Registreren    Aanmelden    Forum    Zoeken    Help

Forumoverzicht » ACTUEEL » Actueel Tramwegen




 Pagina 2 van 2 [ 32 berichten ] Ga naar pagina Vorige  1, 2



Auteur Bericht
 Titel: Re: Combi metro en goederentreinen uitdaging voor Hoekse Lij
 Bericht Geplaatst: 12 apr 2017, 21:19 
Offline

Geregistreerd: 31 mei 2015, 19:38
Berichten: 480
De constructies op de Hoekse lijn zijn jonger dan die op de Hopleinlijn(eind jaren tachtig begin negentig)de lijn zelf is voor de oorlog onder de draad gebracht met die mooie vlinderportalen dus dat is geen argument!Enkel de hangdraden en de versterkingsleidingen zullen die leeftijd hebben maar ja die hebben niet veel te dragen en te verduren.


Omhoog 
 Titel: Re: Combi metro en goederentreinen uitdaging voor Hoekse Lij
 Bericht Geplaatst: 13 apr 2017, 09:17 
Offline

Geregistreerd: 01 jul 2012, 10:59
Berichten: 814
Overjarige bovenleiding op de Hoekse lijn? Niet voor het een of ander maar begin negentiger jaren vorige eeuw, dus amper 25 jaar geleden, is de bovenleiding op de Hoekse lijn vernieuwd en zijn de mooie 3 scharnierportalen vervangen door standaard portalen. Uitzondering de oudere portalen in Hoek van Holland die van de 50 of 60er jaren dateren.

Oud kun je de bovenleiding dus niet noemen als je het mij vraagt.

_________________
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

Kijk ook eens op mijn Flickr fotopagina; http://www.flickr.com/photos/25717227@N03/ voor plaatjes uit de oude doos.


Omhoog 
 Titel: Re: Combi metro en goederentreinen uitdaging voor Hoekse Lij
 Bericht Geplaatst: 13 apr 2017, 10:41 
Offline
Activiteitenteam

Geregistreerd: 21 nov 2008, 13:56
Berichten: 287
Tijdens mijn laatste uitstapjes op de Hoekselijn afgelopen maand viel mij ook op dat er op een aantal plaatsen nieuwe mastvoeten en masten langs het spoor lagen. Echter, bepaald niet overal doch vooral op plaatsen waar nieuwe- of 'verschoven' sporen komen, danwel in de buurt van nieuwe gebouwtjes die ongetwijfeld als onderstation gaan dienstdoen. Met het verlagen van de bovenleidingspanning naar 750V zal er zeker e.e.a. in de voeding moeten worden aangepast en ik kan mij zo voorstellen dat dit op die plaatsen ook aanpassing van de bovenleiding nodig maakt.
Zeker rond Schiedam zal er wat aangepast moeten worden (nieuwe aansluiting op de bestaande metrolijn met daarbij ook de overgang van derde rail naar bovenleiding, daarnaast de aansluiting voor goederentreinen vanaf het spoorwegnet en bij Nieuwland de verplaatsing van de metrosporen naar het perron met daarbij het strengelspoor voor de goederentreinen). Ik denk dat dit nu goed zichtbaar wordt maar ik denk ook dat wanneer je wat verder op de lijn gaat kijken er nog veel van de oude infrastructuur in takt blijft.

Groet, Vasco


Omhoog 
 Titel: Re: Combi metro en goederentreinen uitdaging voor Hoekse Lij
 Bericht Geplaatst: 13 apr 2017, 10:42 
Offline
Moderator
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 okt 2008, 18:48
Berichten: 4164
Woonplaats: in de Randstad
Peter_S schreef:
Overjarige bovenleiding op de Hoekse lijn? Niet voor het een of ander maar begin negentiger jaren vorige eeuw, dus amper 25 jaar geleden, Oud kun je de bovenleiding dus niet noemen als je het mij vraagt.


Voor veel onderdelen van de bovenleiding, bv de hangdraden is inderdaad de minimale levensduur 25 jaren, daar zitten ze dus nu net overheen.
Om dan een heel nieuw vervoerssysteem uit te rollen met oude bovenleiding, lijkt me niet de juiste beslissing. Tevens moeten er op vele locaties toch al nieuwe bovenleiding komen door aanpassing van het sporenplan. Alles nu in één keer vernieuwen lijkt me dus een juiste beslissing, dan is men daar zeker de komende 30 jaren voor de gehele lijn vanaf.

Verder, alles wat er nu aan koperwerk naar beneden komt wordt als grondstof hergebruikt. Dus van verspilling van materiaal is geen sprake, wel van een veel hogere betrouwbaarheid van het nu nieuw aangelegde systeem.

_________________
Al 2269 treinen met SLT gereden
Al 117 treinen met SNG gereden (stand 06-12-2019)
Let op: Voordat u materiaal van mij elders publiceert: op alle foto's en teksten rust auteursrecht.


Omhoog 
 Titel: Re: Combi metro en goederentreinen uitdaging voor Hoekse Lij
 Bericht Geplaatst: 08 mei 2017, 18:03 
Offline

Geregistreerd: 31 mei 2015, 19:38
Berichten: 480
Ik heb laatst een kijkje genomen aldaar en voor de lange stukken blijft de oude B1 staan alleen bij tussen Nieuwland en Vlaardingen Oost komen nieuwe masten met"gewoon"B1 met nieuwe bedrading.
Ik zag dat de draaibrug te Maassluis van een bovenleiding wordt voorzien die in Vlaardingen weet ik nog niet.


Omhoog 
 Titel: Re: Combi metro en goederentreinen uitdaging voor Hoekse Lij
 Bericht Geplaatst: 06 jul 2017, 09:41 
Offline
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 03 maart 2014, 20:26
Berichten: 947
(Persbericht juli 2017)

Vertraging bij ombouw Hoekse Lijn is zeker een half jaar

Door verschillende tegenvallers duurt de ombouw van de Hoekse Lijn langer dan verwacht. Het projectbureau Hoekse Lijn van de gemeente Rotterdam heeft vandaag de nieuwe planning bekendgemaakt. In februari 2018 kunnen alle reizigers snel en veilig tussen Rotterdam en Hoek van Holland Haven reizen. Betrokken partijen betreuren de vertraging en de gevolgen die deze heeft voor reizigers, bewoners en andere belanghebbenden.

Voor de ombouw van het drieëntwintig kilometer lange traject dat vier gemeenten doorkruist, is afgelopen maanden hard gewerkt om de strakke planning van vijf maanden voor de daadwerkelijke ombouwwerkzaamheden te halen. Tijdens de uitvoering van de werkzaamheden zijn echter enkele onverwachte tegenvallers opgetreden, enerzijds in de ondergrond en anderzijds in het spoorbeveiligingssysteem. Zo werd in de grond meer bodemvervuiling en asbest dan verwacht aangetroffen en werden er, ondanks onderzoek vooraf, oude en deels in gebruik zijnde kabels en leidingen van andere partijen aangetroffen. Deze moesten eerst worden verwijderd of verlegd. Daarnaast is er een vertraging in de ontwikkeling van de spoorbeveiligingssoftware en vielen de eerste softwaretesten tegen. Hierdoor is de beveiliging niet op tijd klaar.
Als gevolg van de vertraagde oplevering van de beveiligingssoftware is ook de benodigde documentatie hiervan vertraagd. Deze documentatie is nodig voor de indienststellingsvergunning. De indienststellingvergunning wordt uiteindelijk verleend door de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH), als verklaring dat de lijn veilig en betrouwbaar in gebruik kan worden genomen. Vanzelfsprekend staat veiligheid voorop bij de oplevering van de Hoekse Lijn en worden op dit gebied geen concessies gedaan.

Reizigers en omwonenden
De hoogste prioriteit gaat deze zomer uit naar het zo snel mogelijk afronden van de ombouw, zodat bewoners langs de lijn vanaf september geen overlast meer ervaren van de werkzaamheden. Voor reizigers op de Hoekse Lijn betekent de nieuwe planning dat zij tot in februari 2018 zijn aangewezen op het vervangend busvervoer.
Om de overlast voor reizigers zoveel mogelijk te beperken en het vervangend vervoer verder te optimaliseren, start de RET na de zomer met een proef waarbij tijdens doordeweeks extra spitsritten worden ingezet tussen Vlaardingen Centrum en Schiedam Centrum. Daarnaast zet de RET de komende maanden verschillende sympathieke winacties in.

Hoekse Lijn
De bestuurscommissie van de Vervoersautoriteit MRDH heeft de nieuwe planning goedgekeurd. Op basis van een second opinion zal er in het najaar een meer exacte datum in februari 2018 bekend worden. Vanaf 2014 werkt het projectbureau Hoekse Lijn van de gemeente Rotterdam in opdracht van de Vervoersautoriteit van de MRDH aan de ombouw van de Hoekse Lijn van trein- naar metroverbinding. Vanaf 3 april 2017 is de treindienst beëindigd en zijn de werkzaamheden voor de ombouw in een stroomversnelling gekomen. Zo is het tracé van de Hoekse Lijn achter station Schiedam Centrum – ter hoogte van het uitloopspoor - gekoppeld aan het bestaande metrotracé. Zijn de bestaande stations gesloopt. En is daarna gestart met de nieuwbouw van de stations Schiedam Nieuwland, Vlaardingen Oost, Vlaardingen Centrum, Vlaardingen West, Maassluis Centrum en Maassluis West. In Maassluis wordt gebouwd aan het nieuwe station Steendijkpolder. En in Hoek van Holland wordt tijdelijk eindstation Hoek van Holland Haven gerealiseerd. Naast de stations is op veel plekken de baan geheel vernieuwd: oude sporen zijn verwijderd en vervangen door nieuwe. Er zijn nieuwe bovenleidingsportalen geplaatst met bovenleiding en op meerdere plekken zijn wissels ingebouwd. En over 23 kilometer is sprake van een geheel nieuw kabeltracé.

_________________
nieuwsspoor is het nieuwsaccount van Spoorforum waarmee nieuws uit andere media wordt vermeld

Uiteraard mag je op nieuwsberichten inhaken. Nieuwsspoor zal echter zelf nooit meediscussiëren, maar geeft slechts nieuws door. Nieuwsspoor neemt geen verantwoordelijkheid voor de vermelde nieuwsberichten.Leden mogen op eigen naam uiteraard ook andere nieuwsberichten plaatsen.


Omhoog 
 Titel: Re: Ontwikkelingen Hoekse Lijn (Rtd <> H.v.Holland)
 Bericht Geplaatst: 30 jul 2017, 21:40 
Offline

Geregistreerd: 31 mei 2015, 19:38
Berichten: 480
Deja-Vu met de Hofpleinlijn/Zoetermeer lijn,verassend.


Omhoog 
 Titel: Re: Ontwikkelingen Hoekse Lijn (Rtd <> H.v.Holland)
 Bericht Geplaatst: 17 nov 2017, 21:58 
Offline

Geregistreerd: 31 mei 2015, 19:38
Berichten: 480
Opmerkelijk is wel dat de B1 vlak voor het Station Hoek van Holland Haven ophoudt en overgenomen wordt door een de RET variant met afgespannen hangdraad.Lichtseinen zijn verleden tijd en dus doet het traject op dat gebied erg aan de overige metrolijnen denken alleen dan met overwegen aangezien het sneltram traject wel lichtsignalen heeft maar dan bij de overwegen en met beperkte snelheid(dacht op het traject in de Alexanderpolder)40 km/h en op de Hoekse lijn zal de max snelheid op 100 km/h uur liggen.
Toch kan het traject zijn Pro Rail/NS verleden niet kwijt raken net als de Hofpleinlijn maar dat komt door de B1 bovenleiding natuurlijk.


Omhoog 
 Titel: Re: Ontwikkelingen Hoekse Lijn (Rtd <> H.v.Holland)
 Bericht Geplaatst: 13 dec 2017, 18:01 
Offline

Geregistreerd: 28 apr 2016, 11:53
Berichten: 9
Niet te geloven!

https://nos.nl/artikel/2207380-opnieuw-grote-vertraging-bij-ombouw-hoekse-lijn.html

Ik geloof dat er nooit weer een NS lijn moet worden omgebouwd tot Metrolijn!


Omhoog 
 Titel: Re: Ontwikkelingen Hoekse Lijn (Rtd <> H.v.Holland)
 Bericht Geplaatst: 13 dec 2017, 21:01 
Offline
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 04 jan 2016, 09:33
Berichten: 194
Tja veel bombarie en "alles wordt beter dan bij NS"-uitspraken, maar na de ombouw Hofpleinlijn en Randstadrail verbaasd mij dit niet zo. En dan is het nog maar afwachten hoe de ervaringen worden als het over niet te bepalen tijd wél af is, en de reiziger ontdekt dat die Metro helemaal niet naar Centraal station gaat...


Omhoog 
 Titel: Re: Ontwikkelingen Hoekse Lijn (Rtd <> H.v.Holland)
 Bericht Geplaatst: 17 dec 2017, 14:13 
Offline

Geregistreerd: 26 apr 2016, 21:17
Berichten: 6
Fantastisch. Een metro!!. :oops:
Voorlopig is nu de prognose 4e kwartaal 2018 dat er officieel gereden gaat worden!!!!!!!!.
Kosten worden voorlopig op misschien wel extra € 100.000.000,== meer geraamd.
Dan wordt de ombouw ongeveer € 500.000.000,==
Degenen die hier verantwoordelijk voor zijn schijnen hiervoor gestudeerd te hebben.
Maar het geeft niet: alleen die mensen aan deze lijn wonen hebben hier maar last van.
Wat geeft dat nu.
Al dat geld had beter voor de sociale voorzieningen gebruikt kunnen worden.
Groeten aan alle geïnteresseerden.


Omhoog 
 Titel: Re: Ontwikkelingen Hoekse Lijn (Rtd <> H.v.Holland)
 Bericht Geplaatst: 18 dec 2017, 10:49 
Offline

Geregistreerd: 31 mei 2015, 19:38
Berichten: 480
Nog even en de Noord/Zuid lijn metro rijdt eerder :lol:


Omhoog 
 Titel: Re: Ontwikkelingen Hoekse Lijn (Rtd <> H.v.Holland)
 Bericht Geplaatst: 15 aug 2018, 12:55 
Offline

Geregistreerd: 27 nov 2012, 23:15
Berichten: 83
Het spoor van de Hoekse Lijn mag worden doorgetrokken tot op korte afstand van het strand in Hoek van Holland. Ook kan bij dat strand een nieuw eindstation worden gebouwd. Dat blijkt uit een uitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State van 15 augustus 2018 (ECLI:NL:RVS:2018:2727). De Afdeling bestuursrechtspraak heeft alle bezwaren tegen het bestemmingsplan voor de spoorverlenging ongegrond verklaard.


Omhoog 
 Titel: Re: Ontwikkelingen Hoekse Lijn (Rtd <> H.v.Holland)
 Bericht Geplaatst: 14 sep 2018, 17:32 
Offline
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 03 maart 2014, 20:26
Berichten: 947
Wederom uitstel !

De eerste RET- metro van de Hoekse Lijn rijdt pas begin 2019 over het spoor. Maar dan mag er niets misgaan tijdens het testen van de lightrailverbinding tussen Schiedam en Hoek van Holland.
Vooral de baanvakbeveiliging blijft voor grote problemen zorgen.

_________________
nieuwsspoor is het nieuwsaccount van Spoorforum waarmee nieuws uit andere media wordt vermeld

Uiteraard mag je op nieuwsberichten inhaken. Nieuwsspoor zal echter zelf nooit meediscussiëren, maar geeft slechts nieuws door. Nieuwsspoor neemt geen verantwoordelijkheid voor de vermelde nieuwsberichten.Leden mogen op eigen naam uiteraard ook andere nieuwsberichten plaatsen.


Omhoog 
 Titel: Hoekse Lijn maandag 30 sept. van start
 Bericht Geplaatst: 29 sep 2019, 09:21 
Offline
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 03 maart 2014, 20:26
Berichten: 947
Na tweeënhalf jaar is de Hoekse Lijn omgebouwd tot metrolijn. Zaterdag hebben duizenden reizigers kennisgemaakt met de vernieuwde lijn. Vanaf maandag start de dienstregeling officieel. In de opstartfase rijdt de Rotterdamse vervoerder RET met een aangepaste dienstregeling. Vanaf begin november start naar verwachting de volledige exploitatie.

Maassluis Steendijkpolder
RET directeur Maurice Unck opende zaterdag stipt twaalf uur de poortjes van het nieuwe station Maassluis Steendijkpolder, waarna de eerste reizigers naar binnen konden. Van 12:00 tot 20:00 uur konden reizigers zaterdag gratis kennismaken met de Hoekse Lijn metro. “Reizigers staan vandaag centraal. Zij hebben lang moeten wachten. We zijn blij hen nu deze gratis kennismakingsdag te kunnen aanbieden”, vertelt de topman aan de toegestroomde pers.

Maandag echte start
En aan belangstelling geen gebrek. Duizenden reizigers maakten direct een gratis ritje tussen Schiedam Nieuwland en Hoek van Holland. Maar maandag begint het pas echt. “Dan gaat de lijn echt in productie en kunnen alle mensen die ergens in de stad moeten zijn van de lijn gebruikmaken”. Unck zelf zal vanaf ‘s ochtends vroeg aanwezig zijn, maar gespannen is hij niet. “Ik weet dat we het goed hebben voorbereid.”

Aangepaste dienstregeling
In de aanloopfase rijdt alleen metrolijn B over de Hoekse Lijn. Die rijdt vanaf maandag overdag elke twintig minuten vanuit Hoek van Holland en elke tien minuten. Alleen vanaf Hoek van Holland rijdt de metro iedere twintig minuten. De lijn verbind Hoek van Holland via Maassluis, Vlaardingen en Schiedam naar de Rotterdamse wijk Nesselande. In Rotterdam wordt er onder andere gestopt op Marconiplein, Dijkzigt, Blaak en Alexander. Wie naar Rotterdam Centraal wil, moet overstappen. Zodra de aanloopfase voor bij is, wordt metrolijn A (nu: Schiedam Centrum – Binnenhof) in de spits doorgetrokken van en naar Vlaardingen West. Samen met lijn B ontstaat er dan een 5-minutendienstregeling tussen Vlaardingen, Schiedam en Rotterdam.

Mogelijk aanloopproblemen
Ondanks Unck aangeeft dat alles goed is voorbereid, houdt de RET er nadrukkelijk rekening mee dat er zich in de opstartfase problemen kunnen voordoen. Daarom blijft de bus de komende maand ook nog rijden. “Dat is niet omdat metrolijn A nog niet rijdt, want de metro heeft een veel hogere capaciteit dan de bus. We willen in de fout gaan door alles weg te halen en niets te hebben als er onverwacht iets fout gaat.” Daarom kiest de RET voor een plan B: een rijdende bus, die niet uit de garage hoeft te komen als er iets fout gaat.

Sportieve planning
Unck moest zaterdag veelvuldig uitleggen waarom de ombouw zoveel langer duurde. In april 2017 – toen Unck nog bij NS werkte – reed de laatste reizigerstrein over de spoorlijn. Een half jaar later zou de eerste metro rijden. Twee maanden na het starten van die werkzaamheden – in juni 2017 – trad Unck aan bij de RET. “Ik had al vrij snel in de gaten dat het om een sportieve planning ging die niet haalbaar was”, vertelt de topman. Er bleken allerlei problemen te zijn met de ondergrond en de spoorbeveiliging.

Enorm teleurgesteld
Vanwege die problemen werd er eind 2017 een nieuwe planning opgesteld: De opening van de lijn werd uitgesteld naar eind 2018. “Ik was daar wel optimistisch over”, blikt Unck terug. Toen bleek dat door softwareproblemen ook de nieuwe planning niet haalbaar was, baalde de directeur daar enorm van. “Daar was ik echt teleurgesteld over.”

Claim Bombardier
De softwareproblemen werden veroorzaakt door leverancier Bombardier. Unck: “We hebben zo nauw als mogelijk is samengewerkt met de leverancier, maar uiteindelijk moeten zij het doen.” En dat verliep moeizamer dan gedacht. RET is daarom bezig een claim bij Bombardier in te dienen. “Alleen gaat de metro daar geen minuut eerder van rijden. Daarom hebben we ons in eerste plaats ingezet om hen maximaal aan boord te houden zodat ze dit gingen afleveren.” De hoogte van de claim heeft Unck niet paraat, maar dat gaat om enorme bedragen. “Dan hebben we het niet over tienduizenden euro’s,”

Komende maanden reizigers terugwinnen
Voor de ombouw trok de Hoekse Lijn dagelijks 16.000 reizigers. Maar door de lange ombouwperiode is de RET een deel van die reizigers kwijt geraakt. Unck verwacht dat die reizigers de komende maanden worden teruggewonnen. “Reizigers moeten eerst even wennen, en daar helpt zo’n kennismakingsdag als vandaag bij.”

40% groei in drie jaar
Doordat de metro veel frequenter rijdt dan de trein en veel meer stations in Rotterdam bedient, is de verwachting dat het aantal reizigers uiteindelijk 40% hoger zal liggen dan in het NS-tijdperk. De topman verwacht daar een jaar of drie voor nodig te hebben. Bij de ombouw van de Hofpleinlijn bleken de groeiprognoses veel te somber. Waar NS in 2005 dagelijks slechts 7.200 reizigers vervoerde, was dat in 2014 gegroeid naar 37.000. Op de Hoekse Lijn verwacht de RET niet een dergelijk hoge groei. “Langs deze lijn is er minder nieuwbouw gepland.”

Hoek van Holland Strand
Overigens is de lijn nog niet helemaal klaar. In Hoek van Holland wordt nu alleen station Haven in gebruik genomen. De lijn wordt in de badplaats doorgetrokken tot aan het strand. Dat is pas klaar in het strandseizoen van 2022. Unck benadrukt dat het doortrekken van de metro ingewikkeld is. Zo zijn de duinen een beschermd natuurgebied. De benodigde vergunningen zijn er inmiddels allemaal.

Toekomst
Wat Unck betreft is de Hoekse Lijn niet de laatste spoorlijn die wordt omgebouwd tot metro / RandstadRail. De directeur wil ook dat twee sporen van de spoorlijn Dordrecht – Den Haag worden omgebouwd. De bedoeling is dat net als op de Hoekse Lijn de frequenties worden opgeschroefd en er meer stops komen, bijvoorbeeld bij de Rotterdamse wijk Spangen en het dorpje Kethel. Ook wil Unck dat er een nieuwe metrolijn komt van Rotterdam Kralingse Zoom via Rotterdam Zuid, Zuidplein, Charlois en Dijkzigt naar Rotterdam Centraal.

Bron: treinreiziger.nl ( met permissie)

_________________
nieuwsspoor is het nieuwsaccount van Spoorforum waarmee nieuws uit andere media wordt vermeld

Uiteraard mag je op nieuwsberichten inhaken. Nieuwsspoor zal echter zelf nooit meediscussiëren, maar geeft slechts nieuws door. Nieuwsspoor neemt geen verantwoordelijkheid voor de vermelde nieuwsberichten.Leden mogen op eigen naam uiteraard ook andere nieuwsberichten plaatsen.


Omhoog 
 Titel: Re: Hoekse Lijn maandag 30 sept. van start
 Bericht Geplaatst: 17 okt 2019, 10:19 
Offline
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 03 maart 2014, 20:26
Berichten: 947
Hoekse Lijn trekt meer reizigers dan verwacht

De RET heeft in de eerste week gemiddeld 24.000 in- en uitstappers per werkdag geteld op de Hoekse Lijn. Dat is veel meer dan verwacht. De lijn is de afgelopen twee jaar omgebouwd van spoorlijn tot metrolijn. Bij NS reisden er 16.000 reizigers per dag via de Hoekse Lijn.

Meer reizigers
De RET heeft de Hoekse Lijn sinds april 2017 van NS overgenomen. Tijdens de ombouwperiode verloor de vervoerder een kwart van de reizigers. In die periode waren reizigers op bussen aangewezen. RET-directeur Maurice Unck vertelde vorige week aan Treinreiziger.nl dat het vervoersbedrijf binnen een paar maanden wilde groeien naar het oude niveau. Nu blijkt dat al in de eerste week er meer reizigers worden vervoerd dan in het NS-tijdperk.

40% groei verwacht in drie jaar
De RET rekent in vergelijking met het NS-tijdperk op een groei van veertig procent in een periode van drie jaar, maar die groei is direct in de eerste week gerealiseerd. De ervaring leert dat er bij opening van een nieuwe lijn of station de eerste drie jaar sprake is van een ingroeiperiode. Dat zou erop kunnen duiden dat de groei fors hoger zou kunnen worden dan voorzien. Maar Unck is voorzichtig met het duiden van de eerste groeicijfers: “Allerlei tijdelijke effecten kunnen hierin een rol spelen, zoals het weer, de tijd van het jaar en het feit dat omwonenden de nieuwe lijn willen uitproberen.”

Hofpleinlijn
Al eerder wist de RET enorme groeicijfers te realiseren, nadat de voormalige Hofpleinlijn was ongebouwd van spoorlijn tot metrolijn. Waar NS in 2005 dagelijks slechts 7.200 reizigers via de Hofpleinlijn vervoerde, wist de RET in 2014 dagelijks 37.000 reizigers te verwelkomen. Unck verwacht een dergelijke groei niet op de Hoekse Lijn. “Langs deze lijn is er minder nieuwbouw gepland.”

Software
Behalve de positieve groeicijfers, is er ook een tegenvaller: de software. De beveiligingssoftware past soms ten onrechte automatisch de snelheid naar beneden bij. Dit wordt op dit moment nog handmatig gereset, zodat de metro daarna weer op de gewenste snelheid kan rijden. Zo’n reset is circa twaalf keer per dag nodig. Dat is relatief veel. Op het overige net – dat veel groter is – is zo’n reset gemiddeld tien keer per dag nodig.

Punctualiteit
De impact voor reizigers valt gelukkig mee. Op het gebied van punctualiteit voldeed de RET in de eerste dagen ruim aan de concessie-eisen van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH). Eenmaal was er deze week sprake van rituitval.

Aanvulling: gezien de zeer goede start met reizigersaantallen boven verwachting en relatief weinig technische aanloopproblemen, is besloten het vervangende busvervoer, wat voor de zekerheid nog is gehandhaafd maar nauwelijks nog gebruikt wordt, per 1 november 19 oktober al te beëindigen, eerder dan gepland.

Bron: treinreiziger.nl (met permissie)

_________________
nieuwsspoor is het nieuwsaccount van Spoorforum waarmee nieuws uit andere media wordt vermeld

Uiteraard mag je op nieuwsberichten inhaken. Nieuwsspoor zal echter zelf nooit meediscussiëren, maar geeft slechts nieuws door. Nieuwsspoor neemt geen verantwoordelijkheid voor de vermelde nieuwsberichten.Leden mogen op eigen naam uiteraard ook andere nieuwsberichten plaatsen.


Omhoog 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
 
 Pagina 2 van 2 [ 32 berichten ] Ga naar pagina Vorige  1, 2




Forumoverzicht » ACTUEEL » Actueel Tramwegen


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

 
 

 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
Je mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
Je mag je berichten niet wijzigen in dit forum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit forum
Je mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoeken naar:
Ga naar: