Registreren    Aanmelden    Forum    Zoeken    Help

Forumoverzicht » DIVERSEN » Modelspoor




 Pagina 1 van 1 [ 15 berichten ] 



Auteur Bericht
 Titel: Combispoor NS DE 1
 Bericht Geplaatst: 10 jan 2022, 14:36 
Offline
Donateur
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 02 nov 2008, 23:42
Berichten: 1330
Woonplaats: Ten westen van het Rijn-Schiekanaal
Door een ongelukkig toeval kwam ik in het bezit van een Combispoor DE1, wat overigens goed helpt tegen Wadloperhonger.
In tegenstelling tot wat je vaak leest is deze Combispoor DE1 geheel op schaal en vind ik de vorm er goed in zitten.
Combispoor was in de jaren 80 van de vorige eeuw een modelspoor postorderwinkel (voorloper van een on-line winkel), misschien wel één van de eerste modelspoor postorderwinkels..
Men verkocht alle bekende- en onbekende merken maar bracht ook eigen producties uit zoals de NS DE1.
Deze DE1 is geleverd in een scharrig houten kistje en uitgevoerd als epoxy dak met aangegoten epoxy koppen en had geëtste messing wanden en bak.
Het aangedreven draaistel is een Tenshodo spud en het loopdraaistel is een vouwwerkje van geëtst messing.
Het geheel is zeer netjes gespoten en de opschriften zijn afwrijfdecals en opplakdecals van (waarschijnlijk) Reitsma. Helaas is er geen blanke aflaklaag als afwerking op gezet.
Interieur zat niet in deze DE1.
De ruiten zijn stroken erg dun doorzichtig materiaal wat vooral aan de bovenzijde is kromgetrokken en van de vensters afstaat.
De front- en sluitlichten waren led’s (erg revolutionair in die tijd) en zijn direct achter de lampgaten geplakt. Lampringen om de front- en sluitseinen zijn niet aangebracht.
De draaistel zijkanten zijn messing gietstukken.
Al met al een aardig mooi model maar destijds voor mij onbetaalbaar.
De vorm zit erg goed in dit model en het leek mij een leuke klus om dit model een beetje naar de hedendaagse standaard op te werken.

Dit is de statiefoto van het originele Combispoor model zoals dit bij mij binnen is gereden;
AfbeeldingIMGP8818a by G. van Vliet, on Flickr

De kap wil ik zoveel mogelijk intact laten, afgezien van verbeteringen, zodat deze niet opnieuw gespoten hoeft te worden.
Verdere werkzaamheden ter verbetering worden in ieder geval;
- lampringen en verbeterde front- en sluitseinen aanbrengen met omgekeerd L-sein
- interieur aanbrengen
- binnenverlichting aanbrengen
- draaistellen van meer details voorzien
- digitaliseren en stroomafname verbeteren
- Scharfenbergkoppelingen op juiste hoogte zetten
- Treeplanken onder deuren aanbrengen.
Er zullen onderweg vast nog wel meer zaken meegenomen worden.
Beschrijving van de werkzaamheden komt in volgende posts.

_________________
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde.

Foto's grootspoor en tram zijn te zien op http://www.flickr.com/photos/spoorvliet/ en http://www.flickr.com/photos/tramvliet/
Foto's van modelspoor zijn te zien op http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/


Omhoog 
 Titel: Re: Combispoor NS DE 1
 Bericht Geplaatst: 11 jan 2022, 15:36 
Offline
Donateur
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 02 nov 2008, 23:42
Berichten: 1330
Woonplaats: Ten westen van het Rijn-Schiekanaal
De DE1 Combispoor is uitgerust met een spud, een draaistel met ingebouwde motor en -stroomafname. Op een analoge baan kan dat ding geheel zelfstandig over de baan rijden, op een digitale baan ook, maar alleen op topsnelheid :mrgreen:.
De spud moet dus geschikt gemaakt worden om digitaal te rijden. Dat heb ik op de volgende manier gedaan:
Eerst wordt de spud uit elkaar gehaald.
Bij de Tenshodo’s zit aan de onderzijde van de spud een deksel. Dit deksel zit met vier klemmen aan de zijkant op het huis geklemd. De positie van het deksel wordt bepaald door een nok aan de kopkant waarin een gat zit. In dit gat steek een korte paspen van het huis. Onder aan de deksel zie je een meegegoten pijl in de richting waar je de nok en paspen kan vinden.
Het deksel aan de onderzijde van de spud is eenvoudig van het huis af te wippen door tussen huis en deksel een schroevendraaier te steken en deze te draaien, de zijklemmen lossen dan vanzelf van het huis.
De wielassen met wormwiel kunnen nu uit het huis genomen worden.
De motor met aan beide zijden van de rotor/motoras met worm kan dan uit het huis genomen worden door beide borstelhuiscontacten, die aan de bovenzijde van het huis uitsteken, recht omhoog te buigen.
Aan het huis zitten de stroomafnemers voor de wielen met smeltpennen aan het huis vast. Aan dezelfde stroomafnemerplaat zit in één deel de contactstrip naar het borstelhuis van de uitgenomen motor. (zie pijlen op de foto).
AfbeeldingIMGP8846a by G. van Vliet, on Flickr

Deze strippen worden afgebroken door omhoog te buigen, het is vrij hard materiaal en breekt vrijwel direct bij terugbuigen.
Aan de stroomafnemerplaat worden zwarte en rode draden gesoldeerd.
De motor wordt teruggelegd in het huis en de borstellhuizen van de motor zijn nu geïsoleerd van de stroomafname.
Van de gelegenheid wordt gebruik gemaakt de rotortassen te smeren en de wormen te voorzien van siliconenvet.
De wielen worden teruggelegd in het huis (oppassen dat de contactveren tussen wielen en huis komen) en het deksel kan weer op het huis worden gedrukt (de zijde met het pasgat over de paspen laten vallen).
Aan de bovenzijde van het huis kunnen de borstelhuiscontacten van de motor weer om het huis worden gebogen (gewoon koper dus breekt niet), wel er voor zorgen dat de borstelhuiscontacten geen contact maken met de stroomafnemerstrippen.
Op de borstelhuiscontacten kunnen de oranje en grijze draden naar de motorregeling van de decoder worden gesoldeerd.
AfbeeldingIMGP8849b by G. van Vliet, on Flickr

Om stroomafname over alle wielen mogelijk te maken meteen maar het loopdraaistel aangepakt door twee stripjes printplaat af te zagen en op elk plaatje een hardstalen draad van 0,3mm te solderen.
Met snellijm de strippen printplaat op de zijkanten van het draaistelframe gelijmd en de hardstalen draden in vorm gebogen zodat deze licht op het loopvlak van het wiel drukken. Aan de strippen printplaat een rode en een zwarte draad gesoldeerd om richting decoder te gaan.
AfbeeldingIMGP8849c by G. van Vliet, on Flickr

De bodem van de DE1 is opgebouwd uit een messing bodemplaat en schortplaat van geëtst messing.
Tussen de bodemplaat en de onderzijde van de schorten zit een loze ruimte van 9á10 mm, voldoende om een 21MTC decoder op adapterplatine te plaatsen. Met deze decoder is er genoeg mogelijkheid om wat lichtfuncties aan te brengen. Zo mogelijk kan er ook een Loksounddecoder worden ingebouwd.
De schorten van de DE1 zitten aan de bodemplaat vast. Gelukkig zijn deze bij mij gelijmd en niet gesoldeerd, zodat deze te verwijderen zijn zonder de verf aan de buitenzijde te beschadigen.
Eerst wordt een kraslijn op de binnenzijde van de schorten ter hoogte van de ingelijmde bodemplaat gezet, handig bij het weer op juiste hoogte terugzetten van de schortplaat.
Met een mes tussen de opstaande rand van de bodemplaat en de bovenzijde van de schortplaat wordt de lijmverbinding verbroken en komen beide platen van elkaar vrij.
AfbeeldingIMGP8849a by G. van Vliet, on Flickr

Nu kan de decoderhandel in de schortplaatbak gelegd worden en deze is door mij vastgezet op dubbelzijdig tape en aan de bovenzijde afgeplakt met tape, beide tegen kortsluiting op het messing van schort- en bodemplaat.
Ter hoogte van het toilet komt een flink gat voor de doorvoer van de kabelboom in de bodemplaat.
AfbeeldingIMGP8863 by G. van Vliet, on Flickr

