Auteur |
Bericht |
jkien2
|
Titel: Verhoging in de overkapping van Station Haarlem Geplaatst: 15 jun 2024, 14:36 |
|
|
Waarom is op station Haarlem een klein deel van de overkapping verhoogd? Met google vond ik een rapport van Prorail en NS Stations uit 2016, 'Waardestelling station Haarlem', dat stelt: Citaat: De overkappingen waren uitgevoerd met een verhoogde stoomkap, zoals op de doorsnede te zien is. Deze zorgde er voor dat stoom en roet niet onder de overkapping bleven hangen. Met de elektrificatie van het treinverkeer zijn deze stoomkappen overbodige geworden. Ter hoogte van de kruiswissels is de overkapping verhoogd uitgevoerd. Binnenkomende treinen hielden namelijk halt alvorens ze hun weg vervolgden. Op deze plaats werd er dus extra stoom en roet de hal in geblazen. ( Link) Dat klinkt logisch, maar als ik de verhoging bekijk lijkt hij van boven en opzij volledig afgesloten, aan de zijkanten met ruiten, en de sponningen van die ruiten maken een authentieke indruk alsof ze er vanaf het begin gezeten hebben. Stoom kon dus niet wegwaaien door de verhoging. Zou er een andere verklaring zijn voor de verhoging?
|
|
|
|
|
Meesterpeter
|
Titel: Re: Verhoging in de overkapping van Station Haarlem Geplaatst: 15 jun 2024, 20:33 |
|
|
Moderator |
|
|
Geregistreerd: 25 okt 2008, 17:48 Berichten: 5390 Woonplaats: in de Randstad
|
Zou niet weten of de verhoging te maken had met het op die plek stil staan van de stoomlocs. Het zou ook met de boog van de kap te maken kunnen hebben, immers de kap is daar breder ivm het seinhuis. Verder is het wat vreemd om daar al te stoppen met de stoomloc, met name richting Amsterdam.
Maar de rook kon net als bij de lagere gedeeltes weg via de open kappen op de overkapping, welke ook op het hoge gedeelte zaten. Deze zijn na de stoomtijd verwijderd.
De door jou genoemde ramen in de kopwanden van het verhoogde deel zaten er inderdaad altijd al in, daaraan is niets gewijzigd in de loop der tijden.
_________________ Al 3097 treinen met SLT gereden Al 938 treinen met SNG gereden (stand 05-09-2024)
Let op: © / auteursrecht Peter Eradus: Het overnemen van foto's en of tekst of delen ervan geplaatst door mij is nadrukkelijk beperkt en slechts met schriftelijke toestemming geoorloofd. Dit geldt vanzelfsprekend ook voor plaatsing op Pinterest !
|
|
|
|
|
jkien2
|
Titel: Re: Verhoging in de overkapping van Station Haarlem Geplaatst: 15 jun 2024, 21:10 |
|
|
Meesterpeter schreef: Maar de rook kon net als bij de lagere gedeeltes weg via de open kappen op de overkapping, welke ook op het hoge gedeelte zaten. Deze zijn na de stoomtijd verwijderd. Welke open kappen op het hoge gedeelte bedoel je precies? Op een foto uit 1908-1910, toen het station net geopend was, zie ik geen open kappen. Buitenzijde van de verhoging van de overkapping in 1908-1910. Bron foto: wikipedia
|
|
|
|
|
j.ossebaar
|
Titel: Re: Verhoging in de overkapping van Station Haarlem Geplaatst: 16 jun 2024, 09:36 |
|
|
Goedenmorgen . In 2006 is er een boek uitgegeven ,genaamd STATION HAARLEM , Hollandsche sporen door Haarlem en omstreken , van onderzoeker/schrijver Klaas van Giffen , ISBN -10:908683-004-8 . Het boek beschrijft alle feiten en wetenswaardigheden van het trein verkeer tot 2006 . Misschien is is het nog te verkrijgen bij de uitgever : Uitgeverij Spaar en Hout , postbus 5229 , 2000ce haarlem .
|
|
|
|
|
Meesterpeter
|
Titel: Re: Verhoging in de overkapping van Station Haarlem Geplaatst: 16 jun 2024, 12:39 |
|
|
Moderator |
|
|
|
jkien2 schreef: Welke open kappen op het hoge gedeelte bedoel je precies? Op een foto uit 1908-1910, toen het station net geopend was, zie ik geen open kappen.
Dat klopt, ze zaten op de nok, het hoogste punt, welke net niet te zien is op de foto. Op andere foto's ziin ze wel te zien, maar die mag ik hier niet plaatsen in verband met het copyright.
_________________ Al 3097 treinen met SLT gereden Al 938 treinen met SNG gereden (stand 05-09-2024)
Let op: © / auteursrecht Peter Eradus: Het overnemen van foto's en of tekst of delen ervan geplaatst door mij is nadrukkelijk beperkt en slechts met schriftelijke toestemming geoorloofd. Dit geldt vanzelfsprekend ook voor plaatsing op Pinterest !
|
|
|
|
|
Peter_S
|
Titel: Re: Verhoging in de overkapping van Station Haarlem Geplaatst: 16 jun 2024, 13:35 |
|
|
Misschien dat je wel een link kunt plaatsen naar desbetreffende foto's waarde naamgenoot. Is iets wat ik in principe eigenlijk altijd doe als ik verwijs naar foto's van anderen.
_________________ Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden Kijk ook eens op mijn Flickr fotopagina; http://www.flickr.com/photos/25717227@N03/ voor plaatjes uit de oude doos.
|
|
|
|
|
jkien2
|
Titel: Re: Verhoging in de overkapping van Station Haarlem Geplaatst: 16 jun 2024, 14:32 |
|
|
Op deze pagina ( link) staat een foto van station Haarlem in het stoomtijdperk. Daar is de nok van de verhoogde overkapping gesloten.
|
|
|
|
|
j.ossebaar
|
Titel: Re: Verhoging in de overkapping van Station Haarlem Geplaatst: 16 jun 2024, 14:41 |
|
|
Bij het ontwerp van de overkapping was de opzet gekozen dat de binnenkomende stoomtreinen nabij de kruiswisseels zouden stoppen , halverwege het middenperron . Ter plaatse van deze kruiswissels werd de kap verhoogd uitgevoerd, zodat de stoom, het roet en de rook zich in deze verhoogde kap konden verzamelen . Voor de afvoer van roet en rookgassen naar buiten werden de kappen over bijna de gehele lengte voorzien van een bovenkap met louvre openingen in de zijde .
|
|
|
|
|
jkien2
|
Titel: Re: Verhoging in de overkapping van Station Haarlem Geplaatst: 16 jun 2024, 15:36 |
|
|
Als dat klopt dan is het vreemd dat scheve stand van de glazen lamellen van de louvreramen niet zichtbaar is in de contouren van de ruiten op de foto van 1908-1910. Je zou een herkenbare zigzagcontour verwachten.
|
|
|
|
|
GerardvV
|
Titel: Re: Verhoging in de overkapping van Station Haarlem Geplaatst: 16 jun 2024, 17:55 |
|
|
Donateur |
|
|
Geregistreerd: 02 nov 2008, 22:42 Berichten: 1577 Woonplaats: Ten westen van het Rijn-Schiekanaal
|
Op deze foto zijn de rookkappen boven op de perronkap goed te zien, zowel op de normale als op de verhoogde perronkap. Meer foto's op Stationsweb. Een verklaring van de verhoging van de kap heb ik nog niet gevonden. Wanneer dit was gemaakt om de locomotieven tijdens de stop onder te zetten zouden deze verhogingen aan beide kanten van het kap moeten zitten, één richting Amsterdam en één richting Leiden. Dat is niet het geval, ze zitten alleen aan de Leidse kant en in het midden van de perronlengte. Een verklaring zou kunnen zijn dat hier het seinhuis wat hoger is dan de rest van de bebouwing onder de kap en naar beide zijden vrij zicht moest hebben.
_________________ Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde. Foto's grootspoor en tram zijn te zien op http://www.flickr.com/photos/spoorvliet/ en http://www.flickr.com/photos/tramvliet/ Foto's van modelspoor zijn te zien op http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/
|
|
|
|
|
GerardvV
|
Titel: Re: Verhoging in de overkapping van Station Haarlem Geplaatst: 16 jun 2024, 18:04 |
|
|
Donateur |
|
|
Geregistreerd: 02 nov 2008, 22:42 Berichten: 1577 Woonplaats: Ten westen van het Rijn-Schiekanaal
|
|
|
|
|
jkien2
|
Titel: Re: Verhoging in de overkapping van Station Haarlem Geplaatst: 17 jun 2024, 20:03 |
|
|
GerardvV schreef: De kap is hoger om een goed uitzicht te verschaffen voor het seinhuispersoneel. Toch lijkt me dat geen beter uitzicht in de zin van een ruimer blikveld, want het blikveld verandert niet door de verhoogde overkapping. Door de extra ramen valt er wel meer licht op de kruiswissel bij het seinhuis. Zou dat misschien helpen om de wisselstand te controleren vanuit het seinhuis, bij donker weer? Een paar jaar voor de bouw van station Haarlem, in 1900, vond een dodelijke treinbotsing plaats bij Twello, doordat de wisselwachter een wissel niet had omgelegd ( link). De rechter veroordeelde de verantwoordelijken, de wisselwachter en de stationschef moesten naar de gevangenis.
|
|
|
|
|
GerardvV
|
Titel: Re: Verhoging in de overkapping van Station Haarlem Geplaatst: 18 jun 2024, 15:11 |
|
|
Donateur |
|
|
|
|
|
|
|
jkien2
|
Titel: Re: Verhoging in de overkapping van Station Haarlem Geplaatst: 19 jun 2024, 15:58 |
|
|
GerardvV schreef: Het seinhuis kon nooit op de nu bestaande hoogte worden gebouwd zonder de verhoogde kap.
Akkoord. De verhoogde overkapping schept ook ruimte rondom het seinhuis, het draagt bij aan de schoonheid ervan. Ik heb nog wat verder gespeurd naar openingen in de kap van station Haarlem die hielpen om de rookpluimen in het stoomtreintijdperk af te voeren, omdat de rook anders zou blijven hangen. Ik zag uiteindelijk een brede luchtspleet (A) tussen de glazen kopgevel en de overkapping, die rookpluimen langs het plafond naar buiten kon afvoeren. Op de foto is de luchtspleet zichtbaar doordat de rechthoekige raamkozijnen van de glasgevel ontbreken in de luchtspleet. In het echt zie je bovendien dat het draadglas van de glasgevel afwezig is in de luchtspleet. De verhoogde overkapping kan geen rookpluim afvoeren, de glasboog (B) heeft geen luchtspleet, bij de glasboog zie je het draadglas, en de raamkozijnen, doorlopen tot het plafond.
|
|
|
|
|
GerardvV
|
Titel: Re: Verhoging in de overkapping van Station Haarlem Geplaatst: 19 jun 2024, 20:45 |
|
|
Donateur |
|
|
|
Zoals al eerder gemeld zaten de rookkappen over de gehele lengte van de perronkap zoals op deze foto te zien is. De rookkappen zijn verwijderd en daarvoor in de plaats zijn de twee bovenste segmenten van de kap in de plaats gekomen, op jouw foto bij de toegevoegde C, die iets breder zijn dan de overige lengtesegmenten van de kap. Deze segmenten volgen de ronding van de kap Bijlage:
dm0nwaG.jpeg [ 192 KiB | 3080 keer bekeken ]
_________________ Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde. Foto's grootspoor en tram zijn te zien op http://www.flickr.com/photos/spoorvliet/ en http://www.flickr.com/photos/tramvliet/ Foto's van modelspoor zijn te zien op http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/
|
|
|
|
|
Meesterpeter
|
Titel: Re: Verhoging in de overkapping van Station Haarlem Geplaatst: 20 jun 2024, 18:05 |
|
|
Moderator |
|
|
|
Donderdag 20 juni 2024 - Een mooie kijk op de fraaie stationskap van Haarlem. Veel kijkplezier, Peter
Bijlagen: |
1000007810.jpg [ 102.74 KiB | 3002 keer bekeken ]
|
|
|
|
|
|
|