Registreren    Aanmelden    Forum    Zoeken    Help

Forumoverzicht » RAIL ACTUEEL » Actueel Tram & Metro




 Pagina 2 van 4 [ 51 berichten ] Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende



Auteur Bericht
 Titel: Re: Noord-Zuidlijn Nieuws
 Bericht Geplaatst: 21 apr 2010, 12:40 
Offline
Moderator
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 okt 2008, 19:07
Berichten: 1095
Woonplaats: Alkmaar
Graafwerk diepste station Noord/Zuidlijn af

Het graafwerk aan het diepste en moeilijkste station van de Noord/Zuidlijn is woensdag afgerond.

Op toekomstig station Ceintuurbaan worden de laatste containers grond verwijderd, maakte de gemeente woensdag bekend.

Station Ceintuurbaan wordt 214 meter lang, 10,5 meter breed en ligt op een diepte van 32 meter. ,,Een bijzonder moment'', volgens verantwoordelijk wethouder Hans Gerson.

Door de diepte van het station moest de laatste dagen onder hoge luchtdruk worden gegraven, aldus de gemeente. Die druk is vergelijkbaar met die van diepzeeduikers. De klei, die in de laatste laag zat, is tussen 70.000 en 130.000 jaar oud. Amsterdam deelt potjes van de oeroude klei uit aan buurtbewoners.

_________________
Noord-Zuid, Oost en West, we beginnen gewoon en zien wel voor de rest ..............

Al eens op de Facebookpagina van Spoorforum gekeken?


Omhoog 
 Titel: Re: Noord-Zuidlijn Nieuws
 Bericht Geplaatst: 12 mei 2010, 22:22 
Offline
Moderator
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 okt 2008, 19:07
Berichten: 1095
Woonplaats: Alkmaar
Boor Noord/Zuidlijn drukt grondwater omhoog
Midden op de stoep op het Damrak in Centrum komt water omhoog, waarschijnlijk doordat de boor voor de Noord/Zuidlijn de luchtdruk in de graafkamer heeft opgevoerd.

Ook borrelt het water in de buurt van de rondvaartboten in het Damrak, doordat er lucht omhoog komt. De winkeliers van omliggende winkels laten AT5 weten dat ze zich enigszins zorgen maken over de situatie.
Volgens projectbureau Noord/Zuidlijn is er niet zo veel aan de hand. Om de grondwaterstand in de gaten te kunnen houden is enige tijd geleden een buis de grond in geduwd. Via deze buis komt nu wat grondwater omhoog. De winkeliers zijn er desondanks niet helemaal gerust op.

filmpje op http://www.at5.nl/artikelen/40930/boor- ... ter-omhoog

_________________
Noord-Zuid, Oost en West, we beginnen gewoon en zien wel voor de rest ..............

Al eens op de Facebookpagina van Spoorforum gekeken?


Omhoog 
 Titel: Re: Noord-Zuidlijn Nieuws
 Bericht Geplaatst: 31 mei 2010, 13:46 
Offline
Moderator
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 okt 2008, 19:07
Berichten: 1095
Woonplaats: Alkmaar
339 meter geboord
Op 28 mei 2010 stond de teller op 339 meter tunnel.

_________________
Noord-Zuid, Oost en West, we beginnen gewoon en zien wel voor de rest ..............

Al eens op de Facebookpagina van Spoorforum gekeken?


Omhoog 
 Titel: Re: Noord-Zuidlijn Nieuws
 Bericht Geplaatst: 02 jun 2010, 15:35 
Offline
Moderator
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 okt 2008, 19:07
Berichten: 1095
Woonplaats: Alkmaar
Cruciaal moment: boor N/Z-lijn nadert Bijenkorf

De boor van de Noord-Zuidlijn is bijna bij de Bijenkorf.

Het warenhuis wordt gezien als een precair punt in het boorproces. De directie van de Bijenkorf eiste vlak voordat het boren zou beginnen extra onderzoek naar het proces, omdat ze vreesde voor verzakkingen. De gemeente wist dat te voorkomen, maar zegde wel extra meetapparatuur toe om de effecten van het boren nauwlettend in de gaten te houden. Ook is er een speciaal incidentenplan opgesteld dat is toegespitst op het warenhuis. De gemeente staat bovendien garant voor eventuele schade.

