Registreren    Aanmelden    Forum    Zoeken    Help

Forumoverzicht » HISTORIE » Historie Materieelfoto's




 Pagina 2 van 2 [ 26 berichten ] Ga naar pagina Vorige  1, 2



Auteur Bericht
 Titel: Re: Benelux Hondekop
 Bericht Geplaatst: 12 feb 2013, 14:16 
Offline
Functioneel Beheerder
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 22 okt 2008, 19:24
Berichten: 1786
Woonplaats: Oldebroek
Maar hoe dan ook, een mooie foto Rein! En daar gaat het hier om. In een omgeving die er tegenwoordig nogal anders uitziet volgens mij........
Zal binnenkort ook weer eens wat HiFo-to's proberen toe te voegen. Naast ingescande dia's zijn er ook nog wel foto-afdrukken aanwezig in mijn archief. Inderdaad, het is knap rustig de laatste tijd in het HiFo in het algemeen. Er zijn vast nog wel meer leden met een archief met historische foto's die hier niet zouden misstaan. Moge het een aansporing zijn.

_________________
Met vriendelijke groeten,
Henk

Hier al vaker geweest of misschien voor het eerst? Deel ook jouw spoorse belevenissen op dit forum! Registreer je en kom ook meedoen!


Omhoog 
 Titel: Re: Benelux Hondekop
 Bericht Geplaatst: 13 feb 2013, 14:00 
Offline

Geregistreerd: 19 apr 2011, 20:25
Berichten: 378
Naar aanleiding van vragen over de beneluxen NS 1201-1208 en NMBS 220901-904 heb ik de beschrijving en bedieningsvoorschrift er bij genomen .
Elektrische inrichting .
1; Stroomafnemers
Voor elke spanning is een stroomafnemer aangebracht . Op de BDk bevindt zich de NMBS -stroomafnemer ( 3000 v ) daar het NMBS omgrenzingsprofiel hoger en smaller . Een ander verschil is het koolstofsleepstuk( schuitje ) .Het koolstof sleepstuk is van een hardere kwaliteit als NS ,en bestaat uit één stuk ,met in hetmidden een groef voorzien van een soort vet .
Op het ABk rijtuig staan de NS-stroomafnemer . Hier bestaat het schuitje uit 2x lange koolstrippen ,en in de midden een kortere strip .
2 Spanningsomschakelaar .
De juiste schakelcombinaties van hoofdstroom-en stuurstroomkringen bij twee bovenleidingspanningen worden verkregen met een spanningsomschakelaar SP .Deze omschakelaar heeft 2 standen ,één voor 3000 V en één voor 1500 V . Door een venstertje in de kast van de spanningsomschakelaar is te controleren of de SP in de stand 1500 V of 3000V staat .
4 Tractiecircuits .
Er bestaan 2 tractiecircuits voor een nominale spanning van 1500 V , elk bestaande uit 2 motoren , de rijweerstanden en de diverse rijschakelaars . Deze groepen worden bij 1500 V parallel en bij 3000V in serie geschakeld . De tractie motoren 1+2 bevinden zich in het kopdraaistel van de BDk-rijtuig en de motoren 3+4 in het kopdraaistel ABk-rijtuig . De tractiemotoren zijn serie-motoren voor een nominale spanning van 1500 V;het continu vermogen bedraagt 206 pk, de continu stroomsterkte 111 A ,bij 1500 V,vol veld en 1400 omw/min. De schakelmogenlijkheden zijn ;
op het 1500 V net ;a serieschakeling : 2 parallelle groepen van elk 2 motoren in serie (elke motor 750V); b , parallelschakeling ,4 motoren parallel geschakeld ( elke motor 1500V).
Op het 3000V net ; a serieschakeling ,4 motoren in serie ( elke motor 750 V ); b , parallelschakeling ;2 parallelle groepen ,van elk 2 groepen motoren ,in serie ( elke motor 1500V ).
Weerstande bestaande uit Calrod-elementen ,dit is een nikkelchroom weerstandsdraad in spiraalvorm aangebracht in in het midden van een metalen huis .
4 Nokkenschakelkast Jeumont-Heidmann ( JH ) .
In deze kast zijn de hoogspanningschakelaars aangebracht en wel ,2x seriesch ,4x parallel,2xverbindimgssch,12xweerstand,4xzwakveld , de rijrichting en de servomotor . Alle schakelaars in het tractiecircuit ,uitgezonderd de elektropneumatische lijnschakelaars ,worden door één nokkenas bediend,welke wordt aangedreven door en elektromotor,de z.g.servomotor .
5 ; Verwarming ,
DE verwarming wordt verkregen door elektrische elementen,per rijtuig verdeeld over 2 groepen ; in totaal zijn er dus 4 groepen per treinstel . Per rijtuig zijn deze groepen bij 1500V parallel geschakeld en bij 300V in serie .
6. Motorgroep generator/compressor .
In tegenstelling tot de NS-treinstellen ,waarbij de generator en de compressor ieder door een aparte motor worden aangedreven,wordt in deze treinstellen gebruik gemaakt van één gecombineerde aandrijving voor de generator en de compressor . De aandrijving bestaat uit 2 gekoppelde motoren ; bij 1500 V bovenleidingspanning zijn beide motoren parallel en bij 3000V in serie geschakeld .
7 beveiliging .
De voornaamste beveiligingen zijn ; a, de dakveiligheid cq hoofdveiligheid . Bij 1500V NS is dit 1400A en bij de NMBS = 300A . b, de beide maximalrelais ,voor de tractiemotoren ; c, de HS -groepsveiligheden voor de hulptoestellen .

