Registreren    Aanmelden    Forum    Zoeken    Help

Forumoverzicht » HISTORIE » Historie Tramwegen

Pagina 1 van 1 [ 1 bericht ] 

Auteur Bericht
 Titel: Bremer Strassenbahn AG
 Bericht Geplaatst: 26 okt 2008, 20:33 
Functioneel Beheerder
Gebruikers-avatar

Bremer Strassenbahn AG, foto's rond 1980.

Afbeelding
Foto 1: Lijn 5 voor het Hauptbahnhof. Dit is een door Hansa (Bremen) en MAN (Nurnberg) gebouwde motorwagen, die vanaf 1961 door de stad reden. Soms solo, soms met een vrijwel identieke bijwagen. Er zijn 74 motorwagens gebouwd, in 1982 zijn er nog 5 uit Bremerhaven overgenomen. In 1997 zijn de laatste uit dienst genomen, een aantal is verkocht aan Timisoara in Roemenie. De trams waren 16,7 meter lang, 2,30 breed en hadden 39 zitplaatsen. Hun totaalvermogen bedroeg 240 kW.

Afbeelding
Foto 2: Tram bij een eindpunt / remise, ik meen Gröpelingen.

Afbeelding
Foto 3: Lijn 10 naar Gröpelingen, centrum.

Afbeelding
Foto 4: Remise Sebaldsbrück.

Afbeelding
Foto 5: Erg origineel vond ik deze bakstenen-tram, lijn 1 en 5, centrum.

Afbeelding
Foto 6: "Moderner" materieel op lijn 1 voor het Hauptbahnhof.Dit was een tweede serie trams, ditmaal tussen 1973 en 1978 gebouwd door Wegmann uit Kassel. Hansa was gestopt met het bouwen van trams. De serie bestond uit 59 motorwagens en 57 bijwagens. Er was goed gekeken naar de bus; de deuren waren bijvoorbeeld even breed als die van een bus, en ook de voorzijde van de trams leek op die van een bus. De afmetingen en motorisatie waren gelijk aan die van de Hansa trams.
In 1986 is een exemplaar verbouwd tot dubelgeleed stel, met de naam "Roland der Riese". De lengte van deze tram nam toe tot 25,3 meter, maar de motorisering werd niet gewijzigd. "Roland der Riese" is lange tijd "Partytram" geweest, maar is inmiddels gesloopt.

Even naar Hannover (als iemand een topic Hannover opstart, zal ik hem daar heen verplaatsen...)
Hannover, slechts 1 foto, genomen op de terugreis uit de toenmalige DDR, augustus 1979:

Afbeelding
Foto 7: Hannover, ik weet wel dat dit type tram later ook in Den Haag reed en wel in de jaren 2003/04, alleen op lijn 11 van Station Hollands Spoor <> Schevenigen Haven. Staan thans alle buiten dienst, de meeste in remise Scheveningen.

Met dank aan Lucas en Meesterpeter voor aanvullende info!

Hier al vaker geweest of misschien voor het eerst? Deel ook jouw spoorse belevenissen op dit forum! Registreer je en kom ook meedoen!

Pagina 1 van 1 [ 1 bericht ] 

Forumoverzicht » HISTORIE » Historie Tramwegen