_________________
Noord-Zuid, Oost en West, we beginnen gewoon en zien wel voor de rest ..............

Al eens op de Facebookpagina van Spoorforum gekeken?


Omhoog 
 Titel: Re: Noord-Zuidlijn Nieuws
 Bericht Geplaatst: 13 jun 2010, 16:06 
Offline
Moderator
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 okt 2008, 18:48
Berichten: 3851
Woonplaats: in de Randstad
13-06-2010 Tunnelboor onder de Bijenkorf door.

In Amsterdam is de tunnelboor voor de Noord/Zuidlijn bij de Dam aangekomen. De graafmachine 'de gravin' is daarmee de Bijenkorf voorbij. Dat gebouw is enkele millimeters verzakt, een marge die ruim binnen de norm bleef. De boor graaft 15 meter per dag.Sinds begin maart is een metrotunnel gegraven van 533 meter.

_________________
>Al 1990 treinen met SLT gereden (stand 21-05-2018)
Let op: Voordat u materiaal van mij publiceert: op alle foto's en teksten rust auteursrecht


Omhoog 
 Titel: Re: Noord-Zuidlijn Nieuws
 Bericht Geplaatst: 21 jun 2010, 10:39 
Offline
Moderator
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 okt 2008, 19:07
Berichten: 1095
Woonplaats: Alkmaar
Gravin Noord/Zuidlijn: 608 meter geboord
18 juni 2010
Gravin en de boorders hebben 608 meter tunnel en 401 tunnelringen gebouwd. Zij bevinden zich onder het Rokin, halverwege het gebouw Industria op circa 21,8 meter diepte onder de straat. Gravin ligt nog steeds volledig in de tweede zandlaag.

_________________
Noord-Zuid, Oost en West, we beginnen gewoon en zien wel voor de rest ..............

Al eens op de Facebookpagina van Spoorforum gekeken?


Omhoog 
 Titel: Re: Noord-Zuidlijn Nieuws
 Bericht Geplaatst: 28 jun 2010, 22:36 
Offline
Moderator
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 okt 2008, 19:07
Berichten: 1095
Woonplaats: Alkmaar
N/Zlijnboor bereikt Rokin zonder schade
De boor van de NoordZuidlijn is aangekomen bij het toekomstig station Rokin. De eerste 720 meter tunnel ligt er en de opluchting is groot.

Het boren is zonder noemenswaardige problemen verlopen. De boor Gravin kan uit, nu is het de taak aan de andere machines om de resterende vijf en een halve kilometer te graven.
Metrostation Rokin wordt vanaf nu ook verder uitgegraven. Dat werk lag bijna anderhalf jaar stil wegens het verzakken van huizen door een lek in een voeg tussen de diepwanden.
De diepte van het station Rokin is inmiddels 14 meter. Op die plek moet nog tot 26,5 meter worden gegraven. Bij de Vijzelgracht is dat afgraven al enkele maanden geleden begonnen. Het station daar is inmiddels op 17 meter diepte.

_________________
Noord-Zuid, Oost en West, we beginnen gewoon en zien wel voor de rest ..............

Al eens op de Facebookpagina van Spoorforum gekeken?


Omhoog 
 Titel: Re: Noord-Zuidlijn Nieuws
 Bericht Geplaatst: 10 jul 2010, 09:55 
Offline
Moderator
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 okt 2008, 19:07
Berichten: 1095
Woonplaats: Alkmaar
De druk is eraf bij station Ceintuurbaan van de Noord/Zuidlijn

9 juli 2010 - Dienst Noord/Zuidlijn
Vandaag is om 11.10 uur de overdruk in de onderste verdieping van metrostation Ceintuurbaan van de Noord/Zuidlijn teruggebracht tot nul en is de overdrukinstallatie uitgezet. Een belangrijke mijlpaal voor het diepste station van de Noord/Zuidlijn, gelegen in de Ferdinand Bolstraat.

Overdruk
Nadat vorige week het laatste betondeel van de onderste vloer is gestort, kon deze week begonnen worden met het geleidelijk verminderen van de overdruk. Overdruk is een veiligheidsmaatregel die noodzakelijk was om het risico op het omhoog komen van de grond te beperken. Nu kan worden gestart met het bouwen en storten van de tussenvloer, de voorzetwanden en de entree's , zodat het station over enkele jaren in ruwbouw klaar is.

Complex en diep
Station Ceintuurbaan is op papier één van de meest complexe stations van de Noord/Zuidlijn. Niet alleen ligt het station relatief dicht bij de huizen in de Ferdinand Bolstraat, het is ook het diepste station van de acht. In tegenstelling tot de andere stations van de Noord/Zuidlijn liggen bij Ceintuurbaan de perrons boven elkaar. In totaal bestaat het station uit 3 ondergrondse lagen: de verdeelhal op - 10 meter, het bovenste perron op -18 meter (richting noord) en het onderste perron op - 26,5 m (richting zuid).

1,8 bar
De bouw van het station startte in mei 2003 met het maken van betonnen diepwanden van 46 meter diep. Vervolgens werd het dak aangebracht en kon vanaf april 2007 worden begonnen met uitgraven. In de laatste fase was het noodzakelijk om te werken met overdruk, om opbarsten van de bodem te voorkomen. De maximale overdruk was 1,8 Bar, vergelijkbaar met de druk die duikers op 18 meter diepte voelen.

Zes weken sneller
Net als bij duikers moesten de bouwvakkers die onder overdruk werkten een tijd doorbrengen in een grote decompressietank voordat ze de werkruimte mochten betreden of verlaten. Iedereen moest in goede gezondheid zijn om dit fysiek zware werk aan te kunnen. Contractmanager Gerard Scheffrahn: "Ik heb groot respect voor de bouwers die deze klus hebben geklaard. Nota bene zes weken sneller dan verwacht . Ik heb dan ook vertrouwen dat de volgende fase eveneens voorspoedig verloopt."

Er zijn 3780 vrachtwagens met zand , veen en klei afgevoerd voor de totale ontgraving van het station. Voor alleen de onderste vloer is er circa 4620 kubieke meter beton en 900 ton staal gebruikt.

_________________
Noord-Zuid, Oost en West, we beginnen gewoon en zien wel voor de rest ..............

Al eens op de Facebookpagina van Spoorforum gekeken?


Omhoog 
 Titel: Re: Noord-Zuidlijn Nieuws
 Bericht Geplaatst: 06 aug 2010, 17:37 
Offline
Moderator
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 okt 2008, 19:07
Berichten: 1095
Woonplaats: Alkmaar
Bewaker N/Zlijn onwel door specie
Een bewaker van de Noord/Zuidlijn-bouwput is in de nacht van donderdag op vrijdag op de Vijzelgracht ziek geworden nadat hij een vreemde geur had geroken.

De man waarschuwde vervolgens de brandweer. Een flink stuk van de Vijzelgracht werd daarop afgezet, om onderzoek te doen naar de herkomst van de lucht.
Uiteindelijk bleek het volgens een woordvoerder van de Noord/Zuidlijn te gaan om damp afkomstig van blikken specie, een soort voegsel dat gebruikt wordt tussen de diepwanden. Medewerkers hadden de blikken niet goed opgeborgen.
De man is naar het ziekenhuis gebracht, maar mocht daarna snel weer naar huis. De medewerkers van de Noord/Zuid-lijn bergen de blikken specie vanaf nu op in een afgesloten container, zodat er geen damp meer kan ontsnappen.
Het gebied was afgezet. Een man die onder de afzetting door kroop werd door de politie uit het gebied verwijderd.

_________________
Noord-Zuid, Oost en West, we beginnen gewoon en zien wel voor de rest ..............

Al eens op de Facebookpagina van Spoorforum gekeken?


