Registreren    Aanmelden    Forum    Zoeken    Help

Forumoverzicht » HISTORIE » Historie Tramwegen

Pagina 1 van 1 [ 2 berichten ] 

Auteur Bericht
 Titel: Trams in Zwitserland
 Bericht Geplaatst: 26 okt 2008, 22:27 
Moderator
Gebruikers-avatar

Een bericht van Rienk Mebuis

b]Dante Schuggi[/b]

Afbeelding

Dante Schuggi.
Be 4/4 400+B1307+B1318 op lijn 11 naar Aesch, Aeschenplatz 6 Februari 1971.
Toen in de normale dienst, nu een rijdende museumtram.

211

Afbeelding

BVB Be 2/2 211+B1231+B1227 op de Schifflände. 20 Maart 1971.

470

Afbeelding

BVB Be4/4 470+B1326 op lijn 15 naar Bruderholz. Saint-Louis Grenze 20 Maart 1971.

1532

Afbeelding

VBZ Be 4/4 1532, een Pedali, op lijn 15 naar Klusplatz. Bucheggplatz 27 Maart 1971.
Een lichtere versie van de standaardtram in de vorige foto. Bedoeld om zonder bijwagen dienst te doen.
Bucheggplatz

Sächsitram

Afbeelding

VBZ Be 2/2 1018 op lijn 6 naar Hauptbahnhof bij de Kirche Fluntern. 27 Maart 1971. Op de begraafplaats liggen James en Nora Joyce-Barnacle begraven.
Deze wagen is een modern exemplaar. Ik heb er ook nog oudere met een wipbeugeltje op het dak zien rijden. De conducteur hoeft bij een kopeindpunt niet te draaien; het beugeltje klapt automatisch om. Op oude foto's uit Basel ziet men dat de bovenleiding tamelijk relaxed hangt en dat de masten zo hoog zijn, dat de beugel in principe rechtop staat.

Een Kurbeli op liijn 11

Afbeelding

VBZ Be 4/4 1411+B735 op lijn 11 naar Rehalp. Bucheggplatz 27 Maart 1971
De standaardtram die navolging vond in Basel, Bern en Genève en ik dacht ook in Luzern. Wer wei? Bescheid?
Kurbeli: Steuerung mit einer Kurbel statt Rad.

Kreuzplatz mit Krubeli, Zürich

Afbeelding

VBZ lijn 11 naar Bf Oerlikon. Kreuzplatz 25 April 1971.
De wagens werden met een rijkruk (Kurbel) in plaats van het in Zwitserland gebruikelijke stuurwiel bestuurd, vandaar de bijnaam "Kurbeli".
Ik las laatst ergens (op dit forum?) dat een goede tramfoto van een eenrichtingwagen de "blinde" zijde diende te tonen, welnu, dan is deze foto geheel volgens de "canon" genomen. Geen mensen erop, enz enz.

"Kurbeli" 1355

Afbeelding

Be 4/4 1355+B795 op lijn 3 naar Albisrieden. De sleepstukken op de stroomafnemers maakten een ontiegelijke herrie tegen de rijdraad.
Bahnhofplatz 14 Maart 1971.
See where this picture was taken.

Een Bugatti in Basel

Afbeelding

Voor de Basler VerkehrsBetriebe bouwde Schindler in Pratteln in 1952 een prototype lichte motorwagen met een lagevloerinstap (jawel!) achterin. Dat hield in een motordraaistel voorin en een loopdraaistel achterin. Het prototype was niet zeer succesvol maar kreeg wel 15 kindertjes voor de RET in Rotterdam (de serie 1-15). Vanwege het geringe motorvermogen waren ze nogal traag, vandaar de bijnaam.
BVB Be2/4 251 op lijn 2 naar Bahnhof SBB via Wettsteinbrücke. Augustus 1966.

437

Afbeelding

Even na de Bugatti kwam de Be4/4 437 langs op zijn weg naar Allschwil. Messeplatz Augustus 1966. Anders dan de Züricher "Kurbeli" hadden deze trams een soort van "stuurwiel".

Een Tatzelwurm op lijn 6.

Afbeelding

Prototype Be4/6 601 maakt zich uit de voeten (of zijn het wielen?) richting Riehen. De seriebestelling werden uiteindelijk Düwags.
Messeplatz Augustus 1966.

's Sächsitram

Afbeelding

Een Sächsitram komt de hoek om in (vermoedelijk) de Gloriastrasse, op weg naar Kirche Fluntern. Een kenmerk van de Züritram was het hoge motorgeluid, ca 1 oktaaf hoger, dan wat we in Den Haag of Rotterdam gewend waren van de vooroorlogse trams. Naast de tram een Volvo Amazon. Op de achtergrond een Taunus en een Simca 1000, U weet wel, zo'n donderbus.
Ca 1965.

1801

Afbeelding

Een van de prototypes gelede wagens van de Verkehrsbetriebe Zürich met lijn 5 op weg naar de Dierentuin. Welke automerken herken ik hier van links naar rechts? Welnu, een ??? (Goggomobil, wellicht?), een Kever, een Opel Caravan, een NSU Prinz, een Mercedes Benz en nog een Kever. De auto tussen de Caravan en de Prinz zou een Opel kunnen zijn.
Genomen ergens in de zomer van (ik denk) 1965. Waar de foto genomen werd weet ik niet meer. Ik meen mij een situatie te herinneren bij de Stampfenbachplatz of zo, waar de tram komende vanaf Bellevue een scherpe draai naar rechts nam, tamelijk steil bijna terugreed en dan linksaf (Oostelijk) naar de Universiteit ging, maar het is 43 jaar geleden en ik kan het in het stratenplan niet goed terugvinden. De huidige lijn 5 rijdt echter nog steeds van Bahnhof Enge naar de Zoo door de Gloriastrasse en Fluntern. De tram op de achtergond zou een Sächsitram met aanhanger kunnen zijn. Gezien de geometrie op de foto zou het in de Gloriastrasse moeten zijn en die ga ik dus maar geotaggen.

Titel: Re: Trams in Zwitserland
 Bericht Geplaatst: 23 nov 2008, 02:03 
Gebruikers-avatar

Op schoolexcursie naar Zwitserland. Neuchatel in het centrum van de horlogeindustrie. Ondanks het drukke programma toch tijd gevonden iets aan de hobby te doen en mijn eerste buitenlandse foto's op het station en in de stad genomen.
Afbeelding
TN 1104 lijn 5
Neuchatel
24 april 1974

Afbeelding
TN 78 lijn 3
Neuchatel
24 april 1974

Afbeelding
TN Remise 77+145
Neuchatel
24 april 1974

Afbeelding
TN 42 lijn 5
Neuchatel
24 april 1974

Foto's grootspoor en tram zijn te zien op http://www.flickr.com/photos/spoorvliet/ en http://www.flickr.com/photos/tramvliet/
Foto's van modelspoor zijn te zien op http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/

Pagina 1 van 1 [ 2 berichten ] 

Forumoverzicht » HISTORIE » Historie Tramwegen