Registreren    Aanmelden    Forum    Zoeken    Help

Forumoverzicht » HISTORIE » Historie Spoorwegen




 Pagina 1 van 1 [ 2 berichten ] 



Auteur Bericht
 Titel: Laatste goederenvervoer en BR 216 Nieuweschans 1985
 Bericht Geplaatst: 13 sep 2020, 20:05 
Offline
Functioneel Beheerder
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 22 okt 2008, 19:24
Berichten: 1902
Woonplaats: Oldebroek
In genoemd jaar was ik getuige van de -toen- laatste uitwisseling van goederentreinen in Nieuweschans. Het was vlak voor de wissel naar de dienstregeling 1985-1986, in die tijd steeds rond eind mei. Zaterdag 1 juni was de laatste dag dat de trein van Bremen via Leer naar Groningen v.v. zou rijden met BR 216. Daarna namen de treinstellen BR 624 de dienst vanaf Leer over. Deze trein legde ik al vast de vrijdag er voor, de dag dat de laatste keer goederentreinen werden uitgewisseld in Nieuweschans. De onderstaande foto´s zijn ingescand en het kostte heel wat correctiewerk om het te laten worden wat het nu is. De foto´s waren compleet van kleur verschoten namelijk. Verder was de zonnestand niet ideaal, maar de foto's zijn inhoudelijk de moeite waard.

Op de foto´s zien we de 216 024, de 261 189 en de 2407 aan het werk.

Afbeelding
Hij was me net te snel af: eigenlijk vanaf het tweede perron willen nemen, vanwege de zonnestand. De 216 024 met trein naar Groningen komt binnen.

Afbeelding
Vertrek richting Groningen, achter de lok zit een stuurstandrijtuig.

Afbeelding
Al voor de "Duitse trein" was op spoor 3 de 2407 met de goederentrein naar Duitsland binnen gelopen.

Afbeelding
Intussen loopt de 261 189 voor de paal aan de Duitse zijde. Nieuweschans was namelijk eenmansbediening en de seinhuiswachter moest eerst weer van post I naar post II terugfietsen....

Afbeelding
Na veilig te hebben gekregen, komt de V60 met de trein de brug over de Westerwoldse Aa gereden.

Afbeelding
Met een vriendelijke zwaai van de machinist nadert de trein het emplacement.

Het uitwisselen van de treinen gebeurde overigens zo, dat er geen enkele lok hoefde om te lopen. De 2407 was reeds van de trein afgekoppeld en teruggezet naar spoor 2. De Duitse lok werd afgekoppeld net voor het wissel naar spoor 2/3 en reed verder op spoor 3 tegen het Nederlandse treindeel aan. Vervolgens kwam de 2407 van spoor 2 en reed tegen het Duitse treindeel aan en trok deze spoor 2 op. Simpel opgelost.

Afbeelding
De Duitse lok is al aan het Nederlandse treindeel gekoppeld, met de bekende pluim komt de 2407 vanaf spoor 2 om het Duitse deel op te halen. Inmiddels is er op spoor 1 een Wadloper gearriveerd en gekeerd.

Afbeelding
Met wederom de bekende pluim trekt de 2407 het voor Nederland bestemde treindeel naar spoor 2.

Afbeelding
De 261 189 vertrekt richting Weener met de -toen- laatste goederentrein via Nieuweschans. Op de eerste wagen staan landbouwmachines, vervoer wat daar al heel lang regelmatig te zien was.

Afbeelding
De 2407 staat met haar trein te wachten op vertrek tot de seinhuiswachter weer terug is om het sein in Post I veilig te trekken.

Afbeelding
En het is zover.......vertrek richting Groningen. Op de laatste twee foto's zijn de sporen langs weerzijden van de voormalige losweg nog aanwezig. Op het achterste spoor (op de laatste foto voor in beeld) heeft jarenlang een immense rij houten geelbanders gestaan; later zijn deze verplaatst naar Buitenpost. Niet zo lang na bovenstaande gebeurtenissen, is het emplacement opgebroken en restte allen nog perronspoor 1. Veel later is er een tweede spoor teruggelegd, toen de reizigersdienst van en naar Duitsland een oppepper kreeg. Goederenvervoer was er later toch nog weer een periode. Er reed wel eens een gipstrein, maar ook buizentreinen en een poosje ook nog weer wat UC met 6400 maar ook de imposante 232.

Afbeelding
Op 4 september 2004 fotografeerde ik bijna 20 jaar na dato de 6414 met een UC van Leer naar Onnen bij de Westerwoldse Aa. Wat er van deze lijn nog terecht moet komen na de vernieling van de Friesenbrücke is maar helemaal de vraag. Zeker nu er weer nieuws de ronde doet, dat het wat onzeker is of het nog weer goed komt met de brug.....

Rest te vermelden dat dit artikel ook op de mooie Facebookgroep "De Noordelijke Nevenlijnen" staat.

_________________
Met vriendelijke groeten,
Henk

Hier al vaker geweest of misschien voor het eerst? Deel ook jouw spoorse belevenissen op dit forum! Registreer je en kom ook meedoen!


Omhoog 
 Titel: Re: Laatste goederenvervoer en BR 216 Nieuweschans 1985
 Bericht Geplaatst: 13 sep 2020, 22:51 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 01 nov 2008, 19:34
Berichten: 581
Henk schreef:
De onderstaande foto´s zijn ingescand en het kostte heel wat correctiewerk om het te laten worden wat het nu is. De foto´s waren compleet van kleur verschoten namelijk. Verder was de zonnestand niet ideaal, maar de foto's zijn inhoudelijk de moeite waard.


Het is een fraaie historische serie geworden Henk!

_________________
Vriendelijke groeten,
Robert


Omhoog 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
 
 Pagina 1 van 1 [ 2 berichten ] 




Forumoverzicht » HISTORIE » Historie Spoorwegen


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

 
 

 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
Je mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
Je mag je berichten niet wijzigen in dit forum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit forum
Je mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoeken naar:
Ga naar: