jkien2 schreef:
Op deze pagina (
link) staat een foto van station Haarlem in het stoomtijdperk. Daar is de nok van de verhoogde overkapping gesloten.
Ik dacht dat op de foto uit het stoomtijdperk waarnaar ik hierboven linkte in de nok van het station geen rookkap aanwezig was. Maar ik zie nu op de oude foto toch wel een grijze vlek achter de glasboog.
Bij het vergelijken van de oude foto met de huidige situatie viel me een ander grappig detail op: de onderkant van de kopgevel van station Haarlem is tegenwoordig bijna 2 meter hoger dan in het stoomtijdperk. Dat zal wel nodig geweest zijn voor de rijdraad en de draagkabel van de bovenleiding, toen de spoorlijn geëlektrificeerd werd.
Bij Amsterdam Centraal, op dezelfde spoorlijn, is de onderkant van de kopgevel ook hoger dan in het stoomtijdperk, blijkt als je vergelijkt met oude foto's. Maar in Amsterdam was de verhoging veel minder, ongeveer een halve meter. De rijdraad gaat rakelings onder de kopgevel door. De draagkabel is bevestigd aan een hoger punt van de kopgevel.