Omhoog 
 Titel: Re: Noord-Zuidlijn Nieuws
 Bericht Geplaatst: 07 sep 2010, 16:39 
Offline
Moderator
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 okt 2008, 19:07
Berichten: 1095
Woonplaats: Alkmaar
'Rokin achterbuurt geworden door N/Zlijn!'
AT5:
Winkeliers en ondernemers aan het Rokin hebben een brandbrief naar de gemeente gestuurd. Ze zijn de jarenlange overlast van de aanleg van de Noord/Zuidlijn zat.
De winkeliers eisen snel financiële compensatie en belastingverlaging, maar ook verbetering van de openbare ruimte. Volgens hen is de A1-locatie die het Rokin ooit was verworden tot een achterbuurt. Ze spreken in de brief van een noodsituatie.
"De inkomsten zijn dramatisch; toch betalen we de hoogste belastingen en precariorechten", aldus Wim Koster, de voorzitter van de ondernemersvereniging in Het Parool. "Wij dachten dat we er in 2005 of in 2009 weer tegenaan konden. Nu duurt het ten minste tot 2017 voordat de metro rijdt en de rommel voor de deur wordt opgeruimd. En de gemeente doet bijna niets om de pijn te verzachten. Dat demotiveert", zegt Koster.

_________________
Noord-Zuid, Oost en West, we beginnen gewoon en zien wel voor de rest ..............

Al eens op de Facebookpagina van Spoorforum gekeken?


Omhoog 
 Titel: Re: Noord-Zuidlijn Nieuws
 Bericht Geplaatst: 19 sep 2010, 21:22 
Offline
Functioneel Beheerder
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 22 okt 2008, 19:24
Berichten: 1779
Woonplaats: Oldebroek
Meer Amsterdammers willen Noord-Zuidlijn afbouwen

AMSTERDAM - Het draagvlak onder Amsterdammers voor het afbouwen van de Noord-Zuidlijn is gegroeid tot 65 procent. Vorig jaar was nog 60 procent van de Amsterdammers voorstander van het afbouwen van de nieuwe metrolijn.
Dit blijkt uit zondag vrijgegeven cijfers van het bureau voor onderzoek en statistiek van de gemeente Amsterdam.
Het aantal Amsterdammers dat pleit voor het definitief stoppen van de bouw is licht gedaald van 19 procent een jaar geleden naar 18,5 procent nu.

Het was de achtste keer dat Amsterdammers naar hun mening over de Noord-Zuidlijn werd gevraagd.
Van de ondervraagde Amsterdammers is de helft (49 procent) voor de aanleg van de Noord-Zuidlijn in het algemeen, terwijl 32 procent tegen is en 19 procent geen mening heeft. Dat zijn vrijwel dezelfde verhoudingen als in september 2009 en november 2008.
Volgens de meeste Amsterdammers zal de metrolijn bijdragen aan de bereikbaarheid en de economie van de stad, maar in mindere mate aan de aantrekkelijkheid van hun woonplaats.
Bijna een kwart van de ondervraagden (23 procent) gelooft niet of nauwelijks dat de metrolijn bijdraagt aan een betere bereikbaarheid en 32 procent meent dat de metrolijn niet of nauwelijks zal bijdragen aan de economie.

Een woordvoerder van het projectbureau Noord-Zuidlijn reageerde zondag gematigd positief op de nieuwste cijfers. ''De cijfers laten zien dat het draagvlak langzaam maar zeker groeit. Het is vergelijkbaar met de voortgang van de boor onder de binnenstad: langzaam maar zeker vooruit.''
Daarbij tekende de zegsman wel aan dat het draagvlak broos is en kan dalen zodra er zich bijvoorbeeld een incident bij de bouw voordoet.

Momenteel wordt de tweede tunnelbuis gegraven tussen het Centraal Station en het in aanbouw zijnde metrostation Rokin. Daarna wordt vanaf het Europaplein bij de RAI noordwaarts geboord tot aan het Rokin. De nieuwe metro is volgens de meest recente planning klaar in 2017 en heeft dan ruim 3 miljard euro gekost.

Bron: Nu.nl/ANP

_________________
Met vriendelijke groeten,
Henk

Hier al vaker geweest of misschien voor het eerst? Deel ook jouw spoorse belevenissen op dit forum! Registreer je en kom ook meedoen!


Omhoog 
 Titel: Re: Noord-Zuidlijn Nieuws
 Bericht Geplaatst: 24 sep 2010, 17:09 
Offline
Moderator
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 okt 2008, 19:07
Berichten: 1095
Woonplaats: Alkmaar
Fietsenchaos CS duurt langer door N/Zlijn
Bron: AT5
De fietsenchaos rond het Centraal Station zal nog wel even duren. Door het oponthoud bij de bouw van de Noord/Zuidlijn moet de bouw van verschillende nieuwe fietsenstallingen uitgesteld worden.

Onder de tramlus aan de westzijde van het station moet de grootste fietsenstalling van Nederland komen. Deze moet plaats bieden aan 7000 fietsen. Het was de bedoeling dat de fietsenstalling in 2012 af zou zijn, maar 'vanwege de samenhang met de Noord/Zuidlijn' zal er pas in 2013 of 2014 begonnen worden met bouwen.
De fietsenstalling in het Post CS gebouw laat ook nog even op zich wachten. Nu wordt alleen nog de kelder van het gebouw als fietsenstalling gebruikt, omdat daarboven het Noord/Zuidlijn informatiecentrum zit. Oorspronkelijk zou het hele gebouw in 2006 in gebruik genomen worden als fietsenstalling, maar doordat het informatiecentrum langer moet blijven, wordt dat nu pas na 2017.
De bouw van een fietsenstalling aan de noordwestkant van het station kan pas in 2012 beginnen.

_________________
Noord-Zuid, Oost en West, we beginnen gewoon en zien wel voor de rest ..............

Al eens op de Facebookpagina van Spoorforum gekeken?


Omhoog 
 Titel: Re: Noord-Zuidlijn Nieuws
 Bericht Geplaatst: 05 okt 2010, 10:00 
Offline
Moderator
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 okt 2008, 19:07
Berichten: 1095
Woonplaats: Alkmaar
Noortje zet de sokken er in
Tijdens de afgelopen 24 uur zetten de boorders en Noortje er flink de sokken in. Zij bouwden in één etmaal ongeveer 20 meter tunnel. Hiermee evenaart Noortje al in het begin van haar tocht naar het Rokin de prestaties van zus Gravin.
Op stoom
De boorders zijn op stoom en doen duidelijk hun voordeel met de ervaring die ze hebben opgedaan bij het boren van de eerste tunnel.

Ritme en regelmaat
De boorders streven ernaar zo regelmatig mogelijk te boren. De bovengelegen straat en de panden worden nauwlettend in de gaten gehouden. Ze regelen de machine steeds bij om de invloed op de omgeving zoveel mogelijk beperken.

Topsnelheid
Tot nu toe is die invloed zeer gering. Regelmatig boren komt ook de kwaliteit van de tunnel en de voortgang ten goede. We verwachten overigens niet dat het aantal meters per dag nog veel zal stijgen. Noortje zit nu dicht tegen haar topsnelheid.

Stalen tunnelringen
De boorsnelheid zal in de komende weken blijven variëren. Eind volgende week plaatst Noortje de eerste speciale stalen tunnelringen voor de toekomstige dwarsverbinding ter hoogte van het Beursplein. Vanaf dat moment gaat het boorproces een aantal dagen wat langzamer vanwege de montage van de stalen tunnelringen en toebehoren.

Noortje en de boorders bevinden zich onder de stoep aan de westzijde van het Damrak, ter hoogte van de Beurs Van Berlage. Zij hebben in totaal 253,6 meter tunnel gebouwd en 165 tunnelringen geplaatst.

_________________
Noord-Zuid, Oost en West, we beginnen gewoon en zien wel voor de rest ..............

Al eens op de Facebookpagina van Spoorforum gekeken?


Omhoog 
 Titel: Re: Noord-Zuidlijn Nieuws
 Bericht Geplaatst: 08 okt 2010, 15:56 
Offline
Functioneel Beheerder
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 22 okt 2008, 19:24
Berichten: 1779
Woonplaats: Oldebroek
Medewerkers onwel door gasdamp Noord-Zuidlijn
08 oktober 2010

In een bouwput van de nieuwe metroverbinding Noord-Zuidlijn aan het Rokin in Amsterdam is vrijdagochtend rond half elf op 24 meter diepte gasdamp vrijgekomen. Hierdoor liepen drie werknemers ademhalingsproblemen op, aldus een woordvoerder van projectbureau Noord-Zuidlijn. Twaalf werknemers moesten de bouwput uit.

Volgens de zegsman betrof het geen gaslek, zoals eerder werd gemeld. 'Zo diep onder de grond kan wel eens een gasbel vrijkomen', zei hij.

Geur van rotte eieren
De werknemers sloegen alarm toen ze een geur van rotte eieren roken. De bouwput werd daarop onmiddellijk ontruimd. Metingen van de brandweer hebben geen gevaarlijke gassen gemeten. Wel was er een licht verhoogde waarde van een gas, waarschijnlijk stikstofdioxide, aldus de zegsman. De omgeving liep geen gevaar.

De bouwput kon rond half een weer worden vrijgegeven. Een van de onwel geworden werknemers is inmiddels weer aan het werk gegaan. Uit voorzorg hebben de medewerkers extra bescherming, zoals gasmaskers, opgedaan. Extra ventilatie behoort eveneens tot de extra maatregelen op de plek.

Bron: ZIBB/ANP

_________________
Met vriendelijke groeten,
Henk

Hier al vaker geweest of misschien voor het eerst? Deel ook jouw spoorse belevenissen op dit forum! Registreer je en kom ook meedoen!


Omhoog 
 Titel: Re: Noord-Zuidlijn Nieuws
 Bericht Geplaatst: 15 okt 2010, 11:35 
Offline
Moderator
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 okt 2008, 19:07
Berichten: 1095
Woonplaats: Alkmaar
Inhijsen diesellocomotief
Amsterdam, september 2010. Bron en foto's Noordzuidlijn

Startschacht Natte Damrak, tunnelboren

Om te zorgen dat de boorders voorzien worden van bouwmaterialen rijdt een diesellocomotief,
of zoals de boorders ze noemen ‘de loc’, door de gebouwde tunnel van en naar boormachine Noortje.
In september is een tweede locomotief naar beneden gehesen. Niet echt een lichte en makkelijke klus.

Afbeelding
foto copyright Noordzuidlijn

Op het bouwterrein stond een kraan opgesteld die de 40 ton zware locomotief naar beneden hijst.
Door de smalle opening manoeuvreerde de kraanmachinist de locomotief de startschacht in.
Waarna deze voorzichtig afdaalde naar 21 meter diepte.
Een uiterst precieze klus om de locomotief uiteindelijk op het 900 millimeter smalle spoor te zetten.

Meer foto's te vinden op http://www.flickr.com/photos/noordzuidlijn/

_________________
Noord-Zuid, Oost en West, we beginnen gewoon en zien wel voor de rest ..............

Al eens op de Facebookpagina van Spoorforum gekeken?


Omhoog 
 Titel: Re: Noord-Zuidlijn Nieuws
 Bericht Geplaatst: 31 okt 2010, 19:18 
Offline
Functioneel Beheerder
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 22 okt 2008, 19:24
Berichten: 1779
Woonplaats: Oldebroek
Boren tunnel onder de Dam voltooid

In Amsterdam is een belangrijke fase
in de aanleg van de Noord-Zuidlijn
afgerond. Het boren van de meer dan 700
meter lange metrotunnel onder het
Damrak,de Dam en het Rokin is voltooid.
Volgens de gemeente heeft het boren
niet tot verzakkingen geleid.

Het gedeelte dat nu is geboord, bestaat
uit twee tunnelbuizen. De eerste buis
werd eerder dit jaar in 95 dagen
geboord. Bij de tweede buis ging het
sneller:het boren duurde 74 dagen.

Volgend jaar beginnen in Amsterdam-Zuid
de voorbereidingen voor de aanleg van
een bijna 5 km lang deel .De Noord-
Zuidmetrolijn moet in 2017 klaar zijn.

Bron: NOS

_________________
Met vriendelijke groeten,
Henk

Hier al vaker geweest of misschien voor het eerst? Deel ook jouw spoorse belevenissen op dit forum! Registreer je en kom ook meedoen!


Omhoog 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
 
 Pagina 2 van 4 [ 51 berichten ] Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende




Forumoverzicht » RAIL ACTUEEL » Actueel Tram & Metro


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

 
 

 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
Je mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
Je mag je berichten niet wijzigen in dit forum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit forum
Je mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoeken naar:
Ga naar: