiterlijk.
Echter het wiel werkend houden, is met een standaard Halling aandrijving ook niet mogelijk. Natuurlijk kan je er van SB-Modelbau een 3-assige aandrijving kopen ( http://www.sb-modellbau.com/product_inf ... ts_id=2598 ) maar met E 160,00 wordt het model dan nog erg prijzig.

Ik heb gekozen voor een Halling "54er - Antrieb" welke maar ongeveer 1/3 van die prijs is. Deze lange 2-assige aandrijving heeft een radafstand van 54 mm, goed bruikbaar voor deze BEB wagen.

Het demonteren
De wagen wordt voorzichtig uit elkaar gehaald, waarbij er verdekt opgesteld een schroef zit onder de baanruimer. De baanruimer zit gelijmt aan de achterzijde en laat redelijk makkelijk los en is later door de aanwezige nokken ook weer makkelijk te herplaatsen.
Tevens worden de bruine zijkanten rond de wielen voorzichtig omgebogen, waarna ze in hun geheel van de bodemplaat afbreken.

Zagen
Aan de metalen bodemplaat van de tram zit nogal wat figuurzaagwerk, omdat de zijkanten (heel dun) behouden moeten blijven bij het uitzagen van de vorm van de Halling motoraandrijving. Dit omdat deze zijkant zichtbaar is aan de onderzijde van de trambak. Zaag zo dun mogelijk, dan is er net voldoende ruimte om de motor in te laten passen. Ondanks dat het metaal redelijk zacht is, lukt dit prima zonder verbuigen. Gebruik een metaal-figuurzaagje met heel, heel kleine tanden

Interieur
Om ruimte te maken moet ook bij deze tram weer het interieur flink dunner gemaakt worden. Alle stoeltjes (en tussenwanden) worden van de bodemplaat gezaagd, en wel net onder het zitoppervlak. Deze worden daarna op een dun plakje lood geplakt, zo wordt ongeveer 4 mm. in hoogte gewonnen. Het lijkt niet veel, maar voorkomt wel dat de stoeltjes voor de ramen komen te zittten.

Op foto 4 is alles klaar voor montage. Eerst plaatsten we natuurlijk het interieur en daarna de verzaagde grijze bodemplaat. Evt vullen we de ruimte tussen loden vloer (van het interieur) en aandrijving nog wat op om de juiste hoogte te krijgen, waarbij het loopvlak van de wielen aan de bovenkant gelijk moeten komen met de onderkant van de wagenbak (foto 6). De Halling motorunit wordt met enige lijm vastgelijmt. Doe dit met zo min mogelijk, en makkelijk loslatende lijm (dus geen secondenlijm), want bij evt problemen in de toekomst moet deze wel weer los kunnen.

Nu is het, na het zuinig smeren van de aandrijving, tijd om proef te rijden. Altijd weer leuk om een voormalig statisch model welke vast zat op een tentoonstellingsplaatje, uit zichzelf te zien gaan rijden.......

Hierna bouwen we de tram verder af, bruine zijkanten worden weer geplaatst met wat lijm, en om het helemaal af te maken, het middelste wiel, van de as afgezaagd, lijmen we tegen de zijkant van de motor.
Hij draait dan wel niet mee tijdens het rijden, maar dat valt minder op dan dat het wiel zou ontbreken. Om problemen tijdens het rijden te voorkomen, kan je de flens aan de onderzijde van dit kunststof wieltje eenvoudig afvijlen.

Hierna is deze tram gereed om vele modelkilometers te gaan maken.

Veel knutselplezier, Peter

> Volgende motorisering in dit topic: de Brussel 5001


Bijlagen:
IMG_4108SF.JPG
IMG_4108SF.JPG [ 101.95 KiB | 5800 keer bekeken ]
IMG_4109.JPG
IMG_4109.JPG [ 81.35 KiB | 5800 keer bekeken ]
IMG_4111 SF.JPG
IMG_4111 SF.JPG [ 64.75 KiB | 5800 keer bekeken ]
IMG_4113 SF.JPG
IMG_4113 SF.JPG [ 107.3 KiB | 5800 keer bekeken ]

_________________
Al 2238 treinen met SLT gereden
Al 88 treinen met SNG gereden (stand 18-09-2019)
Let op: Voordat u materiaal van mij elders publiceert: op alle foto's en teksten rust auteursrecht.
Omhoog 
 Titel: Re: ATLAS Trammodellen
 Bericht Geplaatst: 06 feb 2015, 22:16 
Offline
Moderator
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 okt 2008, 18:48
Berichten: 4107
Woonplaats: in de Randstad
Atlas Verlag BEB Birseckbahn "Valutawagen"


Bijlagen:
IMG_4115 SF.JPG
IMG_4115 SF.JPG [ 97.73 KiB | 5236 keer bekeken ]
IMG_4116 SF.JPG
IMG_4116 SF.JPG [ 71.61 KiB | 5236 keer bekeken ]
IMG_4117 SF.JPG
IMG_4117 SF.JPG [ 104 KiB | 5236 keer bekeken ]
IMG_4119 SF.JPG
IMG_4119 SF.JPG [ 63.57 KiB | 5236 keer bekeken ]
IMG_4120 SF.JPG
IMG_4120 SF.JPG [ 91.02 KiB | 5236 keer bekeken ]

_________________
Al 2238 treinen met SLT gereden
Al 88 treinen met SNG gereden (stand 18-09-2019)
Let op: Voordat u materiaal van mij elders publiceert: op alle foto's en teksten rust auteursrecht.
Omhoog 
 Titel: Re: ATLAS Trammodellen
 Bericht Geplaatst: 25 jun 2015, 14:51 
 
Beste Forumgenoten, ook ik heb een abonnement op de Atlas tramserie. Een bekende klacht , dat zo maar uit het systeem wordt gegooid ,als je iets retourneerd overkwam mij ook. Mijn vraag aan een ieder is , wie heeft voor mij de artikelnummers van de Tram uit Gothenburg en Kopenhagen. Want als ik die heb , willen ze mij die exemplaren wel nazenden. Vriendelijke groet en alvast hartelijk dank voor de genomen moeite , Robbieboy.


Omhoog 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
 
 Pagina 2 van 3 [ 46 berichten ] Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende




Forumoverzicht » DIVERSEN » Modelspoor


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

 
 

 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
Je mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
Je mag je berichten niet wijzigen in dit forum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit forum
Je mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoeken naar:
Ga naar: