Registreren    Aanmelden    Forum    Zoeken    Help

Forumoverzicht » HISTORIE » Historie Materieelfoto's

Pagina 1 van 1 [ 5 berichten ] 

Auteur Bericht
 Titel: DB V 200 in Arnhem
 Bericht Geplaatst: 01 jul 2013, 20:52 
Gebruikers-avatar

Geïnspireerd door mijn Trix Express V 200, was ik ook in het grootbedrijf geïnteresseerd geraakt.
Een klasgenoot op de MULO in Apeldoorn vertelde dat in Arnhem dagelijks meerdere locs V 200 te zien waren en door hem aangemoedigd, ben ik enkele keren vanuit mijn toenmalige woonplaats Vaassen per VAD bus met lijn 12 naar Apeldoorn en vandaar verder met lijn 8 naar Arnhem gereisd.
In die tijd gold er nog een fotografeerverbod bij NS en in Arnhem gaf dat toen (in 1962) wel eens wat problemen.
Door mijn Agfa-box toestel op een bagagekar te plaatsen viel het fotograferen nauwelijks op en bovendien diende die kar als statief, wat tot resultaat had dat zo'n foto nog iets aan scherpte opleverde.

Afbeelding

De V 200 070 und V 200 034 (beide Bw Hamm-W) wachten op 24.3.1962 hun volgende inzet af.

In juni 1963 had ik inmiddels de beschikking over een AGFA Billy toestel, zo'n 6x9 geval met een uitklapbaar (vouwbalg) objectief en voor deze gelegenheid had ik een Afgacolor L CN 17 rolfilm gekocht. Het moet een behoorlijke investering zijn geweest in die tijd.

Afbeelding

Kennelijk moest ik ook dit keer weer voorzichtig te werk gaan, want het plaatje van de V 200 035 (van Bw Hamm) gemaakt op 28 juni 1963, verdient niet de schoonheidsprijs.
Wel bijzonder was, dat het uitgerekend het voorbeeld van mijn Trix Express loc betrof en ook was de loc voorzien van het opschrift "Deutsche Bundesbahn" i.p.v. het toen al veelvuldig op de V 200-en toegepaste DB logo.

Een half jaar later was het fotografeerverbod opgeheven en kon probleemloos een plaatje van de V 200 081 gemaakt worden.

Afbeelding

Deze en de volgende foto werden gemaakt op 14.12.1963.

Afbeelding

De V 200 069 staat in Arnhem-Berg met enkele rijtuigen te wachten op de binnenkomst van een trein uit Amsterdam.

Groet,
Rein

Titel: Re: DB V 200 in Arnhem
 Bericht Geplaatst: 01 jul 2013, 22:59 
Functioneel Beheerder
Gebruikers-avatar

Heerlijke platen Rein! Wat mij bij de laatste foto opvalt: er lijkt slechts één van de twee motoren te worden gebruikt, gezien de rook uit slechts één uitlaat. Het was mogelijk om met die locs slechts met één motor te rijden. Was dit hier het geval, of zou de ene motor gewoon veel meer roken dan de andere?

Hier al vaker geweest of misschien voor het eerst? Deel ook jouw spoorse belevenissen op dit forum! Registreer je en kom ook meedoen!

Bericht Geplaatst: 01 jul 2013, 23:24 

Er kon inderdaad op 1 motor gereden worden. Als je alleen maar hoefde te rangeren deed men dat wel op 1 motor, is sowieso rustiger.
Het kan ook zijn dat de machinist nog bezig was de machine op te starten. Het was voorschrift om eerst de achterste motor te starten en als die draaide vervolgens de voorste. Als je dat in omgekeerde volgorde zou doen, kun je niet horen of de achterste goed start.

Bericht Geplaatst: 02 jul 2013, 09:41 
Functioneel Beheerder
Gebruikers-avatar

Dank je Richard!

Hier al vaker geweest of misschien voor het eerst? Deel ook jouw spoorse belevenissen op dit forum! Registreer je en kom ook meedoen!

Bericht Geplaatst: 02 jul 2013, 13:14 

Net als bij de treinstellen VT-601: daar kon je ook de motor uitschakelen van de vooroplopende motorwagen, zodat het wat rustiger was. Cabines waren trouwens best goed geluiddicht moet ik zeggen... :mrgreen:

Pagina 1 van 1 [ 5 berichten ] 

Forumoverzicht » HISTORIE » Historie Materieelfoto's