Op de bodemplaat heb ik, voor de terugplaatsing in de schortplaat eerst een aantal wanden gesoldeerd om de diverse compartimenten in een DE1 af te scheiden.
Deze wandjes zijn gemaakt van messingplaat waar, zo nodig, venstergaten in zijn gemaakt voor de schuifdeuren en deze worden door kleur aangegeven. Later zullen Mastica banken voor plan E worden geplaatst.
Eén middenbalkonwand was al vastgelijmd in de bak voor stevigheid en bevestiging op de bodemplaat. Die heb ik laten zitten en mist dus op de bodemplaat. Komt wel weer goed bij monteren van het geheel.
Aan de neuszijden zitten nog behoorlijk grote ruimten tussen bodemplaat en neusschortstukken, hier moet nog een oplossing voor worden verzonnen.
Dan kan de bodemplaat weer in schortplaat worden gelijmd en met gebruikmaking van de eerder gemaakte kraslijnen weer op de juiste hoogte worden gezet.
Ondertussen al het één en ander op kleur gebracht.
AfbeeldingIMGP8867 by G. van Vliet, on Flickr

_________________
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde.

Foto's grootspoor en tram zijn te zien op http://www.flickr.com/photos/spoorvliet/ en http://www.flickr.com/photos/tramvliet/
Foto's van modelspoor zijn te zien op http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/


Omhoog 
 Titel: Re: Combispoor NS DE 1
 Bericht Geplaatst: 11 jan 2022, 23:07 
Offline
Moderator
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 okt 2008, 18:48
Berichten: 4805
Woonplaats: in de Randstad
Goed en prima bezig Gerard !

_________________
Al 2696 treinen met SLT gereden
Al 598 treinen met SNG gereden (stand 22-05-2022)
Let op: Voordat u materiaal van mij elders publiceert: op alle foto's en teksten rust auteursrecht.


Omhoog 
 Titel: Re: Combispoor NS DE 1
 Bericht Geplaatst: 12 jan 2022, 20:49 
Offline
Donateur
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 02 nov 2008, 23:42
Berichten: 1330
Woonplaats: Ten westen van het Rijn-Schiekanaal
De kop van deze DE1 lijkt wat kaal en dat is het ook. Door het missen van de lampringen ziet de kop er wat gladjes uit.
Gelukkig zijn er nog genoeg FRIE lampringen op voorraad dus de la met geëtste onderdelen maar weer eens opgezocht.
Om het doorschijnen van de frontseinen te voorkomen worden door mij meestal kleinere led’s in messing bussen geplaatst, zo zal dat ook hier weer gaan.
De buitendiameter van de frontseinlampringen is 3,4mm en het gat is 2,5mm dus vier bussen gedraaid met deze diameters en een lengte van 5mm.
Één zijde van de bussen wordt afgevijld onder een iets scherpere hoek dan de hoek van de neus zodat deze aan de middenzijde van de neus iets meer uit kan steken, zo zaten de frontseinhouders op het stroomlijnmaterieel ook.
Ook voor de topseinen worden bussen gedraaid, maar dan met de diameters 2 bij 1,5mm.
Ook deze bussen worden aan één zijde afgeschuind, deze keer gelijklopend met de kopvorm bij het dak.
AfbeeldingIMGP8851a by G. van Vliet, on Flickr

De bussen worden met de vlam op de achterzijde van de FRIE lampenringen gesoldeerd zodat ze niet van het model kunnen losraken.
AfbeeldingIMGP8853a by G. van Vliet, on Flickr

Uiteindelijk zien de bussen met opgesoldeerde lampring er zo uit:
Toplichten;
AfbeeldingIMGP8855a by G. van Vliet, on Flickr

Frontseinen;
AfbeeldingIMGP8856a by G. van Vliet, on Flickr

Hierna zijn de gaten van de top- en frontseinen in de kop opgeruimd tot de buitendiameter van de bussen;
AfbeeldingIMGP8858a by G. van Vliet, on Flickr

Dan kunnen de bussen met lampringen in de kop geplaatst worden en wordt de lampring onder de juiste hoek gezet. De bussen worden in het gat vastgelijmd.
Later worden de led’s geplaatst en de lampen verder afgewerkt.
AfbeeldingIMGP8859a by G. van Vliet, on Flickr

_________________
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde.

Foto's grootspoor en tram zijn te zien op http://www.flickr.com/photos/spoorvliet/ en http://www.flickr.com/photos/tramvliet/
Foto's van modelspoor zijn te zien op http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/


Omhoog 
 Titel: Re: Combispoor NS DE 1
 Bericht Geplaatst: 18 jan 2022, 23:19 
Offline
Donateur
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 02 nov 2008, 23:42
Berichten: 1330
Woonplaats: Ten westen van het Rijn-Schiekanaal
Na het inzetten van de frontseinbussen met lampringen zijn er kunststof bussen gedraaid voor de achterzijde van de frontseinbussen.
Tegen deze kunststofbussen kunnen dan smd ledjes worden gelijmd zonder kans op kortsluiting op de messing frontseinbussen.
AfbeeldingIMGP8877a by G. van Vliet, on Flickr

