Registreren    Aanmelden    Forum    Zoeken    Help

Forumoverzicht » HISTORIE » Historie Spoorwegen

Pagina 1 van 1 [ 2 berichten ] 

Auteur Bericht
 Titel: Zwolle 1991.
 Bericht Geplaatst: 07 jan 2021, 06:55 

AfbeeldingZondagsrust Zwolle,1991. by Bart Gerritsen, on Flickr

Op een koude februaridag in 1991 maakte ik deze dia van dieselmaterieel bij de Zwolse werkplaats,wachtend op een nieuwe werkweek.

Titel: Re: Zwolle 1991.
 Bericht Geplaatst: 07 jan 2021, 11:56 

Herinneringen!

In de zomer van 89 en 90 werkte ik als werkstudent in MatWas Zwolle. Mijn vader had dit voor mij kunnen regelen om een extra centje bij te verdienen.
Alhoewel centje; ik weet nog dat de NS toen erg goed betaalde en ik na 6 weken werken in de zomer, met een aardig zak geld terug naar mijn studentenkamer in Delft ging.
Als zomerkracht in de Matwas draaide je vooral diensten voor collega's die op vakantie gingen, Dus in een week tijd vroeg, laat, dag maar vooral veel nachtdiensten. Op een gegeven moment lag mijn bioritme wel overhoop.
Erg leuke tijd geweest en enorm gelachen met alle collega's.

Net niet zichtbaar op de foto, maar iets rechts van de DEII, stond de keet van de MatWas. Loeisterke koffie om de nacht door te komen.

Die nachtdiensten waren ook iets aparts. We maakten het schema met de ploeg, wie doet wat. Watervullen, wc's, vegen en bakken trekken (prullebakken legen).
Als je een goede ploeg had, waren we tegen 0400 uur klaar terwijl de dienst formeel tot 0700 uur duurde.
Er bleef dan altijd 1 iemand achter, voor de noodgevallen en de rest ging naar huis.

Het was altijd een wedstrijd wie de bakken als eerste had. Als de schoonmaakploeg in de trein zat, mocht de trein formeel niet door de wasstraat. Uiteraard deze ze dit toch, zodat je door de trein moest rennen om alle ramen te sluiten. Indien dat niet lukte, was het de noodrem, waarbij de machinist van de 500/600 dan luid scheldend over de portofoon klonk, want alle lucht kwijt...
Tijdens het rangeren van GE naar RGS zaten we bij mat54 gewoon in de open deuropening, heerlijk uitwaaien. Arbowetgeving werd niet echt in acht genomen.
In de pauze in de nachtdiensten ging ik vaak in de werkplaats kijken. Prachtig om te zien wat ze daar allemaal deden.

Allemaal verdwenen, de MatWas, de werkplaats.
Maar wat een geweldige tijd was dit!

Pagina 1 van 1 [ 2 berichten ] 

Forumoverzicht » HISTORIE » Historie Spoorwegen