Registreren    Aanmelden    Forum    Zoeken    Help

Forumoverzicht » HISTORIE » Historie Materieelfoto's

Pagina 1 van 1 [ 13 berichten ] 

Auteur Bericht
 Titel: Re: Icm, de koploper
 Bericht Geplaatst: 13 dec 2010, 21:12 
Functioneel Beheerder
Gebruikers-avatar

Een oude ICM-0 plaat van mij:

Bijlagen:
KOPLOPER.jpg
KOPLOPER.jpg [ 201.5 KiB | 10895 keer bekeken ]

Hier al vaker geweest of misschien voor het eerst? Deel ook jouw spoorse belevenissen op dit forum! Registreer je en kom ook meedoen!
 Bericht Geplaatst: 17 jan 2024, 20:32 

Ik weet een heel oud topic vond het zonde om een nieuwe aan te maken voor mijn vragen. ICM-0 week op een aantal punten af van de vervolgseries(die ook onderling verschilden maar lang niet zo veel als de proefserie) zoals dat de bult niet mooi aansloot op het dak en dus een opstaand randje had, in eerste instantie hadden de ICM-0 stellen rode stoelen inclusief een eigen hoofdsteun dacht wel dat de stoel verder gelijk was), de stellen hadden nog 2 aparte schuitjes op de stroomafnemer(later net als de bekleding aangepast) en meer.
Nu wat ik me afvraag, je ziet op de foto van Henk eerder in het draadje dat op de koppen er rechthoekige inhammen in zitten en wel 2 in het gele gedeelte en 2 in het grijze gedeelte(Zelfs het Lima model had dat), waar waren die inhammen voor?Bij het aanpassen aan ICM-1 en verder werd dit gladgetrokken.
Tevens had elk stel aan de rechtervoorzijde een rooster waar later een afscherming overheen werd gezet, waarom had de vervolgserie die niet(was wel een heel herkenbaar ding om ICM-0 aan te herkennen evenals de koeersborden boven het reizigerscompartiment).
Wat ik ook gelezen heb is menig machinist van het trapje was gevallen door de ongelukkige plaatsing van die trap naar de¨cockpit¨.
Als laatste vraag ik me af waarom de deur aan de rechterzijde van de kop bakken geen raam had gekregen en ICM-1 en verder hadden wel een raam er in en nu ik het toch over ramen heb waarom zijn de cabineramen vervangen voor hetzelfde type als de vervolgserie?
Je zag ook dat die iets kleiner waren dan de oude want je had een stukje grijs tussen de ramen en de oude raamstijl zitten.
Intussen is ook het oudste nog in dienst zijnde stuk ICM-0 afgevoerd in vorm van het AB rijtuig uit de 4044 die de AB van de 4007 had gekregen na een brand en wat ik begreep kwam die AB origineel uit de 4001.

Bericht Geplaatst: 17 jan 2024, 21:25 
Moderator
Gebruikers-avatar

Dienstmededeling

Even dit ICM topic opgefrist, alle bijdragen met verwijderde foto's en die met reklame teksten erover heen verwijderd.

Peter als moderator

Let op: © / auteursrecht Peter Eradus:
Het overnemen van foto's en of tekst of delen ervan geplaatst door mij is nadrukkelijk beperkt en slechts met schriftelijke toestemming geoorloofd. Dit geldt vanzelfsprekend ook voor plaatsing op Pinterest !

Bericht Geplaatst: 17 jan 2024, 22:51 

Alvast dank maar geen idee waar die gekker rechthoekige gaten voor dienden? Trouwens mooie foto van Henk. Ik heb weleens vanuit Nijmegen met ICM-0 naar Utrecht gereden voordat ICM-1 in dienst kwam dus toen nog met de rode skai bekleding.

Bericht Geplaatst: 18 jan 2024, 11:18 
Moderator
Gebruikers-avatar

Zie ook dit oudere topic over de doorloopkop:

viewtopic.php?f=24&t=4213&view=previous

Het overnemen van foto's en of tekst of delen ervan geplaatst door mij is nadrukkelijk beperkt en slechts met schriftelijke toestemming geoorloofd. Dit geldt vanzelfsprekend ook voor plaatsing op Pinterest !

Bericht Geplaatst: 18 jan 2024, 22:53 

Mijn eerste insteek was ook om het onder dat topic te zetten maar mijn vragen gaan meer over andere zaken dan de doorlopkop.
Het was wel apart om door de doorlopkop te lopen en ik kan me wel een keer herinneren dat ik van het ene stel ICM-0 stel met de¨nieuwe¨oranje bekleding liep naar het volgende eveneens ICM-0 stel(ik had die dag veel geluk)die nog de oude stoelen had.
Doet me ook denken aan het ongeval met 2 stellen ICM-0 in de buurt van Papekop waar het voorste stel grotendeels was ontspoord.

Bericht Geplaatst: 18 jan 2024, 23:19 

Razin schreef:
Alvast dank maar geen idee waar die gekker rechthoekige gaten voor dienden? Trouwens mooie foto van Henk. Ik heb weleens vanuit Nijmegen met ICM-0 naar Utrecht gereden voordat ICM-1 in dienst kwam dus toen nog met de rode skai bekleding.

Geheid dat die rechthoekige/langwerpige gaten iets te maken hadden met het vergrendelen van de deuren in geopende toestand. Zal wel een pen aan de binnenzijde van de deuren hebben gezeten die door de gaten heen kwam en dan geborgd kon worden.

Afbeelding08446003-D 37 Arnhem 20 december 1982
by Peter_Schoeber, on Flickr

https://www.flickr.com/photos/25717227@ ... 429692754/ voor veel meer plaatjes van de koplopers, vooral uit de begin periode, een treinstelserie die inmiddels al aardig op zijn retour is. Ik kan mij nog herinneren dat de stellen in dienst kwamen en allemaal "onder mijn slaapkamerraam" langs kwamen voor hun individuele toelatingsproefritten.

Kijk ook eens op mijn Flickr fotopagina; http://www.flickr.com/photos/25717227@N03/ voor plaatjes uit de oude doos.

Bericht Geplaatst: 19 jan 2024, 01:43 
Moderator
Gebruikers-avatar

Waarom een raam in een cabinedeur terwijl het onmogelijk was er normaal door heen te kijken?
Immers dan moest je flink gebukt op de zeer steile cabinetrap gaan staan bij ICM-0. Een trap waar geen trede gelijk was.
De doorloop reizigers zat bij deze stellen aan de linker kant.
Deze cabinedeur ging niet geheel veilig, naar buiten open.

Bij de vervolgseries ICM liep ook het gangpad rechts naar de doorloop en dus langs deze deur. Tevens kon je daardoor gewoon naast de deur staan, en naar buiten kijken. Deze deur gaat naar binnen open en zat in het "deuren dicht" circuit.

Bericht Geplaatst: 20 jan 2024, 20:02 

Even terug komen op die gekke rechthoekige dingen, ik bedoelde niet die puisten op de deuren maar de gaten die ik omringd heb zie de foto van Henk(met zijn goedkeuring).
Met het aanpassen van ICM-0 zodat het gekoppeld kon rijden met ICM-1 zijn deze gaten dichtgemaakt en kon je ICM-0 aan de voorkant alleen maar herkennen aan de puist die aan(van voren gezien)aan de linkerkant zat.

Bijlagen:
image (7)-min.png
image (7)-min.png [ 256.66 KiB | 6065 keer bekeken ]
 Bericht Geplaatst: 20 jan 2024, 20:26 
Moderator
Gebruikers-avatar

Zie het antwoord van Peter_S, die gaten waren voor de vergrendeling van de geopende deuren. Daar door heen ging een soort strip, ze waren afgedicht met twee stroken rubber met dus een spleet in het midden.

En zoals mijn collega al opmerkte, pantografen zitten op een tram, stroomafnemers op een trein.

Bericht Geplaatst: 20 jan 2024, 21:04 

Die laatste zin snap ik niet echt want ik heb het hele draadje afgespeurd en nergens zie ik dat woord staan.
Doch is het hetzelfde als het verschil tussen een relais en een magneetschakelaar of een windhoos en een tornado.
Al die voorbeelden zijn feitelijk hetzelfde doch de grootte of specs geven de¨correcte¨naam.

Bericht Geplaatst: 21 jan 2024, 15:42 
Moderator
Gebruikers-avatar

Klopt Razin, stond hoe kan het ook anders, in het topic over de stroomafnemers/Pantografen:

Jaco schreef:
Een pantograaf zit op een tram ;) Machinisten hebben het altijd over stroomafnemers....

Bericht Geplaatst: 23 jun 2024, 14:59 

De ICM 0 gebruikte pneumatische grendels om de open deuren te vergrendelen . Daar waren de 4 rechthoekige gaten voor .
Bij koppelen ,als de drukknop koppelen bedient was , werd de lucht toevoer naar het ontkoppelpedaal afgesloten en werden de grendels gelicht . Zodra de koppeling volbracht was werden de grendels geactiveert en het ontkoppel pedaal weer van lucht voorzien . De eerste doorloopkoppen waren voorzien van klapbare zoekers , die vervangen werden door luchtaangedreven kantelzoekers. Deze pasten niet goed ,waardoor er UITSPARINGEN IN DE KOPDEUREN gemaakt moesten worden . ( de vierkante polyester kapjes ) .
De vervanging ( schuifraam door klapraam ) was een noodzaak , het gebeurde regelmatig dat het schuifraam open bleef staan en dat door inregenen er grote schade ontstond . In 1983 kregen de ICM-0 hun R2 onderhoud . Toen werd er ook de aandrijving van de kopdeuren aangepast . De aandrijving kwam BOVEN de vloer te liggen . Het borgen van de deuren geschiede toen met evenaars , en was ontwikkeld door TEBEL .

Pagina 1 van 1 [ 13 berichten ] 

Forumoverzicht » HISTORIE » Historie Materieelfoto's