Op de vraag terugkomend het volgende . De keuze 1500V of 3000V wordt gemaakt door de machinist dmv van de schakelaar 1500/300V op het favelypaneel . Op de spanning omschakelaar bevind zich ok een contact voor de betreffende stroomafnemer . De panto 1500V wordt bedient dmv een stroomafnemerklep met 2 spoelen , de panto 3000V heeft één klep ,die bijgebruik permanent onder spanning staat . Na de stroomafnemer wordt de tractieinstallatie gecontroleerd door het Rijdraad,of minimumspanningsrelais . Als dit relais niet inkomt kan je niet schakelen . Bij onderzoek door de storingsmonteurs gebruikte je de schakelaar droogschakelin om de tractieinstall te beproeven . In principe zou dit hier ook kunnen MAAR daar het begrenzingrelais af blijft liggen ( 3000V) zou de JH wals in één keer door schakelen naar einde schakeling dus maximale der motoren . Alleen in de R stand rijden . Een ander bezwaar is dat de motorgeneratorgroep te weinig spanning krijgt ,en er op den duur geen lucht aanwezig zal zijn . Op de omschakelaar is ook de ATB/Teloc aangesloten . De teloc zal hier aanspreken ,met gevolg een snelremming .
Daar de NMBS veel met de JH walsen werkt en in grensoverschrijdend verkeer had ,werden krachtvoertuigen van 1 tot soms 3 jh-walsen voorzien . Een mooi voorbeeld de type NMBS die de TEE Parijs-Amsterdam reed ,3 spanningslok ,deze was uit gerust met 3x JH . Ook hadden de NMBS loks ,in de cabine een aansluiting om in geval van nood de JH wals dmv van een slinger vanuit de cabine te bedienen.
Na de opkomst van de elektronica is de JH-wals naar de achtergrond verdreven ,maar in NMBS Type 11 wordt bij omschakeling 1500/3000V eerst het vermogen uitgeschakeld en daarna omgeschakeld en het vrmogen komt weer terug . Om de hoogte van de stroomafnemer te beperken wordt op het NS net een zg stuit geactiveerd . Dit is een luchtcilinder die een vergrendeling aanbrengt in het mechanisme net buiten de stroomafnemer cilinder . Dit mechanisme voorkomt dat de panto te hoog komt .
Gezien de tijd 1955 was dit type materieel al een unicum daar het meeste grensoverschreidend verkeer met stoom of dieseltractie afgehandeld werd .


Omhoog 
 Titel: Re: Benelux Hondekop
 Bericht Geplaatst: 19 maart 2013, 18:42 
Offline

Geregistreerd: 12 nov 2011, 19:11
Berichten: 36
Benelux hondekop te Almere-Stad.


Afbeelding


Omhoog 
 Titel: Re: Benelux Hondekop
 Bericht Geplaatst: 23 maart 2013, 22:44 
Offline

Geregistreerd: 12 nov 2011, 19:11
Berichten: 36
Watergraafsmeer 1988.
Leverde ook nog een bekeuring op wegens fout parkeren.

Afbeelding


Omhoog 
 Titel: Re: Benelux Hondekop
 Bericht Geplaatst: 26 maart 2013, 04:49 
 
famflodder schreef:
hoe zit het nu met dat stel (treinstel 220902 geloof ik) in leuven? is die er nog? heeft die nog toekomst of wat...


Gelukkig is het stel geconserveerd. Alle roestvlekken die je ziet zijn behandeld...
Grof gezegd, het stel is er volgens mij beter aan toe dan de 766 .. al wordt daar nu wel goed voor gezorgd.


Omhoog 
 Titel: Re: Benelux Hondekop
 Bericht Geplaatst: 26 maart 2013, 19:36 
Offline

Geregistreerd: 12 nov 2011, 19:11
Berichten: 36
Benelux in de binnenlandse stoptreindienst.
Hilversum 1988.

Afbeelding


Omhoog 
 Titel: Re: Benelux Hondekop
 Bericht Geplaatst: 27 maart 2013, 11:47 
Offline
Activiteitenteam

Geregistreerd: 21 nov 2008, 13:56
Berichten: 280
Als ik deze foto uit Hilversum 1988 vergelijk met die van De Meer in 1988 dat zat er toch wel een groooot verschil in de staat van sommige stellen. Maar ik ben bang dat de adinistratie niet helemaal klopt qua jaartal (en dan neem ik aan die van de Hilversumse foto aangezien de stellen al in 1987 aan de kant gingen...);)

Gr, Vas


Omhoog 
 Titel: Re: Benelux Hondekop
 Bericht Geplaatst: 27 maart 2013, 13:30 
Offline

Geregistreerd: 01 nov 2008, 08:32
Berichten: 259
De Beneluxjes hebben hun laatste kilometers in de gewone dienst gemaakt op 15-1-1988 van Amsterdam naar Vlissingen en terug. Dus die plaat in Hilversum moet voor die datum zijn gemaakt. Daarna hebben er ook nog stellen op de toenmalige Rietlanden gestaan. Ik gok dezelfde als op de getoonde opname op Watergraafsmeer. Qua uiterlijk klopt dat wel.


Omhoog 
 Titel: Re: Benelux Hondekop
 Bericht Geplaatst: 27 maart 2013, 14:20 
Offline
Moderator
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 okt 2008, 18:48
Berichten: 3901
Woonplaats: in de Randstad
De foto met de Benelux te Hilversum is gemaakt in oktober 1987.

Gr Peter

_________________
>Al 2029 treinen met SLT gereden (stand 25-09-2018)
Let op: Voordat u materiaal van mij publiceert: op alle foto's en teksten rust auteursrecht


Omhoog 
 Titel: Re: Benelux Hondekop
 Bericht Geplaatst: 28 maart 2013, 01:50 
Offline
Activiteitenteam

Geregistreerd: 21 nov 2008, 13:56
Berichten: 280
Goh, tot januari '88 nog, dat had ik blijkbaar verdrongen... Mogelijk schuldgevoel omdat ik er in die tijd hoegenaamd niets aan gedaan heb, was destijds nog niet zo kritisch op m'n plaatjes en vond het al snel goed (en in die tijd reed er nog zoveel meer dat interessant was dat m'n vrijvervoer-buitenland zoveel mogelijk uitgebuit moest worden).

Gr, Vas


Omhoog 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
 
 Pagina 2 van 2 [ 26 berichten ] Ga naar pagina Vorige  1, 2




Forumoverzicht » HISTORIE » Historie Materieelfoto's


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

 
 

 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
Je mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
Je mag je berichten niet wijzigen in dit forum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit forum
Je mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoeken naar:
Ga naar: