Registreren    Aanmelden    Forum    Zoeken    Help

Forumoverzicht » FOTO RUBRIEKEN » Fotogalerie Tramwegen

Pagina 3 van 6 [ 84 berichten ] Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Auteur Bericht
 Titel: Re: Tram / Metro foto's van Meesterpeter
 Bericht Geplaatst: 24 nov 2012, 10:33 

Geweldige plaat Peter en in mijn ogen nog steeds de enige ECHTE Metrostellen van Rotterdam.
Ik kan nog heel goed herinneren hoe die Coolsingel open lag en Nederland daarna de kortste Metrolijn ter wereld had van het Centraal Station naar het Zuidplein.
We zien hier ook echt de aller eerste Metro serie met de rode achterlichten nog naast het koersbord. In de 2e serie zaten die boven de linker en rechter koplamp.

Bericht Geplaatst: 23 dec 2012, 13:09 
Moderator
Gebruikers-avatar

Amsterdam - GVB 586

De grijze enkelgelde Amsterdamse tram 586 is al enkele jaren niet meer op straat verschenen. De wagen welke in 1959 bij Beijnes in Haarlem werd gebouwd ondergaat op dit moment een flinke opknapbeurt in de werkplaatsen van de Amsterdamse museumtramlijn (EMA).
Naast enkele technische zaken, wordt ook de bak onderhanden genomen.
Op de foto uit het jaar 2000 de museumwagen op het Amsterdamse stationsplein in de gewone reizigersdienst.

Veel kijkplezier, Peter

Bijlagen:
08.89.JPG
08.89.JPG [ 221.39 KiB | 3962 keer bekeken ]

Bericht Geplaatst: 23 dec 2012, 16:58 
Gebruikers-avatar

Dit is de wagen die midden jaren 80 met een lagevloer-middenbak heeft gereden als experiment (als 886). Na afloop daarvan heeft hij nog met een normale middenbak gereden (weet niet vanuit welke tram gedoneerd) en tenslotte zonder middenbak. Daarbij kreeg hij het nummer 586, maar bleef eerst nog geel.

mooi plaatje trouwens !

Bericht Geplaatst: 08 feb 2013, 11:28 
Moderator
Gebruikers-avatar

De NZH"BLAUWE TRAM" had een zeer uitgebreid tramnet in Noord- en Zuidholland. Tot op de dag van vandaag is het bijzonder jammer dat dit gehele net moest worden opgeheven door de snelle opkomst van de bus. Het wordt nog altijd gezien als de grootste fout in de tramhistorie van Nederland.
Hierbij een opname in de nadagen van de Blauwe Tram, begin jaren "60 viel het doek definitief. Twee Beijnes stuurrijtuigen met in het midden een zgn Budapester, bijzonder zwaar materiaal voor de interlokale tramdienst, op het stationsplein te Leiden in 1960.
In die tijd werden er nog zeer weinig kleurenopnames (dia) gemaakt maar des te meer zwart/wit. Wat gaat de tijd toch snel, nu is zelfs de dia aan zijn nadagen begonnen......

Bijlagen:
NZH A518+A404+B520 Leiden 05-05-1960..JPG
NZH A518+A404+B520 Leiden 05-05-1960..JPG [ 88.18 KiB | 3827 keer bekeken ]

Bericht Geplaatst: 08 feb 2013, 11:33 
Moderator
Gebruikers-avatar

In Parijs maakte ik bijgaande metro opname op het station Barbes Rouchechouart van lijn 2. Dat ik echt aanwezig was is nog net te zien in de spiegel !
Overigens is dit een normale lijn, waarbij de metro's gewoon op rails rijden. Breng bij een bezoek aan Parijs ook eens een bezoekje aan de lijnen 4 en 6 (lijn 6 is vooral goed te fotograveren, want rijdt veel op viadukten) waarbij het materieel, ongeveer hetzelfde als op de foto op luchtbanden rijdt.
Nog altijd kan ik mij de rubberlucht herinneren welke mij tijdens de eerste bezoekjes aan Parijs, begin jaren '80, tegemoet kwam.
Groeten Meesterpeter

Bijlagen:
958 Metro Parijs  Barbes Rochechouart 18-04-2006.JPG
958 Metro Parijs Barbes Rochechouart 18-04-2006.JPG [ 61.95 KiB | 3826 keer bekeken ]

Bericht Geplaatst: 08 feb 2013, 11:36 
Moderator
Gebruikers-avatar

Mallorco is niet alleen een eiland van zon, zee en strand.

Ook op het gebied van railvervoer is er heel wat te zien. Er is een dieselspoorlijn vanuit Palma, met tegenwoordig helaas wat eentonig nieuw materieel uit 1995, richting Inca. Deze lijn wordt bereden door de SFM- Serveis Ferroviaris de Mallorca.
Veel interresanter is de elektrische spoorlijn van Palma naar Soller aan de andere kant van het eiland. Hierop rijden door een prachtige omgeving de originele treinen met houten opbouw uit 1929. Na een vlak stuk kom je al snel in de bergen, compleet met een lange donkere tunnel.
Maar in dit tramgedeelte natuurlijk aandacht voor de tram van Soller naar Port de Soller. Ook hierop oud materieel, deels met open aanhangrijtuigen. Naast het originele materieel rijden hier tegenwoordig ook enkele trams welke zijn overgenomen uit Lissabon.
Meesterpeter

Bijlagen:
164.69.JPG
164.69.JPG [ 86.7 KiB | 3828 keer bekeken ]

Bericht Geplaatst: 08 feb 2013, 11:41 
Moderator
Gebruikers-avatar

De Blauwe Tram was in de jaren '50 en '60 haar tijd ver vooruit met het rijden van gelede trams. De serie 600, gebouwd bij Beijnes in Haarlem, deed al vele jaren bij de NZH dienst nog voordat er op grote schaal dit tramtype haar intrede deed bij de Nederlandse trambedrijven. Het was zeer zwaar uitgevoerd materieel wat veelal op prachtige vrije trambanen (tegenwoordig zou men dit al gauw Lightrail noemen) haar diensten deed. Helaas zijn na het beeindigen van de NZH tramdienst begin jaren '60 alle trams van dit type gesloopt.
Langere tijd ging er het gerucht dat een tram in Egypte (!) was terecht gekomen, er is zelfs in dit land gezocht, maar helaas de wagen werd nooit gevonden............

Veel kijkplezier, Peter

Bijlagen:
46.04.jpg
46.04.jpg [ 164.82 KiB | 3825 keer bekeken ]

Bericht Geplaatst: 08 feb 2013, 11:43 
Moderator
Gebruikers-avatar

Trambedrijf Lissabon, Portugal

Het trambedrijf van Lissabon is de laatste jaren enorm ingekrompen, waardoor vele mooie lijnen zijn vervallen. Hierdoor, maar ook door de komst van nieuw geleed materieel in 1995, zijn vele type's trams verdwenen, zoals de grote 4 assers en enkele type's tweeassers. Gelukkig voor de liefhebbers van oude trams kunnen de gelede wagens niet de zeer steile tramlijn 28 door de volksbuurt "Alfama" berijden.
Op deze lijn doen nog steeds de oude tweeassers met trolley beugel volop dienst. Mocht je ooit Lissabon bezoeken, maak dan zeker een ritje met deze lijn met een tram uit de normale dienst. De speciale toeristentram (met koeienvanger voorop) is vele malen duurder en rijdt precies hetzelfde trajekt.

Veel kijkplezier, Peter

Bijlagen:
118.129.JPG
118.129.JPG [ 65.66 KiB | 3835 keer bekeken ]

Bericht Geplaatst: 08 feb 2013, 11:45 
Moderator
Gebruikers-avatar

Tram Hannover bezoekt Amsterdam

Ter gelegenheid van het jubileum van de NVBS in 2006 was er een tramoptocht in Amsterdam. Speciaal hiervoor was er ook materieel uit het buitenland overgekomen.
Enkele tramwagens zijn wat langer hier op bezoek gebleven en werden tot begin augustus op de Amsterdamse museumlijn van de EMA ingezet. Op dit moment is al het gastmaterieel weer teruggekeerd naar hun eigenaren in het buitenland.
Op de opname de uit Hannover afkomstige wagen 181 tijdens een rit op de EMA te Amstelveen, genomen op 23-07-2006.

Veel kijkplezier, Peter

Bijlagen:
1228 Hannover 181 Amstelveen 23-07-2006.JPG
1228 Hannover 181 Amstelveen 23-07-2006.JPG [ 72.63 KiB | 3836 keer bekeken ]

Bericht Geplaatst: 08 feb 2013, 11:47 
Moderator
Gebruikers-avatar

Het HOVM is altijd een bezoek waard. Dit Haagse Openbaar Vervoer Museum is gevestigd in de voormalige tramremise Frans Halsstraat (ongeveer 1km vanaf station Den Haag Hollands Spoor) en is te bereiken met tram 9 - 11- 12. In de zomermaanden iedere zondag open en geheel gratis te bezoeken. Tevens worden op deze zondagen ritten met oud materieel gereden door Den Haag, Nootdorp en Delft vanaf het museum. Voor meer info zie de site: http://www.hovm.nl

In 2006 is er een nieuwe wagen toegevoegd aan het bestand rijdende museumtrams in Den Haag. Het is de op de foto hieronder getoonde motorwagen 2 van de HTM. Echter in werkelijkheid is deze wagen NIET afkomstig van de HTM maar van de Amsterdamse GVBA, alwaar het motorwagen 72 was. De tram is geheel aan de Haagse serie, welke nagenoeg gelijk was een die van het GVBA, aangepast en geheel rijvaardig opgeknapt.

Veel kijkplezier, Peter

Bijlagen:
1213   HTM 2 09-07-2006.JPG
1213 HTM 2 09-07-2006.JPG [ 98.52 KiB | 3837 keer bekeken ]

Bericht Geplaatst: 08 feb 2013, 11:50 
Moderator
Gebruikers-avatar

De Kusttram van "De Lijn" is werelds langste tramlijn met haar 68 km en loopt van Knokke, dicht bij de Nederlandse grens, naar De Panne (Adinkerke), vlak bij de Franse grens. De tramlijn, met een spoorbreedte van 1000mm, is vooral in de zomermaanden een heel drukke lijn en doet oa de bekende kustplaatsen Oostende, De Haan en Blankenberge aan.
Op de opname tram 6030 op de boulevard tussen Mariakerke en Oostende op 29-07-2004

Veel kijkplezier, Peter

Bijlagen:
195  De Lijn 6030  29-07-2004.jpg
195 De Lijn 6030 29-07-2004.jpg [ 77.66 KiB | 3836 keer bekeken ]

Bericht Geplaatst: 08 feb 2013, 11:59 
Moderator
Gebruikers-avatar

Antalya in Turkije heeft sinds een aantal jaren een klein trambedrijf. Vooral in vergelijking met het zeer grote en intensive busnet valt de tram geheel in het niet. De slechts enkele kilometers lange enkelsporige lijn word in een halfuurs dienst bereden met twee van de drie aanwezige Grossraum tramstellen met bijwagen, welke afkomstig zijn van het trambedrijf van Nurnberg, Duitsland.
Halverwege de lijn is het kruisingspunt, nabij het toeristische centrum van deze grote, warme en vooral hectische stad aan de Middellandse Zee.
Onlangs was ik tamelijk onverwachts in de gelegenheid een excursie naar dit bedrijf te maken waarvan onderstaande opname.
Tramstel 212+1586 (nummers nog uit Nurnberg) bij het eindpunt van de lijn alwaar ook de driesporige remisie is gebouwd.

Peter

Bijlagen:
IMG_4290.JPG
IMG_4290.JPG [ 96.15 KiB | 3836 keer bekeken ]

Bericht Geplaatst: 08 feb 2013, 12:01 
Moderator
Gebruikers-avatar

Nürnberg

Naar aanleiding van mijn bezoek aan het Turkse Antalya, alwaar voormalige trams uit het Duitse Nürnberg rijden, deze keer een opname uit de tijd dat dit materieel (op deze foto is het echter een van het gelede typen) nog volop in Nürnberg in dienst was. Veel van deze gelede wagens zijn later in Krakau, Polen terecht gekomen om daar aan een tweede leven te beginnen. Toevallig is de tram op de opname, wagen 305 in Nürnberg gebleven, en is bestemd om daar museumwagen te worden.
De opname van de 305+1532 heb ik gemaakt op de Bahnhofstrasse op 04-06-1985

Veel kijkplezier, Peter

Bijlagen:
65.04.JPG
65.04.JPG [ 85.28 KiB | 3851 keer bekeken ]

Bericht Geplaatst: 08 feb 2013, 12:07 
Moderator
Gebruikers-avatar

NZH A 327

Gelukkig is er toch wat materieel van het voormalige trambedrijf van de NZH (Blauwe Tram) bewaard gebleven. Onder andere deze orginele motorwagen A 327 is voor het nageslacht bewaard gebleven en is thans in zeer goede handen bij de Tramweg Stichting (depot Scheveningen). Af en toe komt de wagen op straat, zoals op 03-06-2006, ter gelegenheid van Vlaggetjesdag. De opname is gemaakt tijdens een korte stop aan het eindpunt Noorderstrand.

Bijlagen:
IMG_4132.JPG
IMG_4132.JPG [ 82.1 KiB | 3851 keer bekeken ]

Bericht Geplaatst: 08 feb 2013, 12:10 
Moderator
Gebruikers-avatar

Polen

Nadat begin jaren '90 het oosten "makkelijker" te bezoeken was ben ik oa een flink aantal keren in Polen geweest. Meestal gingen deze excursie's richting de stoomlijnen rond Wolstyn, maar ook een aantal trambedrijven heb ik toen bezocht. Zo kwam ik ook in Stettin, gelegen aan de Oostzee, terecht. Echter hier heerste een niet zo prettige sfeer. De stad wemelde van de zigeuners met bepaald niet al te goede bedoelingen. Een aantal keren heb ik gezien dat niets vermoedende personen werden belaagd en ingesloten door van uit de bosjes opspringende lieden. Verder was het er, zelfs vergeleken met bv Oost Duitsland (DDR), ontzettend armoedig. Gewoon in je Westerse kleding viel je al behoorlijk op, ging je dan ook nog uitgebreid fotograferen, dan konden problemen haast niet uitblijven. Perongeluk nam ik een opname van zo'n mooie KSW-tram (Krieg Strassenbahn Wagen, zie foto's) met op de achtergrond een deel van een kazerne en prompt werd ik met veel militair vertoon van de straat geplukt. Zonder in details te treden, mijn verblijf bij de Poolse militairen, op dezelfde kazerne, heeft nogal lang geduurd. Gelukkig was ik zo slim om in een onbewaakt moment mijn diafilmpje snel uit het toestel te halen en te vervangen voor een nieuwe....... Deze nieuwe werd later dan ook door een hoge militair uit het toestel gehaald, dat zal nog een tegenvaller zijn geweest bij het evt ontwikkelen!
Nog net op tijd kon ik de laatste trein 's avonds naar Berlijn halen. Twee jaar later ben ik er nog eens teruggeweest en toen begonnen de problemen al bij de grens, perongeluk een trein gefotografeerd op het grensstation......... Verslag: Peter Eradus

Bijlagen:
127.50.JPG
127.50.JPG [ 57.55 KiB | 3852 keer bekeken ]
127.66.JPG
127.66.JPG [ 69.71 KiB | 3852 keer bekeken ]

Titel: Re: Tram / Metro foto's van Meesterpeter - (serie 1)
 Bericht Geplaatst: 08 feb 2013, 23:19 
Moderator
Gebruikers-avatar

Istanbul Turkije

Hierbij een opname van de "museumtram" van Istanbul. Ondanks dat op deze lijn alleen museumtrams (uit Istanbul) rijden is het eigenlijk een gewone tramlijn met dagelijkse diensten. De dienst wordt uitgevoerd met twee trams door de moderne winkelstraat Istiklâl Caddesi tussen de eindpunten Tünel en Taksimplein. Vlak bij het Taksimplein is ook de kleine remise gelegen.

Veel kijkplezier, Peter

Bijlagen:
505 Tram 223 + 411 Taksimplein Istanbul  20-04-2005.JPG
505 Tram 223 + 411 Taksimplein Istanbul 20-04-2005.JPG [ 58.23 KiB | 3827 keer bekeken ]

Pagina 3 van 6 [ 84 berichten ] Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Forumoverzicht » FOTO RUBRIEKEN » Fotogalerie Tramwegen