De afgelopen weken toch weer wat gedaan aan de baanbouw.
De in de weg hangende radiator is vervangen en verplaatst waardoor er verder gebouwd kon worden aan het niveau nul.
Het niveau nul, het deel voor het schaduwstation, is nu in ruwbouw klaar en ook op het korte einde van de L kan nu een helix gebouwd worden, waaraan ondertussen al aan begonnen is.
IMGP0093 by
G. van Vliet, on Flickr
IMGP0092 by
G. van Vliet, on Flickr
Het omloopspoor, dat zowat langs de gehele voor- en muurzijde van de de L loopt, is grootdeels gelegd. Dit compleet met twee paar dubbele overloopwissels zodat vanuit elke richting vanaf niveau 1 een trein van richting op de hoofdbaan kan veranderen en alle vier de opstelsporen per richting in het schaduwstation kunnen worden bereikt.
IMGP0095 by
G. van Vliet, on Flickr
De sporen leg ik op het bekende blauwe isoschuimspul voor laminaat. Dit blauwe spul is trouwens door de bouwmarkt vervangen door zwart 3 mm isoplaat. Deze isoplaat leg ik vast met repen dubbelzijdig tape. De isoplaat dempt het rijgeluid van de trein behoorlijk op de tafelplaat welke als ongewenst klankbord fungeert.
IMGP0090 by
G. van Vliet, on Flickr
De rails fixeer ik voorlopig met 2,5x13 schroefjes met een 3,2mm carrosseriering onder de kop. Om de flexrail recht te leggen richt ik deze uit langs een stalen 1 meter rei, de rei leg ik tegen de rails zelf aan, niet tegen de biels.
IMGP0099 by
G. van Vliet, on Flickr
De opstelsporen in het schaduwstation zijn nu allen gedeeltelijk gelegd, gaat aardig wat meters flexrail in zitten. De flexen worden met losse railverbinders van Piko aan elkaar gekoppeld. De railklemmen van de eerste biel snij ik er af zodat de railassen mooi over de rail zelf kunnen passen.
IMGP0100 by
G. van Vliet, on Flickr
Ik gebruik trouwens voor het schaduwstation code 100, rails van Roco welke uit mijn vorige baan is gekomen en nieuwe Piko A rails. Alle wissel zijn van Roco afkomstig uit de vorige baan.
Alle raillassen, ook die van de fabrieksnieuwe rail, soldeer ik aan beide zijden aan de rail voor en goede elektrische verbinding. Tevens komt er een rondlopende versterkingsleiding onder de tafel die naar behoefte wordt doorverbonden met een bovenliggend railgedeelte.
IMGP0106 by
G. van Vliet, on Flickr
Het rondloopspoor is in elektrisch in twee delen gedeeld, scheidingen bij de beide dubbele overloopcomplexen. Ook de twee helixen, die in de hoofdbaan komen liggen, worden aparte elektrische delen, beiden met dubbelspoor zoals de hele hoofdbaan.
De dubbelsporige hoofdbaan in het schaduwstation wordt natuurlijk ook elektrisch gescheiden van de eveneens gescheiden opstelsporen.
De opstelsporen worden overigens ook elektrisch in tweeën gedeeld zodat er op sommige opstelsporen twee aparte treinen achter elkaar kunnen worden opgesteld.
Hoe één en ander met bezetmelders en zo moet worden geregeld moet nog bestudeerd gaan worden.
Het later aan te leggen niveau 1 komt elektrisch geheel apart van het schaduwstation op niveau 0.
De opbouw ligt nu even stil, er moet weer gespaard worden voor de volgende container rails.
Ondertussen ben ik weer heel lief bezig materieel te fotograferen op het fotodijkje en de plaatjes een beetje te bewerken naar een geloofwaardig beeld.
Het volgende dat op de actielijst staat is om eens een schetsmatige tekening te maken van hoe de baan in opbouw er nu bij ligt, zodat het ook duidelijk kan zijn waar ik over ik hier vertel

.
http://www.flickr.com/photos/tramvliet/ Foto's van modelspoor zijn te zien op
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/