Ondertussen is ook glasvezeldraad met isolatie in de topsein bussen geplaatst.
Het uiteinde van de glasvezel ligt wat naar achter in de bus zodat er nog ruimte vrij blijft tot aan het front van het topsein.
Wanneer daarna het aparte frontglas van het sein gelijk wordt gelegd met de topseinring krijg je het juiste lichteffect in het topsein, een iets naar binnen liggende lichtbron in het topsein. (benieuwd wat je er van ziet in model :mrgreen: )

Om het zelfde effect van een naar binnen liggende lichtbron te imiteren bij de grote frontseinen heb ik de led’s aan de achterzijde van de frontseinbus op het kunststof ringetje geplakt met Kristal Klear.
De lichtbron ligt dus ver naar achter in de frontseinbus.
AfbeeldingIMGP8884a by G. van Vliet, on Flickr

Om een beter lichtspreiding in het sein te krijgen heb ik van perspex rond 2,2 schijfjes van 0,3mm dik afgezaagd. De zaagsneden imiteren mooi de lensstrepen in het frontsein.
Deze schijfjes zijn ver naar achteren in de bus vastgezet zodat er ruimte is tussen deze schijfjes en het frontseinglas dat in de frontseinring komt.
Hierdoor zie je ook de vrije ruimte die je zag bij de DE1/2 en mat ’46, deze ruimte was bij sommige stellen ook nog wit geschilderd.

Hier zie je het verschil tussen het linker frontsein met lensschijfje en het rechterfrontsein waar nog tegen de kale led wordt aangekeken.
AfbeeldingIMGP8879a by G. van Vliet, on Flickr

Bij deze foto zie je wat bedoeld wordt met de vrije ruimte in het fontsein.
De ruimte tussen het lensschijfje en de frontseinring moet nog wit worden geschilderd.
AfbeeldingIMGP8880a by G. van Vliet, on Flickr

_________________
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde.

Foto's grootspoor en tram zijn te zien op http://www.flickr.com/photos/spoorvliet/ en http://www.flickr.com/photos/tramvliet/
Foto's van modelspoor zijn te zien op http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/


Omhoog 
 Titel: Re: Combispoor NS DE 1
 Bericht Geplaatst: 20 jan 2022, 20:39 
Offline
Moderator
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 okt 2008, 18:48
Berichten: 4805
Woonplaats: in de Randstad
Tip; Let wel op de stand van de lensstrepen, eigenlijk geslepen "golven" in het glas, van het achterste lensglas.
Deze zijn links en rechts niet onder dezelfde hoek geplaatst in 1 op 1.

_________________
Al 2696 treinen met SLT gereden
Al 598 treinen met SNG gereden (stand 22-05-2022)
Let op: Voordat u materiaal van mij elders publiceert: op alle foto's en teksten rust auteursrecht.


Omhoog 
 Titel: Re: Combispoor NS DE 1
 Bericht Geplaatst: 20 jan 2022, 23:13 
Offline
Donateur
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 02 nov 2008, 23:42
Berichten: 1330
Woonplaats: Ten westen van het Rijn-Schiekanaal
Eerst maar eens kijken of het allemaal echt zichtbaar is. 'Tis eigenlijk alleen maar voor het idee en meegenomen als er wat zichtbaar van is ;)

_________________
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde.

Foto's grootspoor en tram zijn te zien op http://www.flickr.com/photos/spoorvliet/ en http://www.flickr.com/photos/tramvliet/
Foto's van modelspoor zijn te zien op http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/


Omhoog 
 Titel: Re: Combispoor NS DE 1
 Bericht Geplaatst: 01 feb 2022, 23:31 
Offline
Donateur
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 02 nov 2008, 23:42
Berichten: 1330
Woonplaats: Ten westen van het Rijn-Schiekanaal
Omdat de voorzijde van de draaistellen wat kaal leek, en eigenlijk ook waren, zijn de houders van de ATB-spoelen aan de voorzijde van de draaistellen geïmiteerd door van plaatmessing een dubbele vork te vouwen en een verbindingsstang te imiteren.
AfbeeldingIMGP8885 by G. van Vliet, on Flickr

Aan de binnenzijde is het interieur opgebouwd met messing tussenwandjes en toilet.
Ook zijn bankjes geplaatst en in de enigszins juiste kleur geverfd.
AfbeeldingIMGP8886 by G. van Vliet, on Flickr

Ook is een lichtstrip voor de binnenverlichting geplaatst waarvoor enige extra beugels zijn geplaatst. Deze beugels vallen tussen de vensters en houden tevens de bedrading boven de ruiten uit het zicht.
De lichtstrip is met de led’s naar boven gericht om een betere lichtspreiding te krijgen in het interieur.
AfbeeldingIMGP8887 by G. van Vliet, on Flickr

De bodemplaat is oorspronkelijk wat kort uitgevoerd waardoor je op de uiteinden in een gat kijkt in het interieur en niet alle banken kunnen worden geplaatst.
Om dit te verbeteren is de bodemplaat verlengd. Hierdoor kunnen alle banken geplaatst worden en ook nog een wandje worden geplaatst.
AfbeeldingIMGP8890 by G. van Vliet, on Flickr

Natuurlijk gaat er ook wel eens iets mis. Bij het op maat maken en plaatsen van de frontruiten brak er een spijltje tussen de ruiten in twee stukken uit de epoxy kop.
Dit is gerepareerd door de twee stukken passend op een stukje doorzichtig verpakkingsplastic te plakken en het geheel weer tussen de boven- en onderoverblijfselen van de spijl te plakken.
AfbeeldingIMGP8891a by G. van Vliet, on Flickr

De frontruiten zijn stuk voor stuk gemaakt uit de doorzichtige verpakking van de lichtstrip voor de interieurverlichting. Dit was lekker dun materiaal en goed te bewerken. Aftekenen op het materiaal, uitsnijden, op maat vijlen en hoeken afronden.
Daarna met Kristal Klear op de plaats zetten.
Dan is veertien stuks kleine ruitjes best een geduldskwestie.
Gelukkig ziet het resultaat er beter uit (vind ik tenminste) dan het originele, achter de ruiten aan de binnenzijde van de kop geplakte, dunne en erg buigzame kunststof.
AfbeeldingIMGP8892a by G. van Vliet, on Flickr

_________________
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde.

Foto's grootspoor en tram zijn te zien op http://www.flickr.com/photos/spoorvliet/ en http://www.flickr.com/photos/tramvliet/
Foto's van modelspoor zijn te zien op http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/


Omhoog 
 Titel: Re: Combispoor NS DE 1
 Bericht Geplaatst: 03 feb 2022, 22:23 
Offline
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 31 okt 2008, 22:33
Berichten: 99
Woonplaats: Oldebroek
Knap werk. Vooral die ruitjes is wel werk met heel veel geduld.

_________________
Persoonlijk SF Album


Omhoog 
 Titel: Re: Combispoor NS DE 1
 Bericht Geplaatst: 04 feb 2022, 19:28 
Offline
Donateur
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 02 nov 2008, 23:42
Berichten: 1330
Woonplaats: Ten westen van het Rijn-Schiekanaal
De frontschorten toonden wat massief dus het frontgat en vorm is aangepast door het frontgat in de juiste vorm te vijlen.
Ook zijn Artitec Scharffenberg koppelingen geplaatst waaraan het Artitec slangensetje is gemonteerd na wat aanpassingen.
AfbeeldingIMGP8893a by G. van Vliet, on Flickr

Aan de draaistellen zijn de ontbrekende treeplanken gehangen onder de cabine's en de deur bij de 1e klasse.
Deze treeplanken ontbraken geheel aan het model waardoor, vooral in zijaanzicht het geheel tussen draaistel en frontschort erg kaal leek.
De treeplanken zijn gemaakt uit messingplaat 0,4mm en uit één stuk gemaakt, inclusief de hanger om de draaistel bovenkant. Bij krappe bogen zitten de treden dus niet in de weg.
AfbeeldingIMGP8898a by G. van Vliet, on Flickr

_________________
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde.

Foto's grootspoor en tram zijn te zien op http://www.flickr.com/photos/spoorvliet/ en http://www.flickr.com/photos/tramvliet/
Foto's van modelspoor zijn te zien op http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/


Omhoog 
 Titel: Re: Combispoor NS DE 1
 Bericht Geplaatst: 06 feb 2022, 14:16 
Offline
Donateur
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 02 nov 2008, 23:42
Berichten: 1330
Woonplaats: Ten westen van het Rijn-Schiekanaal
Uiteindelijk het geheel in elkaar gezet.
Ten opzichte van de originele Combispoor DE1 vindt ik het model best wat verbeterd.
Het oorspronkelijke nummer is veranderd in 21 omdat deze DE1 geen blauwe reclamestrepen had en de 31 wel.
AfbeeldingIMGP8920a by G. van Vliet, on Flickr

Gelukkig had ik nog afwrijftransfers liggen van Combispoor voor de DE1/2 en deze werkten ook nog goed (soms bof je daarmee).
AfbeeldingIMGP8926a by G. van Vliet, on Flickr

AfbeeldingIMGP8919a by G. van Vliet, on Flickr

De verbouwing van de frontseinen werkt zoals de bedoeling was, dieper liggende lenzen waardoor je de ledpit niet ziet en daarvoor de frontseinglazen met vrije ruimte tussen lens en frontseinglas.
Dit is op sommige foto’s ook goed te zien.
AfbeeldingIMGP8910a by G. van Vliet, on Flickr

AfbeeldingIMGP8912a by G. van Vliet, on Flickr

Natuurlijk is rangeerlicht ingeschakeld bij rangeerstand van de decoder en zijn sluitlichten wisselend met de rijrichting apart aan te zetten.

Het interieurlicht komt ook mooi gedempt over wanneer je de led’s tegen een wit geschilderd plafond laat schijnen.
AfbeeldingIMGP8918a by G. van Vliet, on Flickr

Nog en paar plaatjes van het geheel, er moet nog wel wat aan de langen van de Scharffenbergkoppeling gedaan worden, die hangen nu te ver door;

AfbeeldingIMGP8923a by G. van Vliet, on Flickr

AfbeeldingIMGP8924a by G. van Vliet, on Flickr

AfbeeldingIMGP8925a by G. van Vliet, on Flickr

AfbeeldingIMGP8905a by G. van Vliet, on Flickr

AfbeeldingIMGP8901a by G. van Vliet, on Flickr

_________________
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde.

Foto's grootspoor en tram zijn te zien op http://www.flickr.com/photos/spoorvliet/ en http://www.flickr.com/photos/tramvliet/
Foto's van modelspoor zijn te zien op http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/


Omhoog 
 Titel: Re: Combispoor NS DE 1
 Bericht Geplaatst: 06 feb 2022, 15:13 
Offline
Moderator
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 okt 2008, 18:48
Berichten: 4805
Woonplaats: in de Randstad
Super mooi geworden, Gerard.

_________________
Al 2696 treinen met SLT gereden
Al 598 treinen met SNG gereden (stand 22-05-2022)
Let op: Voordat u materiaal van mij elders publiceert: op alle foto's en teksten rust auteursrecht.


Omhoog 
 Titel: Re: Combispoor NS DE 1
 Bericht Geplaatst: 06 feb 2022, 22:23 
Offline
Donateur
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 02 nov 2008, 23:42
Berichten: 1330
Woonplaats: Ten westen van het Rijn-Schiekanaal
Hartelijk dank, ben er zelf ook wel blij mee.

_________________
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde.

Foto's grootspoor en tram zijn te zien op http://www.flickr.com/photos/spoorvliet/ en http://www.flickr.com/photos/tramvliet/
Foto's van modelspoor zijn te zien op http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/


Omhoog 
 Titel: Re: Combispoor NS DE 1
 Bericht Geplaatst: 08 feb 2022, 23:43 
Offline
Donateur
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 02 nov 2008, 23:42
Berichten: 1330
Woonplaats: Ten westen van het Rijn-Schiekanaal
Aan het fotodijkje in aanbouw een eenvoudig freempje gemaakt om een achtergrond op te hangen en de DE1 ervoor gezet.

AfbeeldingIMGP8933a by G. van Vliet, on Flickr

AfbeeldingIMGP8932a by G. van Vliet, on Flickr

_________________
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde.

Foto's grootspoor en tram zijn te zien op http://www.flickr.com/photos/spoorvliet/ en http://www.flickr.com/photos/tramvliet/
Foto's van modelspoor zijn te zien op http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/


Omhoog 
 Titel: Re: Combispoor NS DE 1
 Bericht Geplaatst: 15 feb 2022, 00:06 
Offline

Geregistreerd: 21 jan 2013, 11:14
Berichten: 110
Woonplaats: Tsjechie en Nederland
In een woord, prachtig!


Omhoog 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
 
 Pagina 1 van 1 [ 15 berichten ] 




Forumoverzicht » DIVERSEN » Modelspoor


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

 
 

 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
Je mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
Je mag je berichten niet wijzigen in dit forum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit forum
Je mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoeken naar:
Ga naar:  
cron